اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

6کشور جنوب خلیج فارس به دنبال فرماندهی مشترک نظامی



اخبار,اخباربین الملل,همکاری خلیج فارس

 

 اخباربین الملل -   6کشور جنوب خلیج فارس به دنبال فرماندهی مشترک نظامی

هنوز مشخص نیست چرا کشورهای عضو شورای همکاری چنین نهاد نظامی را تشکیل خواهند داد در صورتی که این کشورها هم اکنون دارای نیروی مشترک به نام سپر جزیره هستند. پایگاه سپر جزیره در منطقه حفر الباطن عربستان سعودی است.

6  کشور جنوب خلیج فارس به دنبال فرماندهی مشترک نظامی کشور جنوب خلیج فارس فرماندهی مشترک نظامی ایجاد می کنند.

به گزارش عصرایران، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: 6 کشور جنوب خلیج فارس قصد دارند فرماندهی مشترک نظامی ایجاد کنند. این فرماندهی در کشور عربستان سعودی مستقر خواهد بود.

6 کشور جنوبی خلیج فارس یعنی قطر، بحرین، کویت، عربستان سعودی، امارات و عمان عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

قرار است سران این کشورها در نشستی در ماه آینده میلادی در دوحه، به صورت رسمی تشکیل فرماندهی نظامی مشترک را اعلام کنند.

منابع آگاه گفته اند: فرماندهی مشترک نظامی کشورهای جنوب خلیج فارس در ریاض خواهد بود. همچنین هماهنگی با ائتلاف بین المللی ضدداعش یکی از ماموریت های این فرماندهی مشترک خواهد بود.

این منبع آگاه ادامه داد: کمیته های کشورهای عضو شورای همکاری قبل از این در نشست هایی در کویت، درباره تشکیل فرماندهی نظامی مشترک به توافق رسیده بودند.

قرار است تشکیل این فرماندهی مشترک به طور رسمی در نشست سران در دوحه اعلام شود.

این اقدام با هدف تقویت امنیت و ثبات کشورهای شورای همکاری و ایجاد سامانه دفاعی مشترک برای تحقق امنیت اجتماعی صورت می گیرد.

این فرماندهی مشترک نظامی قرار است ماموریت هایی مانند هماهنگی میان کشورهای جنوب خلیج فارس و ائتلاف بین المللی مبارزه تروریسم متشکل از 40 کشور را برعهده بگیرد. این ائتلاف هم اکنون حملات هوایی را علیه مواضع داعش و گروه های افراط گرا در عراق و سوریه انجام می دهد.

هنوز مشخص نیست چرا کشورهای عضو شورای همکاری چنین نهاد نظامی را تشکیل خواهند داد در صورتی که این کشورها هم اکنون دارای نیروی مشترک به نام سپر جزیره هستند. پایگاه سپر جزیره در منطقه حفر الباطن عربستان سعودی است.

قبل از این هم رسانه ها از قصد کشورهای جنوب خلیج فارس برای تشکیل نیروی گارد ساحلی و سپر موشکی خبر داده بودند.

 

 اخبار بین الملل -  عصر ایران


ویدیو مرتبط :
فناوری نظامی لیزری آمریکا در خلیج فارس مستقر شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از تانک های لیپارد تا جنگنده های تایفون و رافائل / هزینه 385 میلیارد دلاری جنوب خلیج فارس برای مدرن سازی نظامی



خلیج فارس , اسرائیل , هواپیمای جنگنده رافائل

 

موسسه پژوهشی فورکاست آمریکا در گزارش به روند صادرات و فروش تسلیحات در جهان پرداخت.

به نقل از رویترز، به روزسازی تسلیحاتی، پیشرفته سازی تجهیزات  هوایی و توانمندی های نیروی دریایی مهمترین زمینه های خرید سلاح کشورهای جنوب خلیج فارس تا سال 2016 خواهند بود.

در این گزارش، پیش بینی شده است هزینه های امنیتی و دفاعی در کشورهای جنوب خلیج فارس تا سال 2016 میلادی به رقم 385 میلیارد دلار برسد.

پیش بینی می شود هزینه های دفاعی امنیتی اسرائیل نیز در پنج سال آینده به رقم 77 میلیارد دلار برسد.

براساس این گزارش، در نیمه دوم دهه گذشته، کشورهای خاورمیانه 20 درصد از واردات سلاح جهان را به خود اختصاص دادند.

افزایش بهای نفت به حدود 147 دلار برای هر بشکه در سال 2008 و افزایش نگرانی های منطقه به دلیل وضعیت ایران از مهمترین دلایل خرید بالای تسلیحات در منطقه خلیج فارس در 10 سال گذشته، عنوان شده است.

تلاش فرانسه برای فروش هواپیمای جنگنده رافائل به چند کشور خاورمیانه از جمله کویت، قطر و امارات و اقدامات انگلیس برای فروش هواپیماهای نظامی تایفون به کشورهای خاورمیانه  از جمله مهمترین تلاش های بازاریابی تسلیحاتی در خاورمیانه به شمار می رود.

در این گزارش به رشد خرید سلاح در منطقه خاورمیانه هم اشاره شده و آمده است: گرچه در سال گذشته، انقلاب ها، مهمترین خبر و اتفاق در کشورهای عربی بوده اند اما این کشورها و به ویژه در جنوب خلیج فارس همچنان به روند خرید سلاح ادامه می دهند که در این میان می توان به عربستان سعودی و امارات اشاره کرد.

از جمله مهمترین معاملات تسلیحاتی منطقه خلیج فارس می توان به موافقت شورای امنیت ملی آلمان با فروش تانک هایی از نوع لیپارد به عربستان سعودی و معامله بزرگ تسلیحاتی آمریکا با عربستان به ارزش 60 میلیارد دلار در پاییز 2010 اشاره کرد.

خبرهای تایید نشده ای نیز درباره معامله تسلیحاتی 20 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان برای به روز سازی و پیشرفته سازی نیروی دریایی این کشور منتشر شده است..../عصرایران