اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«KIA MOTORS» بار سفر به ایران بست


یکی از بزرگترین شرکتهای خودروساز کره جنوبی اعلام کرد که برنامه گسترده ای را برای حضور در بازار ایران بعد از اجرای «برجام» و رفع تحریم ها تدارک دیده است.

خبرگزاری ایرنا: یکی از بزرگترین شرکتهای خودروساز کره جنوبی اعلام کرد که برنامه گسترده ای را برای حضور در بازار ایران بعد از اجرای «برجام» و رفع تحریم ها تدارک دیده است.

در شرایطی که نهادها و سازمانهای اقتصادی کره جنوبی طی هفته اخیر به شکلی بی سابقه از آمادگی خود برای گسترش همکاریها با کشورمان خبر داده اند، «کیاموتورز» یکی از شرکت های بزرگ تولیدکننده انواع خودرو این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد، برنامه ویژه ای را برای همکاری با شرکت های ایرانی در دوران پساتحریم در نظر گرفته است.

این شرکت در بیانیه خود از هدفگذاری برای صادرات 20 هزار دستگاه خودرو به بازار ایران در سال 2016 میلادی خبر داد و اعلام کرد: اکنون شرایط جدید و مناسبی برای همکارهای دو جانبه فراهم شده است.

در این بیانیه همچنین تاکید شده که پس از چندین سال لغو همکاریهای دوجانبه به دلیل تحریم های بین المللی، مسئولان این شرکت قصد دارند با تغییر شرایط سابق به طور کامل وارد بازار ایران شوند.

یونهاپ، خبرگزاری رسمی کره جنوبی نیز در گزارشی به این موضوع پرداخته و اعلام کرد که تصمیم کیاموتورز در این رابطه کاملا قطعی است و برنامه های آنان به زودی به اطلاع طرف ایرانی رسانده خواهد شد.

پیش از این، رسانه ها از تصمیم دیگر شرکت های معتبر خودروساز دنیا از جمله پژو، رنو، دایملر، سوئد، فیات، سوزوکی برای بازگشت به ایران و تلاش فولکس واگن آلمان برای سرمایه گذاری در کشورمان خبر داده بودند.

اقدام شرکت خودروسازی کره ای پس از آن صورت می گیرد که وزارت صنعت و تجارت این کشور اخیرا از تمامی بخش های تجاری، بازرگانی، اقتصادی و صنعتی کشورش خواست با ارزیابی و بررسی های همه جانبه، هر چه سریعتر شرایط همکاری و حضور خود در بازار ایران را فراهم سازند.


ویدیو مرتبط :
کیا اسپرتیج 2014 - Kia Motors UK

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفر به آفریقای ایران



 

 

سفر به آفریقای ایران

 

 

خوارتوران، به «آفریقای ایران» معروف است. منطقه حفاظت شده ای که شاید بهشت گردشگرانی باشد که دستی هم در شناسایی گونه های جانوری و حیات وحش دارند. این منطقه حفاظت شده استثنایی در جنوب شرقی شاهرود قرار گرفته و از نظر وسعت بزرگترین منطقه حفاظت شده کشور به شمار می رود.

 

با این حال، خوارتوران اهمیتش را مدیون وجود نوع خاصی از گورخرهاست که به نام گورخر ایرانی شناخته می شود. این گونه از گورخر، از نظر تعداد، نوع و گونه، نه تنها در ایران، بلکه در جهان کم نظیر است. اگر این گورخرها را از نزدیک ببینید، احتمالا باور نمی کنید که با گورخر جماعت طرف هستید! آنها راه راه ندارند و موهای بدنشان به جای سفید و سیاه، خاکی رنگ است!

 

 

گورخر ایرانی (Persian Wild Ass) نوعی گورخر آسیایی (Equus Hemionus onager) و جانوری از خانواده اسب‌ سانان است که بومی بیابان‌های ایران، سوریه، هند و تبت به شمار می رود. در گذشته زیستگاه این حیوان در ایران خیلی وسیع تر بود و حتی در پارک ملی کویر هم می شد نمونه هایی از این گورخر را دید اما این روزها زیستگاه گورخر ایرانی به منطقه خوارتوران شاهرود و منطقه بهرام گور نیریز محدود شده است. گورخر ایرانی در سازمان های بین المللی دارای وضعیت بحرانی شناخته می شود و در معرض خطر انقراض گونه ها قرار دارد. برای آنکه بحران جمعیتی این گورخرها را درک کنید، کافیست بدانید که جمعیت این گونه حیات وحش تا سه دهه قبل در حدود 450 رأس بود اما این تعداد روز به روز کم شد تا امروز به رقمی پایین تر از 200 رأس برسد.

 

گورخر ایرانی در سازمان های بین المللی دارای وضعیت بحرانی شناخته می شود و در معرض خطر انقراض گونه ها قرار دارد

 

گور ایرانی شباهت زیادی به الاغ دارد؛ با این تفاوت که جثه این گور کمی بزرگتر و گوش هایش بلندتر، باریک و نوک تیزتر است. جمجمه گورخر ایرانی هم در مقایسه با الاغ کشیده تر، گردنش کلفت و دمش بلند است و در انتهای آن یک دسته موی سیاه رنگ به صورت منگوله روییده است. یال سیاه رنگی روی گردن و پشت و لکه گرد و سیاهی در قسمت دست های این جانور دیده می شود. گورخر ایرانی این منطقه، بدنی یک دست قهوه ای روشن یا نخودی رنگ دارد و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این حیوان بسیار قوی و گریزپا است. به طوری که می تواند با سرعت برابر 60 تا 70 کیلومتر در ساعت بدود!

 

 

سفر به آفریقای ایران

 

 

 

خوارتوران شاهرود، موقعیت استثنایی اش را مدیون وضعیت جغرافیایی استان سمنان است. سمنان به دلیل موقعیت و امکانات مناسب طبیعی و وسعت کافی، جایگاه مناسبی برای حیات وحش به شمار می آید. استانی که در قسمت های شمالی آب و هوایی سردسیر، زمینی جنگلی و شرایطی کوهستانی دارد و در قسمت های میانی تبدیل به دشت می شود و در بخش جنوبی، نمکزار و کویر. بنابراین هر جانوری در این استان، می تواند سکونت داشته باشد.

 

این منطقه در سال 1351 به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست در آمد و در سال 1355 قسمتی از آن به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب شد. این مجموعه در همین سال از طرف یونسکو عنوان ذخیرگاه زیست کره را دریافت کرد و بعدها، یعنی در سال 1381 قسمت های مرکزی آن به پارک ملی اختصاص یافت.  در حال حاضر 41 گونه پستاندار، 167 گونه پرنده، 42گونه خزنده و 2گونه دوزیست در این مجموعه شناسایی شده اند. و به جز گورخر ایرانی، کبک، تیهو، هوبره، باقرقره، خرگوش، تشی، گرگ، شغال، کفتار، قاراکل (قره گل)، پلنگ، گورخر، آهو، جبیر، کل، بز، قوچ و میش، هم در این منطقه حفاظت شده زندگی می کنند.

 

 

مسیر دسترسی: برای دیدن منطقه حفاظت شده توران، باید به منتها الیه شرقی استان سمنان و جنوب شرقی شهرستان شاهرود سفر کنید. این مجموعه در ضلع جنوبی جاده تهران- مشهد شرق دهستان طرود؛ غرب دهستان زمان آباد و شمال شرقی کویر مرکزی ایران قرار دارد.

 

توصیه گردشگری: اگر گذارتان به شاهرود و منطقه حفاظت شده خوارتوران رسید، حتما سری هم به آرامگاه بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی بزنید که فاصله زیادی تا این منطقه ندارند اما می توانند سفر ماجراجویانه شما را جذاب تر کنند.