اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"امریکا" رضا ضراب را بازداشت کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

آمریکا 'رضا ضراب' بازرگان ایرانی ساکن ترکیه را به اتهام دست داشتن در تراکنش صدها میلیون دلاری برای دولت ایران بازداشت کرد.

خبرگزاری رویترز، دادستانی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، 'رضا ضراب' به همراه دو ایرانی به نام های 'کاملیا جمشیدی' و 'حسین نجف زاده' به خاطر اتهامات مطرح شده در کیفرخواست فدرالی در 'منهتن' روز شنبه در میامی دستگیر شدند.

 

اخبار بین الملل - ایرنا


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توضیحات سفیر ترکیه درباره ارتباط بازداشت بابک زنجانی و رضا ضراب با فساد مالی در ترکیه



اخبار,سفیر ترکیه درتهران,پرونده فساد مالی ترکیه

 

اخبار سیاست خارجی - سفیر ترکیه درتهران:

نام هیچ شهروند ایرانی در پرونده فساد مالی ترکیه نیست/روحانی امسال به ترکیه می​رود

سفیر ترکیه در تهران با اعلام اینکه نام هیچ شهروند ایرانی در پرونده فساد مالی این کشور وجود ندارد، گفت: فقط یک نفر به نام «رضا ضراب» است که قبلا شهروند ایران بوده ولی اکنون تبعه کشور ترکیه است.

«اومیت یاردیم» تاکید کرد: هرگونه پیش داوری چه در مورد این شهروند سابق ایرانی و چه درمورد کسانی که امروز اسامی آنان در پرونده فساد مالی ترکیه مطرح است، کار درستی نیست و ممکن است پیش داوری ها موجب اجحاف در حق این افراد شود. در حقوق، اصل بر برائت است و تا زمانی که اتهامی ثابت نشده باشد، ادعایی بیش نیست.

یاردیم گفت: مشکلاتی که در ترکیه ایجاد شده ضمن اینکه معتقدیم اتفاقات اخیر ترکیه ریشه های خارجی دارد، بنا بر گزارش های رسانه ها، رد پای برخی مقام های ترکیه هم در آن دیده می شود، اما به دلیل احترامی که به دستگاه قضایی و همچنین آبروی افراد قائل هستیم، نمی توان قبل از اینکه موضوعی ثابت شود، آن را قطعی دانست.

امید یاردیم با تاکید بر اینکه اتفاقات اخیر داخل ترکیه هیچ ارتباطی با ایران ندارد، گفت: در زمان حاضر، فقط نام یک شهروند سابق ایرانی (رضا ضراب) در میان اسامی متهمین پرونده فساد مالی ترکیه وجود دارد و اینکه نقش این فرد در این پرونده چیست و اینکه آیا این شخص مجرم هست یا نه، موضوعی است که باید از سوی دادگاه و پس از رسیدگی های قضایی اعلام شود.

وی افزود: رضا ضراب به همراه برخی دیگر از متهمین فعلا در بازداشت به سر می برند و روند قضایی برای رسیدگی به اتهامات آنها شروع خواهد شد.

نماینده ارشد دولت ترکیه در تهران درباره احتمال ارتباط «بابک زنجانی»، میلیارد ایرانی که هفته گذشته در ایران بازداشت و زندانی شده است، با وقایع اخیر ترکیه، گفت: فعلا نه من و نه هیچ کسی دیگر از ارتباط احتمالی میان بابک زنجانی و تحولات ترکیه خبر ندارد و هرگونه اخباری که قبل از تکمیل شدن روند قضایی اعلام می شود، صرفا گمانه زنی های رسانه ای است.

سفیر ترکیه در تهران ریشه اصلی اتفاقات اخیر کشورش را در خارج از ترکیه دانست و گفت: برخی کشورها نمی خواهند کشورهای دیگر غیر از خودشان به ویژه کشورهای مسلمان پیشرفت کنند و تبدیل به بازیگر موثر در عرصه بین المللی شوند.

در پاسخ به سوالی درباره نقش «فتح الله گولن» شهرند صاحب نفوذ ترکیه مقیم آمریکا در اتفاقات اخیر ترکیه، این موضوع را رد نکرد و گفت: وقتی از تهدید خارجی صحبت می کنم، این بحث می تواند لایه های مختلفی داشته باشد.

وی اظهار داشت: ترکیه هم مثل ایران، امروز به قدرتی تبدیل شده است که کسی نمی تواند نقش و تاثیر آن را در سطح بین المللی نادیده بگیرد. بازیگران زیادی در سطح جهان هستند که نمی خواهند شاهد پیشرفت های ترکیه و ایران باشند و از راه های گوناگونه تلاش می کنند سد راه پیشرفت این کشورها شوند.

سفیر ترکیه در تهران با تاکید بر اینکه کشورش به دنبال گسترش بیش از روابط با ایران در سال 2014 است، از برخی فراز و فرودهای روابط دو کشور در سال 2013 سخن گفت.

به گفته این دیپلمات ترک، تماس ها و دیدارهای متعدد وپرترافیک میان مقامات مختلف ترکیه و ایران در جهت تقویت بیش از پیش روابط دوجانبه در زمینه های گوناگون را از جمله مهم ترین نقاط قوت مناسبات دو کشور در سال 2013 برشمرد و گفت: این تماس ها در سطوح عالی تر و گسترده تر در سال 2014 ادامه خواهد یافت و در این سال شاهد سفر دکتر حسن روحانی به ترکیه و بعد از سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران خواهیم بود.

سفیر ترکیه گفت: در سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران علاوه بر پرداخته شدن به روابط دوجانبه، مقدمات سفر روحانی به ترکیه فراهم می شود.

وی تاکید کرد: روابط دوستانه و رو به رشد ترکیه و ایران، روابطی ممتاز و الگو در سطح منطقه و جهان است و هر دو طرف از اراده و انگیزه بالایی برای گسترش هرچه بیشتر این روابط دارند.

یاردیم در ادامه این گفت و گو، با اشاره کاهش حجم مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه در سال 2013 به دلیل تاثیر تحریم ها، این موضوع را یکی از نقاط نه چندان مطلوب در مناسبات دوکشور در سال گذشته دانست و با بیان اینکه این کاهش روابط تجاری دلایلی خارج از روابط دوستانه دو کشور داشت و مشکلات بیرونی عامل آن بود، گفت: حجم مبادلات دو کشور در سال 2012 ، 22 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2013 به 15 میلیارد دلار کاهش یافت.

سفیر ترکیه در تهران، امضای توافقنامه میان ایران و گروه 1+5 در سال 2013 را مهمترین رویداد این سال دانست و گفت: نسبت به کاهش تحریم ها علیه ایران بعد از توافق ژنو امیدواریم و معتقدیم که تحریم ها باید برداشته شود.

وی گفت: معتقدم ایران با برداشته شدن تحریم ها بسیار قدرتمندتر و تاثیرگذار تر در عرصه بین المللی خواهد بود.

اخبار سیاست خارجی - ایرنا