اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

90 درصد سقط جنین‌ها توسط پدر و مادرها انجام می‌شود!/ مهرمادری کجا رفت؟!



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

90 درصد سقط جنین‌ها توسط پدر و مادرها انجام می‌شود!
مهرمادری کجا رفت؟!

مشکلات معیشتی، نبود مسکن، نداشتن شغل مناسب ، مسائل مربوط به سلامت خانواده ونداشتن آمادگی جسمی و روحی مادر برای فرزندآوری عواملی هستند که باعث شده مادری فرزند خود را سقط کند.

بدون حاشیه رفتن باید گفت که یکی از معضلات و چالش‌ها در جامعه امروز، سقط جنین است و با توجه به اینکه چنین مسئله‌ای به نوبه خود، از مسائل جدی اجتماعی تلقی می‌شود نیازمند توجه بیشتر مسئولان امر است چرا که در غیر این صورت مشکلاتی همچون کاهش جمعیت و... با خود به همراه می‌آورد. به عبارت دیگر سقط جنین، تهدید جدی برای سلامت خانواده و جامعه محسوب می‌شود.

 

آمارهای رسمی گویای این است که سقط جنین روبه فزونی است تا جایی که سالانه 220 هزار مورد در کشور صورت می‌گیرد. اما جای تعجب آنجا است که به گفته یک پژوهشگر بیش از 90 درصد آمار سالانه سقط مربوط به پدر و مادرهایی است که تصمیم به قتل فرزندشان می‌گیرند نه افرادی که رابطه نامشروع دارند!

مروتی این پژوهشگر بحران جمعیتی عنوان کرده است:« نخستین بار آمار سقط جنین در سال ۷۷ توسط مسئولان وزارت بهداشت اعلام شد که در آن تعداد سقط سالانه ۹۰ هزار مورد بیان شده بود که از این تعداد ۱۰ هزار مورد قانونی و مابقی غیرقانونی بود. برای بار دوم در سال ۹۲ آمار مربوطه اعلام شد و مشخص شد که تعداد سقط به ۲۵۶ هزار مورد رسیده است که در این میان تنها ۶ هزار مورد قانونی و مابقی غیرقانونی بوده است.»

 وی در ادامه گفته بود: «مدت‌ها در کشور تصور می‌شد که اگر درصد بیشتری از مردم از وسایل ممانعت از بارداری استفاده کنند، از آمار ارتکاب به جنایت سقط جنین کاسته خواهد شد، در حالی که ما شاهدیم در فاصله سا‌ل‌های ۷۷ تا ۹۲ که آمار سقط تقریبا سه برابر شده، درصد پوشش وسایل ممانعت از بارداری نیز بیشتر شده است. یعنی با وجود این که خانواده‌ها، بیشتر از وسایل ممانعت از بارداری استفاده کرده‌اند، سقط نیز بیشتر شده است.»

مروتی در مورد علت افزایش آمار سقط جنین بیان کرده بود : «به نظر بنده علت محوری افزایش آمار این آسیب اجتماعی «فرهنگ تنظیم خانواده» است. یعنی قریب به سه دهه است که ما به مردم گفته‌ایم: فرزند کمتر، زندگی بهتر. یعنی کودک و در حقیقت انسان را ابزاری کرده‌ایم برای مدیریت مسائل خانواده.»

 

وی در ادامه صحبت‌هایش افزوده بود: «بر خلاف تصور عموم مردم، علت عمده سقط جنین، روابط نامشروع نیست و اکنون بیش از ۹۰ درصد آمار سالانه سقط مربوط به پدر و مادرهایی است که تصمیم به قتل فرزندشان می‌گیرند. متاسفانه با تبلیغاتی که در طول سه دهه اخیر صورت گرفت، دیگر فرزند تا حد زیادی مطلوبیتش را از دست داده است و بچه که در نسل گذشته ما نعمت تلقی می‌شد، اکنون عامل نقمت، بدبختی و بیچارگی شمرده می‌شود.»

این پژوهشگر در پایان گفته بود:« آمار بیش از ۲۰۰ هزاری سقط جنین سالانه هرگز برازنده کشوری مانند ایران نیست و همانگونه که برای کاستن از آمار ۱۸ هزار مرگ و میر ناشی از تصادف‌های جاده‌ای کار فرهنگی صورت می‌گیرد باید برای کاستن از آمار بالای جنایت سقط جنین نیز کار فرهنگی صورت گیرد، که به نظر بنده در این زمینه نیز وزارت بهداشت موثرترین نهاد فرهنگ ساز به شمار می‌آید. متاسفانه در این زمینه بنده حتی یک برنامه از وزارت بهداشت سراغ ندارم که به صورت جدی با مراکز غیرقانونی انجام سقط مبارزه کرده باشند یا حداقل با کار فرهنگی مستمری مردم را نسبت به عواقب سقط جنین آگاه کرده باشند.»

سقط جنین را قتل ننامیم
سعید خراطها، آسیب‌شناس در این باره با بیان اینکه اطلاق لفظ قتل را به سقط جنین دادن، امر درستی نیست به آفتاب یزد می‌گوید: سقط جنین‌هایی که پدر و مادرها انجام می‌دهند به عوامل و شرایطی بستگی دارد که باید آن را درک کرد. سقط جنین در جامعه‌مان سال‌های سال طول کشیده که تا بخشی از آن قانونمند شده و این درست نیست که بدون توجه به مسائل خانواده‌ها این سقط‌ها را قتل بنامیم.

 

وی اظهار کرد: مشکلات معیشتی، نبود مسکن، نداشتن شغل مناسب ، مسائل مربوط به سلامت خانواده ونداشتن آمادگی جسمی و روحی مادر برای فرزندآوری عواملی هستند که باعث شده مادری فرزند خود را سقط کند.این جامعه‌شناس بیان کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث شده پدر و مادری فرزند خود را سقط کند اینکه شاید سلامت بچه در خطر باشد یا ممکن است که پزشک از آنها خواسته که چنین کاری را انجام دهند.

خراطها افزود: بنابراین در خانواده‌ها بعد از ازدواج وقتی سقط صورت می‌گیرد حتی می‌تواند تابع نوعی تنظیم خانواده باشد یعنی اگر قرار باشد هر نطفه‌ای که بسته می‌شود تبدیل به فرزند شود ما هم مانند کشور چین خواهیم شد. وی گفت: ممکن است پدر و مادری از داشتن فرزند اشباع شده و فرزند دیگری نمی‌خواهد. به علاوه در جامعه، آمار اعتیاد، بیماری‌های افسردگی در زنان، بیکاری و ... بالاست و برای اینکه یک کودک خیابانی یا معتاد نمی خواهد تحویل جامعه دهد فرزندشان را سقط می‌کنند. به عبارت دیگر وقتی خانواده‌ای از امکانات اولیه محروم هستند چگونه می‌توانند فرزندشان را نگه دارند.

نگرانی از آینده
امان الله قرائی مقدم دیگر جامعه شناس همین نظر را دارد و به آفتاب یزد می‌گوید: نگرانی از آینده ، هزینه‌های بالای پرورشی یک فرد و از طرف دیگر بیکاری ، بالا رفتن میزان طلاق، افزایش کودکان خیابانی ، روابط ضعیف جامعه، بیگانی مردم نسبت به یکدیگر و وقتی پدر و مادری می‌بینند که بچه‌های الان دچار چه سرنوشتی شده‌اند، باعث شده که پدر و مادری دست به سقط جنین بزنند.

 

وی اظهار کرد: پدر و مادری که فرزندشان را سقط می‌کنند به این فکر می‌کنند که اگر به دنیا آمد با این شرایط کنونی جامعه چه بلایی سرش خواهد آمد یا با خودشان می‌گویند در جامعه‌ای که شادی و نشاط نیست بهتر است که به دنیا نیاید . این گونه افراد از به دنیا آمدن خودشان هم پشیمان هستند چه به رسد به فرزندشان.

 

قرائی مقدم عنوان کرد:علاوه بر پدر و مادرهایی که بنا به هر دلیلی فرزندشان را سقط می‌کنند کسانی هم که فرزند خود را در خیابان رها می‌کنند دچار نوعی فرزندکشی می‌شوند. یعنی مادری که عمدا سقط جنین می‌کند با مادری که فرزند خویش را سر راه می گذارد دچار فرزند کشی می‌شوند. این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که در این میان حس مادری چه می‌شود؟گفت: انگیزه مادری بسیار قوی است ولی شرایط اجتماعی انگیزه مادری را از بین برده است.

اخبار اجتماعی - آفتاب یزد

 


ویدیو مرتبط :
‫جنین سقط شده 3 ماهه‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۶۶۵۶ درخواست سقط جنین قانونی فقط در یک سال/ با ۷۲ درصد موافقت شد/تهرانی ها بیشترین مراجعه را داشتند



سقط جنین,سقط جنین قانونی, در تهران

۶۶۵۶ درخواست سقط جنین قانونی فقط در یک سال/ با ۷۲ درصد موافقت شد

در سال گذشته شش هزار و 656 نفر برای دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد چهار هزار و 818 نفر شرایط دریافت مجوز سقط درمانی را داشتند، که این تعداد 72.4 درصد کل مراجعین خواستار مجوز سقط درمانی را در بر می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد مطابق آمارهای موجود تعداد متقاضیان مجوز سقط درمانی در سال گذشته شش هزار و 656 نفر بود، این رقم در مقایسه با سال قبل از آن هفت درصد افزایش داشته است.

 

همچنین در سال گذشته استان آذربایجان غربی بیشترین کاهش را در مراجعین دریافت مجوز سقط درمانی داشت، تعداد این متقاضیان از 165 نفر در سال 1390 به 66 نفر در سال 1391 کاهش یافت. یادآور می شود تمامی متقاضیان دریافت مجوز سقط درمانی این استان در سال گذشته شرایط دریافت مجوز را داشتند.

 

در سال گذشته در استان تهران با یکهزار و 684 مراجعه برای دریافت مجوز سقط جنین درمانی در مقایسه با دیگر استان ها بیشترین تعداد مراجعه را داشته است که از این تعداد 761 نفر شرایط دریافت مجوز را داشتند.

 

همچنین پس از تهران استان های خراسان رضوی با 592 مراجعه و خوزستان با 543 مراجعه بیشترین آمار مراجعین سقط درمانی را در سال گذشته داشته اند. این در حالی است که در سال گذشته کمترین تعداد مراجعین سقط درمانی با 35 نفر در استان سمنان ثبت شده است که از این تعداد متقاضی، 27 نفر مجوز سقط جنین درمانی را دریافت کردند.

 

یادآور می شود یکی از نکات ضروری برای بررسی تقاضای سقط درمانی در مراکز پزشکی قانونی سن جنین است به این نحو که اگر سن جنین از 19 هفته بیشتر باشد و یا بر اساس سونوگرافی، بیش از چهار ماه از زمان لقاح گذشته باشد به هیچ وجه برای فرد متقاضی مجوز سقط صادر نخواهد شد.

 

همچنین در صورت خطر جانی برای مادر در صورت ادامه بارداری و یا عقب افتاده و ناقص‌الخلقه بودن جنین به نحوی که نگهداری از آن برای مادر ایجاد حرج کند از جمله مواردی است که در صورت وجود هر یک از آن‌ها با درخواست مادر و با تشخیص سه نفر پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی، مجوز سقط درمانی صادر می شود البته به شرط آنکه سن حاملگی کمتر از چهار ماه پس از لقاح باشد.

 

تأکید بر این نکته ضروری است که زمان در رسیدگی به پرونده های سقط درمانی بسیار اهمیت دارد تا آنجا که تنها مورد از وظایف پزشکی قانونی که بررسی آن نیازی به دستور مقام قضایی ندارد، رسیدگی به موارد درخواست سقط جنین است. بنابراین با توجه به اهمیت زمان در پرونده های سقط درمانی، پزشکی قانونی به مدارک متقاضیان در اسرع وقت رسیدگی و در صورت وجود شرایط قانونی با درخواست سقط جنین موافقت می‌کند.

 

گفتنی است متقاضیان سقط درمانی که شرایط لازم را دارند و پزشکی قانونی نیز برای آنان مجوز صادر کرده باید پیش از پایان چهار ماهگی(19 هفتگی و ولوج روح در جنین) و در کوتاه ترین زمان پس از دریافت مجوز برای انجام سقط به بیمارستان مراجعه کنند زیرا بیمارستان ها نیز پس از چهار ماهگی اقدام به سقط نمی کنند حتی اگر قبل از این تاریخ پزشکی قانونی مجوز را صادر کرده باشد./خبرآنلاین