اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

"ائتلاف 2+1" با محوریت حدادعادل و یارگیری از ولایتی و قالیباف



"ائتلاف 2+1" با محوریت حدادعادل و یارگیری از ولایتی و قالیباف

در ادامه تحولات سیاسی و قطب بندی های انتخابات یازدهم ریاست جمهوری کمیته سه نفره ای با عنوان " ائتلاف 2+1" متشکل از "غلامعلی حدادعادل، علی اکبر ولایتی و محمد باقر قالیباف" تشکیل شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گزارش پارسینه ، این سه نامزد بالقوه  انتخابات ریاست جمهوری تعهد کرده اند با هم در عرصه انتخابات متحد باشند براساس ساز و کار "نظرسنجی" یکی از این سه نفر به عنوان نامزد نهایی برگزیده شود و دونفر دیگر به عنوان حامی و تشکیل دهنده هسته اولیه دولت احتمالی عمل کنند.

مقدمات تشکیل ائتلاف "2+1" از دو ماه پیش با پیشنهاد حدادعادل آغاز شده و هفته گذشته با  موافقت ولایتی و قالیباف نهایی شده است. قالیباف و ولایتی توافق کرده اند از این پس امکانات رسانه ای و  ستادهای انتخاباتی خود را تحت نظر این ائتلاف  به کار بگیرند.

باتوجه به قرائن و شواهد چنین بر می آید که خروجی نهایی ائتلاف "2+1"  حدادعادل خواهد بود و به نوعی این ائتلاف بازی ولایتی و قالیباف در زمین حداد عدل خواهد شد.

برگ برنده حدادعادل در این ائتلاف به همراه داشتن پشتیبانی جبهه پایداری در صورت توافق در نتیجه مذاکرات فی مابین خواهد بود.

پیش از این نیز ائتلاف این دو جریان(حداد و پایداری) در تشکیل فراکسیون اصولگرایان مجلس را شاهد بودیم./پارسینه


ویدیو مرتبط :
amp در سئو چیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«نه» قالیباف به ائتلاف 1+2 و آغاز یارگیری‌های انتخاباتی ولایتی و حدادعادل



«نه» قالیباف به ائتلاف 1+2 و آغاز یارگیری‌های انتخاباتی ولایتی و حدادعادل/ جبهه پایداری و ائتلاف سه‌گانه به هم می پیوندند؟

نه «حدادعادل» و نه « ولایتی» آن میزان رای ندارند که «محمدباقر قالیباف» در این 8 سال برای خود جمع کرده است، شاید از همین روست که «سردار » و پایگاه رای‌آوری او را به ائتلاف خود اضافه می‌کنند، اما گویی سردار بنای ماندن تا پایان راه را با دوستان اصولگرای خود ندارد.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 

چند سالیست نسیم انتخابات که وزریدن می‌گیرد، اعداد و ارقام اصولگرایان هم کنار هم می‌نشینند، یا 5+6 یا 7+8! هدف اما همیشه یک چیز  بوده است؛ کنار هم قرار گرفتن برداران اصولگرا تا از دل «وحدت» بین آنها رقیب اجازه عرض اندام نیابد. اینبار اما اعداد از سر جدایی‌طلبی جمع شده‌اند،«2» کنار «1» می‌نشیند بی آنکه مشخص باشد 2 چه کسانی هستند و یک کیست! شاید از همین روست که 2 با 1 هنوز جمع نشده از هم کم می شوند 1-2!

اگر سازوکار انتخاباتی اصولگرایان با تعریف این اعداد همواره «جامعتین» و چتر بزرگی پیرمردانی چون آیت الله مهدوی کنی و آیت الله محمدی یزدی بوده است اما اینبار گویی جامعتین در سازوکار کنار هم قرار گرفتن این اعداد جایگاهی ندارد. رویه ای که بنای آن در انتخابات مجلس نهم گذاشته شد آنجا که طیفی از اخراج شدگان از دولت با کنار هم قرار گرفتن جبهه ای موسوم به جبهه پایداری را شکل دادند که نه تنها محوریت جامعتین را نپذیرفتند که در مسیر سهم خواهی و جدایی طلبی خود به شرط گذاری برای بزرگان روی آورند. اینبار و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر گروهی جدید سربرآورده که گویا قرار است به چالشی دیگر در خیمه اصولگرایی مبدل شود.

مدتی پیش بود که غلامعلی حداد عادل خبر از تشکیل ائتلاف ۲+۱ با حضور خود، علی اکبر ولایتی و محمدباقر قالیباف داد و آن را در راستای اتحاد و عدم انشقاق اصولگرایان دانست. وی اعلام کرد که این سه نفر با هم رقابت نمی کنند و در نهایت دو نفر از آنها به نفع شخص سوم کنار خواهند کشد. ائتلاف خاکستری بین سه چهره احتمالی ریاست جمهوری گرچه با شدت و حدت زیادی کار خود را آغاز کرد اما گویی روزهای کنار هم قرار گرفتن 2 و 1 کوتاهتر از عمر دیگر ائتلاف ها بود، چه آنکه طی چند هفته اخیر در چندین نوبت خبرهایی مبنی بر اختلاف بین اعضای درونی این ائتلاف خصوصا ضلع «ادیب» و ضلع «سردار» یعنی غلامعلی حدادعادل و محمدباقر قالیباف منتشر شد.

آنجا که از یک سو حدادعادل در چندین نوبت از توافق بین اعضا برای انتخاب یک نفر به عنوان رییس جمهور و فردی دیگر به عنوان معاون اول سخن گفت، سخنانی که تلویحا در آن اشارت به خود و ولایتی داشت و گویی در بازی شکل گرفته این قالیباف بود که نقش درخوری نداشت.

در دیگر سو قالیباف نیز که روزهای زیادی را در سکوت گذارنده بود به یکباره با برگزاری جلسه ای انتخاباتی وارد صحنه رویارویی با دوستان ائتلافی خود شد و ساختمان خیابان حافظ همان نقطه‌ای که این رویارویی از آنجا آغاز شد. این جلسه که با حضوری جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شده بود بنا به گفته حاضرین در آن برای بیان دیدگاه‌های انتخاباتی شهردار پایتخت و بیان عزم جدی او برای حضور در انتخابات بوده است.

قالیباف؛ آماده فرود آمدن بر صندلی شماره یک پاستور!

قالیباف می خواهد رییس جمهور شود، این نه حرف و تصمیم امروز او که تصمیمی 8 ساله است همان زمانی که «سردار» بودن را به کناری نهاد و به «سیاست» آمد تا به سیاسیون نشان دهد او هم می تواند سرداری دیگر در ریاست جمهوری باشد. قالیباف اما در رقابت با محمود احمدی نژاد توفیقی نیافت تا مسیر خود از پاستور به سمت خیابان بهشت کج کند و 8 سال را در ساختمانی شب و روز کند که زمانی رییس جمهور فعلی در آن روز و شب خود را گذارنده بود تا شاید او نیز دیگر بهشت نشینی باشد که پاستور نشین می شود.

قالیباف اما در همه این سال ها بیکار ننشت و در پس هر اقدامی در مدیریت شهری، رویای ریاست جمهوری اش را می دید، شاید همین تلاش های چندین ساله او باشد که پذیرش اینکه او به نفع دیگرهایی چون حدادعادل یا ولایتی از صحنه رقابت کناره گیری کند را با دشواری روبرو ساخته است.

در دیگر سو اما گویی دو ضلع طبیب و ادیب خواب های خوشی را برای سردار ندیده اند و این روزها در سخنان خود تلویحا خود را در قامت رییس جمهور یا معاون اول معرفی می کنند و شاید قالیباف برای انها همان پایگاه رای آوری باشد که حدادعادل با تکیه بر آن از رای 60 درصدی ائتلاف شان سخن می گوید. رویه های متناقض گونه ای که گویا قالیباف را به صرافت کناره گیری از دوستان اصولگرای خود انداخته است. گرچه او و اطرافیانش هنوز هم از پایبندی به ائتلاف سخن می گوید اما مشی حرکتی آقای شهردار واقعی بودن این گمانه ها را بیش از شایعه بودن شان به ذهن متبادر می کند. گویی اینبار قالیباف حاضر نیست به نفع کسی کنار بکشد و فدای عهدی شود که حدادعادل و ولایتی با هم بسته اند.

خروج قالیباف و آغاز یارگیری حدادعادل و قالیباف

در این میان اما انچه بیش از همه بر ابهامات پیرامون وحدت بین سه عضو  ائتلاف سه گانه افزود سخنان علی اکبر ولایتی و ابراز تمایل او برای نزدیکی جبهه پایداری به این ائتلاف است.« این ائتلاف به منظور حفظ وحدت اصولگرایان است و امیدواریم که جبهه پایداری نیز به ما بپیوندد تا این اتحاد ایجاد شود.»

این اظهارات ولایتی در شرایطی مطرح می شود که قالیباف از جمله خط قرمزهای جبهه پایداری از ابتدا تا به امروز بوده است، چه آن زمان که حاضر به پذیرش نماینده او در کمیته وحدت اصولگرایان نشدند و راه خود را از جبهه متحد جدا کردند و چه امروز که غلامعلی حدادعادل را به دلیل پیوستن به ائتلافی که یک سر آن قالیباف است مورد شماتت قرا رمی دهند.

همین زمزمه‌های جدایی قالیباف از ائتلاف و از دست رفتن میزان رای او باشد که دو ضلع دیگر را به فکر یارگیری انتخاباتی برای رای آوری انداخته است. چنانچه از یک سو غلامعلی حدادعادل بدون قالیباف همواره مورد اقبال پایداری‌ها بوده است و  تا پیش از شکل گیری این ائتلاف از او به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی خود نام می‌بردند و در شرایطی که پایداری‌ها بر سر کاندیدا هنوز به اجماعی نرسیده اند حدادعادل هنوز هم می تواند گزینه مناسبی برای انها باشد و رای آنها را به نفع خود مصادره کند،  در دیگر سو علی اکبر ولایتی نیز به دلیل مشی اعتدال‌گونه خود از جمله چهره هایی  است که روابط حسنه خود با بدنه اصولگرایی را حفظ کرده است و بی شک پذیرش او از سوی پایداری ها با مشکل چندانی روبرو نخواهد شد.

در همین حال  مدتی است برخی گمانه ها حکایت از دارد که با روی گردانی و عدم استقبال تشکل های اصولگرا از این ائتلاف حدادعادل ماموریت جدیدی را در دستور کار خود قرار داده که محور آن ائتلاف جبهه پایداری با ائتلاف سه گانه است. رویه ای که روزنامه رسمی ارگان دولت از آن تعبیر به تلاش حدادعادل براییارگیری انتخاباتی به نفع ائتلاف خود کرده است.

با این وجود واکنش های تند و منفی پایداری ها به این ائتلاف شاید کار را برای حدادعادل سخت تر کند، چه آنکه پیش از این نیز روح الله حسینیان پیوستن فردی از این جبهه به ائتلافی که قالیباف در ان حضور دارد را ممکن ندانسته بود و امروز ائتلاف بدون قالیباف هرچند می تواند امکانی برای حضور پایداری چی‌ها در این ائتلاف باشد اما بی شک حدادعادل برای ابزگرداندن اعتماد دوستان پایداری خود با سختی مواجه خواهد شد.

ماجرا اما هرآنچه باشد اما نکته آنجاست که ناهمگونی ائتلاف 2+1 که در یک سر آن غلامعلی حدادعادلی است که ناکامی در انتخابات مجلس او را سنگین آمده و به هر دری برای ورود به پاستور می زند و سر دیگر آن قالیبافی است که سال های خود را مهیای فرود آمدن بر صندلی ریاست جمهوری کرده و البته طبیبی که این روزها مشی برادر بزرگتری اصولگرایان را در پیش گرفته بعید است به عدد سه برسد و یکی بخواهد به نفع دیگری کنار بکشد./نامه نیوز