اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"حتی برای مجرد‌ها"/ زنگ خطر از بین رفتن خانواده به صدا درآمده است



اخبار,اخباراجتماعی , مواد مخدر

 

جامعه‌شناسان معتدقند، کسانی که در خانه‌های مجردی زندگی می‌کنند از لحاظ روانی- روحی سالم دچار مشکل می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جامعه ما در حال حاضر دو ویژگی بارز دارد: یک جوان بودن جامعه و دوم گذر زندگی سنتی به مدرنی، که بیشترین آسیب را دیده است و حالا دیگر جوانانی هستند که تمایل ندارند که در کنار خانواده زندگی خود را سپری کنند و از سلطه خانواده رها شده‌اند.

امروزه جوانان به دلیل مشکلات کاری، طلاق و چالش‌های زندگی مستقل از خانواده‌ها زندگی‌ می‌کنند و هنگامی که گروه دوستان بیشتر از خانواده مورد توجه جوانان قرار گیرد آسیبها شروع می شود.

همان طور که آمار نشان می‌دهد در سال 91 با کاهش 9.7 درصدی آمار ازدواج مواجه شدیم و بر اساس آمارهای پایگاه اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال در سال 92 نیز 726 هزار و 390 واقعه ازدواج رخ داده در حالی که در سال 91 این آمار 804  هزار و 789 بوده است، کاهش آمار ازدواج زنگ خطری برای افزایش زندگی مجردی در کشورمان است.

درگذشته آپارتمان‌های کوچک را به افراد مجرد اجاره نمی‌دادند و در آگهی ها نیز درج می‌شد فقط به زوج اجاره داده می‌شود. اما این روزها با شیوع زندگی مجردی در شهرها 40 درصد آپارتمان‌های 35-55 متری داخل کادر‌های کوچک آگهی‌های اجاره خانه قید می شود " حتی به مجرد‌ها داده می‌شود" همین مسئله باعث بروز برخی نگرانی‌ها از سوی خانواده شده است.

یک جامع‌شناس با بیان اینکه زندگی مجردی تهدید و خطری برای خانواده و جامعه محسوب می‌شود، اظهار کرد: با خانه‌های مجردی کاملاً مخالف هستم زیرا معقتدم که بنیان خانواده را از بین می‌برد و موجب آموزش نادرست نسل جوان می‌شود.

قرائی مقدم با توجه به فرهنگ جامعه بیان داشت: خانه‌های مجردی اثرات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی نامناسبی دارد. دختران در خانه‌های مجردی با خطرات بیشتری  نظیر: دوستان ناباب، اعتیاد، روابط نامشروع، ازدواج‌های ناموفق و ... مواجه هستند.

این جامع شناس گفت: بیشتر افرادی که در خانه‌های مجردی زندگی می‌کنند از نظر روحی- روانی دچار مشکل می‌شوند و مداوم از دلهره، استرس و ... برخوردار هستند که گاهی موجب حوادث جبران ناپذیری می شود.

بهتر است نمونه‌ای از این حوادث را بدانید:

در مرداد ماه جنایتی  به بازپرس شعبه سوم دادسرای ناحیه 3 تهران گزارش شده است.

 

در این گزارش دختری به نام سولماز در خانه مجردی زندگی کرده است و پس از مدتی با دختری به نام مهان که مشکلات مشابهی با هم داشتند آشنا می‌شود و پس از رفت ‌و آمد‌های مکرر با فرد معتادی به نام علی‌رضا آشنا شده بودند و سولماز و مهان را هم به مصرف مواد مخدر شیشه سوق داد،

 

مهان و علیرضا برای مصرف مواد مخدر شیشه در خانه سولماز زیاد رفت و آمد داشتند که در روز 21 مرداد بین مهان و علیرضا دعوایی در می‌گیرد و مهان با کارد میوه خوری به دست علیرضا ضربه وارد می‌کند و بعد فرار می‌کند و سولماز علیرضا را به بیمارستان می‌رساند و با اعترافش عامل این جنایت را که مهان 16 ساله است را دستگیر می‌کنند و اعتراف می‌کند که دچار توهم شده و علیرضا قصد کرد او را با چاقو بزند که چاقو از دستش می‌افتد و او برداشته و برای دفاع از خود به دست علیرضا ضربه زده است، بنابر این مهان پس از اعتراف روانه کانون اصلاح و تربیت شده است.

اخباراجتماعی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنگ خطر همسرکشی به صدا درآمده



اخبار,اخبار اجتماعی ,قتل همسر

 

اخبار اجتماعی - زنگ خطر همسرکشی به صدا درآمده/ زنان شوهرشان را می کشند چون نمی توانند طلاق بگیرند

زنگ خطر به صدا درآمده است.زمانی که حرف از همسرکشی به میان می‌آید دیگر موضوع درباره قتل زنان به دست مردان نیست و ماجرا متفاوت شده است.

حالا معضل اصلی افزایش شوهرکشی در جامعه است. جنایاتی که با روشهایی خشن انجام می شود و در اغلب آنها پای مرد دیگری در میان است. زن با وعده ازدواج مردی را فریب داده و او را وادار به قتل شوهرش می کند. در پایان نیز در این پرونده ها دو مرد قربانی شده و زن دسیسه گر تنها به زندان محکوم می شود.

همسركشی یكی از جرایم مهم و قابل‌توجه جوامع مختلف است كه كارشناسان همواره درباره علل بروز این معضل و راه‌های پیشگیری و كاهش این آسیب اجتماعی و تبعاتش كه امنیت روحی، روانی جامعه را خدشه‌دار می‌كند هشدار می‌دهند. تا سال ها قبل اگر در مورد همسرکشی بحث می شد موضوع قتل زنان به دست مردان بود اما طی سال های گذشته با رشد چشمگیر قتل مردان به دست زنان رو به رو بودیم. شوهرکشی در حال حاضر به یک معضل تبدیل شده و وقوع قتل به روش های خشن به دست زنان حکایت از عمق این فاجعه دارد.

نتایج یك تحقیق بیانگر آن است كه مردان بیشتر به دلایل ناموسی، حسادت شدید، سوءظن و یا تربیت در خانواده‌های پدرسالار مرتكب قتل همسر شده‌اند. زنان نیز به دلیل ازدواج‌های تحمیلی و زودهنگام، كم‌سوادی و ناآگاهی، ناتوانی در طلاق، طولانی شدن رسیدگی به دادخواست و صدور حكم طلاق به درخواست زنان، ضعف مبانی اخلاقی و انسانی، خیانت به همسر به دلیل ناتوانی جنسی و موارد مشابه نقشه قتل همسر را كلید زده‌اند.

85 درصد زنان متهم به قتل همسر نیز پس از دستگیری اعلام كرده‌اند كه قصد متاركه داشته‌اند اما به دلایل مختلف چاره‌ای جز كشتن شوهر ندیده‌اند.همچنین زنان به ندرت، خود مرتكب قتل شده و بیشتر تحت تأثیر وسوسه فرد دیگری كه اغلب مرد هستند به ارتكاب جنایت تشویق می‌شوند. در برخی موارد نیز زنان، مرد غریبه‌ای را برای كشتن شوهر اجیر می‌كنند. پیش از این تصور می‌شد داشتن فرزند عامل بازدارنده‌ای در وقوع جرم است، در حالی كه واقعیت این‌گونه نیست چرا كه 99 درصد زنان و 89 درصد مردان همسركش گفته‌اند كه هنگام ارتكاب جرم دارای فرزند یا در انتظار فرزند بوده‌اند.

66 درصد زنانی كه مرتكب قتل همسر شده یا در آن مشاركت یا معاونت داشته‌اند، اظهار كرده‌اند در دوران زندگی مشترك، بارها مشاجره و قهر و آ‌شتی داشته‌اند. اما 85درصد زنان متهم به قتل همسر كه قصد متاركه داشته و به دلایلی از جمله مخالفت شوهر، والدین، وجود فرزندان و نیاز مالی، شرایط زندگی را تحمل كرده و در نهایت صبر و تحملشان به سرآمده، اقدام به از بین بردن همسر خود كرده‌اند.

به گفته جرم‌شناسان به طور معمول زنانی دست به قتل همسر می‌زنند كه در كنار او احساس خوشبختی و رضایت نمی‌كنند. بنابراین در تداوم یك نارضایتی مزمن دست به جنایت زده یا دسیسه قتل می‌چینند.

محمد صالح نیکبخت وکیل دادگستری در این خصوص می گوید: باید گفت تعداد پرونده های همسرکشی آنقدر زیاد شده که جامعه شناسان، روانشناسان و جرم شناسان همه در این موضوع اتفاق نظر دارند که یک عمل مجرمانه جدیدی در جامعه بروز یافته که نیاز به مقابله با آن وجود دارد.

او گفت: ازدواج های اجباری و مشکلات زنان برای طلاق از مهمترین دلایل شوهرکشی است. والدین باید قبل از موافقت با ازدواج دختران خود از رضایت وی اطمینان حاصل کنند و آنها را بنا به خواسته خود و به اجبار وادار به ازدواج نکنند.

پیش از این زنان برای قتل همسران خود از روش هایی مانند قتل در خواب و سم استفاده می کردند اما طی سالهای اخیر خشونت در پرونده های شوهرکشی افزایش یافته به طوری که شاهد قتل با ضربه های چاقو مثله کردن یا سوزاندن جسد مقتول هستیم.

دکتر مجید ابهری رفتارشناس می گوید 95 درصد زنان شوهرکش با نقشه قبلی شوهران خود را به قتل می رسانند که این آمار تکان دهنده است. در تهران نسبت زنان زندانی متهم به همسر کشی به کل زندانیان آمار بالایی است که در این خصوص باید اقدامات موثری صورت گیرد.

همچنین نتایج یک تحقیق علمی نشان می دهد 67 درصد مردان که قربانی شوهر کشی می شوند به علت خیانت همسرانشان و از سوی مرد بیگانه به قتل می رسند و تنها در 33 درصد پرونده های همسرکشی زنان خود دست به قتل شوهرانشان می زنند.

بررسی پرونده های همسرکشی نشان می دهد بسیاری از این زنان ناتوانی در جدایی از همسر را علت اصلی می دانند و در یک رابطه نامشروع با وعده ازدواج بعد از مرگ همسر مرد دیگری را به این کار وادار می کنند. رسیدن به مرحله ای که جنایتی چون شوهرکشی رقم می خورد نیاز به بررسی روانشناسان و جامعه شناسان دارد اما عدم آگاهی به قوانین در جامعه به خصوص ناآگاهی زنان از حقوق قانونی خود نقش مهمی در تصمیم آنها برای قتل شوهران دارد.
اخبار اجتماعی - مهر