اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

5+1 در انتظار پاسخ ایران به پیشنهادات در مونیخ / حفظ 6500 سانتریفیوژ و انتقال اورانیوم غنی شده به روسیه از جمله مفاد پیشنهادات جدید غرب



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,تحریم های  ایران

جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز به ژنو سفر می کند تا با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفتگو کند.

هاآرتص نوشت: جان کری وزیر خارجه آمریکا امروز به ژنو سفر می کند تا با محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفتگو کند.

به گزارش «انتخاب»، دیدار ظریف و کری درحالی اتفاق می افتاد که تنش ها بین اسرائیل و آمریکا بر سر سخنرانی نتانیاهو در کنگره افزایش یافته است.

از سوی دیگر، حضور وزیر انرژی امریکا و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بدین معناست که تصمیم گیری ها در حوزه ی مسائل فنی نزدیک است.

به گفته ی دیپلمات های غربی و مقامات ارشد اسرائیلی، پنج بعلاوه یک منتظر پاسخ ایران به پیشنهاداتی است که دو هفته پیش در مونیخ دریافت کرده است.

به گفته ی این منابع، این پیشنهادات شامل موارد زیر است:

یک. ایران قادر به ادامه فعالیت 6000 تا 6500 سانتریفیوژ نسل قدیم به منظور غنی‌سازی در محدوده سه و نیم تا 5 درصد خواهد بود. از سوی دیگر، ایران نمی‌تواند سانتریفیوژهای نسل جدید را عملیاتی کند و سانریفیوژهایی که در حال حاضر وجود دارند نیز باید تغییر فنی پیدا کنند تا میزان توانایی آن‌ها در غنی‌سازی کاهش یابد.

دو. ایران باید اکثر اورانویم غنی شده خود را به روسیه منتقل کند که در آنجا به سوخت غیرقابل استفاده برای تسلیحات هسته ای تبدیل می شود. ایران قادر خواهد بود که 300 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده خود را نگه دارد.

سه. راکتور آب سنگین اراک بازطراحی می شود تا میزان تولید پلوتونیومی که می تواند تولید کند را کاهش دهد.

چهار. این توافق به مدت 15 سال پایدار خواهد ماند.

پنج. تحریم ها به تدریج و براساس عمل ایران به تعهداتش انجام می شود.

 

 اخبار بین الملل  -  انتخاب 


ویدیو مرتبط :
پاسخ نخبه ایرانی به پیشنهادات آمریکایی ها+به زبان آذری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زمان انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه


نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی از احتمال آغاز انتقال اورانیوم غنی شده با غلظت پایین ایران به روسیه از اول سال ۲۰۱۶ خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی از احتمال آغاز انتقال اورانیوم غنی شده با غلظت پایین ایران به روسیه از اول سال ۲۰۱۶ خبر داد.

 به نقل از اسپوتنیک، نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی از آغاز احتمالی انتقال اورانیوم غنی شده ایران و اصلاح تاسیسات غنی سازی فردو در اوایل سال ۲۰۱۶ خبر داد.

ولادیمیر ورنوکف در این خصوص به خبرنگاران گفت: کار بر روی اسناد انتقال اورانیوم غنی شده با غلظت پایین ایران و اصلاح فردو به اتمام رسیده است.

وی در ادامه افزود: تحقق این امور اگر اتفاق خاصی پیش نیاید از اواخر ژانویه یا اوایل فوریه آغاز خواهند شد.

مطابق توافق جامع مشترک ایران نباید بیش از 3.67 و ذخایر آن نیز بیش از 300 کیلوگرم باشد. بر این اساس ایران یا باید اورانیوم خود را تبدیل به اکسید کند یا آن را به خارج از کشور منتقل کند.

جمهوری اسلامی ایران همچنین متعهد شده که تأسیسات غنی‌سازی فردو را تغییر داده و از آن برای تولید ایزوتوپ‌های پایدار برای مصارف صنعتی و دارویی استفاده کند. تهران این تعهدات را با همکاری روسیه انجام می‌دهد.