اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

4 محور سئوال مجلسی ها از وزیر ارتباطات



اخبار,اخبار سیاسی ,وزیر ارتباطات

 

اخبار سیاسی - 4 محور سئوال مجلسی ها از وزیر ارتباطات

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در مورد سوال از وزیر ارتباطات درخصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: از اظهارات وزیر ارتباطات قانع نشدم؛ وزارتخانه ای که قراراست زیرساختهای شفافیت و جریان اطلاعات در کشور را فراهم کند، باید طرحها و برنامه های خود را شفاف اعلام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، به سوالات و ابهامات مدنظر نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس، پاسخ گفت که این عضو کمیسیون فرهنگی از پاسخ و توضیحات وزیر ارتباطات قانع نشد و سوال از واعظی به صحن مجلس کشیده شد.

طرح ها و برنامه های خود را شفاف اعلام کنید
نصرالله پژمانفر در گفتگو با مهر به جزئیات سئوالاتی که وزیر ارتباطات به آن پاسخ داد پرداخت و اظهار داشت: انتظار بیشتری از وزیر ارتباطات برای پاسخگویی به سوالات می رفت؛ چرا که وزارتخانه ای که قرار است زیرساختهای شفافیت و جریان اطلاعات در کشور را فراهم کند باید طرحها و برنامه های خود را شفاف اعلام کند.

وی با تاکید براینکه با کار رسانه ای و سخنرانی که اتفاقی نمی افتد و باید از سوی این وزارتخانه اسناد مکتوب و علمی و کارشناسی شده برای اقدامات صورت گرفته در مورد شبکه ملی اطلاعات منتشرشود.

طراحی دقیقی از نحوه اجرای شبکه ملی ارائه کنید
عضو شورای معین شورایعالی فضای مجازی با اشاره به سوالش در مورد شبکه ملی اطلاعات از وزیر ارتباطات و همچنین تذکرات دبیر و تعداد زیادی از اعضای شورایعالی فضای مجازی مبنی بر اینکه چرا وزارتخانه هیچگونه برنامه زمانی یا طراحی دقیقی از نحوه اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات تاکنون ارائه نکرده است، گفت: توضیحات وزیر به نظر من مبهم بود و به هیچ وجه قانع کننده نبود.

پژمانفر با بیان اینکه از دی ماه سال گذشته که الزامات شبکه ملی اطلاعات را شورایعالی فضای مجازی ابلاغ کرد قرار بود این وزارتخانه ظرف یک ماه معماری و برنامه زمانی خود را اعلام کند، افزود: این کار برای مدیران این وزارتخانه که اکثرا دهها سال است در سطوح بالای وزارتخانه شاغل هستند و چند سال است برای این پروژه بودجه گرفته اند، کار سختی هم نبود.

وی ادامه داد: انتظار می رفت وزارتخانه طرح خود را مکتوب و به همراه پیوستهای مطالعاتی و کارشناسی شده تهیه کند و اگر به شورایعالی فضای مجازی یا مجلس نیز تقدیم نمی کند، حداقل در اختیار اساتید دانشگاه و کارشناسان و شرکتهای مجری یا شرکتهایی که می خواهند خدمات خود را بر روی این شبکه ارائه دهند قرار دهند.

وی به مهر گفت: حدود 5 ماه از ابلاغ شورایعالی فضای مجازی می گذرد و چند سال هم از اجرای این پروژه می گذرد ولی هنوز وزارتخانه در دوره جدید، طرح خود را ارائه نداده است.

جهانگرد حاضر به پاسخگویی نیست
عضو شورای معین شورایعالی فضای مجازی با اشاره به آخرین جلسه شورای معین گفت: در این جلسه نمایندگان دستگاههای مختلف و اعضای حقیقی شورایعالی فضای مجازی نیز از نماینده وزارت ارتباطات به طور جدی انتقاد کرده و خواستار ارائه طرح وزارتخانه در مورد شبکه ملی اطلاعات شدند.

وی گفت: حتی معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی به عنوان ناظر پروژه شبکه ملی اطلاعات، در این جلسه اعلام کرد که در این چند ماه گذشته بارها به وزارت ارتباطات نامه زده و حتی تماس تلفنی نیز برقرار کرده ولی نماینده وزارت ارتباطات - مهندس جهانگرد - حاضر به پاسخگویی نشده و حتی تلفن ها را نیز جواب نداده است.

در نبود پیوست فرهنگی فیلترینگ هوشمند معنایی ندارد
وی افزود: نه تنها در بحث شبکه ملی اطلاعات، بلکه در بحث پیوست فرهنگی، فیلترینگ هوشمند و بحثهای دیگر نیز تاکنون شاهد ارائه شفاف برنامه های وزارتخانه نبوده ایم؛ برای مثال در مورد پیوست فرهنگی، وزیر می گوید که مسئول تصویب پیوست فرهنگی وزارتخانه نیست. سوال این است که آیا شما تاکنون یک پیشنهاد مکتوب به همراه مطالعات کارشناسی، به شورایعالی انقلاب فرهنگی یا شورایعالی فضای مجازی داده اید که آنها تصویب نکرده باشند؟

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع فیلترینگ هوشمند که از سوی وزیر ارتباطات در کمیسیون فرهنگی اعلام شد، گفت: دکتر واعظی از انعقاد قرارداد با چند دانشگاه برای تهیه نرم افزار فیلترینگ هوشمند خبر داد اما سوال این است که وقتی هنوز پیوستهای فرهنگی معلوم نیست تهیه فیلترینگ هوشمند چه معنایی می تواند داشته باشد.

پژمانفر در مورد حمایت وزارتخانه از مراکز داده داخلی و تولید ترافیک در داخل کشور نیز با اشاره به ادعای وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه از همان ابتدای دوره وزارت خود اعلام کرده که هرکس بخواهد در داخل کشور اقدام به تولید ترافیک کند، وزارتخانه از وی حمایت می کند افزود: با مراجعه به سایتهای وزارتخانه نمی توانیم ضوابط یا آیین نامه های این حمایت را پیدا کنیم و من از کمیسیونهای شورایعالی فضای مجازی هم که سوال کردم آنها مطلع نبودند.

لطف خود به تولید کننده های محتوا را تکمیل کنید
وی گفت: اگر منظور وزیر این بوده که در رسانه ها این خبر را اعلام کرده درخواست ما این است که لطف خود را به تولیدکننده های محتوا و مراکز داده داخلی تکمیل کنند و بخشنامه ها و آیین نامه های لازم را هم به زیرمجموعه های وزارتخانه ابلاغ کنند تا هرکس به طور شفاف بداند که چه کند و به کجا مراجعه کند.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از سایتها و سرویسهای داخلی، میزبانی خود را به داخل کشور منتقل کرده اند و هم اکنون حدود 15 گیگابیت نیاز کشور به خرید پهنای باند از خارج کاهش یافته و سرعت و کیفیت سایتهایی که به داخل آمده اند هم ارتقا یافته است؛ براین اساس انتظار داریم بخشنامه های شفافی برای اجرایی شدن این روند صادر شود تا به سوالات و ابهامات پایان داده شود.

وی گفت: باید بخشنامه شفافی تدوین شود تا مشخص شود اگر کسی می خواهد از پهنای باند رایگان برای تولید ترافیک داخلی استفاده کند، باید حتماً سرورهای خود را به محل ساختمان شرکت زیرساخت که یک شرکت دولتی است منتقل کند یا می تواند در مراکز داده دیگر کشور هم سرورهایش را قرار دهد؛ اگر همه را مجبور کنیم سرورهای خود را به شرکت ارتباطات زیرساخت منتقل کنند، پس این تعداد شرکتهای خصوصی که قبلاً سرمایه گذاری کرده اند و مراکز داده به وجود آورده اند باید چه کنند و آیا این کار به معنی توسعه قلمرو بخش دولتی نیست؟

امکان ارسال محتوا به خارج از کشور را فراهم کنید
پژمانفر با اشاره به اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر اینکه علما و مراجع معظم قم خواسته اند پهنای باند اینترنتی کشور افزایش یابد افزود: در حالیکه در توضیحات بعدی مشخص شد آنچه علما و مراجع خواسته اند، ایجاد امکان ارسال محتوا به خارج از کشور بوده است و منظور افزایش پهنای باند ورودی کشور نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دکتر واعظی در کمیسیون در مورد انتقاد مراجع عظام از وضع اینترنت اشاره کرد افزود: برای مثال مراجعی نظیر آیت الله جوادی آملی از وزیر ارتباطات خواسته اند که امکان ارسال حجم زیاد مطالب و فیلمها و نوارهایی که از کلاسهای درس آنها وجود دارد و طلاب خارجی و علاقمندان در خارج از کشور طالب آن هستند را به دنیا فراهم کند. این درحالی است که سوال اینجانب مربوط بود به این موضوع که چرا قبل از اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات، پهنای باند اینترنت بین المللی را افزایش داده اید.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه دریافت اطلاعات از خارج کشور بسیار بیشتر از ارسال به خارج کشور است و معمولاً کارشناسان می گویند دوسوم پهنای باند کشور در سمت ارسال خالی است، ادامه داد: اما به نظر می رسد وزیر ارتباطات فکر می کند کشور ما در ارسال اطلاعات به خارج کشور هم با کمبود پهنای باند مواجه است و یا اینکه فکر می کند اعضای کمیسیون های مجلس تفاوت این دو را متوجه نمی شوند.

پژمانفر با بیان اینکه به دلیل آنکه از پاسخ وزیر قانع نشدم سوال خود را در صحن مجلس دنبال می کنم افزود: انتظار می رود مدیران دیگر وزارتخانه هم پاسخگویی لازم را داشته باشند و به نمایندگان مجلس و اعضای شورایعالی فضای مجازی پاسخ دهند.
اخبار سیاسی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
جوان‌ترین وزیر دولت روحانی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر ارتباطات: كرم جاسوس "استاكس نت " كنترل و شیوع آن منتفی شد



 

 

كرم جاسوس

 

وزیر ارتباطات با اشاره به كنترل كرم جاسوس "استاكس نت " گفت: گسترش و شیوع این ویروس دركشور منتفی شده است.

 

رضا تقی پور در گفت وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس در خصوص آخرین وضعیت پاكسازی ویروس استاكس نت، اظهار داشت: تعداد قابل توجهی رایانه شخصی و صنعتی تا كنون پاكسازی شده و آنهایی كه پاكسازی نشده اند، ایزوله شده یعنی دیگر به سیستم های صنعتی متصل نیستند و این جریان ادامه دارد.

 

وی گفت: همچنین در جاهایی نیز كه هنوز این توانمندی را پیدا نكرده اند یا آموزش لازم را ندیده اند، به طور مرتب می آیند و آزمایش می دهند كه امیدواریم این كار تا مرحله پایانی به خوبی انجام شود.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینكه با این حساب دیگر امكان گسترش ویروس وجود ندارد، گفت: بله گسترش ویروس منتفی شده است./خبرگزارى فارس