اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

7 وزیر روحانی در صف استیضاح



اخبار,اخبارسیاسی,ستیضاح   فانی

3 تیر وزیری دیگر از دولت به بهارستان می‌رود و این‌بار نه برای پاسخ به سوالات یا توضیح در کمیسیونی از مجلس بلکه برای استیضاح! نایب‌رئیس مجلس دیروز خبر داد که «به‌رغم جلسه نمایندگان استیضاح‌کننده در روز یکشنبه با وزیر آموزش و پرورش برای کاهش تعدادی از امضاهای نامه استیضاح وزیر، استیضاح آقای فانی هفته آینده سوم تیرماه برگزار می‌شود».

دولت ناراحت است و برای همین بود که سخنگویش روز گذشته درمورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: «استیضاح آقای فانی تنها طرحی نیست که در مجلس وجود دارد و شاهدیم که در ماه‌های پایانی کار نمایندگان تعداد طرح‌های استیضاح رو به افزایش است. البته ما تا آخرین روز فعالیت نمایندگان مطابق قانون به آنها احترام می‌گذاریم و به‌رغم همه تلاش‌هایی که دولت برای تامین اعتبارات وزارت آموزش و پرورش انجام داده است در صورتی که مجلس بتواند منبع دیگری را برای تامین اعتبار به ما معرفی کند از آن استقبال خواهیم کرد.»


 هر روز یک وزیر...
هر روز نام یک وزیر مطرح می‌شود و ظاهرا فراموش می‌شود این اسامی که قرار است در برزخ استیضاح از آنان یاد شود همان افرادی بودند که در کمتر از دو سال پیش با رای خودشان کلید وزارتخانه‌ها را دریافت کرده بودند. ظاهرا برای برخی موضوعی که بخواهند واسطه میان بهارستان و وزارتخانه‌ها شوند از اهمیت زیادی برخوردار نیست و تنها می‌خواهند وزیر در برابر سوالی قرار گیرد که اگر نتوانست پاسخ دهد فوری برگه استیضاح به روی میز بیاید و شاید تمام! به هر حال برخی که برنامه استیضاح فرجی‌دانا در قامت وزیر علوم را در سال گذشته به اجرا گذاشتند تا حدودی تصور می‌کنند به اهداف خود رسیده‌اند اما مرور زمان نشان داد برنامه دولت با تغییر وزرا تغییری نخواهد کرد و آنها تنها ارزیابی افکار عمومی نسبت به خود را دچار خدشه کردند.

 

اکنون اما اندیشه استیضاح 7 وزیر موضوعی نیست که بشود به‌راحتی آن را تحلیل کرد و پذیرفت؛ آن هم در سالگرد دوساله شدن دولت یازدهم. دولتی که تدبیر و امید را شعار خود کرد و آنچه تا به امروز به ملت تزریق کرده، نشانی از عقب‌نشینی از شعارها ندارد. زمزمه استیضاح 7 وزیر برای هر دولتی غیرقابل پذیرش است و به نوعی معنای اخلال در روند فعالیت پاستورنشینان را دارد. بعد از وزیر علوم، نوبت استیضاح علی‌اصغر فانی رسیده و زمزمه استیضاح وزرای دیگری مانند نیرو، نفت، صنعت، علوم، جوانان و ورزش، راه و ارشاد هم شنیده می‌شود.


 هدف چیست؟
طبق قانون استیضاح حق نمایندگان مجلس است اما این تعداد استیضاح آنچنان طبیعی نمی‌نماید و باید چند گمانه را مطرح کرد که نخست تلاش نمایندگان برای پویایی و تحرک بیشتر دولت درجهت تحقق اهداف کشور است اما گمانه دیگر که شاید بدبینانه باشد به غرایض سیاسی تعدادی از نمایندگان بازمی‌گردد که این گمانه را می‌توان به دو انتخابات که یکی دور و یکی نزدیک است پیوند زد. نخست انتخابات مجلس است که برخی شاید با علم به محبوبیت دولت تدبیر و امید در جامعه از رای آوردن حامیان این دولت در انتخابات مجلس درهراسند و با استیضاح وزرا می‌خواهند چنین القا کنند که دولتمردان آنچنان دغدغه تحقق خواست ملت را ندارند که خواسته شود در انتخابات مجلس هم به آنها رای داده شود.

 

انتخابات بعدی که شاید هدف استیضاح‌کنندگان اکنون باشد به دو سال آینده یعنی انتخابات ریاست‌جمهوری 96 بازمی‌گردد که برخی ناکامان در سال92 از هم‌اکنون خود را آماده حضور در آن کرده و شاید حامیانشان در مجلس را ترغیب به القای ناکارآمدی دولت می‌کنند تا ذهنیت اشتباه انتخاب نکردن مجدد روحانی را در فضای جامعه بگسترانند. شاید هم معدودی تنها می‌خواهند طعم تلخ شکست در حماسه 24 خرداد 92 را در سالگرد آن از بین ببرند و این پیام را بدهند که هنوز هستند.


 تلاش دو فراکسیون برای کشیدن ترمز استیضاح
گفته می‌شود که برخی از اصولگرایان میانه‌رو در فراکسیون رهروان ولایت به‌عنوان بزرگ‌ترین و اثرگذارترین فراکسیون مجلس عزم خود را جزم کرده‌اند تا کمی از حرارت تب استیضاح‌های این روزها بکاهند. چنانکه کمال‌الدین پیرمؤذن از تصمیم این فراکسیون برای کشیدن ترمز استیضاح‌های زنجیره‌ای در سال آخر مجلس نهم خبر داده و با اشاره به بررسی وضعیت استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش در جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان، گفته است: «مقرر شد هیات‌رئیسه برای جلب اراده اکثریت استیضاح‌کنندگان و نمایندگان مجلس تلاش کرده و ترتیبی اتخاذ شود که بساط استیضاح‌ها جمع شده و طرح‌های مهم و اولویت‌دار در مجلس مطرح شود.» علاوه بر این فراکسیون اصولگرایان نیز وارد عمل شده و این استیضاح را در این شرایط مصلحت نمی‌بیند. غلامعلی حدادعادل، رئیس این فراکسیون بابیان اینکه استیضاح حق نمایندگان مجلس است گفته که «ولی همه باید دقت کنیم حق را در زمانی که مصلحت است از آن استفاده ببریم ... من در شرایط فعلی استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را به مصلحت نمی‌دانم.»

 

 موضع‌گیری دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان در این خصوص نشان می‌دهد که این استیضاح نیز مثل برخی دیگر از اقدامات مجلس که به سنگ‌اندازی در مسیر دولت تعبیر شد از طیف نزدیک به پایداری نشأت می‌گیرد. اینکه آنها از این کار چه هدفی دارند و چرا بر این رویه اصرار می‌کنند؛ موضوعی است که در دو سال گذشته به‌خوبی برای افکار عمومی روشن شده است. شاید دیروز که خبر پس گرفتن 15 امضا از استیضاح وزیر آموزش و پرورش داده شد، باید نقش یکی از این دوفراکسیون را پررنگ دید.


 می‌دانیم ربطی ندارد اما استیضاح می‌کنیم!
فانی به هر حال سوم تیرماه استیضاح خواهد شد و تصور می‌شود با نگاه و اظهارات نمایندگان بعید نیست او هم به سرنوشت فرجی‌دانا دچار شود اما برخی موضوعات که برای استیضاح وزرا مطرح می‌شود قابل تامل است. مثلا زمانی که کلید آغاز بحث استیضاح آخوندی زده شد یکی از موارد انتقاد از او مشکلات مسکن مهر بود.

 

با مطرح شدن این انتقاد آگاهان با تعجب پرسیدند مگر مسکن مهر دستاورد دولت قبل نبود که از آن به عنوان سند افتخار هم یاد می‌کردند پس چه شده که اکنون دولت یازدهم که مسئولیتی در ماجرای مسکن مهر نداشته است باید درباره آن پاسخگو باشد؟ شاید بی ارتباط بودن یکی از موضوعات استیضاح آخوندی با مسئولیت او بوده باشد که دیروز مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه یکشنبه هفته آینده وزیر راه در کمیسیون عمران برای پاسخگویی به سوالات مطرح شده حضور می‌یابد،‌ گفت: «استیضاح غلط است و اعتقادی به استیضاح وزیر راه و شهرسازی نداریم.» از اظهارات لاهوتی مشخص است که بی‌ارتباط بودن برخی سوالات را خود نمایندگان هم اطلاع دارند اما شاید گرفتن وقت دولت برای حل این ماجراها هدف اصلی معدود نمایندگان با طرح چنین سوالاتی باشد.


 انداختن توپ استیضاح در زمین دولت
یکی از اقدامات قابل تامل نمایندگان منتقد دولت تغییر نقش‌هاست مثلا چندی پیش شایعه کردند که دولت درصدد ترغیب برخی برای استیضاح علی ربیعی است و نمی‌خواهد با برکناری او هزینه‌ای متوجه پاستور شود که حضور دوشادوش ربیعی با رئیس‌جمهور در برخی مراسم‌ها پاسخ محکمی برای رد این ادعای دروغ بود. دانا هم چندی قبل نوشت؛ علیرضا زاکانی نماینده تهران در مجلس درخصوص اعلام وصول‌نشدن استیضاح برخی از وزرا از سوی هیات‌رئیسه اظهار کرد: استیضاح برخی از وزرا نظیر وزیر صنعت دلیل کم کاری مجلس در این راستا نیست.

 

وی با اذعان به اینکه نظر دولت بر این است که وزرایی مانند وزیر صنعت دیگر در کابینه دولت نباشند خاطر نشان کرد: آنچه ما می‌شنویم این است که دولت علاقه‌مند به استیضاح برخی از وزیران مانند وزیر صنعت است، اما می‌خواهد هزینه این استیضاح را مجلس بپردازد. عضو فراکسیون اصولگرایان با اشاره به برخی از رفتارهای دوگانه از سوی دولت،‌ یادآور شد: در جریان معرفی آقای فرهادی به‌عنوان وزیر علوم، دولت تلاش و فعالیت زیادی برای رأی نیاوردن وی انجام داد که این نکته عجیبی بود!


 در نهایت...
 تصور می‌شود گرفتن وقت دولت جهت برنامه‌ریزی در راستای استیضاح نشدن وزرایش از مهم‌ترین اهداف برخی نمایندگان مجلس است که هر روز با طرح نام جدیدی مشغله فکری جدیدی برای پاستورنشینان ایجاد می‌کنند. چنین رفتارهایی از سوی مخالفان منصف هم پسندیده نیست و کاش یکبار دیگر برخی بهارستان‌نشینان به وظایف نمایندگی خود نگاهی دیگر داشته باشند.


 اخبار سیاسی  -  آرمان 


ویدیو مرتبط :
دکتر روحانی: از استیضاح وزیر دانشمند علوم تاسف میخورم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج وزیر روحانی در صف استیضاح



اخبار,اخبارسیاسی,وزارت آموزش و پرورش


 اخبار سیاسی  - پنج وزیر روحانی در صف استیضاح

60 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمع شده است. علی‌اصغر فانی گام در مسیری گذاشته که پیش از او فرجی‌دانا نتوانست از آن عبور کند.

هشتم شهریور ماه بود که آرمان از برنامه برخی مجلسیان برای استیضاح 5 وزیر خبر داد و نوشت که «دیگر کمتر از استیضاح نمی‌خواهند و راضی نیستند و به همین سبب استیضاح وزرای آموزش‌وپرورش، نیرو، کشور، ارشاد و ارتباطات را کلید زده‌اند.

حالا چند ماهی از این پیش‌بینی نمی‌گذرد که خبر رسید 60 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمع شده است. علی‌اصغر فانی گام در مسیری گذاشته که پیش از او فرجی‌دانا نتوانست از آن عبور کند.

خبر برنامه استیضاح فانی را وحید فیاضی،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به آریا داد و گفت: مدت زیادی است که نسبت به عملکرد وزارت آموزش و پرورش انتقادات زیادی مطرح است به نظر ما این وزارتخانه از چابکی و تدابیر لازم برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشور منطبق با سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت برخوردار نیست. وی در ادامه افزود: در دو هفته اخیر اکثر نمایندگان درحوزه‌های انتخابیه خود با حضور در مدارس متوجه نارضایتی درصد قریب به اتفاق فرهنگیان از وضعیت این وزارتخانه شدند به طوری که حتی ما نمایندگان را به خاطر عدم استیضاح وزیر آموزش و پرورش سرزنش کردند. نماینده مردم محمودآباد اظهار داشت: تاکنون 60نماینده استیضاح این وزیر را امضا کرده‌اند.

 می خواهیم 5 وزیر را استیضاح كنیم
موسی‌الرضا ثروتی، عضو فراكسیون رهروان ولایت مجلس نیز ضمن تایید خبر امضای نامه درخواست استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: دو گروه نامه استیضاح وزیر آموزش و پرورش را امضا كرده‌اند كه تعداد آن حدود 45امضاست. وی افزود: معلمان نسبت به وضعیت آموزش و پرورش اعتراض دارند چراكه درباره وضعیت استخدام مربیان پیش دبستانی و در راستای تعادل و توازن منطقه‌ای معلمان اقدامی نشده است كه این مساله موجب ناراحتی معلمان شده است.

این نماینده مجلس با بیان این مطلب كه هیات رئیسه مجلس مخالف استیضاح است، گفت: درحالی كه درخواست 4 استیضاح در دست هیات رئیسه است اما متاسفانه هیات رئیسه مقاومت می‌كند و مخالف این استیضاح‌هاست. وی ادامه داد: استیضاح وزرای كشور، آموزش و پرورش، نیرو، راه و صنعت و معدن توسط نمایندگان تهیه شده است كه بنده سه استیضاح را امضا كرده‌ام. درهرصورت ما پیگیر این استیضاح‌ها هستیم.
 
 اخبار سیاسی  - آریا