اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

4 نکته درباره مذاکرات هسته ای وین



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - 4 نکته درباره مذاکرات هسته ای وین

بزرگترین و مهم ترین امید مخالفان تندروی دولت، عدم دستیابی به توافق هسته ای و در نتیجه، ازسرگیری تحریم های فلج کننده علیه ایران است. در این وضعیت، دولت قادر نخواهد بود هیچ یک از سیاست های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... به پیش ببرد و وعده هایش را محقق سازد.

نمایندگان ایران و گروه 1+5 هم اکنون در شهر وین پایتخت اتریش مشغول مذاکره برای دست یابی به توافق هسته ای نهایی هستند. در این باره می توان به نکات زیر اشاره کرد.

1 - اگر بر فرض محال، تیم مذاکره کننده ایرانی بتواند در این مذاکرات، موافقت 1+5 را برای غنی سازی 100 درصدی ایران در کنار حذف همه تحریم ها را جلب کند باز هم دلواپس ها از این وضعیت انتقاد و اعلام نارضایتی خواهند کرد و به همایش های دلواپسی و حملات خود علیه دولت حسن روحانی رئیس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ادامه خواهند داد چرا که موضوع هسته ای، تنها بهانه ای در دست مخالفان تندرو برای حمله به دولت است و موضوع انتقاد، اهمیت چندانی برای آنان ندارد. آنچه مهم است حمله به دولت و انگ زنی و برچست زنی به آن با هدف مقدمه چینی برای شکست جریان حاکم بر دولت در انتخابات بعدی ریاست جمهوری و بازگشت دوباره به قدرت است.

به همین دلیل دولت و دولتمردان به ویژه تیم مذاکره کننده هسته ای ایران باید بداند تلاش برای راضی کردن مخالفان تندروی دولت، اقدامی بیهوده، غیرعملی و غیرممکن است. پس نباید دل نگران آنها بود.

البته سهم منتقدان واقعی و افرادی که دارای ابهام، نظر متفاوت و انتقادات به رفتار هسته ای دولت هستند جداست و دولت هم باید در این زمینه به دنبال شفاف سازی باشد.

2 - براساس قانون اساسی، رئیس جمهور عالی ترین مقام کشور پس از رهبری است. رئیس جمهور همچنین منتخب مستقیم ملت است و او وزیران خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی را منصوب می کند.راهبردهای سازمان انرژی اتمی ایران و وزارت خارجه هم در شورای عالی امنیت ملی تعیین و مورد موافقت رهبری قرار می گیرد. علاوه بر این، رهبری سیاست های کلی نظام را تعیین می کنند.

یکی از اقدامات مخالفان تندرو در مقابل دولت حسن روحانی، تعیین خط قرمزهای سلیقه ای و توهمی برای تیم ایران در مذاکرات هسته ای است. البته هدف از این خط کشی ها، نه کمک به دست یابی به توافق هسته ای یا حفظ منافع ملی بلکه جلوگیری از توافق هسته ای برای بازگشت دوباره تحریم هاست.


این در حالی است که خط قرمز های واقعی برای فعالیت تیم مذاکره کننده هسته ای ایران از طریق ساز وکارهای حکومتی و قانونی تعیین شده و مذاکره کنندگان ایران هم تنها به این خط قرمزها پایبند هستند.

به عنوان مثال غنی سازی در داخل خاک ایران، یک خط قرمز در مذاکرات است اما تعداد تاسیسات هسته ای، کیفیت فعالیت آنها، تعداد سانتریفیوژها، نوع کارکرد آنها و ... هیچ یک شامل خط قرمزها نیست.

3 - بزرگترین و مهم ترین امید مخالفان تندروی دولت، عدم دستیابی به توافق هسته ای و در نتیجه، ازسرگیری تحریم های فلج کننده علیه ایران است. در این وضعیت، دولت قادر نخواهد بود هیچ یک از سیاست های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ...را به پیش ببرد و وعده هایش را محقق سازد.

در چنین وضعیتی دولت روحانی قادر به ادامه راه نخواهد بود و این یعنی امید مجدد تندروها برای بازگشت به دوران احمدی نژادی.

4 - ایران بارها اعلام کرده است که هدف از برنامه هسته ای اش تولید بمب اتمی نیست بلکه تولید انرژی و دیگر کاربری های غیرنظامی است. ایران خواهان استفاده از انرژی اتمی برای توسعه و پیشرفت کشور است. اما تحولات 8 سال گذشته نشان داد وسیله و هدف جای خود را عوض کرده اند و آنچه که باید به وسیله ای برای توسعه و پیشرفت باشد به ضد خود تبدیل شد و ناکارآمدی مدیریتی مسؤولان وقت، برنامه هسته ای ایران را به مانعی برای توسعه و پیشرفت کشور تبدیل کرد. حسن روحانی اما جمله معروفی دارد که انتظار می رود در دوران جدید بدان جامه عمل پوشانده شود:‌ "هم باید چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم."

اخبار سیاست خارجی - عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
روند مذاکرات هسته ای در وین

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراقچی وارد وین شد/آصفری : سکوت وزارت خارجه درباره درخواست حضور یک نماینده مجلس در مذاکرات هسته‌ای



سفر عراقچی به وین , دیدار عراقچی با آمانو

عراقچی وارد وین شد/ دیدار با آمانو ۱۵:۳۰ به وقت تهران/ارائه رویکرد جدید ایران به آژانس

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان برای دیدار و گفت‌وگو با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لحظاتی پیش وارد وین شد و قرار است رویکرد جدید ایران در مذاکره با آژانس را ارائه کند.

 سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان که صبح امروز (دوشنبه) به منظور دیدار و گفت‌وگو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اتریش سفر کرده، لحظاتی پیش وارد وین شد.

قرار است عراقچی ساعت 13 به وقت محلی (15:30 به وقت تهران) به مدت یک ساعت در مقر آژانس با آمانو دیدار و گفت‌وگو کند.

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه و رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در این دیدار حضور دارند.

عراقچی محور گفت‌وگوهایش با آمانو را ادامه همکاری‌ها با آژانس و ارائه رویکرد جدید ایران در مذاکره با آژانس و حل و فصل ابهامات و سؤالات فیمابین ایران و آژانس برشمرد و عنوان کرد: در این گفت‌وگوها درباره آخرین وضعیت مذاکرات با ١+٥ نیز بحث و تبادل نظر خواهد شد.

پس از این ملاقات، دوازدهمین دور مذاکرات فنی ایران و آژانس به مدت 2 روز به ریاست هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها و رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار خواهد شد. این مذاکرات ساعت 15 به وقت محلی (17:30 به وقت تهران) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار می‌شود.

یازدهمین دور مذاکرات ایران و آژانس پنجم مهر ماه در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در آژانس برگزار شده بود.

مذاکرات امروز ایران و آژانس دومین مذاکره بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم است. 10 دور مذاکره قبلی در دولت دهم برگزار شده بود.

*مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 چهارشنبه و پنجشنبه در وین
مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 نیز روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (هشتم و نهم آبان) در وین برگزار و حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان ریاست تیم کارشناسی ایران را برعهده دارد و همانگونه که عراقچی اعلام کرد: کارشناسانی از وزارتخانه‌های نفت، تجارت و صنایع، و راه و مسکن، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی این هیئت را همراهی می‌کنند.

براساس توافقات حاصله در مذاکرات اخیر ایران و گروه 1+5 (آمریکا،‌ آلمان،‌ فرانسه، انگلستان،‌ روسیه و چین) در ژنو که طی روزهای 23 و 24 مهر ماه (15 و 16 اکتبر) در این شهر برگزار شد، قرار شد پیش از نشست بعدی که قرار است 16 و 17 آبان (7 و 8 نوامبر) در همین شهر برگزار شود، کارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحریم 6 کشور و جمهوری اسلامی ایران برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند.

 

سفر عراقچی به وین ,حضور نماینده مجلس در مذاکرات هسته‌ای


آصفری :سکوت وزارت خارجه درباره درخواست حضور یک نماینده مجلس در مذاکرات هسته‌ای

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزارت خارجه درباره درخواست مجلس برای حضور یک نماینده در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هنوز اقدامی انجام نداده و سکوت کرده است.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به درخواست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از وزارت خارجه برای حضور یک نماینده مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با 1+5، اظهار داشت: وزارت امور خارجه هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

وی افزود: وزارت خارجه درباره درخواست مجلس سکوت کرده و مخالفت یا موافقت خود را هم درباره این موضوع اعلام نکرده است، البته ما در این زمینه به وزیر خارجه تذکر داده‌ایم اما متأسفانه آقای طریف هیچ پاسخی به تذکر ما هم ندادند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یاداور شد: بسیار متأسف هستیم که نمی‌دانیم وزارت امور خارجه به چه دلیلی از یکی از نمایندگان مجلس برای حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای دعوت نمی‌کند تا ببینیم در مذاکرات ایران با 1+5 چه می‌گذرد.

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس، منتخبان ملت ایران هستند و باید به طور دقیق در جریان روند مذاکرات هسته‌ای قرار گیرند، تصریح کرد: حضور نمایندگان مجلس در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، هیچ منعی ندارد.

آصفری در پایان خاطرنشان کرد: باید رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این موضوع را پیگیری می‌کرد که متأسفانه او هم پیگیری نکرده است البته تفاوتی هم ندارد، ما هم به عنوان نماینده مجلس، آن را پیگیری کردیم اما تاکنون پاسخی دریافت نکردیم./فارس