اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

9 لحظه ی سرنوشت ساز آخرین مناظره ی برنی سندرز و هیلاری کلینتون



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

رقبای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا در آخرین مناظره خود در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات به سختی از یکدیگر انتقاد کرده و به مواضع هم تاختند. نیویورک به کلینتون این فرصت را می دهد که روند پیروزی های پیاپی رقیبش را متوقف کند، اما می تواند جانی تازه به ستاد سندرز بدهد.

  پولتیکو نوشت: رقبای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا در آخرین مناظره خود در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات به سختی از یکدیگر انتقاد کرده و به مواضع هم تاختند. نیویورک به کلینتون این فرصت را می دهد که روند پیروزی های پیاپی رقیبش را متوقف کند، اما می تواند جانی تازه به ستاد سندرز بدهد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، چند مورد جذاب از مناظره ای که طرفین به هیچ وجه مراعات یکدیگر را نکردند، در پایین آمده است.

1. سندرز که هفته گذشته صلاحیت کلینتون برای ریاست جمهوری را زیر سوال برده بود، می خواست به نوعی نشان دهد که خود دارای توانایی و ذکاوت به عهده گرفتن این مقام است.

او "قضاوت" کلینتون را به سبب صدور اجازه حمله به عراق زیر سوال برد؛ جنگی که به نظر سندرز بزرگترین اشتباه تاریخ آمریکا در سیاست خارجی بوده است.

سندرز همچنین او را در مورد مسائل مربوط به تجارت، سوپر پک ها و وال استریت زیر سوال برد. اما کلینتون در مقام دفاع یادآور شد که مردم نیویورک او را بار دیگر سناتور خود برگزیدند و آقای اوباما هم او را شایسته وزارت امور خارجه یافت.

2. حمایت های وال استریت از دیگر بحث های داغ این مناظره بود.

سندرز انتقاد قدیمی دریافت 225 هزار دلار از گلدمن ساچز را همان اول مطرح کرد. پس از آن بود که سندرز بحث را به خواسته اش برای تقسیم بانک های بزرگ کشور کشاند. او گفت: «به نظر من واکنش مناسب این است که آن ها را تقسیم کنیم و آن چیزی است که هدف اجرایی من است».

کلینتون در پاسخ گفت: «او هیچ مثالی نمی تواند بیاورد، زیرا چنین چیزی نبوده، من وقتی سناتور بودم در برابر رفتار و خواسته های بانک ها ایستادگی کردم. من در مورد رهن و وام های مسکن جلوی آن ها را گرفتم».

سندرز هم با کنایه جواب داد: «باید حسابی با این کار نابود شده باشند ... باید واقعا خیلی خیلی خیلی از حرفی که زدی ناراحت شده باشند».

3. و بحث شرح مالیات کلینتون.

یکی از بلندترین فریادهای حاضران زمانی بود که از کلینتون پرسیده شد نمونه ای از کمک های مالی که از وال استریت دریافت کرده را بگوید.

کلینتون با طفره روی گفت: «این واقعا مسئله ای نیست». او اضافه کرد ساندرز و دونالد ترامپ هم باید صورت نامه مالیاتیشان را ارائه دهند.

او در این باره گفت: «از گذشته انتظار رفته است که هر کسی به دنبال نامزدی می رود باید صورت مالیات پرداختیش را ارائه دهد. من فکر می کنم سناتور ساندرز و دونالد ترامپ هم باید این کار را بکنند».

ساندرز گفت بخشی از صورت های مالیاتیش را اعلام عمومی می کند. او گفت از مالیات پرداختیش در 2014 شروع می کند.

4. کلینتون و حداقل دستمزد کارگران.

 زمانی که از کلینتون پرسیده شد آیا لایحه دستمزد حداقل 15 دلاری را در صورت رسیدن به میز ریاست جمهوری امضا می کند، پاسخ داد: «بله، حتما این کار را می کنم».

در حالیکه کلینتون می گفت "من برابر حمایت از 15 دلار بسیار تلاش کرده ام"، ساندرز که در کنار او ایستاده بود سرش را با مخالفت تکان می داد. پس از ادامه سخنان کلینتون، ساندرز در مخالفت گفت: مطمئن هستم بسیاری از مردم تعجب کرده اند که شما از حداقل ستمزد 15 دلار حمایت کرده باشید».

5. کلینتون برای لایحه جرایم 1994 عذرخواهی کرد.

 کلینتون از سوی یکی از خبرنگاران سی ان ان برای حمایت از لایحه جرایم 1994 که توسط همسرش بیل کلینتون تصویب شد مورد انتقاد قرار گرفت، که کلینتون از این بابت عذرخواهی کرد.
سندرز با تاکید بر این لایحه، آن را نژادپرستانه خواند.

6. مساله دیگری که سندرز کلینتون را به حمایت از آن متهم می کند به لایحه نوعی استخراج گاز به نام فرکینگ مربوط می شود.

 سندرز در این باره می گوید: «زمانی که شما وزیر امور خارجه بودید به سختی تلاش کردید تا تعداد کشورهایی که از روش فرکینگ برای استخراج گاز و نفت استفاده می کنند، اضافه کنید». این روش آثار زیست محیطی مخربی دارد.

کلینتون در دفاع از خود به موضع اوباما در حمایت از محیط زیست پناه می برد و توجه را به تمام تلاش هایی جلب می کند که اوباما برای مقابله با تغییرات آب و هوا برداشته.

7. سندرز: نتانیاهو همیشه هم درست نمی گوید. این تفاوت موضع کلینتون و ساندرز در حوزه اسرائیل است. در گفتگوهای دو طرف درباره فلسطین و اسرائیل، ساندرز بر موقعیت فلسطینی ها تاکید داشت و کلینتون بر اسرائیل.

سندرز در این باره می گوید: «ما باید با فلسطینی ها با عزت و احترام رفتار کنیم». اما کلینتون با یادآوری سال ها مشارکتش در گفتگوهای صلح دغدغه خود را خواست اسرائیل می داند که نمی خواهد با تحریک همیشگی حماس علیه خود همراه باشد».

سندرز اما معتقد است کلینتون مدل ذهنی دارد که هیچ توجهی به فلسطینی ها در آن نیست.
سندرز می گوید: «زمانی می رسد که باید بگوییم نتانیاهو همیشه هم درست نمی گوید».

8. کلینتون از برتری عددیش استفاده می کند. او با اشاره به نتایج سرشماری ها گفته مطمئن است در دور مقدماتی دموکرات ها پیروز می شود، و در انتخابات نهایی برابر دونالد ترانپ از موقعیت بهتری برخوردار است.

کلینتون می گوید: « بیایید ببینیم در این رقابت در کجا قرار داریم. من بیش از همه رقبا رای آورده ام، 9.6 میلیون در آخرین شمارش. این رقم 2.3 میلیون بیشتر از سناتور ساندرز و 1.4 میلیون بیشتر از دونالد ترامپ است. و من فکر می کنم باید واقعیت را در نظر بگیریم. من افراد زیادی را گرد هم آورده ام، که شامل مجموعی از افراد از جنوب تا شما و شرق تا غرب می شود».

9. سندرز از حمایت جمعیت برخوردار بود.

هرچند این مناظره در بروکلین برگزارشد، اما جمعیت به هواداری سندرز ایستاده بود. هر بار که ساندرز به کلینتون حمله می کرد، جمعیت با فریاد با او همراه می شد.

سندرز گفت: « راستش را به شما بگویم، فکر می کنم ما در انتخابات پیروز می شویم». که با فریاد و سرور جمعیت همراه بود.

پس از آنکه سندرز سخنان پایانیش را گفت و مجری برای شنیدن آخرین سخنان کلینتون به سوی او رفت، جمعیت یک صدا فریاد می زد: "برنی! برنی! برنی!

 اخبار بین الملل  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
انتقاد برنی سندرز از مدیریت کرونا توسط دولت ترامپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیروزی برنی سندرز بر هیلاری کلینتون در واشینگتن و آلاسکا



 اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل, رقابت‌های انتخاباتی

در ادامه رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی دمکرات ها در امریکا، برنی سندرز، در دو ایالت آلاسکا و واشینگتن اکثریت آرا را در برابر هیلاری کلینتون، دیگر نامزد این حزب به دست آورد.

به گزارش «انتخاب»، برنی سندرز، با حضور در میان هوادارنش، پیروزی خود را در ایالت واشینگتن جشن گرفت.

هیلاری کلینتون که همچنان شانس اول نامزدی حزب دمکرات است، در روزهای گذشته، برمبارزه با رقبای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری متمرکز شده بود.

نتایج انتخابات حزب دمکرات در ایالت هاوایی نیز قرار است تا ساعتی دیگر اعلام شود.

روز شنبه نامزدهای جمهوریخواه در هیچ ایالتی با یکدیگر رقابت نداشتند اما دونالد ترامپ همچنان نسبت به رقبای جمهوریخواه خود در وضعیت بهتری قرار دارد. مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پاییز امسال برگزار می شود .

 اخبار  بین الملل  -  انتخاب