اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

6 استان رکورددار کشور در حوزه طلاق



اخبار,اخبار اجتماعی,آمار سازمان ثبت احوال کشور درباره ازدواج وطلاق


اخبار اجتماعی - 6استان رکورددار کشور در حوزه طلاق

مدیرکل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور گفت: در هشت ماهه نخست امسال به ازای هر 100 ازدواج 18 طلاق ثبت شده است.

علی‌اکبر محزون با اشاره به اینکه در 8 ماهه نخست امسال 50.9 درصد از طلاق‌ها مربوط به 6 استان خراسان رضوی، خوزستان، قم، سمنان، بوشهر و اصفهان بوده است.

محزون بیان داشت:  در هشت ماهه نخست امسال به ازای هر 100 ازدواج 18 طلاق ثبت شده است و استان تهران رتبه اول و استان ایلام رتبه آخر را در ثبت طلاق دارند.

مدیر کل دفتر اطلاعات آمار و جمعیت سازمان ثبت احوال کشور درباره آمار طلاق در کشور اظهار داشت: در این 8 ماهه 94 هزار و 953 مورد در کشور طلاق ثبت شده که به ترتیب تهران 17 هزار و 39 مورد، خراسان رضوی 9 هزار و 959 مورد فارس 5 هزار و 757 خوزستان 5 هزار و 682 اصفهان 5 هزار و 12 مورد و آذربایجان شرقی 4 هزار و 906 مورد در مقام اول تا ششم قرار دارند.

اخبار اجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
حوزه معدن حوزه اقتصادی مهم ،سودآور واشتغال زا در کشور است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استان رکورددار طلاق در کشور


مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: این استان متاسفانه همچنان جایگاه اول طلاق را در کشور به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: این استان متاسفانه همچنان جایگاه اول طلاق را در کشور به خود اختصاص داده است.

سیدحسن نیری امروز، سوم دی در نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس ثبت احوال در محل این اداره کل برگزار شد، با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه اول طلاق را در کشور دارد،‌ اظهار کرد: در 9 ماهه نخست سال جاری، 13 هزار و 725 طلاق در استان به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 92 که 11 هزار و 504 واقع طلاق ثبت شده بود، شاهد رشد 19.3 درصدی طلاق در استان بوده‌ایم.

وی در خصوص آمار طلاق در شهر مشهد گفت: در 9 ماهه نخست سال جاری، 8633 واقعه طلاق به ثبت رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 6677 مورد بوده است. میزان طلاق در استان سه در هزار و 3.8 درصد در مشهد است.

نیری، میانگین سن طلاق را در آقایان 34 و در خانم‌ها 29 سال اعلام کرد و افزود: میانگین طول مدت زندگی یا ماندگاری ازدواج در استان 7.7 سال و در مشهد 5.2 سال است.

45 درصد از طلاق‌ها بائن است

وی با بیان اینکه بائن به طلاق‌های ثبت‌شده در دوران عقد و قبل از شکل‌گیری زندگی مشترک گفته می‌شود، افزود: 36 درصد از ازدواج‌های ثبت شده در استان در دوران عقد به طلاق منجر شده که این رقم معادل 45 درصد از آمار ثبت شده کل طلاق در 9 ماهه نخست سال در خراسان رضوی است.

مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی، نسبت ازدواج به طلاق در 9 ماهه نخست سال در استان را 3.7 دانست و بیان کرد: این بدین معناست که از هر 3.7 ازدواج، یک ازدواج به طلاق منجر می‌شود و این آمار در مشهد نیز سه است.

نیری، نسبت ازدواج به طلاق در سال 92 را 4.5 در استان و 3.6 در مشهد اعلام کرد.

کاهش 4 درصدی ازدواج در استان خراسان

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی رتبه هفتم ازدواج را در کشور داراست، در خصوص آمار ازدواج تصریح کرد: در 9 ماهه نخست سال جاری 50 هزار و 179 ازدواج در استان به ثبت رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 92 که 52 هزار و 297 ازدواج ثبت شده بود شاهد کاهش چهار درصدی در استان هستیم.

مدیرکل ثبت احوال خراسان رضوی با بیان اینکه در 9 ماهه نخست سال 24 هزار و 646 ازدواج در مشهد به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در مدت مشابه سال گذشته 23 هزار و 891 ازدواج در مشهد ثبت شد که این رقم افزایش 3.2 درصدی ازدواج را در مشهد نشان می‌دهد.

نیری افزود: تربت‌حیدریه با میزان 14.8 در هزار بیشترین میزان ازدواج را در استان را به خود اختصاص داده است

وی در خصوص میانگین سن ازدواج در استان افزود: میانگین سن ازدواج برای آقایان در 9 ماهه نخست سال 27.3 سال و در خانم‌ها 22.2 سال است.

تعداد ولادت در پسران بیشتر از دختران است

مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی با بیان اینکه در 9 ماهه نخست امسال 110 هزار و 248 ولادت به ثبت رسیده است،‌ ادامه داد: از این تعداد 56 هزار و 642 نفر پسر و 53 هزار و 706 نفر دختر بوده‌اند.

نیری نسبت جنسی ولادت را 105.3 دانست و گفت: این بدین معناست که در مقابل هر 100 ولادت در دختران 105.3 ولادت در پسران رخ داده است.

وی، میزان ولادت را در استان 24.4 در هزار عنوان کرد و افزود: در مقایسه با 9 ماهه نخست سال گذشته، استان شاهد رشد 4.4 درصدی در ولادت بوده است.

مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی در خصوص آمار ولادت در مشهد خاطرنشان کرد: در 9 ماهه نخست سال 59 هزار و 642 واقعه ولادت در مشهد ثبت شده که از این تعداد 30 هزار و 517 ولادت مربوط به پسران و 29 هزار و 125 ولادت مربوط به دختران بوده است و در مشهد شاهد نرخ رشد ولادت بوده‌ایم. در سال 92 نیز نسبت به سال 91، 7.9 درصد رشد در ولادت داشته‌ایم. خواف و کلات به ترتیب بیشترین و کمترین میزان ولادت را به خود اختصاص داده است.

ثبت بیش از 20 هزار وفات در سال جاری


مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی با بیان اینکه در 9 ماهه نخست سال جاری 20 هزار و 874 واقعه وفات در استان به ثبت رسیده است،‌ ادامه داد: از این تعداد 11 هزار و 768 مورد وفات مربوط به آقایان و 9017 مورد وفات مربوط به خانم‌ها رخ داده است.

نیری، نسبت جنسی وفات را 130.5 دانست و اظهار کرد: در مقابل ثبت هر 100 فوت در خانم‌ها، 130.5 ثبت فوت در مردان ثبت شده است.

وی در خصوص آمار وفات در مشهد خاطرنشان کرد: در 9 ماهه نخست سال جاری 1030 فوت در مشهد ثبت شده که از این تعداد به ترتیب 5750 فوت در آقایان و 4280 فوت در خانم‌ها رخ داده است.

مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی ادامه داد: در مقایسه با مدت مشابه سال 92 که 20 هزار و 736 وفات ثبت شده است، 0.2 درصد در استان رشد در آمار وفات داشته‌ایم.

نیری با اشاره به اینکه در 9 ماهه نخست سال 91، 27 هزار و 621 واقعه وفات و در سال 92 نیز 28 هزار و 712 واقعه وفات به ثبت رسیده است، گفت: در مقایسه این دو سال شاهد رشد 4.3 درصدی در سال 92 در استان بوده‌ایم.

فاطمه و امیر‌علی پرتکرار‌ترین اسامی در استان خراسان

وی در خصوص پرتکرارترین اسامی ثبت‌شده در 9 ماهه نخست سال در استان خاطرنشان کرد: اسامی فاطمه، زهرا، نازنین‌زهرا، یسنا، زینب، ریحانه، کوثر، فاطمه‌زهرا، نرگس و محیا به ترتیب پرتکرار‌ترین اسامی اول تا دهم در میان دختران و امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، محمدطاها، محمد، علی، حسین، امیرمحمد، مهدی و امیرعباس نیز اسامی پرتکرار اسامی اول تا دهم در میان پسران استان بوده است.

استقرار نیرو‌های اداره ثبت در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها


مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی با بیان اینکه 30 اداره ثبت‌ احوال به صورت فعال در استان مشغول به فعالیت هستند، اظهار کرد: از این تعداد 25 اداره در شهرستان، سه اداره در مناطق مشهد و دو اداره نیز در بخش‌های احمدآباد و زبرخان نیشابور مشغول به جمع‌آوری اطلاعات هستند.

نیری به پیشینه شکل‌گیری ثبت‌احوال در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: برای نخستین بار در سال 1306 نسبت به ثبت تحولات، مشخصات و صدور شناسنامه در مشهد و در سال 1307 در تربت‌جام اقدام شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته ثبت و ضبط آمار و ثبت تحولات بیشتر به صورت دستی بوده است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز وضعیتی داریم که اکثر امور به صورت الکترونیکی و ماشینی انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت‌ احوال خراسان رضوی ادامه داد: براساس قانون، ثبت وقایع ولادت و تولد باید ظرف 10 تا 15 روز به صورت قانونی انجام شود تا علاوه بر اینکه مردم از خدمات اجتماعی استفاده مطلوب داشته باشند، دولت نیز آمار به روزی از اداره‌های ثبت دریافت کنند، این اداره کل نسبت به استقرار نیروهای ثبت در بیمارستان‌ها و آرامستان‌ها اقدام کرده است.

نیری ادامه داد: در چندین سال اخیر در شش بیمارستان مشهد که تعداد وقایع آن‌ها در روز 20 واقعه است، نیروی ثبت مستقر شده تا پس از رخ دادن واقعه، ثبت واقعه در محل استقرار انجام شود و برای نوزادان شناسنامه، صادر و از طریق پست ارسال شود تا از این طریق هم تکریم مراجعان و هم منافع ملی حفظ شود.

وی در خصوص ثبت آمار و استقرار نیروهای ثبت در آرامستان‌ها گفت: در این خصوص نیروی ثبت مستقر در بهشت‌رضا(ع) در نظر گرفته شده است که صاحب واقعه می‌تواند در همان محل با تحویل مدارک نسبت به ثبت واقعه فوت نزدیکان خود اقدام کند.