اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

6 ماه زندان و 74 ضربه شلاق، كیفر مزاحمت برای زنان و کودکان



 

 


 كیفر مزاحمت به بانوان و اطفال در معابر و اماكن عمومی حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق خواهد بود البته هر گاه این جرم در نتیجه توطئه‌قبلی و دسته‌جمعی واقع شود هر یك از مرتكبین به حداكثر مجازات مقرر محكوم خواهند شد.

تعریف مزاحمت برای بانوان یا اطفال

به موجب قانون مجازات اسلامی، هر كس در اماكن عمومی یا معابر متعرض مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حركات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین كند به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محكوم خواهد شد.

اصولاً جرم اهانت و مزاحمت برای اطفال و بانوان تابع حكم كلی هتك حرمت اشخاص است لیكن دقت در عبارت فوق به خوبی می‌رساند كه برای تحقق این جرم وجود شرایطی لازم است.

محل ارتكاب جرم

محل وقوع جرم اهانت یا مزاحمت برای بانوان یا كودكان باید اماكن عمومی یا معابر باشد. معابر عبارت از محل‌هایی است كه رفت و آمد در آنها در تمام اوقات شبانه‌روز برای عموم مردم آزاد است مانند كوچه‌ها، خیابان‌ها، میدان‌ها، اتوبان‌های داخل یا خارج شهرها، حضور یا عدم حضور شهود برای تحقق جرم در این معابر شرط نیست.

اما اماكن عمومی عبارت از محل‌هایی هستند كه در ساعاتی از شبانه‌روز برای رفت و آمد اشخاص دایر و آماده باشند همچون ادارات دولتی، بازار،‌ نمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، مسافرخانه‌ها، ‌قهوه‌خانه‌ها، كافه‌قنادی‌ها، ‌اتوبوس‌ها، بنابراین توهین و مزاحمت در اماكن خصوصی مانند منزل و مسكن اشخاص هر چند علنی و با حضور شهود صورت گیرد مشمول حكم این ماده نخواهد بود.

قربانی جرم

قربانی جرم اهانت و تعرض به بانوان و كودكان، فقط افراد جنس مونث و كودكان هستند. در نتیجه ایجاد مزاحمت و توهین به مردان در معابر و اماكن عمومی مشمول حكم این ماده نخواهد شد. به نظر می‌رسد كه علت این امر ناتوانی كودكان در دفاع از خود و رعایت موازین اخلاقی و طبیعت حساس و ظریف زنان باشد كه از نظر شرعی و عرفی وجوب این امر را توجیه می‌كند.

رفتارها و اعمال مرتكب جرم

این جرم لزوماً به دو صورت قابل تحقق خواهد بود: اول، ایجاد مزاحمت‌ و تعرض نسبت به اطفال و بانوان در معابر یا اماكن عمومی و دوم ارتكاب عمل توهین‌آمیز در یكی از این دو محل نسبت به اشخاص مذكور.

مقصود از تعرض و مزاحمت برای اطفال و بانوان این است كه مرتكب جرم با حركات و اعمال توهین‌آمیز خود موجبات هتك حرمت زن یا كودك مورد نظر را فراهم كند، ‌مثل اینكه مصرانه آنها را در این معابر و اماكن تعقیب كند و با وجود اعتراض و ابراز تنفر بانو یا كودك از عمل تعقیب‌كننده، توجهی نكرده و همچنان به اعمال خود ادامه دهد.

معیار و ضابطه‌ تشخیص عملیات توهین‌آمیز و مزاحمت مخالف شئون و حیثیت طرف جرم، عرف و عادت رایج در محل وقوع جرم است و دادگاه بر اساس آن عملیات، حركات و الفاظ مخالف شئون و مزاحمت برای بانوان و اطفال را احراز خواهد كرد.

قصد ارتكاب جرم

ایجاد مزاحمت یا توهین به بانوان و كودكان در معابر و اماكن عمومی از جرائم عمدی است برای تحقق این جرم، با وقوع عمل توهین‌آمیز یا ایجاد مزاحمت از طرف مرتكب، وجود قصد مجرمانه مفروض خواهد بود و نیازی به اثبات ندارد البته اثبات خلاف این امر از سوی متهم، موجب عدم مسئولیت كیفری او خواهد شد...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
مرد باشید 74 ضربه شلاق تو میدان توپخانه به من بزنید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیلی تلگراف: همراهی احمدی نژاد با مشایی 74 ضربه شلاق و 6 ماه زندانی دارد



انتخابات ریاست جمهوری,احمدی نژاد و مشایی,رد صلاحیت مشایی

دیلی تلگراف:

همراهی احمدی نژاد با مشایی 74 ضربه شلاق و 6 ماه زندانی دارد/تنش احمدی نژاد با روحانیون و اصولگرایان به نفع مشایی تمام نشده

فیلم احمدی نژاد همراه با مشایی در تلویزیون دولتی ایران پخش شد. در لحظه ای غافگیرانه که از او فیلمبرداری شده، احمدی نژاد به معتمدش مشایی می گوید اگر در مورد همراهی ام با تو پرسیدند، بگو مرخصی گرفته ام!

انتخاب:دیلی تلگراف نوشت: محمود احمدی نژاد به دلیل تخلف انتخاباتی همراهی مشایی در ستاد انتخابات برای ثبت نام، می تواند با 74 ضربه شلاق یا 6 ماه زندان مواجه شود.

فیلم احمدی نژاد همراه با مشایی در تلویزیون دولتی ایران پخش شد. در لحظه ای غافگیرانه که از او فیلمبرداری شده، احمدی نژاد به مشایی می گوید اگر در مورد همراهی ام با تو پرسیدند، بگو مرخصی گرفته ام.

به دنبال شکایت شورای نگهبان از رئیس جمهور،  یکی از اعضای این شورا گفت که به دنبال ایراد اتهام علیه احمدی نژاد است.

شواری نگهبان مسئول تایید و رد صلاحیت 680 کاندیدای امیدوار ریاست جمهوری از جمله مشایی است.

احمدی نژاد که قانون اساسی او را از کاندیداتوری مجدد منع کرده برای موفقیت مشایی در انتخابات بسیار فشار آورده است.

این دو رابطه سیاسی نزدیکی دارند که با ازدواج فرزندانشان بایکدیگر مستحکم تر شده است.

با این حال، درگیری و تنش مدوام احمدی نژاد با روحانیون و اصولگرایان به نفع مشایی تمام نشده و بدون شک در انتقاد و شکایت شورای نگهبان از احمدی نژاد نقش داشته است.

مشایی که 11 مه کاندیداتوری خود را اعلام کرد متهم به زیرپانهادن منافع و ارزش های کشور است.

مشایی اصولگرایان را با اظهاراتی که از آن بوی ملی گرایی و حمایت از اسرائیل به مشام می رسد خشمگین کرده است.

او باری اعلام کرد که ایرانی ها دوست تمام مردم دنیا از جمله مردم اسرائیل هستند.

روند انتخابات به نفع آیت الله هاشمی است.  در میان کاندیدای برگزیده می توان به قالیباف شهردار تهران و فرمانده سابق نیروی انتظامی، ولایتی مشاور آیت الله خامنه ای اشاره کرد./انتخاب