اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"حال فعلی افراد" و سبک تاریخی خوارج: از ترور شخصیت علی(ع) تا ایران 1389



 

 

 

عصرایران ؛ جعفر محمدی - این روزها ، از این کلام حق که "ملاک حال فعلی افراد است" ، سوء استفاده های فراوانی می شود ؛ درست  مانند خوارج که "لاحکم الا لله" سر می دادند و علی علیه السلام در این باره فرمود: کلمه حق یراد بها الباطل (این سخن حقی است ولی از آن اراده باطل می شود.)

 

زیر سوال بردن سوابق ارزشی نیروهای انقلاب ، البته قضیه ای متعلق به امروز و دیروز نیست ، ماجرایی است که ریشه های و سوابق تاریخی متعدد دارد و در زمان خود مولا علی علیه السلام نیز خوارج که از سوابق درخشان ایشان ناخرسند بودند به لطایف الحیل و حتی با تمسک به آیات قرآن می کوشیدند آن سوابق ارزشمند را بی اثر کنند و بگویند درست است که علی در عصر رسالت ، مجاهدت های فراوان داشته است اما ملاک حال فعلی است و البته در حال حاضر هم که او دچار کفر و نفاق است .علی علیه السلام

از جمله روزى علی علیه السلام در مسجد نماز جماعت می گزارد و عده ای از مومنان هم به او اقتدا کرده بودند . یکی از خوارج به نام "ابن الکواء"  وارد شد و با صدای بلند و برای کنایه زدن به امام این آیه را قرالت کرد: «وَلَقَدْ أُوحِیَ إِلَیْكَ وَإِلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَیَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِینَ.»  (ای پیامبر! به تو و همچنین پیغمبران قبل از تو وحى شد که اگر مشرک شوى اعمالت از بین مى‏رود و از زیانکاران خواهى بود.)

ابن الکواء با خواندن این آیه خواست‏به على گوشه بزند که سوابق تو را در اسلام مى‏دانیم، اول مسلمان هستى، پیغمبر تو را به برادرى انتخاب کرد، در لیلة المبیت فداکارى درخشانى کردى و در بستر پیغمبر خفتى،خودت را طعمه شمشیرها قراردادى و بالاخره خدمات تو به اسلام قابل انکار نیست،اما خدا به پیغمبرش هم گفته اگر مشرک بشوى عمالت ‏به هدر مى‏رود، و چون تو اکنون کافر شدى اعمال گذشته را به هدر دادى.

در واقع خوارج برای این که علی علیه السلام را ترور شخصیت کنند ، از در دین و ارزش ها وارد می شدند و حضرت را به نداشتن صلاحیت دینی و قدرت طلبی و عدول از ارزش ها و نظایر این متهم می کردند و بدین ترتیب ، چنان فضایی را ایجاد نمودند که حتی دینداران جامعه نیز به علی علیه السلام بدبین شدند و  بر اسلام او تردید کردند بدان گونه که وقتی خبر شهادتش در مسجد کوفه ، به هنگاه نماز صبح را شنیدند با شگفتی پرسیدند مگر علی مسجد هم می رفت و نگر نماز هم می گزارد؟!

امروز نیز همان حکایت است و همان ماجرا و همان روش ها: "ابطال سوابق ارزشی یاران صدر انقلاب و تهمت به حال کنونی شان" ؛ فرمولی که در مقاطع مختلف جواب داده و البته در گذر تاریخ چیزی جز بدنامی برای بانیانش باقی نگذارده است.

گویا خوارج ، از بین نمی روند ، از زمانی به زمان دیگر و از شکلی به شکل دیگر در می آیند و این ماجرا همچنان ادامه دارد.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
ملاک حال فعلی افراد است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میزان، حال فعلی کدام افراد است؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

میزان، حال فعلی کدام افراد است؟

سایت جماران نوشت:

رسول منتجب نیا با اشاره به دلایل صدور فرمان 8 ماده‌ای گفت: یکی از عوامل صدور این فرمان تاریخی همین تندروی‌ها بود؛ زیرا در آن زمان مواردی پیش می‌آمد که نیروهای نظامی و امنیتی وارد منازل افراد می‌شدند و تحت عنوان تعقیب گروهک‌های مخالف نظام، بدون مجوز با افراد برخورد کرده و اقدام به بازداشت می‌کردند.

مسئله دیگری که در صدور این فرمان موثر بود، تجسس نسبت به عیوب و اشکال افراد، شنود مکالمات تلفنی و نمونه‌هایی از این قبیل بود که بدون مجوز قانونی انجام می‌شد و حضرت امام نسبت به آنها خیلی نگران بودند و شدیدا با آنها برخورد می‌کردند.

منتجب‌نیا با بیان این‌که امام هنگام احساس وظیفه برای برخورد قاطع با رفتارهای غیرقانونی، در 24 آذر 1361 فرمان 8 ماده‌ای را صادر کردند، به موضوعات هر بند این فرمان اشاره و اظهار داشت: در یکی از بندهای این فرمان( بند دوم) امام جمله مهمی دارند که می‌گویند: میزان حال فعلی افراد است.

این جمله مربوط به کسانی بود که در رژیم سابق لغزش‌هایی داشتند و امام با بیان این جمله می‌خواستند بگویند که خطاهای آن‌ها قابل چشم پوشی است، نه این‌که برخی افراد این جمله را خطاب به کسانی به کار برند که سابقه درخشانی در نظام داشته‌اند و از یاران انقلاب و دوستداران نظام محسوب می‌شوند و با اتکا به همین جمله یا بروز یک خطای کوچک از چهره‌های درخشان و باسابقه، آنها را حذف کنند./تابناک