اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

AP : تظاهرات «تندروها» در تهران علیه چارچوب توافق هسته ای/ تندروها: توافق لوزان، فاجعه است!



تجمع روز سه شنبه در برابر ساختمان مجلس در تهران و بدون مجوز برگزار شد. تظاهر کنندگان دست نوشته هایی با خود حمل می کردند که روی آنها این توافق یک «شکست» توصیف شده بود . این توافق ، که قرار است تا 30 ژوئن نهایی شود، با استقبال گسترده نظام ایران ، از جمله حسن روحانی رئیس جمهور این کشور،‌ مواجه شده است اما تندروهای ایران آن را فاجعه ای برای ایران دانسته اند و تقبیح کرده اند.

اسوشیتدپرس نوشت: دهها نفر از تندروهای ایران روز سه شنبه علیه توافق هسته ای اخیر میان ایران و گروه پنج به اضافه یک تظاهرات کردند.

به گزارش انتخاب ؛ این خبرگزاری نوشت: حدود 200 نفر از تندروها علیه چارچوب توافق هسته ای که هفته گذشته میان ایران و شش قدرت جهان برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به دست آمد، تظاهرات کردند.

 

اخبار,اخبار سیاست  خارجی,توافق هسته ای


تجمع روز سه شنبه در برابر ساختمان مجلس در تهران و بدون مجوز برگزار شد. تظاهر کنندگان دست نوشته هایی با خود حمل می کردند که روی آنها این توافق یک «شکست» توصیف شده بود . این توافق ، که قرار است تا 30 ژوئن نهایی شود، با استقبال گسترده نظام ایران ، از جمله حسن روحانی رئیس جمهور این کشور،‌ مواجه شده است اما تندروهای ایران آن را فاجعه ای برای ایران دانسته اند و تقبیح کرده اند.

این تظاهرات با نشست غیرعلنی مجلس همزمان شده بود که در آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سرپرست تیم مذاکرات هسته ای این کشور در لوزان سوییس در برابر نمایندگان حاضر شد تا درباره این چارچوب توافق توضیح بدهد.

این توافق برای محدود کردن فناوری هسته ای نظامی ایران در ازای فراهم کردن امکان دسترسی سریع تر تهران به حساب های بانکی ، بازارهای نفتی و دارایی های مالی مسدود شده بر اثر تحریم های بین المللی است.

از زمانی که حصول این توافق در پنجشنبه گذشته در لوزان اعلام شد، تندروهای ایران مدعی شده اند این توافق به ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه می دهد به سایت های نظامی ایران نیز دسترسی داشته باشند، هرچند این بخشی از چارچوب توافق نبوده است.

حسن قشقاوی ، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت نشست روز سه شنبه مجلس «مفید» بود. وی از نمایندگان مجلس خواست از ظریف و تیم مذاکره کنندگان در آستانه مذاکرات بعدی برای نهایی کردن این توافق حمایت کنند.

بهروز نعمتی ، از نمایندگان مجلس ایران گفت «اکثریت نمایندگان از گزارش ظریف قانع شدند».

 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
جشن توافق هسته ای لوزان در خیابان ولیعصر تهران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش کاخ سفید به لایحه جدید تندروها علیه توافق هسته ای



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,باراک اوباما

بر اساس «لایحه بررسی موافقتنامه هسته ای ایران»، متن هر گونه موافقتنامه نهایی با ایران باید حداکثر تا پنج روز پس از دستیابی به این موافقتنامه به کنگره ارائه شود. این لایحه همچنین مانع آن خواهد شد که اوباما بتواند تحریم های تصویب شده توسط کنگره علیه ایران را به مدت 60 روز پس از امضای موافقتنامه، تعلیق یا لغو کند.

کاخ سفید روز شنبه اعلام کرد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، لایحه ای را که اخیرا در سنا معرفی شده است و بر اساس آن، به کنگره اجازه داده می شود در خصوص هر گونه موافقتنامه میان آمریکا و سایر کشورهای مذاکره کننده با ایران درباره توانایی های هسته ای این کشور اعمال نظر کند، وتو خواهد کرد.

به گزارش «انتخاب»، «برنادت میهان» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این باره اعلام کرد: «رئیس جمهور به وضوح اعلام کرده است که اکنون برای کنگره زمان مناسب جهت تصویب قوانین مضاعف درباره ایران نیست. در صورتی که این لایحه به رئیس جمهور ارائه شود، وی آن را وتو خواهدکرد.»

آمریکا و پنج کشور مذاکره کننده با ایران در تلاش هستند تا در پی مذاکرات با این کشور در خصوص محدود کردن برنامه هسته ای آن، در ازای کاهش تحریم های اقتصادی به توافق برسند.

بر اساس «لایحه بررسی موافقتنامه هسته ای ایران»، متن هر گونه موافقتنامه نهایی با ایران باید حداکثر تا پنج روز پس از دستیابی به این موافقتنامه به کنگره ارائه شود.

این لایحه همچنین مانع آن خواهد شد که اوباما بتواند تحریم های تصویب شده توسط کنگره علیه ایران را به مدت 60 روز پس از امضای موافقتنامه، تعلیق یا لغو کند.

میهان در این باره گفت آمریکا «باید به مذاکره کنندگان ما بهترین فرصت برای پیروزی را دهد، نه آنکه تلاش های آنها را پیچیده و با مشکل مواجه کرد.»

مذاکرات میان آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، آلمان، انگلیس و ایران اکنون به مرحله ای حساس رسیده است و موافقتنامه درباره چارچوب اساسی قرار است تا پایان ماه مارس نهایی شود.

«باب کورکر» سناتور جمهوریخواه و رهبر یکی از گروه های متشکل از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات که حامی این لایحه است، در این باره اعلام کرد: «این موضوع ناامید کننده است که رئیس جمهور احساس می کند وی تنها فردی است که از جانب شهروندان کشور ما سخن می گوید.»


 اخبار سیاست  خارجی  - انتخاب