اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

5 دانشگاه ایران در فهرست برترین های جهان


رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به آخرین رتبه بندی دانشگاه ها توسط مرکز مطالعات علوم و فناوری دانشگاه لایدن هلند گفت: در این رتبه بندی 5 دانشگاه از ایران در بین 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.

خبرگزاری مهر: رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به آخرین رتبه بندی دانشگاه ها توسط مرکز مطالعات علوم و فناوری دانشگاه لایدن هلند گفت: در این رتبه بندی 5 دانشگاه از ایران در بین 500 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند.

دکتر جعفر مهراد با بیان اینکه آخرین رتبه بندی دانشگاه ها توسط مرکز مطالعات علوم و فناوری در دانشگاه لایدن هلند صورت گرفته و اخیرا منتشر شده اظهار داشت: در این رتبه بندی دانشگاه سانتا باربارا در ایالت متحده بعد از  ام ای تی و در بین 500 دانشگاه برتر جهان از نظر شاخص های تاثیر در مقام دوم جهان قرار دارد. ارتقای این دانشگاه به جایگاه دوم، نشان دهنده صعود 5 پله ای دانشگاه سانتا باربارا از آخرین رتبه بندی سالانه در سال 2012 است.

رئیس مرکز منطقه‌ ای اطلاع رسانی علم و فناوری گفت: رتبه بندی لایدن مبتنی بر داده هایی است که از پایگاه تامسون رویترز استخراج می شود. لایدن از دو شاخص منحصر به فرد استفاده می کند: شاخص تاثیر و شاخص همکاری. قابل توجه است که بدانیم دانشگاه سانتا باربارا در رتبه بندی سال 2013 از نظر شاخص تاثیر جلوتر از دانشگاه های استنفورد، پرینستون، هاروارد و رایس به ترتیب با رتبه های سوم تا ششم قرار دارد. دانشگاه برکلی رتبه 7، کالتک رتبه 8، دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو رتبه 9 و دانشگاه ییل رتبه 10 را به دست آورده اند. سایر دانشگاه های کالیفرنیا مانند سانتاکروز در رتبه 11، ساندیاگو در رتبه 15 و یو سی ال ای در رتبه 25 قرار دارند. در حالیکه دانشگاه ریورساید دارای رتبه 44 و دیویس رتبه 82 را از آن خود کرده اند.

وی ادامه داد: در فهرست رتبه بندی لایدن و در بین 25 دانشگاه برتر از کل 500 دانشگاه برتر جهان، آمریکا دارای 22 دانشگاه است و 3  دانشگاه باقی مانده مربوط به پلی تکنیک لوزان در سویس (رتبه 13)، موسسه علوم وایزمن در رژیم اشغالگر قدس(رتبه 23) و دانشگاه کمبریج در انگلستان(رتبه 24) است.

مهراد افزود: در بین 50 دانشگاه برتر ETH زوریخ در سویس با رتبه 26، آکسفورد، مدرسه بهداشت و پزشکی حاره ای در انگلستان و امپریال کالج لندن به ترتیب با رتبه های 30، 33 و 41، دانشگاه فنی دانمارک با رتبه 45، دانشگاه سنت آندروس، اکستر و یونیورسیتی کالج لندن در انگلستان با رتبه های 47، 49 و 50 و کالج ترینیتی دوبلین در ایرلند با رتبه 48 مشاهده می شوند و بقیه مربوط به ایالات متحده آمریکا هستند. بعد از دانشگاه های چین که شامل نانکای (رتبه 53)، هونان (رتبه 50)، کشور سنگاپور با دانشگاه ملی سنگاپور ( رتبه 72) و دانشگاه فنی نانیانگ(رتبه 75) سومین کشوری است که از قاره آسیا در بین 75 دانشگاه برتر از مجموع 500 دانشگاه برتر جهان دیده می شود.

سرپرست ISC اظهار داشت: دانشگاه لایدن که رتبه بندی دانشگاه ها را انجام می دهد خود در رتبه 58 قرار دارد. دانشگاه یوهانگ در کره جنوبی اولین دانشگاه این کشور حائز رتبه 95 جهان است و دانشگاه ملبورن نیز در استرالیا رتبه 100 دانشگاه های برتر جهان و رتبه اول کشوری را در رتبه بندی لایدن کسب کرده است. از قاره آفریقا، دانشگاه کیپ تاون اولین دانشگاه این قاره است که رتبه 217 را به دست آورده و رتبه دانشگاه توکیو در این رتبه بندی 330 است.

به گفته وی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اولین دانشگاه ایران با تولید 2090 مقاله و 4/8 درصد از شاخص (10% top) PP با رتبه 357 در بین 500 دانشگاه ممتاز جهان نشسته و بر اساس این شاخص رتبه دانشگاه صنعتی شریف 370، تربیت مدرس 423، تهران 454 و علوم پزشکی تهران 497 است.

دکتر مهراد به مهر گفت: رتبه بندی تایمز که خبر آن در چند روز اخیر منتشر شد در آنجا نیز نام دانشگاه های صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران و صنعتی اصفهان قابل مشاهده بود و هم اکنون با افزوده شدن نام دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس و تهران شاهد شکوفایی هر چه بیشتر آموزش عالی و تحقیقات علمی در جمهوری اسلامی ایران هستیم و هر روز به گواه موسسات بین المللی که توسعه علمی کشورها را اندازه گیری می کنند، دانشگاه های ایران برجسته تر از همیشه در عرصه های بین المللی حضور دارند.

وی ادامه داد: نخستین دانشگاه ترکیه، دانشگاه فنی خاورمیانه دارای رتبه 418 و بعد از دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف قرار دارد. دانشگاه اژه در ترکیه نیز که دارای رتبه 474 است بعد از دانشگاه های تربیت مدرس و تهران دیده می شود. دانشگاه قاضی و دانشگاه حاجت تپه در ترکیه دارای رتبه 486 و 490 است. دانشگاه های استامبول و آنکارا هم موفق به کسب رتبه های 496 و 500 شده اند. رتبه دانشگاه آنکارا که اخرین دانشگاه برتر در فهرست 500 دانشگاه برتر جهان بر حسب رتبه بندی لایدن قرار دارد بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران دیده می شود.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: دو کشور اسلامی نیز دارای دانشگاه برتر در رتبه بندی لایدن است: مالزی با دانشگاه های Sains و مالایا به ترتیب با رتبه های 361 و 464 و عربستان سعودی با دانشگاه ملک فهد با رتبه 443 افتخار حضور در بین 500 دانشگاه برتر جهان را بر حسب شاخص (10% top) PP به دست آورده اند.


ویدیو مرتبط :
حمام قجر قزوین! برترین اثر باستانی ایران و جهان!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رتبه ایران در بین برترین‌ دانشگاه های جهان


رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: شانگهای یکی از معتبر ترین نظام های رتبه بندی بین المللی دانشگاهی، رتبه دانشگاه های جهان را برای سال 2014 میلادی منتشر کرد که بر اساس آن در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه تهران رتبه ای در دامنه ای بین 301 تا 400 دارد.

خبرگزاری مهر: دکتر جعفر مهراد، در گفتگویی افزود: این رتبه بندی که از سال 2003 میلادی آغاز شده است 500 دانشگاه تراز اول جهان را بر اساس معیار های روشن و داده های قابل اعتماد رتبه بندی می کند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی کشور گفت: این رتبه بندی اعتبار بین المللی دارد و دانشگاه های جهان از این رتبه بندی برای جذب دانشجویان برتر و بورسیه کردن دانشجویان ممتاز و نیز برای جذب اعضای هیات علمی برجسته استفاده می کنند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: دانشگاه هاروارد رتبه اول جهان را به مدت 12 سال به خود اختصاص داده است. سایر 10 دانشگاه برتر این رتبه بندی عبارت است از: استنفورد،MIT، برکلی، کمبریج، پرینستون، کالتک، کلمبیا، شیکاگو و آکسفورد. به طوری که مشاهده می کنیم در بین 10 دانشگاه ممتاز جهان تنها دو دانشگاه یعنی آکسفورد و کمبریج به انگلستان تعلق دارد.

وی افزود: در قاره اروپا ETH در زوریخ (سوئیس) نخستین دانشگاهی است که در بین 500 دانشگاه جهان رتبه 19 را به خود اختصاص داده است. بعد از آن، دانشگاه پیر و ماری کوری (رتبه 35)، دانشگاه کپنهاک (رتبه 39)، دانشگاه paris-sud (رتبه 42) سه دانشگاه برتر جهان در قاره اروپا محسوب می شوند.

مهراد افزود: در بین 20 دانشگاه ممتاز جهان، ایالات متحده 16 دانشگاه، در بین 100 دانشگاه برتر 52 دانشگاه و در بین 500 دانشگاه ممتاز 146 دانشگاه برتر دارد.

وی اظهار داشت: انگلستان در بین 20 دانشگاه ممتاز 3 دانشگاه را به خود اختصاص داده است: کمبریج رتبه 5، آکسفورد رتبه 9 و دانشگاه کالج لندن رتبه 20. کشور انگلستان در مجموع 38 دانشگاه ممتاز در بین 500 دانشگاه جهان دارد.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: چین با 44 دانشگاه در بین 500 دانشگاه برتر جهان رشد قابل توجهی را از خود نشان داده است، این کشور در بین 200 دانشگاه ممتاز دارای 9 دانشگاه برجسته است.

وی خاطرنشان کرد: در آسیا دانشگاه توکیو دارای رتبه 21 و کیوتو دارای رتبه 26 است. در قاره  اقیانوسه دانشگاه ملبورن رتبه 44 دانشگاه های ممتاز جهان را به خود اختصاص داده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) افزود: بر روی هم 16 کشور حداقل دارای یک دانشگاه برتر در بین 100 دانشگاه ممتاز جهان است در حالی که 42 کشور نیز در مجموع 500 دانشگاه ممتاز جهان حضور دارند. امسال با احتساب دانشگاه های کیپ تاون، ویت واترسند، کوازولو- ناتال و استلن بوش در آفریقای جنوبی و دانشگاه قاهره در مصر این دو کشور در رتبه بندی شانگهای قاره آفریقا را نمایندگی می کنند.

مسئول رتبه بندی دانشگاه های کشور و جهان اسلام ادامه داد: در خاورمیانه چنانچه دانشگاه قاهره را هم در نظر بگیریم با احتساب مصر دانشگاه های 5 کشور جزو 500 دانشگاه برتر جهان هستند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه تهران رتبه ای در دامنه ای بین 301 تا 400 دارد. همینطور از ترکیه تنها یک دانشگاه در این رتبه بندی حضور دارد و آن دانشگاه استانبول است که رتبه این دانشگاه در دامنه ای بین 401 تا 500 قرار دارد.

به گفته دکتر مهراد: به آسانی می توان مشاهده کرد که رتبه دانشگاه استانبول نسبت به دانشگاه تهران بسیار پایین تر است. اخیرا خبری را در مورد نویسندگان پر استناد عربستان سعودی ارائه کرده و نشان داده بودیم که عربستان از راه های ناصواب نسبت به ارتقاء علمی خود اقدام می کند و از آنجا که نظام های رتبه بندی داده های خود را عمدتا از نظام های استنادی دریافت می کنند. روی رتبه دانشگاه های عربستان نمی توان زیاد حساب باز کرد. این کشور دارای 4 دانشگاه در رتبه بندی شانگهای است.

وی گفت: رژیم اشغالگر قدس در رتبه بندی شانگهای دارای 6 دانشگاه است. دانشگاه عبری اورشلیم و صنعتی آن به ترتیب رتبه های 70 و 78، موسسه عالی علوم وایزرمن رتبه ای در دامنه ای بین 101 تا 150، دانشگاه تلاویو رتبه ای در دامنه بین 151 تا 200 و دانشگاه های با رایلان و بن گوریون هر کدام رتبه ای در دامنه ای بین 401 تا 500 دارند.

مهراد بیان کرد: از کشور هندوستان موسسه علوم هند با رتبه ای در دامنه ای بین 301 تا 400 تنها دانشگاه این کشور است که نام آن در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.