اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"بازار خودرو ایران، 400 میلیونی است"



اخبار ,اخبار اقتصادی,بازار خودرو ایران

اخبار اقصادی - "بازار خودرو ایران، 400 میلیونی است"

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از آمادگی این شرکت برای همکاری با خودروسازان جهانی خبر داده و گفته است که با توجه به منابع موجود در کشور، خودروسازان جهانی بازار خودرو ایران را یک بازار 400 میلیونی بدانند.

سعید مدنی در همایش بین المللی صنعت خودرو در مرکز همایش های برج میلاد اظهار داشت: نیم قرن از زمان تاسیس سایپا می گذرد و در دو دهه گذشته با توجه به ایجاد 1000 شرکت تأمین کننده قطعه در ایران، اکنون ظرفیت تولید در گروه سایپا به یک میلیون دستگاه در سال رسیده است.

مدنی با اشاره به جایگاه سایپا در بین 20 خودروساز خصوصی و نیمه خصوصی در ایران تصریح کرد:  در حال حاضر بیشترین سهم بازار و تولید خودروهای سواری در کشور به سایپا اختصاص دارد  و به دلیل صادرات خودرو به کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی 5 دوره متوالی صادرکنند نمونه و دو دوره به صادرکننده ممتاز کشوری در صنعت خودروی ایران تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: بیش از 100 شرکت زیرمجموعه در سایپا شکل گرفته که متناسب با نیاز یک خودروساز فعالیت های  طراحی و مهندسی، تولید قطعه، امور مالی و بازرگانی و خدمات پس از فروش محصولات گروه سایپا را بر عهده دارند.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: شرکای شرکت سایپا در چند دهه گذشته شرکت های کیا موتورز کره، سیتروئن فرانسه و اخیرا شرکت برلیانس از چین هستند. شرکت خودروسازی پارس خودرو در گروه سایپا با اتحاد رنو-نیسان همکاری دیرینه دارد و از قبل هم تولید کننده محصولات لوکس و شاسی بلند از کمپانی نیسان بوده است.

وی اذعان داشت: در بخش خودروهای تجاری، سایپادیزل و ایران کاوه از قدیم با ولوو و رنو کار کرده اند و اخیرا دایره همکاری های خود را به شرکت های فوتون و دانگ فنگ از چین هم گسترش داده اند. همچنین در بخش خودروهای تجاری از جمله وانت و کامیونت شرکت زامیاد با ایویکوی ایتالیا از دیرزمان در ایران فعالیت مشترک داشته اند.

مدنی با بیان اینکه ظرفیت تولید خودرو در گروه خودروسازی سایپا سالانه به بیش از یک میلیون دستگاه می رسد تاکید کرد: شرکت های خودروسازی سایپا، پارس خودرو، بن رو و تاپکو جمعاً ظرفیت تولید 865 هزار دستگاه خودروی سواری در سال را در خود ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: سایپادیزل، زامیاد و ایران کاوه نیز ظرفیت تولید 135 هزار دستگاه خودروی تجاری اعم از وانت، کامیونت، کامیون، تریلر، مینی بوس، اتوبوس و خودروهای تجاری با کاربرد خاص را در خود به وجود آورده اند. بنابراین ظرفیت تولید گروه خودروسازی سایپا سالانه بیش از یک میلیون دستگاه است.

مدنی با بیان این نکته که گروه خودروسازی سایپا توان طراحی و مدیریت پلتفرم را دارا است افزود: با توجه به قابلیت های شکل گرفته در چند دهه گذشته و با انتقال دانش فنی از خودروسازان بزرگ دنیا و با تکیه بر تلاش مهندسان ایرانی،  طراحی و ساخت تمام بخش های یک خودرو، در زنجیره تأمین گروه خودروسازی سایپا ممکن شده است.

مدنی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص طراحی و مهندسی در سایپا، پتانسیل های و سرمایه گذاری های موجود در این بخش را قابل قوبل توصیف کرد و از اقدامات موثر متخصصان داخلی در طراحی محصولات خبر داد.

مدنی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص خودکفائی در تولید موتور خودرو تصریح کرد: بخش عمده تحقیقات روی موتور ها در شرکت مگا موتور صورت گرفته است و خودکفائی در تولید موتور خودرو در این شرکت بیش از پیش در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: بازارهای صادراتی ایران را کشورهای عراق، سوریه، ونزوئلا، اکراین، مصر، آذربایجان و افغانستان تشکیل می دهند و صادرات به کشورهایی مثل الجزایر، روسیه، قزاقستان، ترکیه و پاکستان هم در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه سایپا تصمیم دارد 30 درصد از تولیدات محصولات خود را به صادرات اختصاص دهد افزود:  بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال 2016 بازارهای آینده خود را گسترش خواهیم  داد و بدنبال رسیدن به تراز ارزی در این زمینه هستیم.

مدیرعامل سایپا گفت: با توجه به منابع موجود در کشور، خودروسازان جهانی بازار خودرو ایران را یک بازار 400 میلیونی بدانند.

مدنی با اشاره به بازارهای صادراتی این شرکت افزود: سایپا علاوه بر ایران در کشورهای سوریه، ونزوئلا، عراق، سنگال و سودان سایت تولید خودرو ایجاد کرده است که پایگاه تولید خودرو در خارج از کشور به حساب می آیند.

مدنی ایران را  قلب خودروسازی کشورهای خاورمیانه عنوان کرد و افزود: با تکیه بر همین موضوع می توان از طریق ایران به بازارهای گسترده ای در سطح این منطقه دست یافت.

مدیرعامل سایپا افزود: با توجه به موقعیت گروه خودروسازی سایپا در منطقه، این گروه صنعتی بهترین تسهیل گر برای رسیدن بازارهای موجود نه تنها در خاورمیانه بلکه در کشورهای CIS برای سرمایه گذاران خارجی است.

وی افزود: همچنین گروه خودروسازی سایپا در سراسر ایران بیش از 800 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش دایر کرده و تعداد نمایندگی های خارجی خود را  به 70 نمایندگی رسانده است و این قابلیت انکارناپذیر گروه خودروسازی سایپا در دسترسی بازار داخل و کشورهای هدف صادراتی است.

مدنی مأموریت سایپا را تولید و عرضه انواع خودروی سواری و تجاری و سایر فعالیت های مرتبط، با قابلیت کسب و کار جهانی با بیشترین انطباق با نیاز مشتریان دانست و تصریح کرد: مهمترین چشم انداز گروه خودروسازی سایپا، تبدیل شدن به یک خودروساز جهانی از طریق بازیگری اصلی در بازار ایران، مدیریت محصول و پلتفرم، حضور فعال در بازارهای داخلی و خارجی و همچنین تمرکز روی توان رقابتی در کیفیت  قیمت و مدیریت شبکه فروش و خدمات پس از فروش است.

مدنی تاکید کرد: سایپا تمام تلاش خود را در جهت نزدیک شدن به خودروسازان جهانی بکار خواهد گرفت و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم در زمره 20 خودروساز برتر قرار گیرد.

مدیرعامل سایپا ادامه داد: بر اساس مدل جدید کسب و کار گروه خودروسازی سایپا سیاست اصلی گروه، تمرکز روی کسب و کارهایی است که در گستره ی صنعت خودرو تعریف شده است و بر اساس این مدل کسب و کار اصلی سایپا تولید خودرو و قطعات خودرویی خواهد بود.

 وی گفت: همچنین کسب و کارهای مکملی در حوزه خدمات پس از فروش، قطعات یدکی، بیمه و لیزینگ در این برنامه تعریف شده است و گروه خودروسازی سایپا بر اساس این مدل فعالیت هایی همچون خودروهای اجاره ای خودروها کارکرده و تولید قطعات غیر خودرویی را در دستور کار کسب و کارهای مکمل خود دارد.

مدنی افزود: توسعه محصول جدید با برند سایپا با توسعه دو پلتفرم؛ در کلاس و C در حال پیگیری است و معاونت مهندسی سایپا به کمک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی ایران، شرکت مهندسی توسعه، شرکت طراحی مهندسی و ساخت و ابزارآلات و مهندسی مشاور صنایع وسایط نقلیه در شکل گیری این محصولات جدید همکاری دارند.

سعید مدنی با اعلام اینکه از سال آینده روند تولید محصولات ایکس 100 در ایران روند کاهشی و محصولات خانواده تیبا رو به افزایشی خواهد داشت خاطرنشان کرد: به تدریج محصولات فرانسوی مثل بی 90 و چند محصول دیگر با تیراژ پایین برای کامل کردن سبد محصولات در سایپا تولید خواهند شد و در این زمینه نیز شرکای خارجی باید همکاری های خود را گسترش دهند.

مدنی افزود: در حال حاضر گروه خودروسازی سایپا در بخش خودروهای سواری با در دست داشتن 48.3 درصد از سهم بازار رهبری بازار خودروی ایران را در دست داشته و 51.7 درصد  باقیمانده به سایر خودروسازان ایرانی و واردات خودرو اختصاص دارد.

وی از  سهم 48 درصدی که در اختیار سایپا در بازار کشور خبر داد و افزود: درآمد گروه خودروسازی سایپا در سال 2007 حدود 4609 میلیون دلار بوده که تا سال 2011 به رقم 8518 میلیون دلار رسیده است.

وی گفت: به همین شکل درآمد صادراتی گروه سایپا از 77.4 میلیون دلار در سال 2007 به 175.6 میلیون دلار در سال 2012 رسیده است.

مدنی گفت: کشورهایی نظیر عراق، سوریه، آذربایجان، افغانستان، مصر، نیجریه، الجزایر، اوکراین و روسیه جزو اولویت های اول صادراتی سایپا است و فعالیت های گسترده ای در کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ساحل عاج، کامرون، لیبی، تونس، سودان، سنگال هم انجام شده و در حال افزایش است.

مدیرعامل سایپا بیان کرد: گروه سایپا در برخی از کشورها نمایشگاه های دائمی دارد و در برخی به شکل سالانه نمایشگاه خودرو برگزار کرده است که از جمله آن می توان به کشورهای بلاروس، ازبکستان، ساحل عاج، سودان، غنا، آذربایجان و لیبی اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد امیدواریم تا پایان سال جاری خودرو تیبا 2 به تولید انبوه برسد و با همکاری شرکتهای کیا و رنو خطوط تولید سراتو و b90  نیز راه اندازی شود.

 

------------------------------------------------

 

همکاری ایران با مرسدس بنز در آینده‌ای نزدیک

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: همکاری با مرسدس بنز را بعد از برداشتن تحریم صنعت خودرو دنبال خواهیم کرد.

 هاشم یکه زارع در حاشیه همایش بین المللی صنعت خودرو در جمع خبرنگاران گفت: بازار خودرو ایران برای شرکت‌های خارجی جذابیت بالایی دارد و ایران می خواهد در کنار آنها تولیدات خودرو را افزایش دهد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: امروز و فردا مذاکراتی را با پژو فرانسه برای آغاز همکاری مجدد صورت خواهیم داد و البته مذاکرات بر روی تولید محصولات جدید متمرکز خواهد شد.

وی تصریح کرد: پژو و رنو همکاران قدیمی ایران هستند، ضمن این که با یک شرکت آلمانی در حال مذاکره هستیم.

یکه زارع تصریح کرد: بعد از برداشتن تحریم ها همکاری خود را با مرسدس بنز را آغاز خواهیم کرد.

به گفته وی، افزایش تولید محصولات ایران خودرو در شش ماهه دوم سال جاری پیگیری خواهد شد و تلاش داریم حرکتی پویا را در زمینه تولید خودرو پیگیری کنیم.

یکه زارع از عرضه خودرو دنا در تیرماه سال آینده خبرداد و گفت: قیمت این خودرو در آینده اعلام خواهد شد.

 

-----------------------------------------------

 

ارزیابی عملكرد "شورای رقابت" در قیمت‌گذاری خودرو

سرانجام پس از10 ماه كشمكش شورای رقابت با دولت، مجلس و خودروسازان بر سر قیمت گذاری، روز گذشته جمشید پ‍ویان رئیس این شورا استعفا كرد. گفته می شود كه این اتفاق در اثر فشار دولتی ها بر او رقم خورده است. هر چند وی این موضوع را قویا تكذیب می كند.

از 10 ماه پیش كه پژویان شورای رقابت را وارد ماجرای تعیین قیمت خودرو كرد، همواره با مخالفت مجلس، دولت و خصوصا خودروسازان مواجه بود. بر این اساس تعیین فرمول قیمت گذاری خودرو بر مبانی ارز دریافتی هیچگاه به نتیجه نرسید. مخالفان از ناقص بودن این دستور العمل انتقاد داشتند.

با بر سركار آمدن دولت جدید زمزمه حذف این شورا از ماجرای قیمت گذاری مطرح شد. وزیر صنعت ابتدا اعتقادی به انحصاری بودن خودرو نداشت اما در ادامه بنا شد كه شورای رقابت قیمت خودروها را بر اساس ارز آزاد تعیین كند. شورا اما اعتقاد داشت كه خودروسازان در این مدت ارز مبادله ای و حتی از ارز مرجع استفاده كرده اند.

شورای رقابت در این مدت یك تنه مخالف افزایش قیمت خودرو به بهانه مسائل ارزی بود اما راهكارهای وی هیچگاه با استقبال واقعی روبرو نشد. حالا جمشید پ‍ژویان در آستانه برگزاری کنفرانس بین المللی صنعت خودرو استعفا داده است.

دعوت از خودروسازان خارجی یعنی حذف شورای رقابت
 بهرام شهریاری، كارشناس حوزه خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به برگزاری این كنفرانس معتقد است كه دعوت از خودروسازان خارجی برای از سرگیری فعالیت در این صنعت و تصمیم دولت برای خارج كردن این كالا از انحصار، به طور طبیعی حذف شورای رقابت از گردونه تعیین قیمت خودرو را در پی خواهد داشت.

عضو سابق هیأت مدیره‌ی انجمن قطعه سازان در خصوص نقش شورای رقابت در به نتیجه نرسیدن ماجرای تعیین قیمت خودرو گفت: «در مدت این ده ماه برخی از اظهار نظرهای نسنجیده شورای رقابت در خصوص كاهش قیمت باعث اتلاف وقت در به ثبات نرسیدن بازار خودرو شد. البته مخالفت این شورا با افزایش قیمت خودرو از یك منظر درست بود.»

این كارشناس حوزه خودرو در این خصوص با اشاره به نقش مدیران خودرویی ادامه داد: «مدیریت نادرست در هشت سال گذشته این صنعت را بیش از پیش به واردات و ارز وابسته كرد. بر این اساس افزایش قیمت تمام شده، ‌كاهش تولید و تنزل كیفیت از مسائلی است كه در بی ثباتی بازار خودرو و عدم تعیین قیمت آن موثر بوده است.»

بركناری یا استعفاء؟
در مقابل نادر قاضی پور، عضو کمیسیون صنایع مجلس و عضو ناظر شورای رقابت در گفتگو با فرارو معتقد است كه جمشید پژویان به خاطر ارتباطش با احمدی نژاد و نظر متفاوت دولت جدید به اقتصاد از شورای رقابت كنار رفته یا كنار گذاشته شده است.

قاضی پور با دفاع از عملكرد ده ماهه شورای رقابت گفت: «احمدی نژاد در یك دوره بازار را رها كرد و خودروسازان در صدد بودند كه از بازار سوءاستفاده كنند اما شورای رقابت با ورود به بحث قیمت گذاری مانع از افزایش قیمت شد.»

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال كه چرا با اینكه دستور العمل شورای رقابت هیچگاه از سوی خودورسازان اجرایی نشد، این شورا پیگیر مصوبات خود نبود گفت: «اوضاع مملكت به نحوی بود كه نمی خواستند كشور را با مشكل روبرو كنند وگرنه مصوبات این شورا بسیار محكم و مستند هستند.»

 

--------------------------------------------------


نظر رنوی فرانسه در مورد همکاری با ایرانی ها

یکی از مسوولان رنوی فرانسه گفته است که این شرکت، قدیمی‌ترین خودروساز جهانی فعال در بازار خودروی ایران است و همکاری طولانی این شرکت با خودروسازان ایرانی، تجربه ارزشمندی برای آن به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایکوپرس، ژیل نورماند رییس بخش آسیا اقیانوسیه شرکت رنو با بیان این مطلب، گفت: شرکت رنو از سال 2004 تا به امروز حدود 400 هزار دستگاه خودرو شامل هفت مدل مختلف در بازار ایران به فروش رسانده که معروف‌ترین آن ها تندر است.

وی بازار ایران را بسیار خوب توصیف كرد و افزود: مشتریان ایرانی کیفیت محصولات رنو را درک می‌کنند و 85 درصد خرید محصولات رنو را به دیگران توصیه می‌کنند.

نورماند 10 سال همکاری رنو با ایران را بسیار سخت اما علاقه‌مندانه توصیف کرد و گفت: رنو در این سال‌ها روی داخلی‌سازی محصولات در ایران نیز کار کرده و همه اعضای تیم‌های رنو در ایران دارای تعهد کامل هستند.

رییس بخش آسیا و اقیانوسیه رنو این همکاری‌ها را باعث تجربه و یادگیری برای رنو دانست که روز به روز افرایش می یابد. وی گفت: ایرانی‌ها هم از مشارکت بلندمدت استقبال می‌کنند و رنو نیز در هر جا که پتانسیل وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری استراتژیک انجام می‌دهد.

وی داخلی‌سازی و انتقال دانش فنی، توسعه محصول و توسعه سازندگان داخلی و توافق بر اساس لیسانس را از جمله ویژگی‌های همکاری رنو در ایران دانست و گفت: 60 درصد محصولات تولیدی رنو در ایران داخلی‌سازی شده و 60 قطعه ساز ایرانی با رنو همکاری می‌کنند.

نورماند شرکت رنوپارس را دارای نقش مهمی در عملیات بین‌المللی رنو ذکر کرد و افزود: رنو بیش از سایر خودروسازان در بازار ایران حضور داشته است.

رییس بخش آسیا اقیانوسیه رنو، مشارکت را از راهبردهای مهم این شرکت دانست و گفت: این شرکت 40 سال سابقه فعالیت دارد و با تولید سالانه هشت میلیون دستگاه، با نیسان، چهارمین خودروساز بزرگ جهان است.

وی از مشارکت با شرکت واز روسیه در سال 2008 و فروش یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو و مشارکت با دایملر بنز در سال 2006 خبر داد و گفت: در هفته‌های اخیر هم با میتسوبیشی قرارداد همکاری امضا کردیم.

نورماند از روند روبه رشد بازار کشورهایی مانند هند، برزیل و ایران سخن گفت و افزود: توان مشارکت استراتژیک در ایران را داریم و در ده سال گذشته تندر 90 را با همکاری شرکت‌های ایرانی تولید کرده‌ایم که در ایران موفق بوده است. 

اخبار اقتصادی - سایپانیوز,مهر,فرارو

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پس از سایپا، قیمت محصولات ایران خودرو هم افزایش یافت/ افزایش 5 میلیونی پژو 207



پس از سایپا، قیمت محصولات ایران خودرو هم افزایش یافت/ افزایش 5 میلیونی پژو 207

پس از افزایش 6درصدی قیمت انواع خودرو طی ماههای گذشته، امروز قیمت محصولات ایران خودرو ۲ تا ۵ میلیون تومان افزایش یافت.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

طبق بخشنامه‌ای که امروز از سوی ایران خودرو به نمایندگی‌های فروش این شرکت ارسال شد قیمت محصولات ایران خودرو 2 تا 5 میلیون تومان افزایش یافت.براین اساس، قیمت تندر 90 مدل E2 با افزایش 3.5 میلیون تومانی به 21 میلیون و 40 هزار تومان رسید و همچنین قیمت پژو 206 تیپ 2 با افزایش 3 میلیون و 200 هزار تومانی به 19 میلیون و 424 هزار تومان رسید.

قیمت جدید هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 نیز 21 میلیون و 858 هزار تومان تعیین شده که افزایش 3 میلیون و 600 هزار تومانی را نسبت به قبل نشان می‌دهد.

قیمت هر دستگاه پژو 206 تیپ 6 نیز از سوی ایران‌خودرو 24 میلیون و 970 هزار تومان تعیین شده که نشان‌دهنده رشد 4 میلیون تومانی قیمت این خودرو است.

نمایندگی‌های فروش ایران‌ خودرو، قیمت جدید پژو 207 را نیز در نوع دنده اتوماتیک با افزایش 5 میلیون تومانی، 27 میلیون و 320 هزار تومان و در نوع معمولی 24 میلیون و 160 هزار تومان اعلام می‌کنند.

هر دستگاه پژو 206 صندوقدار مدل V20 نیز 19 میلیون 878 هزار تومان تعیین شده که نسبت به قبل 5 میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت جدید پژو 405 تک سوز نیز با رشد 2 میلیون تومانی، 17 میلیون و 906 هزار تومان تعیین شده و هر دستگاه پژو پارس با رشد 2.5 میلیون تومانی از سوی ایران خودرو 22 میلیون و 970 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

قیمت جدید سمند LX تک‌سوز نیز 19 میلیون و 458 هزار تومان تعیین شده که افزایش 2 میلیون و 300 هزار تومانی را نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش، قیمت جدید سوزوکی ویتارا نیز هنوز تعیین نشده است./نامه نیوز