اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

8 ساعت مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین؛ روز دوم گفت و گوها و جمع بندی مباحث



اخبار,اخبارسیاست خارجی, مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5

 

 اخبار سیاست خارجی -  8 ساعت مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین؛ روز دوم گفت و گوها و جمع بندی مباحث

دومین روز مذاکرات کارشناسی هیات جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 امروز (پنجشنبه) در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش برگزار شد تا طرفین مذاکرات روز گذشته خود را جمع بندی کنند.

به گزارش ایرنا، مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 برای بحث و مذاکره بیشتر درباره موضوعات اختلافی از روز گذشته به ریاست حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه و استفان کلمنت دستیار ارشد مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شهر وین آغاز شده است.

طرفین روز گذشته در دو دور مذاکرات که صبح و عصر برگزار شد، هشت ساعت با یکدیگر بر سر موضوعات اختلافی میزان غنی سازی اورانیوم، نحوه لغو تحریم ها و مدت زمان توافق نهایی و طرح ها و ایده های مطرح شده در مذاکرات سیاسی بحث و گفت و گو کردند.

این نشست کارشناسی برای بحث و بررسی بیشتر موضوعات اختلافی برگزار شده است تا طرفین به درک مشترکی برای رسیدن به توافق جامع دست یابند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه روز چهارشنبه (30 مهرماه) گفت: «در این مذاکرات کار شناسان ایران و گروه ۱+۵ جزئیات طرح ها و مباحث مطرح مذاکراتی را بررسی می کنند و این نشست در چارچوب تماس ها و تبادل نظر ها در حوزه مذاکرات است».

پیش از این، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در پایان هشتمین دور مذاکرات جامع هسته ای در وین (22 تا 24 مهرماه) که با محوریت دیدارهای سیاسی و کارشناسی با هیات آمریکایی انجام شد، اعلام کرد که بحث های مطرح شده در نشست کارشناسان بررسی می شود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری نیز روز چهارشنبه در نهمین سفر استانی کاروان تدبیر و امید به استان زنجان با بیان اینکه به توافق رسیدن در یک مساله بسیار مهم با 6 کشور قدرتمند، کار ساده ای نیست، گفت: برای توافق دائم گامهای خوبی برداشته شده اما کمتر از انتظار ما است.

روحانی با تاکید بر اینکه شرایط جهانی به زیاده خواهان اجازه نخواهد داد، مسیر دیگری را در پیش بگیرند، اظهار داشت: امکان توافق نهایی در بحث هسته ای در همین زمان (دومین ضرب الاجل تعیین شده یعنی 24 نوامبر/3 آذرماه) وجود دارد چون در بسیاری از مسایل مهم و کلی تقریبا به نقطه نظرات مشترک رسیده ایم اما جزئیاتی وجود دارد که در حال بحث روی آنها هستیم.

بر اساس گزارش رسانه های غربی، باراک اوباما رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا در حال بررسی گزینه ها و شرایط برای تعلیق برخی تحریم ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران است تا زمینه دستیابی به توافق جامع را میسر کند.

 

 اخبار سیاست خارجی  - ایرنا


ویدیو مرتبط :
مذاکرات هسته ای وین در روز پایانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵/پنج ساعت مذاکره فشرده، محتوایی و جدی/ادامه فردا 9 صبح



پایان روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵

پایان روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵/پنج ساعت مذاکره فشرده، محتوایی و جدی/ادامه فردا 9 صبح

روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ در مقر سازمان ملل در وین پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 در مقر سازمان ملل در وین پایان یافت و مذاکره‌کنندگان به مدت 5 ساعت مذاکره ای فشرده، جدی و محتوایی داشتند.

گزارش این نشست به نشست آینده ایران و 1+5 در ژنو ارائه خواهد شد.

روز نخست مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 (آمریکا، فرانسه، آلمان، روسیه، چین و انگلستان) ساعت 14 به وقت وین (16:30 به وقت تهران) در مقر سازمان ملل در شهر وین آغاز شد.

این مذاکرات فردا صبح ساعت 9 به وقت وین ادامه می‌یابد.

کارشناسان مباحث هسته‌ای و امور تحریم در این نشست 2 روزه حضور دارند.

هیئت‌ آمریکایی حاضر در نشست از وزارت خارجه و وزارت خزنه‌داری حضور دارند و ترکیب هیئت آمریکایی نشان از جدیت آنها برای حل مسئله دارد.

براساس توافقات حاصله در مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 در ژنو که طی روزهای 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) در این شهر برگزار شد، قرار شد پیش از نشست بعدی که قرار است 16 و 17 آبان (7 و 8 نوامبر) در همین شهر برگزار شود، کارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحریم 6 کشور و جمهوری اسلامی ایران برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند.

پس از رایزنی‌های صورت گرفته، در نهایت توافق شد که مذاکرات کارشناسی امروز و فردا در وین برگزار شود.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ریاست تیم هفت نفره کارشناسی ایران را برعهده دارد. کارشناسانی از وزارتخانه‌های نفت،‌صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، بانک مرکزی و انرژی اتمی در هیئت ایرانی حضور دارند.

استفان کلمنت کارشناس هسته‌ای اتحادیه اروپا نیز ریاست گروه 1+5 را برعهده دارد.

قرار است کارشناسان توافقات حاصله را به مقامات عالی‌رتبه کشورهایشان ارائه دهند.

شهر وین دوشنبه و سه‌شنبه (ششم و هفتم آبان ماه) همچنین میزبان دوازدهمین دور مذاکرات فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس و ترو واریورانته معاون آمانو بود و در نهایت بیانیه مشترکی صادر و توافق شد نشست بعدی 20 آبان ماه در تهران برگزار شود.

پیش از آغاز این نشست، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد و پیشنهاد ایران برای همکاری با آژانس را به مدیرکل ارائه کرد.

/فارس