اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

9 اشتباه بزرگ مبارك در مصر



 

 اشتباه بزرگ مبارك در مصر

 

 

یك مجله آمریكایی 9 اشتباه حسنی مبارك در ایجاد ز در مصر را بررسی كرد.به گزارش فارس، "بلیك هانسل" تحلیلگر مسایل منطقه در مقاله‌ای در مجله آمریكایی "فارین پالسی " نوشت كه حسنی مبارك رئیس‌جمهور مخلوع مصر اشتباهات زیادی را در زمینه كنترل اوضاع مصر مرتكب شده است كه این نویسنده به بررسی و تحلیل آنها می‌پردازد.

 

اول: عدم موفقیت در توزیع ثروت‌های اقتصادی: مصر كه از رشد مناسبی نیز برخوردار بود، البته بیشتر مردم مصر این رشد را احساس نمی‌كردند، آنها اعتقاد داشتند كه همه عادلانه خود این ثروت‌‌ها را دریافت نمی‌كنند و در عوض افراد و بازرگانانی را می‌دیدند كه با برقراری ارتباط با خاندان و حزب حاكم در این كشور تمامی ثروت‌ها و منابع این كشور را به نفع خود مصادره می‌كنند.

دوم: فساد اقتصادی: مبارك اجازه می‌داد كه فساد اقتصادی به صورت كامل در محیط مصر منتشر شود، در همین راستا هیچ كس نمی‌تواند در مصر زندگی پاكی داشته باشد، چرا كه بدون ارائه رشوه یا داشتن رابطه و اختلاس انجام دادن هیچ كاری در این كشور ممكن نبود.

سوم: فقدان دیدگاه كامل: مبارك بر خلاف دو رهبر گذشته مصر دیدگاه كاملی در تبیین اهداف خود برای آینده این كشور نداشت. "جمال عبدالناصر " با شعارهای لیبرالستی به دنبال ایجاد اتحاد در میان كشورهای عربی بود و "انور سادات " نیز تا پیش از امضای معاهده صلح با اسرائیل و پیوستن به اردوگاه غرب، به دنبال بازسازی بزرگی و شرافت مصر در منطقه بود.

چهارم: اصلاحات شكست‌خورده: این موضوع باعث افزایش تردیدهای مردم این كشور در مورد كارآیی نظام حاكم بود، این اصلاحات همواره با تبلیغات و بدون قانع كردن مردم بود.

پنجم: برنامه‌ریزی برای موروثی كردن قدرت: یكی از چیزهایی كه در میان مصری‌ها مورد توافق همه بود، این بود كه‌ آنها حكومت جمال مبارك كه فردی با فرهنگ انگلیسی بود را در مصر نمی پذیرفتند. این در حالی است كه مبارك در دهه اخیر سعی داشت تا نقش زیادی را در طراحی سیاست‌های داخلی این كشور داشته باشد، او با تجار و بازرگانان فاسد ارتباط داشت و هرگز با شهروندان مصری ارتباط خوبی برقرار نكرد.

ششم: ارزیابی نادرست از قدرت مخالفان: مشخص بود كه وزارت كشور و نیروهای پلیس مصر برای مقابله با درگیری‌هایی كه در هفته‌های اخیر در مصر آغاز شده بود، ‌آمادگی نداشت، این نیروها مانند گذشته در متفرق كردن تظاهرات سازماندهی خوبی نداشت و نمی‌توانست عملكرد خوبی از خود ارائه دهد، البته با این تفاوت كه این بار حجم معترضان بسیار زیادتر از دفعات قبل بود.

هفتم: افراط در فریب مردم: در جریان دوره‌های گذشته انتخابات در مصر، مبارك به برخی از مخالفان دولت به صورت نمادین اجازه می‌داد كه با پیروزی در انتخابات وارد پارلمان شوند، آنها با اینكه نمی‌توانستند در دولت كاری از پیش برند، اما در آن حضور داشتند، اما در انتخابات اخیر حزب حاكم در این كشور با فریب لجام گسیخته مردم و دخالت و تقلب گسترده در انتخابات تنها چند كرسی ناچیز را به حزب الوفد داد كه با حزب حاكم همكاری داشت، سایر جریان‌های مخالف دولت از جمله اخوان‌المسلمون به هیچ كرسی در پارلمان دست نیافتند.

هشتم: تجاوز گسترده به مردم: بعد از مخفی شدن چند نیروی پلیس به صورت مشكوك گزارش‌هایی در سطح شهرهای مصر شنیده شد كه عده‌ای اقدام به غارت اموال عمومی مردم و ضرب و شتم و ترساندن آنها می‌كنند، بعد از مدتی مشخص شد كه اینها از افراد پلیس و نیروهای امنیتی هستند، مبارك سعی داشت با این اقدامات طبقه متوسط جامعه را با خود همراه كند، اما در ارزیابی‌های خود اشتباه كرد و اعتراضات علیه وی روز به روز بالا گرفت.

نهم: پارتی بازی: وی با وجود سخنرانی‌ اخیر خود در زمینه تعهد به انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی گسترده در كشور همچنان به پارتی بازی و دخالت دادن نزدیكان در امور كشور ادامه داد. وی در این راستا عمر سلیمان را به عنوان معاون خود انتخاب كرد و با انحلال دولت، یكی از ژنرال‌های بازنشسته از نیروی هوایی را به عنوان نخست‌وزیر جدید این كشور منصوب كرد، این در حالی است كه نیروهای مخالف دولت این اقدامات را همچنان در راستای محافظت از منافع حسنی مبارك می‌دانستند.../فارس


ویدیو مرتبط :
ریس مجلس قضات مصر در تلاوت قران اشتباه می کند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

20 اشتباه بزرگ دكوراسیونی


اگر می خواهید دکوراسیونی اصولی و منطبق با استانداردها داشته باشید با ما همراه شوید تا تعدادی از بزرگ‌ترین اشتباهات دكوراسیونی را كه طراحان مشهور و حرفه‌ای در بسیاری از خانه‌ها با آن مواجه شده‌اند، برایتان مطرح كنیم.