اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

8 حاجی همچنان بیهوش هستند


معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اینکه هشت حاجی بیمار و مجروح حادثه منا همچنان بیهوش هستند، گفت: یک مصدوم ایرانی مجهول الهویه در بیمارستان منا بستری است و در تلاشیم هویت دو مصدوم دیگر در بیمارستان جده مشخص شود.

خبرگزاری تسنیم: پیرحسین کولیوند رئیس بیمارستان مکه با اشاره به اینکه ایرانی بودن هشت حاجی بیمار و مجروح حادثه منا که همچنان بیهوش هستند واز طریق دستگاه تنفس مصنوعی نفس می کشند محرز شده است، عنوان کرد: با مشورت تیم‌های پزشکی سعودی در تلاش هستیم تا مقدمات اعزام آنها را به کشور فراهم کنیم

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اینکه از پنج مصدوم مجهول الهویه دیگری که در بیمارستان‌های سعودی بستری هستند ایرانی نبودن دو مصدوم بیمارستان طائف قطعی شده است، بیان کرد: یک مصدوم ایرانی مجهول الهویه در بیمارستان منا بستری است و در تلاش هستیم هویت دو مصدوم دیگری را که در بیمارستان جده بستری هستند مشخص شود.

به گزارش سازمان حج و زیارت، کولیوند یاد آور شد: در فاجعه دلخراش منا فقط 500 زائر مصدوم ایرانی در مراکز درمانی هیئت پزشکی حج تحت درمان قرار گرفتند که نزدیک به 400 مصدوم سرپائی مداوا و مرخص و حدود 110 مجروح نیز بستری شدند که 13 نفر آنها همچنان تحت مراقبت پزشکی هستند.

رئیس بیمارستان مکه با اشاره به اینکه در موسم حج 94 بعد از ایام تشریق 10 گروه مجموعاً 41 بیمار و مجروح از طریق فرودگاه جده به ایران اعزام شدند، گفت: 14 نفر از این زائران از مصدومان حادثه دلخراش منا بودند.

کولیوند همچنین گفت: 9 حاجی بیمار ایرانی هم اکنون در بیمارستان مکه تحت مداوا هستند که به نظر هیئت پزشکی مشکل خاصی ندارند و در روزهای آینده به کاروان‌های‌شان ملحق خواهند شد.

رئیس بیمارستان مکه با اشاره به اینکه ارائه خدمات اولیه پزشکی در 55 هتل به حجاج ایرانی ادامه دارد خاطرنشان کرد: هر یک از بیماران که نیاز به خدمات تخصصی داشته باشند به بیمارستان و مراکز درمانی هیئت پزشکی حج منتقل می‌شوند.


ویدیو مرتبط :
قرائت زیبای محسن حاجی حسنی، حاجی کشته شده در منا ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیین های نوروز-حاجی فیروز، آتش افروز



 چهارشنبه سوری

 مراسم استقبال از نوروز، بسیاری پیش از فرا رسیدن سال نو آغاز می‌شد و همه حاکی از بشارت رسیدن بهار، سال نو و رستاخیز بود. انگیزه‌های دینی و ملی، هر دو دست به هم داده و این گونه شگفت، انتظار نوروز را با مراسم و جشن‌هایی پیش درآمد، درهم و همراه می‌کرد: چند روز به نوروز مانده در کوچه‌ها آتش افروز می‌گردد و آن عبارت است از دو یا سه نفر که رخت رنگ به رنگ می‌پوشیدند و به کلاه دراز و لباس شان زنگوله آویزان می‌کنند و به رویشان صورتک می‌زنند. یکی از آن‌ها دو تخته را به هم می‌زند و اشعاری می‌خواند:


آتش افروز آمده، سالی یک روز آمده
آتش افروز صغیرم، سالی یک روز فقیرم
روده و پوده آمده، هر چی نبوده آمده.
و دیگری می‌رقصید و بازی در می‌آورد.

در این وقت میمون باز، بند باز، و لوطی، خرس به رقص و غیره کارشان رواج دارد و ترانه‌های ذیل خوانده می‌شود:


فلفلی مرده؟ نمرده،
چشماش که وازه تخم گرازه
نون خورده و جون نداره دستش استخوان نداره
میل پشت بون نداره
امان از آش رشته بابام بزغاله کشته
ننم سر کار آشه دائیم قاشق تراشه
خانم می‌خوره می‌شاشه
دختر یه دندونه سوار پوس هندونه
هندونه یُرغه میره درخونه داروغه میره
شوورم زن کرده پشتشو بر من کرده
یه نون ازم کم کرده
این یدونه نون پرپری من بخورم یا اکبری؟

 

چهارشنبه سوری

 

روزهایی پیش از عید، حاجی فیروز در کوی و برزن به راه می‌افتد. اغلب یک، دو نفر و یا بیشتر هستند. خودشان، صورت و گردن و دست‌ها را سیاه کرده و لباس سرخ و شلیته می‌پوشیند و کلاه مخروطی شکل مقوا ساخته بر سر می‌نهند و با دایره ای که به دست دارند ضرب گرفته و می‌خوانند:

حاجی فیروزه، سالی یه روزه و انعامی‌ دریافت می‌کنند. در خراسان و روستاهای اطراف آن، حاجی فیروز را جیگی جیگی نه نه خانم می‌گویند و این عنوان اشعار و ترانه بلندی است که همراه با ضرب دایره می‌خوانند. همین ترانه را در مراسم ختنه سوران نیز می‌خوانند.


در همین عصر، یعنی زمان «عباسیان» در ایام نوروز و به احتمال جشن‌های دیگر ایرانی، مراسم کارناوال یا جشن‌های سیار بر پا می‌شده است. در ایران در دوران آل بویه، نیز در بغداد و قاهره، از چنین مراسمی گزارش‌هایی لا به لای اوراق تاریخ ملاحظه می‌شود.

 

ابن معمار در نوروز سال 346 ( = 974 م ) اشاره می‌کند که مردم در مصر نمایش سیار بسیار با شکوهی برگزار کردند. این نمایش توسط بازاریان انجام شد که از جمله فیل‌هایی را با تزئین‌هایی بسیار جالب توجه آراسته و ضمن بازی‌ها و نمایش‌هایی گوناگون، مسافت مبدأ تا مقصدشان را که قاهره بود، در طول سه روز طی کردند.