اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

6 اقدام تعهدآور احمدی‌نژاد برای دولت روحانی



غلامرضا مصباحی مقدم,درآمد بودجه 92

6 اقدام تعهدآور احمدی‌نژاد برای دولت روحانی

غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگویی تفصیلی با تسنیم تاکید کرد: تسویه بدهی ۷۴ هزار میلیاردی، واگذاری نمایشگاه بین المللی، استخدام های جدید، افزایش ۳۵ درصدی فوق العاده شغل ۱۶ دستگاه، هم ترازی حقوق معلمان با دانشگاهیان و پیشخور کردن بخشی از درآمد بودجه ۹۲، شش اقدام تعهدآور احمدی نژاد برای دولت روحانی می باشد.


غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگویی تفصیلی با تسنیم تاکید کرد: تسویه بدهی ۷۴ هزار میلیاردی، واگذاری نمایشگاه بین المللی، استخدام های جدید، افزایش ۳۵ درصدی فوق العاده شغل ۱۶ دستگاه، هم ترازی حقوق معلمان با دانشگاهیان و پیشخور کردن بخشی از درآمد بودجه ۹۲، شش اقدام تعهدآور احمدی نژاد برای دولت روحانی می باشد.

مصباحی مقدم با مقایسه اقدام دولت خاتمی در سال ۱۳۸۱ که با مصوبه مجلس نرخ ارز قانونا به ۷۵۰ تومان در مقابل هر دلار تغییر یافت با اقدام دولت احمدی نژاد گفت: فرق این دو اقدام در این بود که در سال ۱۳۸۱ دولت با مصوبه مجلس اقدام به تسعیر ارز و سپس کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی کرد.

دفاع وزیر اقتصاد از مصوبه جنجالی
در شرایطی که مجلس شورای اسلامی با طرحی دو فوریتی جلوی اجرای مصوبه ۷۴ هزار میلیارد تومانی مجمع عمومی بانک مرکزی برای تهاتر بدهی های دولت به بانک مرکزی با درآمد ناشی از افزایش دارایی های خارجی را گرفت، وزیر اقتصاد با دفاع تمام قد از این مصوبه درآمد حاصل از اثر تعدیل نرخ ارز بر دارایی های خارجی را طبق قانون متعلق به دولت دانست و گفت: در سال ۸۰ نیز بانک مرکزی ۳ بار مابه التفاوت نرخ ارز را به خزانه واریز کرده است.

شمس الدین حسینی تصریح کرد: مصوبه مجمع آثار افزایش دارایی های ارزی و خارجی بر پایه پولی کشور را خنثی می کند در حالی که طرح مجلس پایه پولی را افزایش می دهد.قابل توجه این که پایه پولی در اقتصاد به نسبت میان اسکناس های عرضه شده توسط بانک مرکزی و مجموع دارایی های این بانک که به عنوان پشتوانه اسکناس، قابل قبول باشد گفته می شود، هرچه این نسبت بزرگتر باشد میزان نقدینگی و به تبع آن تورم بیشتر است، به عبارت دیگر بزرگ بودن این نسبت نشانگر پایین بودن ارزش پول است.

از سوی دیگر غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص غیرقانونی بودن اقدام دولت در تهاتر بدهی های دولت به بانک مرکزی در برابر افزایش ارزش دارایی های خارجی بانک مرکزی در مبنا قرار گرفتن دلار درنرخ ۲۴۵۰ تومان گفت: اولا به نرخی که در ۱۳۹۲ مبنا قرار گرفته ترازنامه ۱۳۹۱ بانک مرکزی اصلاح می شود در حالی که بنا به تاکید و تصریح مسئولان بانک مرکزی در طول سال ۱۳۹۱ ازسوی این بانک هیچ گونه ارزی به نرخ بیش از ۱۲۲۶ تومان تخصیص پیدا نکرده است اما می بینیم مبنای تسعیر ۱۲۲۶ تومان نیست بلکه ۲۴۵۰ تومان قرار گرفته است، اولین تخلف در این خصوص این است که بدون مصوبه مجلس شکل گرفته و تسعیر از سوی مجلس انجام نشده، به عبارت دیگر برابری نرخ ارز از سوی مجلس تغییر نکرده است.تبدیل هر مقدار ارزی که دولت دارد براساس حسابداری قانون بودجه سال ۹۲ بر مبنای ۲۴۵۰ تومان است، نه این که این اصلاح نرخ ارز باشد، هم قانون برنامه هم قانون پولی و بانکی و هم قانون بودجه سال ۹۲، اصلاح نرخ ارز را به عهده بانک مرکزی گذاشته است.

مصباحی مقدم تاکید کرد: تسویه بدهی ۷۴ هزار میلیاردی، واگذاری نمایشگاه بین المللی، استخدام های جدید، افزایش ۳۵ درصدی فوق العاده شغل ۱۶ دستگاه، هم ترازی حقوق معلمان با دانشگاهیان و پیشخور کردن بخشی از درآمد بودجه ۹۲، شش اقدام تعهدآور احمدی نژاد برای دولت روحانی می باشد./تابناک

 

 


ویدیو مرتبط :
شوخی قالیباف با دولت روحانی و احمدی نژاد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اقدام BBC درباره دولت روحانی و احمدی نژاد


شبکه تلویزیونی بی بی سی با برگزاری یک نشست اقتصادی کوشید تا فضای اقتصادی کنونی کشور را شبیه فضای چهار سال پیش جلوه دهد.

خبرآنلاین - نسرین وزیری: شبکه تلویزیونی بی بی سی با برگزاری یک نشست اقتصادی کوشید تا فضای اقتصادی کنونی کشور را شبیه فضای چهار سال پیش جلوه دهد.

در برنامه صفحه 2این تلویزیون انگلیسی با اشاره به کاهش قیمت نفت و افزایش قیمت دلار، چنین القا می شد که فضای اقتصادی در دولت حسن روحانی بار دیگر روزهایی شبیه به دولت محمود احمدی نژاد را تجربه می کند که با کاهش ارزش پول ملی، مردم بار دیگر به سوی بازار ارز سوق می یابند.

 استناد تحلیل های این برنامه هم بر این مبنا بود که مذاکرات هسته ای اخیر در وین آنگونه که دولت می خواست پیش نرفت و چون دولت به خواسته اش در توافق جامع هسته ای دست نیافت نمی تواند به کنترل نرخ ارز بپردازد.

محتسب طاطایی استاد اقتصاد دانشگاه لندن  و شاهین فاطمی استاد مرکز مطالعات اتحادیه اروپا دو کارشناس حاضر در این برنامه بودند که با اشاره به افزایش قیمت نان در ایران و تاکید بر اینکه نان از کالاهای پرمصرف در سفره های ایرانی است، نارضایتی مردمی در ایران را نیز پیش بینی می کردند. تحلیل هایی که با فضای عمومی موجود در ایران هیچ مطابقتی ندارد.

در حالی این رسانه انگلیسی به ارائه چنین تحلیلی می پرداخت که طی دو روز گذشته تحلیل های مشابهی نیز در رسانه های داخلی منتقد دولت دیده می شود. این در حالی است که پیش از این منتقدان دولت می کوشیدند میان رسانه های حامی دولت و رسانه های خارج از کشور نسبت و همسویی متصور شوند.