اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

76 ایرانی در مالزی در صف اعدام هستند


دادگاه عالی شاه عالم مالزی دو مرد ایرانی را به جرم قاچاق مواد مخدرشیشه به اعدام و همسر خانه دار یكی از این دو مرد اعدامی را به 16 سال زندان محکوم کرد. این احكام درحالی صادر شده است كه حدود 45 روزپیش نیز دادگاه دیگری در مالزی دو خواهر جوان ایرانی را به جرمی مشابه به اعدام محكوم كرده بود.

روزنامه ابتکار: دادگاه عالی شاه عالم مالزی دو مرد ایرانی را به جرم قاچاق مواد مخدرشیشه به اعدام و همسر خانه دار یكی از این دو مرد اعدامی را به 16 سال زندان محکوم کرد. این احكام درحالی صادر شده است كه حدود 45 روزپیش نیز دادگاه دیگری در مالزی دو خواهر جوان ایرانی را به جرمی مشابه به اعدام محكوم كرده بود.

بر اساس آمارهای موجود طی چند سال گذشته تاكنون حداقل 76 نفر به جرم قاچاق شیشه و سایر مواد مخدر به اعدام محكوم شده اند و بیش از 200 نفر در زندان‌های این كشور در انتظار رای نهایی پرونده خود هستند.

پایگاه خبری مالای میل و خبرگزاری مالزی اعلام کردند که یک شهروند ایرانی که سال 2011 به جرم قاچاق مواد مخدر در چمدان در فرودگاه کوالالامپور دستگیر شده، به اعدام و همسر خانه دار وی نیز به این جرم به 16 سال زندان محکوم شده اند. این زوج روی هم یک کیلو و 330 گرم ماده مخدر مت آمفتامین حمل می‌کردند.

 مت آمفتامین که در بازار سیاه به نام شیشه معروف است، ماده ای روان گردان می‌باشد.قاضی داتوک احمدی اثناوی، این زن 32 ساله ایرانی به نام ثریا - م را به دلیل نبود مدارک کافی از مجازات اعدام تبرئه کرد، اما کاظم ح شوهر 33 ساله وی را به اعدام محکوم کرد. این قاضی مالزیایی گفت که ثریا خوش شانس بوده، چون زنان از مجازات شلاق معاف هستند. وکیل این زن ایرانی اعلام کرده است، او از کار خود پشیمان است.به گزارش ایرنا، دادگاه دیگری در مالزی میکائیل - ص 39 ساله یک ایرانی دیگر را به جرم حمل مواد مخدر به اعدام محکوم کرده است.

وی که راننده تاکسی است، 15 نوامبر سال 2010 در فرودگاه کوالالامپور در حال قاچاق مواد مخدر دستگیر و روانه زندان شد. وی نیز 752 گرم مت آمفتامین حمل می‌کرده است.دو خواهر ایرانی به نام‌های فاطمه و تهمینه 24 و 26 ساله نیز مهر ماه گذشته در مالزی به جرم حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند.این دو، سه سال پیش به جرم قاچاق مواد مخدر در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور دستگیر شده بودند.

داتوک نورچایا، قاضی دادگاه شهر شاه عالم مالزی در آخرین دادگاه این دو خواهر، دلایل دو متهم مبنی بر بیگناهی و فریب خوردن را قبول نکرد و تمام دفاعیات آنان را بدون سند و مردود خواند تا سنگینی طناب دار سوغات سفرشان شود.این دو خواهر پنجم مه 2011 هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور دستگیر شده و از هر کدام از آنها حدود یک کیلو و 500 گرم ماده مخدر شیشه کشف شده بود.زندان‌های مالزی امروزه شاهد تعداد قابل توجهی از زندانیان ایرانی به جرم قاچاق مواد مخدر است. آمارها در زمینه تعداد ایرانیان زندانی در مالزی متناقض است.

این آمار از 170 تا 400 نفر را اعلام شده، اما سفیر ایران در مالزی به عنوان یک مقام رسمی این آمار را حدود 222 نفر اعلام کرده است.به گفته سفیر ایران در مالزی تاکنون 76 ایرانی در این کشور جنوب شرق آسیا با مجازات اعدام مواجه شده اند. حال با توجه به طولانی بودن چرخه رسیدگی به پرونده متهمان این نگرانی را ایجاد می‌کند که تعداد بیشتری از این افراد با مجازات اعدام روبرو شوند.

طبق قوانین مالزی، داشتن و حمل بیشتر از 50 گرم مواد مخدر می‌تواند، شامل مجازات اعدام شود.درپی احکام دادگاه‌های مالزی در مورد اتباع ایران، مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران اواخر مهر ماه با بیان اینکه مذاکرات میان ایران و مالزی برای استرداد مجرمین ادامه دارد، گفت: با تصویب نهایی مذاکرات، این امکان فراهم خواهد شد که زندانیان ایرانیانی در صورت اثبات جرم، دوران محکومیت خود را در داخل کشور بگذرانند.وی گفت: توافق استرداد مجرمین میان ایران و مالزی اکنون در حد پیش نویس است، بعد از کارشناسی و توافق کنسولی میان دو کشور لازم است که این توافقنامه به تصویب پارلمان مالزی هم برسد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تاکیدکرد: همین که طرف مالزیایی پذیرفته است که پیش نویس این توافق نامه نوشته شود، امیدوار کننده است و ان شاالله با تصویب این توافق نامه تسهیلات لازم برای انتقال مجرمین فراهم خواهد شد.جلال فیروزنیا سفیر ایران در مالزی نیز پس از اعلام حکم اعدام دو خواهر ایرانی در مالزی، با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد از 222زندانی ایرانی در زندان‌های مالزی مجرمین موادمخدر هستند، گفت که 76 نفر از این زندانیان به اعدام محکو م شده اند.سفیر ایران در مالزی همچنین گفت که درخواست رسمی از سوی سفارت ایران برای عفو تعدادی از زندانیان ایرانی در مالزی به دفتر پادشاه مالزی ارائه شده و در حال پیگیری است.سردار علی مویدی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران اخیرا هشدار داد که قاچاقچیان با پیشنهاد سفر رایگان به مالزی از مردم به عنوان طعمه استفاده می‌کنند.


ویدیو مرتبط :
پوشش خبری ایرانیان در صف اعدام مالزی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حکم اعدام برای دو خواهر ایرانی در مالزی



حکم اعدام,اعدام,اخبار حوادث روز

حکم اعدام برای دو خواهر ایرانی در مالزی

دادگاهی در مالزی دو خواهر ایرانی را به جرم قاچاق مواد مخدر به اعدام محکوم کرد.

این دو خواهر 24 و 26 ساله دو سال پیش به جرم قاچاق مواد مخدر در فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور دستگیر شده بودند.

داتوک نورچایا ارشد، قاضی دادگاه شهر شاه ‌عالم مالزی با مردود دانستن دفاعیات متهمان آنها را شایسته حداکثر مجازات دانسته و به اعدام آنها رای داد.

وی تصریح کرد: در مجرم بودن متهمان هیچ شکی نیست، بنابراین هر دوی متهمان به اعدام با طناب دار محکوم می‌شوند.

دو متهم به هنگام قرائت حکم آرام بودند اما پدر آنها که در دادگاه حاضر بود پس از شنیدن حکم از حال رفت.

این دو خواهر در روز پنجم ماه می سال 2011 به هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور دستگیر شده و از هر کدام از آنها حدود 1.5 کیلو ماده مخدر شیشه کشف شد که دور کمرشان بسته شده بود.

به گزارش رسانه‌های محلی، هر دوی آنها تحت بند 39B قانون مواد مخدر خطرناک مورد محاکمه قرار گرفته‌اند که حداکثر مجازات اعدام را برای خاطیان در نظر گرفته است./ایسنا