اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

4 حادثه مرگبار در 2 روز پایانی هفته



چهار حادثه مرگبار در دو روز پایانی هفته گذشته مأموریت‌های ویژه‌ای را پیش‌روی کشیک قتل پایتخت قرار داد.

قتل نگهبان
صبح روز پنجشنبه 24 اردیبهشت ماه سال جاری وقتی صاحب یک ساختمان نیمه‌کاره در شهرک ولیعصر تهران وارد آنجا شد، جسد مرد نگهبان را دید و پلیس را در جریان قرار داد.


دقایقی بعد تیمی از مأموران کلانتری 161 ابوذر همراه بازپرس «سعید احمدبیگی» کشیک ویژه قتل پایتخت، پای در قتلگاه گذاشتند.


آنان هنگام ورود به ساختمان نیمه‌کاره با جسد خون‌آلود مرد 35 ساله که یک چکش کنارش افتاده بود، روبه‌رو شدند. بررسی‌های ابتدایی نشان داد که قربانی «سلطان» نام دارد و با ضربه چکش کشته شده است.


مرگ مرموز در پانسیون
ساعت دو بامداد 25 اردیبهشت ماه سال جاری مأموران پلیس 110 در جریان مرگ مرموز مرد جوانی در یک پانسیون در خیابان سهروردی شمالی قرار گرفتند.


ماجرای این مرگ مرموز به بازپرس احمدبیگی مخابره شد و با دستور وی تیمی از پلیس با حضور در پانسیون به بررسی علت مرگ این مرد با نام «رسول» پرداختند و از آنجایی که جسد متعفن شده بود، پی بردند رسول یک روز پیش جان باخته است.


بازپرس جنایی در جریان بررسی‌ها پی برد که رسول مدتی است از همسرش جدا شده و در پانسیون زندگی می‌کند و اعتیاد به مواد مخدر نیز داشته است. از آنجا که اتاق وی به هم ریخته بود و آثار کبودی روی بدنش دیده می‌شد، فرضیه قتل مطرح است که با نظریه پزشکی قانونی در‌خصوص علت مرگ رسول، کارآگاهان به رازگشایی خواهند پرداخت.


جسد سوخته
ساعت 12 نیمه شب 25 اردیبهشت ماه سال جاری رهگذران خیابان اتابک هنگام عبور دیدند که پتویی در حال سوختن است. وقتی نزدیک رفتند، صحنه‌ای را که پیش‌روی خود می‌دیدند، باور نکردند. پاهای یک انسان داخل پتو و در حال سوختن بود.


با دیدن این صحنه، بلافاصله با ریختن آب، آتش را مهار کردند و خیلی زود موضوع را به مأموران پلیس 110 گزارش دادند. بدین‌ترتیب با حضور بازپرس احمدبیگی در صحنه جنایت آتشین، مشخص شد که مردی داخل پتو پیچیده شده است و آثار کبودی روی گردنش نمایان است.


کارآگاهان در ادامه بررسی‌ها پی بردند که قربانی، ناشناس است و خفه شده است و سپس به این مکان انتقال یافته و جسدش را به آتش کشانده‌اند.


با افشای این جنایت تلاش کارآگاهان برای شناسایی مشخصات جسد نیمه‌سوخته مرد ناشناس و ردیابی و دستگیری عاملان این جنایت کلید خورد.


حادثه مرگبار در استادیوم آزادی
26 اردیبهشت ماه سال جاری بازپرس احمدبیگی از دادسرای امور جنایی تهران در جریان مرگ مرموز یک بازیکن افغانی در استادیوم آزادی قرار گرفت.


کارآگاهان در جریان بررسی‌های میدانی پی بردند یک بازیکن افغانی به نام «جمال» هنگام مسابقه با یک بازیکن ایرانی، ضربه خورده و به کام مرگ فرورفته است.


اکنون تحقیقات برای روشن کردن زوایای پنهان مرگ این بازیکن در کلانتری 141 راه‌آهن ادامه دارد.

 

اخبار حوادث - روزنامه ایران

 


ویدیو مرتبط :
آیتم سوژه روز؛ حادثه مرگبار در پیست دربندسر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پس از 50 روز ; علت تصادف مرگبار قم - تهران و مقصر حادثه اعلام شد



سانحه جاده قم,گزارش نهایی سانحه جاده قم

گزارش نهایی تصادف اتوبان قم منتشر شد

عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس شماره 1 به علت بروز نقص فنی(دو پوست شدن و ترکیدن لاستیک) که منجر به تغییر مسیر و تجاوز کامل به چپ شده و در ضمن در این تصادف ایجاد حریق در هر دو اتوبوس پس از برخورد و همچنین باز نشدن دربهای اتوبوس‌ها و نیز عدم امکان خروج اضطراری آسان، باعث افزایش تلفات و مجروحین شده است.

کمیسیون ایمنی راه‌های کشور گزارش نهایی سانحه جاده قم را منتشر کرد.
به گزارش عصر ایران به نقل از مهر، در کمیسون ایمنی راه‌های کشور درباره سانحه جاده قم آمده است: این کمیسیون با هدف شفاف سازی و ایجاد دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات و همچنین دفاع از حقوق شهروندی،

 

گزارش حادثه دلخراش مورخ 1392.06.18 اتوبوسها در آزادراه قم- تهران را که طی آن جمعی از هم میهنان کشته شدند، پس از انجام بررسیهای دقیق و مبسوط کارشناسی در 7 کارگروه تخصصی و سه نشست کمیسیون در تاریخ‌های 1392.0701 ، 1392.07.15 و 1392.08.06 این كمیسیون جمع بندی نهایی گزارش را منتشر کرد.

کمیسیون ایمنی راه‌های کشور اعلام کرد: پیرو ابلاغ كمیسیون ایمنی كمیته های کارشناسی با برگزاری بیش از 25 جلسه اصلی و فرعی گزارش خود را ارائه و جمع‌بندی گزارشات در تاریخ 1392.08.06به کمیسیون ایمنی راهها ارایه شد.

در این گزارش در خصوص علت تامه تصادف آمده است: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس شماره 1 به علت بروز نقص فنی(دو پوست شدن و ترکیدن لاستیک) که منجر به تغییر مسیر و تجاوز کامل به چپ شده و در ضمن در این تصادف ایجاد حریق در هر دو اتوبوس پس از برخورد و همچنین باز نشدن دربهای اتوبوس‌ها و نیز عدم امکان خروج اضطراری آسان، باعث افزایش تلفات و مجروحین شده است.

در گزارش نهایی کمیسیون ایمنی راه‌های کشور پیشنهاد شده است: وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری در سرعت مجاز اتوبوسها در آزادراه های کشور اقدام کند. در این خصوص مقرر شد کمیته ای با مشارکت دستگاه های ذیربط در سازمان راهداری و حمل و نقل تشکیل و تصمیم سازی شود.

همچنین پیشنهاد شد فعالیت‌های ایمنی و برگزاری مستمر کمیسیون های ایمنی راه های استانی به صورت ماهانه و به طور ویژه در اولویت اقدامات استانداران قرار گیرد.

همچنین در كمیسیون مقرر شد كه بیمه مركزی ایران در زمینه تحلیل سانحه از منظر بیمه و نیز نحوه مشاركت در امر ارتقای ایمنی حمل و نقل و همكاری با دستگاه های مسئول گزارش لازم را به كمیسیون ارائه نماید.

ذکر این نکته ضروری است که گزارش كمیته های كارشناسی به همراه پیشنهادات برای بهبود امور در هفت محور تعیین شده توسط كمیسیون ایمنی راهها شامل نحوه اطلاع رسانی در حوادث مهم سوانح رانندگی، بررسی علل تصادف و رسیدگی به وضعیت لاستیك در كشور،

 

بررسی وضعیت آموزش رانندگان و آموزش مسافرین در زمان وقوع حوادث، ساماندهی نحوه بازرسی كنترل وضعیت ایمنی خودروهای حمل ونقل عمومی مسافربری در جاده های كشور، تقویت وضعیت امداد و نجات، فوریتهای پزشکی و ساماندهی سیستم اطفاء حریق در جاده های كشور ، بررسی وضعیت ایمنی اتوبوس اسكانیا و بررسی وضعیت گاردریل ها در جاده ها ارائه شده است.

متن كامل گزارش كمیسیون ایمنی راه‌ها
فهرست مطالب
1- شرح حادثه
2- شرح اقدامات انجام شده
3- تشریح حادثه و عوامل تشدید كننده آن
4-گزارش كمیته های كارشناسی در خصوص 7 محور تعیین شده توسط كمیسیون ایمنی
1-4- نحوه اطلاع رسانی در حوادث مهم، سوانح رانندگی
2-4-بررسی علل تصادفات و رسیدگی به وضعیت لاستیك در كشور
3-4- بررسی وضعیت آموزش رانندگان و آموزش مسافرین در زمان وقوع حوادث
4-4- ساماندهی نحوه بازرسی‌كنترل وضعیت ایمنی خودروهای حمل ونقل عمومی مسافریدر جاده های كشور
5-4- تقویت وضعیت امداد و نجات، فوریتهای پزشكی و ساماندهی سیستم اطفاء حریق در جاده های كشور
6-4-- بررسی وضعیت ایمنی اتوبوس اسكانیا
7-4- بررسی وضعیت گاردریل ها در جاده ها
8-4-سایر موارد پیشنهادی

مقدمه
كمیسون ایمنی راههای كشور، با هدف شفاف سازی و ایجاد دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات، و همچنین دفاع از حقوق شهروندی گزارش حادثه دلخراش مورخ 18/06/1392 اتوبوسها در آزاد راه قم- تهران را كه طی آن جمعی از هم میهنان كشته شدند،

 

پس از انجام بررسیهای دقیق و مبسوط كارشناسی در 7 كارگروه تخصصی و سه نشست كمیسیون در تاریخ های 01/07/1392، 15/07/1392 و 06/08/1392، این كمیسیون جمع بندی نهایی گزارش را منتشر می نماید. امید است انتشار چنین گزارش هایی كه تجربه زیادی در این خصوص وجود ندارد، مبنای اطلاع رسانی دقیق تر و جامع تر برای هم میهنان عزیز قرار گیرد. در ضمن كمیسیون ایمنی راهها از ارایه نظرات و پیشنهادهای كارشناسان و متخصصان امر در این خصوص استقبال می نماید.

اعضاء كمیسیون ایمنی راهها كه در جلسات شركت داشتند عبارت بودند از:
1-    وزیر راه و شهرسازی
2-    معاون وزیر كشور
3-    معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت
4-    معاون وزیر آموزش و پرورش
5-    معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی
6-    معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
7-    نماینده معاون برنامه ریزی و نظازت راهبردی ریاست جمهوری
8-    معاون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
9-    رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی كشور
10-یكی از نمایندگان عضو كمیسیون عمران مجلس شواری اسلامی
11-رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور
12- رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال اهمر ج.ا.ا
13-رئیس كل بیمه مركزی ایران
14-رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشكی كشور

به نام خدا
1- شرح حادثه
در ساعت 22:48 روز دوشنبه مورخ 18/6/1392 یكدستگاه اتوبوس اسكانیا (شماره 1) با 44 نفر مسافر از مبداء اصفهان به مقصد تهران در مسیر جنوب به شمال آزادراه قم- تهران (در خط دوم عبوری) در حال حركت بوده كه در كیلومتر 28 بعد از شهر قم به علت دو پوسته شدن لاستیك چرخ جلو چپ، به سمت چپ متمایل و پس از برخورد با یكدستگاه سواری كه در خط سوم عبوری در حال حركت بوده

 

به سمت گاردریلهای میانی آزادراه منحرف و پس از عبور از گاردریل و برخورد با یك پایه تیر چراغ روشنائی فلزی وارد مسیر مخالف شده و از قسمت جلو راست با قسمت جلو چپ یكدستگاه اتوبوس اسكانیا (شماره 2) كه با 44 نفر مسافر در مسیر شمال به جنوب آزادراه مذكور و در خط عبوری دوم حركت می‌كرده برخورد می‌نماید. متاسفانه شدت برخورد و ایجاد حریق باعث افزایش تلفات جانی گردید. در این حادثه 44 نفر كشته و 47 نفر از سرنشینان هر دو اتوبوس مجروح شده اند.

2- شرح اقدامات انجام شده
بلافاصله پس از وقوع این سانحه در تاریخ 19/6/92 وزیر محترم راه و شهرسازی طی نامه شماره 01/10/39357 دستور تشكیل كمیسیون ماده 12 آئین نامه اجرایی تبصره 1 ماده 21 قانون رسیدگی به تخلفات جهت رسیدگی به موضوع و بررسی نقش شركت مسافربری در سانحه را صادر نمودند. این كمیسیون در تاریخ20/6/92 تشكیل و پس از بررسی مستندات و گزارشات اولیه پلیس راه، فعالیت شركت همسفر چابكسواران بصورت موقت (در شعبه مركزی كاوه اصفهان) به تعلیق درآورد (شماره رای 13/2245/222 مورخ 20/6/92).


هیئت محترم دولت در تاریخ 20/6/92 بررسی سانحه اتوبوس آزادراه قم- تهران و ارائه راهكارهایی جهت پیشگیری از تكرار وقایع نظیر آن را به هیئت 3 نفره از وزیران محترم راه و شهرسازی ، كشور و صنعت ، معدن و تجارت با مسئولیت وزیر محترم راه وشهرسازی محول نمود.


اولین جلسه هیئت محترم مذكور در همان روز با ریاست محترم وزیر راه وشهرسازی و حضور وزیر محترم صنعت،‌معدن وتجارتو معاونین وزرای كشور، راه وشهرسازی ، بهداشت و درمان ، فرماندهی پلیس راهور و كارشناسان مربوطه تشكیل و تصمیم به تشكیل كمیته های كارشناسی جهت بررسی علل سانحه و ارائه راهكارهای پیشگیرانه در محورهای مختلف با حضور مسئولین و كارشناسان مرتبط گردید. محورها به شرح ذیل می باشد:

1-    نحوه اطلاع رسانی در حوادث مهم سوانح رانندگی
2-    بررسی علل تصادف و رسیدگی به وضعیت لاستیك در كشور
3-    بررسی وضعیت آموزش رانندگان و آموزش مسافرین در زمان وقوع حوادث
4-    ساماندهی نحوه بازرسی كنترل وضعیت ایمنی خودروهای حمل ونقل عمومی مسافربری در جاده های كشور
5-    تقویت وضعیت امداد و نجات، فوریتهای پزشكی و ساماندهی سیستم اطفاء حریق در جاده های كشور
6-    بررسی وضعیت ایمنی اتوبوس اسكانیا
7-    بررسی وضعیت گاردریل ها در جاده ها

همچنین كمیسیون ایمنی به دستور وزیر محترم راه و شهرسازی در تاریخ 1/7/92 و 15/7/92 در خصوص بررسی علل حادثه تصادف آزادراه قم- تهران با حضور اعضای كمیسیون و حضور نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و عضو كمیسیون عمران برگزار گردید. كمیسون ایمنی در جلسه 1/7/92 مقرر نمود:

1) به 3 نفر از كارشناسان با تجربه رسمی دادگستری مسئولیت داده شد كه نسبت به تهیه گزارش مستقل از حادثه اقدام لازم را صورت داده و در اسرع وقت گزارش مربوطه را در اختیار كمیسیون قرار دهند و در این خصوص سایر ارگان ها و سازمان ها موظفند كلیه اطلاعات خود را در اختیار آنها قرار دهند.


2) همچنین كمیسیون به تمام ارگانها و سازمان های عضو مسئولیت داد تا نسبت به بررسی عوامل حادثه و ارائه راهكارهای پیشنهادی جهت افزایش ایمنی و جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار نسبت به تشكیل كمیته كارشناسی در 7 محور اقدام و نتایج آنرا در اسرع وقت به كمیسیون ایمنی ارائه دهند.


پیرو ابلاغ كمیسیون ایمنی كمیته های كارشناسی با برگزاری بیش از 25 جلسه اصلی و فرعی گزارش خود را ارائه نمودند. جمعبندی گزارشات به شرح ذیل در تاریخ 06/08/1392 به كمیسیون ایمنی راهها ارایه شد.

3- تعیین علت تامه تصادف
عدم توانایی در كنترل وسیله نقلیه از جانب راننده اتوبوس شماره 1 به علت بروز نقص فنی(دو پوست شدن و تركیدن لاستیك) كه منجر به تغییر مسیر و تجاوز كامل به چپ گردیده است.


و در ضمن در این تصادف ایجاد حریق در هر دو اتوبوس پس از برخورد و همچنین باز نشدن دربهای اتوبوسها و نیز عدم امكان خروج اضطراری آسان، باعث افزایش تلفات و مجروحین گردیده است.

4-گزارش كمیته های كارشناسی در خصوص 7 محور تعیین شده توسط كمیسیون ایمنی راهها

1-4-- نحوه اطلاع رسانی در حوادث مهم سوانح رانندگی
بنابر گزارش پلیس راهور ناجا، پس از محرز شدن علل اولیه حادثه و برای تنویر افكار عمومی و جلوگیری از هرگونه شائبه جانبداری یا احتمال فشارهای بیرونی براظهار نظر كارشناسی بلافاصله پس از اتمام جمع آوری صحنه تصادف، توسط رئیس پلیس راهور ناجا اطلاع‌رسانی لازم صورت پذیرفت و در تمامی مراحل بعدی اطلاع رسانی بر این مسئله تاكید گردید كه اظهار نظر در خصوص علت های اعلامی صرفا براساس اطلاعات اولیه بوده و ابعاد مختلف و همه جانبه حادثه در دست بررسی كارشناسی پس از قطعیت موضوع اعلام خواهد شد.

پیشنهاد
با توجه به اینكه براساس قوانین و مقررات مسئولیت اطلاع رسانی حوادث ترافیكی برعهده پلیس می‌باشد.  بنابراین پیشنهاد می شود در حوادث حمل ونقل مسافربری با تلفات بالا، اطلاع رسانی صحنه تصادف صرفاً توسط مسئولین ارشد پلیس راهور ناجا انجام گردد. بدیهی است اطلاع رسانی اولیه بر اساس كارشناسی لازم در صحنه تصادف بوده و گزارش‌های نهایی می بایست پس از بررسی های دقیق و كارشناسی های لازم ارائه شود.

2-4- بررسی وضعیت لاستیك اتوبوس
 در خصوص وضعیت لاستیك اتوبوس مقصر در تصادف، بنابر گزارش كارشناسی سازمان ملی استاندارد ایران، با توجه به بررسی تكه‌ های ارسالی از لاستیك موارد ذیل ارائه شده است.

 

1- سایز لاستیك ارائه شده 5/22R 80*315 بوده است. همچنین در خصوص علامت تجاری لاستیك، از آثار باقیمانده لاستیك سوخته شده و قطعات موجود از آن به صراحت نمی توان نوع آن را مشخص نمود. لیكن با توجه به اعلام سازمان ملی استاندارد در خصوص علامت R موجود در تكه باقیمانده لاستیك و اسناد ارایه شده از سوی شركت همسفر چابكسواران احتمال برند GoodYear بیشتر است. ولی اطلاعاتی از محل و سال تولید بطور مشخص در اختیار نمی باشد.


2- میزان كاركرد لاستیك فوق در حدود 30 تا 35 درصد بوده و میزان عاج باقیمانده 65 تا 70 درصد می باشد.


3- تكه های نمونه ارسالی برای اظهار نظر در مورد ایراد فنی لاستیك كفایت نمی كند.


4- دو پوست شدن و تركیدن لاستیك چرخ خودروها بنا بر یكی از علل مشروحه ذیل امكان پذیر است:


            الف- استفاده از لاستیك كم باد
            ب- استفاده از لاستیك با فشار غیر متعارف ناشی از بار اضافه بر ظرفیت مجاز
            ج- استفاده از لاستیكهای تاریخ گذشته
            د- برخورد لاستیك چرخ با اشیا تیز و برنده
            ه- نگهداری نامناسب لاستیك قبل از مصرف
            و- استفاده از لاستیكهای طراحی شده مخصوص مناطق سردسیر برای مناطق گرمسیر
            ز- استفاده از لاستیك در سرعتهای بالاتر از سرعت طراحی لاستیك


با نگرش به اینكه بدنه لاستیك دو پوست شده اتوبوس بر اثر حریق منهدم گردیده است، انتساب یكی از علل مشخص فوق برای لاستیك مذكور میسر نمی باشد.


مراتب بالا توسط اعضای هیات كارشناسان رسمی دادگستری در رشته امور وسایط نقلیه اعلام گردیده است.


پیشنهادات ذیل در استفاده از لاستیك ها با كیفیت مناسب تر در بخش حمل و نقل عمومی مسافری به شرح ذیل ارایه می شود:
الف) ساماندهی استاندارد:
1-     ارتقاء و تجدید نظر در استانداردهای ملی موجود جهت تولید و واردات لاستیك با اولویت لاستیك های اتوبوسی و باری


2-     لزوم جداسازی استاندارد لاستیك اتوبوسی از استاندارد باری مورد تاكید می باشد
2- تدوین وتصویب مقررات نحوه استفاده از لاستیك ها در سرویس


ب) ساماندهی واردات:
1- واردات لاستیك از طریق گمركات تخصصی و مجهز به آزمایشگاه های تخصصی و اكرودیته صورت پذیرد.


2- به منظور اطمینان از كیفیت لاستیك های اتوبوسی و باری وارداتی، سازمان ملی استاندارد ملزم به تجدید نظر در زمینه اعطای مجوز برندهای معتبر و گواهی های بازرسی مبداء(COI) شود.


3-     لزوم ورود لاستیك توسط واردكنندگانی كه خدمات پس از فروش ارائه می نمایند.


4-     شركتهای حمل و نقل و مالكان اتوبوسها می بایست لاستیكها را از مراكز معتبر و دارای خدمات پس از فروش تهیه نمایند.

3-4-  بررسی وضعیت آموزش رانندگان و آموزش مسافران
 در این خصوص مقرر شد فیلم های مناسب آموزش ایمنی توسط كارخانجات تولیدكننده اتوبوس ها و همچنین شركتهای حمل و نقل مسافربری برای مسافران تهیه و در اتوبوس های برون شهری توزیع و پخش شود. همچنین موارد ذیل جهت ارتقا آموزش و فرهنگ سازی ایمنی حمل و نقل عمومی برون شهری مسافری برای رانندگان، متصدیان حمل و نقل اتوبوسرانی و مسافران تأكید می شود.


1-    از آنجا كه آموزش رانندگان در زمینه های مختلف در راستای ارتقای ایمنی و دانش فنی و عمومی آنان جزء ضروریات می باشد از این رو آموزشهای لازم در زمینه آشنایی با قوانین و مقررات، مهارتهای رانندگی و بهداشت و سلامت شغلی به صورت دوره های ضمن خدمت و بدو خدمت رانندگان و مدیران شركتهای حمل و نقل تدوین شده و در حال اجرا می باشد ضمناً رانندگان درگیر در تصادف فوق دورهای مورد نظر را مطابق دستورالعملهای مربوطه گذرانده‌اند.


2-    باتوجه به اینكه فناوری سیستم های ایمنی و فنی وسایل نقلیه و طراحی آنها در حال تغییر و ارتقاء می‌باشد ضرورت دارد علاوه بر آموزشهای فوق متناسب با نوع وسیله نقلیه آموزشهای لازم را در خصوص نحوه استفاده از سیستم های جدید و فناوریهای بكار رفته در آن توسط شركت سازنده به رانندگان داد.


3-    با عنایت به بررسیهای به عمل آمده از سوانح جاده ای مشخص گردیده است كه در حین وقوع حادثه سرنشینان وسایل نقلیه عمومی به دلیل عدم اطلاع و آگاهی های لازم از نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی و خروجیهای اضطراری گرفتار سوانح گردیده و جان خود را از دست داده اند. از این رو ضرورت دارد

 

جهت پیشگیری از افزایش سوانح و تلفات جانی ناشی از آن، كارتهای ایمنی و فیلم های كوتاه در زمینه نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی و محل قرارگیری آنها در وسیله نقلیه توسط كارخانه سازنده تهیه و در اختیار راننده قرار گیرد تا در ابتدای سفر توسط مهماندار وسیله نقلیه و یا از طریق سیستم صوتی تصویری خودرو به اطلاع مسافرین برسد.  

4-4- ساماندهی نحوه بازرسی كنترل وضعیت ایمنی خودروهای حمل و نقل عمومی مسافری در جاده های كشور

      مسولیت بازرسی و كنترل ایمنی خودروهای حمل و نقل مسافربری در جاده ها بعهده شركت های حمل ونقل مسافری جاده ای می باشد كه مجوز فعالیت گرفته اند. برای كنترل بیشتر می بایست به نكات ذیل توجه شود.


1-    با عنایت به اهمیت كنترل و نظارت از سوی مدیران فنی شركتها كه قبل از هر سفر صورت می گیرد به منظور كنترل بهتر و بهینه وسایل نقلیه نسبت به اصلاح چك لیست كنترل و نحوه انجام آن از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اقدام گردد.


2-    با توجه به اهمیت موضوع بازرسی فنی وسایل نقلیه عمومی توسط مدیران فنی شركتها و داشتن اطلاعات فنی لازم در این خصوص ضرورت دارد دستورالعمل معیارها و نحوه انتخاب مدیران فنی بررسی مجدد و اصلاحات لازم در آن صورت پذیرد.


3-    با نگرش به لزوم آموزش مدیران فنی شركتها براساس پیشرفت فناوریهای فنی وسایل نقلیه، لازم است جهت آموزش بهینه و به موقع مدیران فنی دستورالعمل شرایط و ضوابط آموزشی مدیران فنی تدوین و ابلاغ گردد.


4-    از آنجا كه داشتن یك سیستم اطلاعاتی یكپارچه و متمركز از عملكرد ناوگان حمل ونقل عمومی جهت بررسی چگونگی كاركرد آنها در زمانهای بروز سوانح مفید می باشد از این رو لزوم وجود چنین سامانه‌ای جهت ثبت كلیه عملیات وسیله نقلیه (از جمله تعمیر، كاركرد، جریمه تخلف و...) ضروری است سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هر چه سریعتر این سامانه را راه اندازی نماید.


5-    باتوجه به اینكه مطابق قوانین، مدت زمان الزام اخذ كارت معاینه فنی برای كلیه وسایل نقلیه نوشماره و تازه تولید 5 سال می باشد و در این مدت می تواند برای وسایل نقلیه مشكلات فنی فراوانی حادث شود، لذا ضرورت دارد به منظور افزایش ایمنی و فنی وسایل نقلیه و نظارت بیشتر بر سلامت فنی آنها مدت زمان اخذ معاینه فنی برای وسایل نقلیه عمومی جدید 2 سال بوده و دوره های شش ماهه معاینه فنی اتوبوسها به حداكثر 4 ماه كاهش یابد.


6-    شركت‌ها، مالكان اتوبوس‌ها و رانندگان حق تغییر در سیستم قفل و ایمنی درب‌های اتوبوس را ندارند.


6- به منظور نظارت بیشتر بر مراكز صدور معاینه فنی و امكان كنترل بروز برگه های معاینه فنی شایسته است سیستم صدور معاینه فنی مراكز به صورت بر خط توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای راه اندازی شود.


7- با توجه به اهمیت كنترل دقیق و صحیح معاینه فنی ضرورت دارد پلیس راه نسبت به كنترل برگه های معاینه فنی وسایل نقلیه عمومی صادره از طریق مراكز معاینه فنی مجاز كنترل‌های لازم را به عمل آورد.


5-4-  تقویت وضعیت امداد و نجات، فوریتهای پزشكی و ساماندهی سیستم اطفاء حریق در جاده های كشور


الف- امداد و نجات و فوریتهای پزشكی
1-    نظر به اینكه در كلیه حوادث اولین اولویت پاسخگویی سریع، موثر و هماهنگ به منظور كاهش مرگ و میر و معلولیتها می باشد، و با عنایت به اینكه تامین سلامت وظیفه ذاتی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشكی می باشد، لذا مصوب گردید كمیته ای با محوریت وزارت بهداشت و مشاركت كلیه سازمانهای درگیر شامل پلیس، راهداری، هلال احمر، آتش نشانی تشكیل شده و در رابطه با طراحی، وظایف و ساختار سازمان S.O.S حوادث ترافیكی تصمیم گیری شود و به كمیسیون ایمنی راهها گزارش گردد.


2-    تقویت و توسعه پایگاههای جاده ای و هوایی اورژانس و هلال احمر


3-    تامین اعتبار جهت جبران عقب افتادگی های اورژانس از برنامه چهارم و پنجم در بحث ایجاد پایگاههای جاده ای و گسترش خدمات به جاده های كشور و گسترش مراكز تروما در سطح كشور


4-    همچنین پیشنهاد می شود كه با عنایت به تعدد پایگاههای فوریتهای پزشكی ، امداد و نجات، پلیس راه و راهداری ،كمیته ای مشترك بین دستگاهها تشكیل شود تا بتواند از ظرفیت ها استفاده نموده و با ایجاد پایگاههای مشترك خدمت رسانی را توسعه داده و زمان رسیدن به محل حوادث را كاهش دهد.


5-    تمهیدات لازم در خصوص دسترسی آمبولانس ها و خودروهای امدادی به لاین مقابل در بزرگراهها و آزادراهها اندیشیده شود.


ب- ساماندهی سیستم اطفاء حریق جاده ای
1-    تجهیز كلیه خودروهای دولتی و امدادی اعم از اورژانس، هلال احمر، پلیس، امداد خودرو، راهداری و ... به كپسولهای مناسب اطفاء حریق


2-    امكان سنجی استفاده از روشهای بكارگیری اعلام و خوداطفایی خودروها


3-    تجهیز و كنترل كلیه خودروها به كپسول مناسب اطفاء حریق


4-    ایجاد زمینه های لازم در خصوص استفاده از ظرفیت های آتش نشانی ها

6-4--بررسی وضعیت ایمنی اتوبوس اسكانیا

 به دلیل اهمیت موضوع و نیاز به كار كارشناسی دقیق با حضور سازنده اتوبوس اسكانیا، دو كمیته مستقل نسبت به بررسی ایمنی اتوبوس های اسكانیا در سوانح رانندگی اقدام نمودند. ضمناً گزارش رسمی و نهایی نمایندگان اسكانیای سوئد در خصوص حادثه اخیر هنوز به صورت رسمی وصول نشده است .

 

اضافه می‌نماید حسب اعلام نظر وزارت صنعت، معدن وتجارت تولید اتوبوسهای اسكانیا در شركت عقاب افشان براساس طراحی و استاندارد مورد تایید شركت اسكانیای سوئد انجام می شود. در هر صورت مقرر گردید جهت افزایش ایمنی اتوبوس‌های تولیدی اقدامات زیر صورت پذیرد:


1-    استانداردهای ملی مرتبط با ایمنی صنعت خودرو خصوصاً خودروهای سنگین تجدید نظر و ارتقاء یابد. در این خصوص سازمان ملی استاندارد می باید در خصوص ایمنی ساختار عمومی وسایل نقلیه بزرگ(از جمله استاندارد واژگونی خودرو به پهلو، حفاظ عرضی زیر شاسی جلو و خروجی های اضطراری و ...) نسبت به افزایش شاخص های مورد نظر و زمانبندی اجرای آنها اقدام نماید.


2-    طراحی قفل درب‌ها باید طوری صورت گیرد كهدر صورت وقوع حادثه دربها قفل نگردد و امكان خروج آسان مسافران فراهم شود.


3-    نحوه تعبیه چكش‌ها به نحوی مورد تجدید نظر قرار گیرد كه امكان دسترسی آسان و بهره‌برداری از آنها در صورت وقوع حادثه فراهم گردد.


4-    طراحی مواد مورد استفاده در باك سوخت، مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد. به نحوی كه در صورت وقوع حوادث با شدت زیاد مورد تركیدگی قرار نگیرد.


5-    در خصوص تامین منابع جهت راه اندازی مراكز آزمون برای آزمونهای دوره ای خودروها و كنترل‌های كیفی اجباری تسریع گردد.


6-    اقدامات لازم در خصوص ارتقاء ایمنی سیستمهای سوخت رسانی و برق رسانی(باطری، سیم كشی و ...) انجام پذیرد.


7-    با همكاری شركتهای سازنده خودرو جهت محافظت از ECU خودرو (محفظه مخصوص) راهكار ارائه شود.

7-4- بررسی وضعیت گاردریل ها در جاده ها
حفاظ ایمنی موجود در سرتاسر جزیره میانی آزادراه تهران- قم از نوع گاردیل دوموج متداول در ایران دارای رده عملكردی N2 در استاندارد اروپا با پایه IPE120 و فاصله پایه متداول 81/3 متری و در محل مجاور پایه‌های تیر های روشنایی به فاصله پایه 90/1متری میباشد كه برای برخورد وسیله نقلیه غالب مورد استفاده در راه(سواری) در نظر گرفته شده و آزمایشات استاندارد این تیپ حفاظ برای عملكرد با وزن حدود 1000 كیلوگرم با سرعت 100 كیلومتر بر ساعت و زاویه 20 درجه آزمایش شده است

 

كه بر اساس گزارشات فدراسیون راههای اتحادیه اروپاERF ، در برخی كشورهای اروپایی همچون نروژ و فنلاند و انگلیس به عنوان حفاظ میانی انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرد.بررسی وضعیت دو سواری هوندا و پژو درگیر در این حادثه كه با حفاظهای گاردریل طولی راه برخورد نموده‌اند

 

بیانگر عملكرد مطلوب و در حد انتظار این نوع حفاظ برای وسایل نقلیه سواری می باشد و با توجه به استانداردها و معیارهای تعیین شده برای حفاظ با رده عملكردی N2 كه شامل آزمایشات TB11و TB32 استاندارد اروپا می باشد، مقاومت این نوع حفاظ در مقابل برخورد اتوبوس اسكانیای حاضر در این حادثه، بدلیل وزن و نیروی حاصل ازسرعت اتوبوس، مطابق استانداردها مورد نظر نبوده و مطرح نمی باشد.


1-    با توجه به معیارهایی همچون حجم ترافیك بویژه در ایام خاص، سرعت وسایل نقلیه تردد كننده و تعدد وسایل نقلیه متنوع در برخی نواحی از راههای مهم كشور، انتخاب و كاربرد سطوح بالاتری از رده عملكرد حفاظها متناسب با ارزیابی‌های لازم فنی و اقتصادی صورت می پذیرد

 

كه از سوی وزارت راه و شهرسازی توسعه و كاربرد حفاظهای بتنی پیوسته ، سه موج و سوپرریل در برخی نواحی راههای كشور آغاز شده لیكن برای توسعه كاربرد آن ضروری است كه بررسی مجدد با تخصیص ردیف اعتباری ویژه ای در این مورد در نظر گرفته شود.


2-    با همكاری مشترك وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی استاندار ایران نسبت به راه اندازی مركز تست آزمایشات استاندارد حفاظهای ایمنی در داخل كشور اقدام شود.


3-    از طریق شورایعالی فنی و امور زیربنایی حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و ارتقاء ضوابط سطح عملكردی حفاظها متناسب با نوع، عملكرد راه و موقعیت محل(پل، جزیره میانی و حاشیه راه) بویژه در خصوص راههای جدیدالاحداث اقدام لازم صورت پذیرفته و در ضوابط آئین نامه ایمنی راهها لحاظ گردد.

8-4-سایر موارد پیشنهادی
1-    وزارت راه و شهرسازی نسبت به بازنگری در سرعت مجاز اتوبوسها در آزادراههای كشور اقدام نماید. در این خصوص مقرر شد كمیته ای با مشاركت دستگاههای ذیربط در سازمان راهداری و حمل و نقل تشكیل و تصمیم سازی شود.


2-    فعالیتهای ایمنی و برگزاری مستمر كمیسیونهای ایمنی راههای استانی بصورت ماهانه و بطور ویژه در اولویت اقدامات استانداران قرار گیرد.


3-    همچنین در كمیسیون مقرر شد كه بیمه مركزی ایران در زمینه تحلیل سانحه از منظر بیمه و نیز نحوه مشاركت در امر ارتقای ایمنی حمل و نقل و همكاری با دستگاه های مسئول گزارش لازم را به كمیسیون ارائه نماید./مهر