اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

5 اقدام مهم برای احیای دریاچه ارومیه


وزیر نیرو، پنج اقدام مهم برای احیای دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

خبرگزاری فارس: وزیر نیرو، پنج اقدام مهم برای احیای دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

حمید چیت‌چیان شنبه‌شب در پایان سفر 4 روزه خود به استان آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مسائل مربوط به دریاچه ارومیه و ارتفاع آب این دریاچه بسیار نگران‌کننده است و رئیس جمهور نیز از ابتدا بر احیای هرچه سریع‌تر این دریاچه تأکید داشت و در این خصوص کارگروهی نیز تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه روند خشک شدن دریاچه ارومیه از 15 سال پیش آغاز شده و تقریباً همین مقدار زمان برای احیای آن نیاز است، ادامه داد: دلیل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه، توسعه زمین‌های کشاورزی در منطقه است و آبی که باید به دریاچه ارومیه وارد می‌شد، اکنون به زمین‌های کشاورزی وارد می‌شود.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 480 هزار هکتار زمین کشاورزی در منطقه دریاچه ارومیه وجود دارد و بیش از 3 میلیارد مترمکعب آبی که باید وارد دریاچه ارومیه شود، در زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چیت‌چیان عنوان کرد: توقف سدسازی در حوضه دریاچه ارومیه، قطع مطالعات سدسازی در منطقه، مدیریت آب سدها و لایروبی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه از جمله اقدامات انجام شده برای احیای این دریاچه است.

وی اضافه کرد: مناقصه انتقال آب از رودخانه ارس نیز از راه فاینانس بخش خصوصی انجام می‌شود.

وزیر نیرو، باز کردن راه آب در خود دریاچه ارومیه که آب‌های رودخانه‌های حوضه این دریاچه به عمق اصلی آب دریاچه متصل شود را از دیگر راهکارهایی عنوان کرد که در آینده نزدیک برای احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود.


ویدیو مرتبط :
ارومیه در یک نگاه - ستاد احیای دریاچه ارومیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هزینه 200 میلیارد دلاری احیای دریاچه ارومیه



خشک‌ شدن دریاچه ارومیه ,احیای دریاچه ارومیه

هزینه 200 میلیارد دلاری احیای دریاچه ارومیه

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران هزینه‌های ناشی از خسارات خشک‌ شدن دریاچه ارومیه و احیای مجدد این دریاجه را بالغ بر 200 میلیارد دلار اعلام کرد.

 محسن جلال‌پور در مراسم روز جهانی صادرات افزود: در حالی که فقط دو میلیارد دلار از محل دریاچه ارومیه درآمدزایی شده است، اما احیای مجدد این دریاچه و جبران خسارت ناشی از خشک‌ شدن آن هزینه‌ای معادل 200 میلیارد دلار دارد.

وی تاکید کرد: تعهدات ارزی صادر‌کنندگان باید هرچه زودتر حذف شود تا حوزه صادرات رونق بیشتری پیدا کند.

اردشیر سعد‌محمدی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در مراسم روز جهانی صادرات با اشاره به برنامه‌ 450 میلیارد دلاری کشورهای حاشیه خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان گفت: هنوز تکلیف اجرای 80 درصد از این پروژه‌ها مشخص نشده و این فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی است.

وی افزود: می‌توان با هزینه یک میلیارد تومانی اکتشاف در برخی معادن سنگ‌آهن بالغ بر 160 درصد ارزش افزوده ایجاد کرد. ضمن اینکه هم‌اکنون 60 میلیارد تن ذخیره معدنی در کشور داریم اما حجم استخراج سالانه مواد معدنی فقط 400 میلیون تن است. /ایسنا