اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

9 رکوردی که در جریان مذاکرات هسته ای شکسته شد



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,تحریم های ایران

بعد از واقعه گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، تحریم های متعددی علیه ایران اعمال شد اما برای اولین بار، همه تحریم های مرتبط با برنامه اتمی و حتی برخی تحریم های پیشین نظیر ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری، لغو می شود.

 توافق جامع اتمی ایران و کشورها ۱+۵ برخی از رکوردها در تاریخ دیپلماسی را شکست. اجرای این توافق از جمله صدور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، رکوردهای تازه تری هم به جا گذاشته یا در طول مراحل پیش بینی شده اجرای این توافق به جا خواهد گذاشت. این مذاکرات در مجموع نزدیک به ۱۳ سال (در دوره سه رئیس جمهور مختلف ایران) طول کشید و در بیش از ۱۵ شهر مختلف میزبانی شد.

طولانی ترین اقامت وزیر امور خارجه ایران در خارج از کشور
در جریان مذاکرات اتمی ۲۰ ماه اخیر، که سرانجام به حصول توافق نهایی در شهر وین در روز ۱۴ ژوئیه انجامید، رکورد طولانی ترین حضور وزیر امور خارجه ایران و دو معاونش در خارج از کشور پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ شکسته شد. در این دور از مذاکرات، معاون رئیس جمهور ایران و رئیس سازمان انرژی اتمی هم حضور داشتند. دور آخر مذاکرات که به توافق منتهی شد، ۱۸ روز طول کشید.

طولانی ترین مذاکرات وزیر خارجه آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم
در جریان مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس، که به دستیابی به پارامترهای اصلی توافق جامع اتمی منجر شد، جان کری رکورد طولانی ترین مذاکره بی وقفه یک وزیر امور خارجه آمریکا پس از جنگ جهانی دوم را در شب تفاهم لوزان شکست. این مذاکرات از نیمه شب آغاز و تا صبح روز بعد که تفاهم لوزان اعلام شد، ادامه پیدا کرد.

مفصل ترین سند یک توافق حقوقی بعد از جنگ جهانی دوم
متن توافق جامع، یا به اسم رسمی آن "برنامه جامع اقدام مشترک"، مفصل ترین متن یک توافق چندجانبه پس از جنگ جهانی دوم است. این توافق شامل یک متن و ۵ ضمیمه است که مجموعا یک سند ۱۵۹ صفحه‌ای را تشکیل می دهد.

طولانی‌ترین حضور وزرای خارجه ۵ عضو دائم شورای امنیت در کنار هم
در جریان مذاکرات اتمی ایران، وزرای خارجه ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت بارها برای مذاکره با مقام های ایرانی و گفت و گو با یکدیگر جمع شدند که یک رکورد از زمان تشکیل شورای امنیت در ۷۰ سال پیش است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همپای وزرای خارجه اعضای دائم شورای امنیت (به همراه آلمان) در این سطح از مذاکرات که نزدیک به ۲۰ ماه طول کشید، حضور داشت و البته به نمایندگی از این قدرت ها، جلسات را هم رهبری می کرد که رکوردی برای این نهاد در جریان مذاکرات اتمی ایران است.

مفصل‌ترین دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در تاریخ
وزرای خارجه ایران و آمریکا از زمان آغاز گفت و گوها برای رسیدن به توافق جامع، مجموعا در ۱۸ تاریخ متفاوت و در ۱۱ شهر مختلف با هم دیدار کردند. در بعضی از موارد وزرای خارجه تا سه بار در یک روز با هم دیدار و مذاکره کردند و دست کم در دو مورد با حضور دیگر همتایانشان مذاکره خود را نیمه شب آغاز کردند و تا صبح ادامه دادند. این میزان دیدار و گفت و گو میان وزرای خارجه ایران و آمریکا، از ۱۳۰ سال پیش که رابطه دیپلماتیک دو کشور آغاز شد (این رابطه پس از ماجرای گروگانگیری قطع شد) تاکنون بی سابقه است.

لغو قطعنامه‌های سازمان ملل بدون یک روز اجرا توسط کشور تحریم شده
برای اولین بار از زمان تشکیل سازمان ملل، کشوری با گرفتن قطعنامه های متعدد و تحریم های شدید اقتصادی، نظامی، نفتی و موارد مرتبط با کالاهای با کاربرد دوگانه توانست، بدون حتی یک روز اجرای قطعنامه های پیشین، موفق به لغو همه قطعنامه ها و تحریم های قبلی شود.

حل یک اختلاف بین‌المللی زیر فصل ۷ با دیپلماسی
توافق جامع اتمی و اجرای آن در ۱۰ سال آینده، برای اولین بار کشوری را که پرونده آن ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل (تهدید صلح و امنیت جهانی) قرار داشت، با مذاکره و گفت و گو از ذیل این فصل خارج می کند که رکوردی در تاریخ سازمان ملل محسوب می شود.

تایید حق برخورداری از چرخه کامل سوخت اتمی در شورای امنیت برای اولین بار
به گزارش بی بی سی، برای اولین بار شورای امنیت سازمان ملل، حق برخورداری یک کشور عضو معاهده منع گسترش سلاح های اتمی را از چرخه کامل سوخت اتمی و غنی سازی اورانیوم مورد تایید قرار داد. شورای امنیت پیش از این، ایران را به دلیل همین اقدام یعنی عمل به غنی سازی اورانیوم تحریم کرده بود.

لغو تحریم ها علیه ایران برای اولین بار
برای اولین بار، دولت های آمریکا و اتحادیه اروپا، بخش بزرگی از تحریم های خود علیه ایران را لغو می کنند. بعد از واقعه گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، تحریم های متعددی علیه ایران اعمال شد اما برای اولین بار، همه تحریم های مرتبط با برنامه اتمی و حتی برخی تحریم های پیشین نظیر ممانعت از فروش هواپیماهای مسافربری، لغو می شود. 

 

اخبار سیاست خارجی - عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
مذاکرات بسیار حساس پدر و پسر که باندازه مذاکرات هسته...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یخ مذاکرات هسته ای کجا شکسته شد؟


مدیر مسئول روزنامه شرق با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک با بیان این‌که در این سفر یخ مذاکرات شکسته شد، اظهار کرد: چنانچه در دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 مذاکره کنندگان ایرانی با لحن و ادبیاتی که در نیویورک شاهد بودیم وارد مذاکرات شوند بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: مدیر مسئول روزنامه شرق با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک با بیان این‌که در این سفر یخ مذاکرات شکسته شد، اظهار کرد: چنانچه در دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 مذاکره کنندگان ایرانی با لحن و ادبیاتی که در نیویورک شاهد بودیم وارد مذاکرات شوند بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود.

مهدی رحمانیان با تاکید بر ضرورت تحکیم وحدت ملی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 اظهار کرد: قطعا چنانچه در داخل کشور ما از انسجام و تحکیم ملی خوبی برخوردار باشیم، می‌توانیم پشتیبان سیاست‌های دولت باشیم و دولت نیز می‌تواند با قدرت و اختیار بیشتری در عرصه بین‌الملل کارهای خود را پیش ببرد.

وی با بیان این‌که مساله هسته‌ای ایران مساله‌ای ملی است، خاطرنشان کرد: با توجه به ملی بودن مساله هسته‌ای ایران باید وفاقی عمومی در داخل کشور برقرار شود تا ان‌شاءالله بتوانیم در عرصه‌های بین‌المللی این بحث را در راستای دستیابی و دفاع منافع ملی خود پیش ببریم.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به نقش مسئولان به ویژه روسای قوا در تحکیم وحدت ملی و اقتدار تیم ایرانی، با تاکید بر تاثیرگذار بودن موضع‌گیری‌های این افراد، گفت: مسئولان سیاسی به ویژه روسای قوا می‌تواند با موضع‌گیری‌های خود در سیاست گذاری‌های دولت تاثیرگذار باشد. یکی از موارد این موضع‌گیری‌ها موضع‌گیری اخیر آقای لاریجانی بود.این موضع گیری، موضع‌گیری خوبی به حساب می‌آید و می‌تواند به این که صدایی واحد در رابطه با مسائل هسته‌ای به گوش جهانیان برسد، کمک کند و این کمک می‌تواند به تیم هسته‌ای ما این اطمینان را بدهد که می‌توانند بحث و مذاکرات خود را به خوبی پیش ببرند.

مدیر مسئول روزنامه شرق در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در تحکیم وحدت ملی و حمایت از دولت و تیم مذاکره کننده، اظهار کرد:‌رسانه‌ها باید در این زمینه نقدهای عالمانه‌ای داشته باشند و اخبار را آنطور که هست انتقال دهند. رسانه‌ها باید ضمن دست‌کاری نکردن، اخبار تحریم‌ها را مبتنی بر داده‌های درست مطرح کنند. این تحلیل‌ها هیچگاه نباید مغرضانه باشد، بلکه باید در راستای منافع ملی باشد.

رحمانیان با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک با بیان این که یخ مذاکرات در نیویورک شکسته شد، تصریح کرد:‌در سفر اخیر رئیس جمهور به نیویورک دنیا باور کرد که از ایران رویکرد جدیدی در زمینه بین‌المللی منتشر می‌شود که این اتفاق خیلی مهمی بود. چنانچه در مذاکرات پیش رو نیز با همین لحن و ادبیات وارد شویم و به سمت اعتمادسازی برویم شاهد خواهیم بود که بخش زیادی از مشکلات حل می‌شود.

وی ادامه داد: دنیا می‌داند که ایران به دنبال بمب هسته‌ای نیست، ولی به دلیل ادبیاتی که در گذشته به خدمت گرفته می‌شد پالس‌های خوبی به دنیا فرستاده نمی‌شد، ولی اکنون ما مشاهده می‌کنیم که پالس‌های خوبی به دنیا فرستاده می‌شود و دنیا نیز در حال متقاعد شدن است.

مدیر مسئول روزنامه شرق با تاکید بر این‌که در صلح‌آمیز بودن مساله هسته‌ای ایران هیچ شکی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مذاکرات بیشتر به خاطر متقاعد کردن دنیا برای صلح‌آمیز بودن مساله هسته‌ای ایران است، وگرنه در صلح‌آمیز بودن مساله هسته‌ای ایران هیچ شکی وجود ندارد.

این فعال رسانه‌ای در پایان به پیش‌بینی نتیجه مذاکرات پرداخت و گفت:‌ما در پیش‌بینی نتیجه این مذاکرات ناچار به خوش‌بینی هستیم و امیدواریم که این دوره از مذاکرات به خوبی پیش برود.