اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"جلاد افغانستان" در کالیفرنیا



اخبار,حاجی گل علایی

 

اخبار بین الملل - روزنامه "واشنگتن پست" مطرح کرد

"جلاد افغانستان" در کالیفرنیا

"حاجی گل علایی" از سال 2001 میلادی و پس از حمله نظامی امریکا علیه افغانستان فرماندهی عملیاتی دستگاه امنیتی افغانستان را برعهده گرفت و پس از آن به ریاست سرویس جاسوسی آن کشور رسید.

 روزنامه "واشنگتن پست" در گزارش تازه خود از جنایات بلندپایه ترین چهره امنیتی دولت افغانستان و حواشی مربوط به او پرده برداشته است:"حاجی گل علایی" یکی از روسای دستگاه امنیتی افغانستان.

به گزارش "تدبیر"، روزنامه "واشنگتن پست" به اشاره به سوابق این چهره امنیتی افغان می نویسد:"حاجی گل علایی" حضورش در افغانستان و شنیدن نامش لرزه بر اندام ها می انداخت. او دستور بازداشت صدها نفر را صادر کرده بود و طبق اسناد منتشر شده از سوی نهادهای حقوق بشری مرتکب نقض مفاد حقوق بشر در قبال بازداشت شدگان شده بود. برخی مدعی شده اند که او ناپدید شده است.

او از سال 2001 میلادی و پس از حمله نظامی امریکا علیه افغانستان فرماندهی عملیاتی دستگاه امنیتی افغانستان را برعهده گرفت و پس از آن به ریاست سرویس جاسوسی آن کشور رسید. در زمانی که او متصدی امور امنیتی بود تعداد زیادی از بازداشت شدگان مورد شکنجه قرار گرفته بودند. پس از سال 2009 میلادی، هیچ اثری از محل زندگی او معلوم نبود. او به دلیل ارتکاب جنایات وحشیانه بسیار از افغانستان گریخت. نیروهای طالبان دوبار تلاش کرده بودند تا او را بکشند. علیرغم ارتباط "گل علایی" با "سیا" و "حامد کرزای" رییس جمهوری افغانستان، مقام های سازمان ملل متحد و مقام های ارشد امریکایی درصدد بودند تا او را به نوعی از سر راه بردارند و یا آنکه مهارش کنند. امروز "گل علایی" در خانه ای در جنوب کالیفرنیا ساکن است."

روزنامه "واشنگتن پست" در ادامه می افزاید:"با این حال مقام های سیا نقش داشتن در آوردن "گل علایی" به امریکا را تکذیب کرده اند. در این میان وزارت امور خارجه و اداره امنیت داخلی امریکا نیز از اظهارنظر درباره وضعیت اقامت رییس پیشین دستگاه جاسوسی افغانستان خودداری ورزیده اند." روزنامه "واشنگتن پست" با طرح پرسش درباره چگونگی ورود این متهم به جنایت علیه بازداشت شدگان افغان به امریکا می نویسد:"علیرغم گزارش های منتشر شده درباره نقش اصول حقوق بشری از سوی "گل علایی" معلوم نیست که که این فرد چگونه توانسته به امریکا وارد شود. یکی از دیپلمات های غربی درباره او گفته است :"گل علایی خود علاوه بر ریاست دستگاه امنیتی افغانستان شکنجه گر نیز بوده است."

روزنامه "واشنگتن پست" در ادامه این مطلب به پیشینه "گل علایی" اشاره می کند و در این باره می افزاید:"گل علایی" در دهه 60 میلادی در آپارتمانی اجاره ای در لس آنجلس زندگی می کرد. "گل علایی" که نام واقعی او "کمال آقا زی" بوده چند فرزند دارد که اکثرا در فاصله سنی 20 تا 30 سال قرار دارند. او هم اکنون در امریکا با شبکه ای از افغان های وفادار به خودش محاصره شده است که از زمان کودکی او را می شناختند. او اکنون بیکار است و زبان انگلیسی را بسیار ضعیف می داند."

روزنامه "واشنگتن پست" در پایان اشاره می کند که "گل علایی" بارها مورد سوء قصد قرار گرفته اما جان سالم به در برده و در این باره می افزاید:"در سال 2005 میلادی، "گل علایی" از چندین سوء قصد نافرجام جان سالم به در برد. او به اجبار دولت مجبور به ترک مقام خود شد. در یک بمبگذاری یکی از برادرانش را از دست داد. در گزارشی که مقام های سازمان ملل متحد در سال 2007 میلادی تهیه کرده اند اشاره شده که "گل علایی" به طور مستقیم بر فرآیند بازداشت های سیستماتیک نظارت داشته و خود نیز مسئول شکنجه زندانیان بوده است."
اخبار بین الملل - تدبیر

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد به افغانستان سفر می کند



 

 

احمدی نژاد

 

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور کشورمان به افغانستان سفر می کند.

به گزارش ایسنا، رییس جمهور در جریان این سفر با مقامات عالی رتبه افغانستان دیدار و گفت وگو می کند. این سفر در ماه جاری صورت خواهد گرفت.