اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

80 درصد کاخ مروارید نابود شد



اخبار اجتماعی - معاون رییس‌جمهور:
80 درصد کاخ مروارید نابود شد

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: 80 درصد تجهیزات و اموال کاخ مروارید نابود شده و قابل مرمت نیست.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر امروز (شنبه، 20 اردیبهشت‌ماه) در حاشیه‌ی بازدید از کاخ «مروارید» در کرج اظهار کرد: مجموعه‌ی تاریخی - فرهنگی کاخ مروارید یکی از بناهای باقی‌مانده از رژیم طاغوت است که متأسفانه پس از انقلاب به‌دلیل نبودن ثبات در مدیریت کاخ، آسیب زیادی به آن وارد شده است.

 

اخبار ,اخبار اجتماعی ,نابودی کاخ مروارید


او ادامه داد: این مجموعه به مردم متعلق است و باید تکلیف مالکیت این اثر مشخص شود، چون مراجع قانونی، نگهداری این اثر را در همین شرایط به سازمان میراث فرهنگی سپرده‌اند، ولی هنوز مالکیت آن به سازمان میراث فرهنگی واگذار نشده و برنامه‌ریزی، تأمین اعتبار و مرمت و بازسازی کاخ مروارید مستلزم روشن شدن مالکیت این اثر تاریخی است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور یادآوری کرد: برای بازسازی این کاخ، 30میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سلطانی‌فر همچنین با اشاره به رویکرد دولت «تدبیر و امید» در رابطه با وضعیت گردشگری در کشور، گفت: در ماه‌های اخیر، سفر گردشگران خارجی روند روبه رشدی داشته، به‌طوری که هتل‌ها در شهرهای تاریخی ایران تا ماه‌های آینده رزرو شده است.

معاون رییس‌جمهور با اشاره به آمارهای گردشگران اروپایی از بناهای تاریخی ایران، افزود: میزان سفر گردشگران اروپایی در سال 93 نسبت به سال گذشته، 155 درصد افزایش داشته است. گردشگران خارجی علاقه‌ی زیادی به دیدن اماکن و بناهای تاریخی ایران دارند، به‌طوری که در فروردین‌ماه سال جدید، روزانه 400 نفر از تخت جمشید شیراز و 800 نفر از میدان امام (ره) اصفهان دیدن کردند.

او اضافه کرد: در سند چشم‌انداز 20 ساله، ورود 20میلیون نفر گردشگر با 20میلیارد دلار ارزآوری برای کشور پیش بینی شده است که امیدواریم محقق شود.

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
کاخ مروارید (کاخ شمس) در گذر زمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بیش از 80 درصد مبتلایان به آب سیاه در كشور از بیماری خود مطلع نیستند



 

 

بیش از 80 درصد مبتلایان به آب سیاه در كشور از بیماری خود مطلع نیستند

 

استاد دانشگاه علوم پزشكی و پزشك متخصص چشم پزشكی گفت: 80 تا 90 درصد مبتلایان به بیماری آب سیاه در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران از بیماری خود مطلع نیستند.

'شاهین یزدانی' روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا به مناسبت هفته جهانی گلوكوم -آب سیاه- افزود: بیماری آب سیاه به مجموعه ای از بیماری ها اطلاق می شود كه عصب چشم را دچار ضعف می كند و در نهایت موجب نابینایی می شود.

عضو انجمن چشم پزشكی ایران با تاكید بر اینكه بیماری آب سیاه موجب اختلال در میدان دید می شود، ادامه داد: میدان دید، محوطه ای از دنیای واقعی است كه توسط سیستم چشم ادراك می شود.

یزدانی خاطرنشان كرد: به رغم اینكه بیماری آب سیاه بدون علامت است اما علایمی مانند تاری دید، درد خفیف و نیز بزرگی تیرگی -قرنیه- در كودكان می تواند نشانه بروز این بیماری باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی تصریح كرد: تخریب عصب چشم در بیماری آب سیاه از اطراف میدان دید آغاز می شود و تخریب عصب چشم در مركز دید ، بسیار دیر رخ می دهد؛ بنابراین اغلب مبتلایان در مرحله پیشرفته متوجه بیماری خود می شوند.

یزدانی گفت: طبق بررسی ها، شیوع بیماری آب سیاه در ایران در خوشبینانه ترین حالت بین یك و نیم تا دو درصد است.

وی افزود: هرچند از یك نوزاد یك روزه تا یك فرد مسن 90 ساله ممكن است به بیماری آب سیاه مبتلا شوند اما این بیماری اغلب در افراد مسن و بیش از 40 سال بروز می كند و لازم است چشم ها پس از 40 سالگی بطور سالانه معاینه شوند.

این متخصص چشم پزشكی اظهار داشت: علاوه بر افراد مسن، افرادی كه یكی از وابستگان درجه یك و دو خانواده آنان به هریك از انواع آب سیاه مبتلا شده اند و یا افراد دارای فشار چشم بالا در معرض بیشتری از ابتلا به آن قرار دارند.

یزدانی خاطرنشان كرد: بنابراین افراد مستعد ابتلا به بیماری آب سیاه لازم است معاینه سالانه چشم خود را از سنین پایین تر و حتی كودكی آغاز كنند.

وی تاكید كرد: عوارض و آثار بیماری آب سیاه بر چشم، غیرقابل برگشت و درمان است و در صورت ابتلا، تنها می توان با درمان های دارویی یا لیزری، سیر پیشرفت بیماری را به تاخیر انداخت.

یزدانی یادآور شد: بیماری آب سیاه انواع مختلفی دارد و می تواند به دنبال تاثیر ضربه -تروما- ، التهاب، خونریزی یا بیماری دیابت در فرد بیمار ایجاد كند.

ششم تا دوازدهم مارس برابر با 15 تا 21 اسفندماه جاری به نام هفته جهانی آب سیاه -گلوكوم - نامیده شده است.