اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

5 مصداق تخلف سیاسی دانشجویان براساس آیین نامه کمیته انضباطی



تخلف سیاسی دانشجویان بر اساس آیین نامه کمیته انضباطی,تخلفات دانشجویی

5 مصداق تخلف سیاسی دانشجویان براساس آیین نامه کمیته انضباطی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 5 مصداق تخلف سیاسی را که در ایام انتخابات نیز شامل حال دانشجویان می شود، براساس آیین نامه کمیته انضباطی اعلام کرد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 5 مصداق تخلفات سیاسی دانشجویان در دانشگاه را براساس آیین نامه کمیته انضباطی اعلام کرد که به گفته برخی مسئولان وزارت علوم، این مصادیق تخلفات دانشجویان در ایام انتخابات ریاست جمهوری را هم شامل می شود.

لیست تخلفات سیاسی دانشجویان بر اساس آیین نامه مذکور به این شرح است:

" ماده 6 - تخلفات سیاسی

1/ج – دادن اطلاعات خلاف یا کتمان واقعیات عمده نسبت به خود و یا گروهکهای محارب یا مفسد یا افراد وابسته به آنها

2/ج – عضویت در گروهکهای محارب یا مفسد یا ملحد یا هواداری و انجام دادن هر عمی به نفع آنها

3/ج – فعالیت و تبلیغ به نفع گروهکها و مکاتب الحادی

4/ج – توهین به شعائر اسلامی یا ملی و ارتکاب اعمالی بر ضد نظام جمهوری اسلامی ( مانند : شعار نویسی ، پخش اعلامیه و ... )

5/ج – ایجاد بلوا و آشوب در محیط دانشگاه "

در یکی از تبصره های آیین نامه انضباطی که مربوط به نحوه رسیدگی به این تخلفات است: عنوان شده که به منظور ممانعت از اعمال سلیقه های متفاوت در دانشگاهها و در موارد تخلف مشابه، کمیته های انضباطی دانشگاهها موظفند در خصوص تخلفات مشمول بند 5/ج ماده 6 آیین نامه ضمن رسیدگی و صدور حکم در محدوده اختیارات، مراتب را برای اطلاع و احیاناً اعلام نظر به کمیته مرکزی انضباطی ارسال می کنند.

یکی از تبصره های این آیین نامه، دانشجویانی را شامل می شود که قصد تصحیح رفتارشان را دارند.

این تبصره اعلام کرده: " در صورت احتمال تصحیح رفتار و عدم تکرار تخلف، کمیته های انضباطی دانشگاه و کمیته مرکزی انضباطی بنا به تشخیص می تواند اجرای تمام یا بخشی از حکم را پس از اخذ تعهد به حالت تعلیق در آورند و در صورت تکرار هر نوع تخلف، علاوه بر اعمال مجازات جرم جدید، حکم تعلیقی هم به اجرا در خواهد آمد و استفاده از موضوع این تبصره در طول مدت تحصیل دانشجو فقط یک بار مجاز می باشد و اعتبار اجرای احکام تعلیقی به شرط عدم تکرار تخلف تا پایان تحصیل دانشجو است و در صورت عدم تکرار تخلف در طول مدت تحصیل، سوابق محکومیت از پرونده او خارج خواهد شد، این تبصره بر کلیه موارد تخلف ماده 6 این آیین نام شمول دارد."

لازم به ذکر است ماده 6  آیین نامه انضباطی برخی تخلفات دیگر از جمله اخلاقی را شامل می شود.

پیگیری های خبرنگار مهر از برخی مسئولان وزارت علوم در خصوص نحوه برخورد با دانشجویانی که احتمالاً در ایام ریاست جمهوری پیش رو تخلفی را مرتکب می شوند حاکی از آن است که برخورد با دانشجو بستگی به نوع  تخلف کاملاً متفاوت است و نمی توان نسخه یکسانی برای دانشجویان با توجه به اقداماتی که انجام می دهند، پیچید.

پیش از این مسئولان دانشجویی وزارت علوم از بازنگری آیین نامه انضباطی مذکور خبر داده بودند که با توجه به اظهارات این مسئولان، آیین نامه بازنگری شده انضباطی به علت حساسیتی که دارد هنوز محل بحث کارشناسان حقوقی است و به تصویب نهایی نرسیده است./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
علی دایی و لج کردن با کمیته انضباطی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیین‌نامه انضباطی دانشجویان دانشگاه آزاد اصلاح شد: تغییر نحوه صدور و اجرای احكام دانشجویی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

آیین‌نامه انضباطی دانشجویان دانشگاه آزاد اصلاح شد: تغییر نحوه صدور و اجرای احكام دانشجویی

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی از بازنگری آیین‌نامه انضباطی دانشجویان این دانشگاه خبر داد و گفت: این آیین‌نامه پس از تصویب به واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ می‌شود.

محمود رضا اسفندیار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازنگری آیین‌نامه انضباطی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی پس از سه سال، گفت: با توجه به گذشت بیش از سه سال از تدوین آیین‌نامه انضباطی و مطرح شدن برخی سئوالات توسط مناطق و واحدهای دانشگاهی، این حوزه با هدف ارائه راه‌حل‌های سازنده در جهت كاهش تخلفات و جرائم و تفكیك جزئی‌تر تخلفات و ایجاد تناسب میان تخلفات و تنبیهات و در نتیجه وحدت رویه در احكام صادره، نسبت به بازنگری آیین‌نامه انضباطی اقدام كرده است.

وی با بیان اینكه در بازنگری آیین‌نامه جدید موارد اختلاف در آیین‌نامه انضباطی دانشجویی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و لحاظ شده است، اظهاركرد: نظرات و پیشنهادهای تعدادی از واحدها و مناطق دانشگاهی در این بازنگری دریافت شده است.

تشدید یا تخفیف آرا در برخی موارد تخلف

وی با بیان اینكه در این آیین‌نامه، با توجه به تجربیات كسب شده تغییراتی در ذكر موارد تخلف و آرای صادره همچنین تشدید و یا تخفیف آراء داده شده است، تصریح كرد: بر این اساس با در نظر گرفتن آیین‌نامه انضباطی وزارت علوم، در صورتی كه درج نمره 0.25 دلیل افت معدل باشد و موجب مشروطی و یا عدم امكان فارغ‌التحصیلی دانشجو شود، در هر دوره از زمان تحصیل برای بار اول حكم تعلیق نمره، صادر می‌شود و نمره اصلی برگه و یا نمره قبولی اخذ شده در كارنامه درج می‌شود در صورت تكرار تقلب علاوه بر صدور حكم جدید، حكم تعلیقی نیز به اجرا درخواهد آمد، صدور این حكم تنها در حیطه اختیار كمیته انضباطی مركزی دانشگاه است.

صدور احكام انضباطی تنها از طریق كمیته‌های انضباطی انجام می‌شود

اسفندیار با تاكید بر اینكه صدور احكام انضباطی در خصوص دانشجویان تنها از طریق كمیته‌های انضباطی انجام می‌شود، خاطرنشان كرد: سایر نهادها یا مسئولان دانشگاه جز در مقام اجرای احكام صادر شده از سوی كمیته انضباطی مجاز به صدور یا اجرای مفاد هیچ یك از تنبیهات انضباطی نیستند.

وی با بیان اینكه پرونده انضباطی ابتدا در كمیته بدوی طرح و با صدور حكم انضباطی، رسیدگی بدوی مختومه می‌شود، اظهاركرد: دانشجو حق اعتراض داشته و در هر حال حكم انضباطی كمیته بدوی پس از تایید یا تخفیف در كمیته تجدیدنظر قابل اجراست.

وی افزود: چنانچه كمیته بدوی پیشنهاد صدور حكمی خارج از حیطه اختیارات خود توسط كمیته تجدیدنظر را داشته باشد، حكم كمیته تجدیدنظر قابل اعتراض بوده و كمیته مركزی نسبت به تجدیدنظر اقدام می‌كند.

نحوه اجرای حكم در صورت اصلاح تخلف دانشجو

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: همچنین در صورت احتمال تصحیح رفتار، عدم تكرار تخلف، كمیته انضباطی دانشجویی (اعم از بدوی و تجدیدنظر) بنا به تشخیص خود می‌تواند اجرای تمام یا بخشی از حكم را پس از اخذ تعهد كتبی به حالت تعلیق درآورد و با توجه به تنبه و اصلاح رفتار دانشجوی متخلف پس از صدور حكم قطعی، در پایان تحصیل دانشجو، كمیته انضباطی می‌تواند نسبت به امحاء آثار تنبیهاتی كه جنبه قضایی نداشته باشند، اقدام كند.

وی با تاكید بر اینكه اتخاذ شیوه‌های تربیتی و تذكرآمیز در كنار صدور احكام مناسب و موثر، نیازمند ظرافت خاصی است، خاطرنشان كرد: كمیته‌های انضباطی واحد و منطقه در موارد ضروری از جمله تخلفات اخلاقی،‌ با دعوت از مسئول مركز مشاوره دانشجویی واحد یا یكی از واحدهای دانشگاهی منطقه، ضمن بهره‌مندی از نظرات مشورتی آن مركز، كلیه حساسیت‌های لازم در زمینه روحیات فردی و مسائل خانوادگی و اجتماعی را معمول داشته و به تبعات مختلف احكام صادره توجه داشته باشند.

برخوردها توام با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد

اسفندیار در خاتمه، گفت: در هر حال كمیته انضباطی به عنوان نهادی حساس در دانشگاه باید ضمن انجام مسئولیت خود در رسیدگی به تخطی دانشجویان از منش دانشجویی و اخلاق متعالی، وظایف اساسی دانشگاه در راستای رشد استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه استقلال و اعتماد به نفس در آنان را مد نظر داشته و از هر گونه برخوردی كه موجبات تحقیر و توهین به دانشجو را فراهم می‌كند، اجتناب كند، بنابراین باید برخوردها توام با حفظ آبرو و حیثیت اجتماعی دانشجو باشد كه اولین مراحل با تذكر و ارشاد آغاز شود و زمینه اجتناب از تخلف و میل به اصلاح را در فرد خاطی و محیط ایجاد كند./ایسنا