اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

4 باور رایج درباره تحریم‌های ایران



اخبار,اخبار سیاست  خارجی,تحریم‌های تسلیحاتی ایران

اکثر تحریم‌ها مربوط به برنامه هسته‌ای است و این تحریم‌ها حذف خواهند شد. اما تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا که در رابطه با مسائل غیرهسته‌ای هستند، باقی خواهند ماند.

 آخرین مسائلی که در مذاکرات هسته ای با ایران مورد توجه واشینگتن بوده اند، سانتریفیوژها، ذخایر اورانیوم و بازرسی از تاسیسات نظامی بوده اند. در عوض اخیراً بر روی پیچیدگی یکی از تحریم ها تمرکز شده است: هیات ایرانی خواستار لغو تحریم تسلیحات و موشکی سازمان ملل شده است. در حالی که آمریکا اعطای این امتیاز را رد کرده است، روس ها از موضع ایران حمایت کرده اند. در ادامه به چهار باور رایج درباره تحریم ها اشاره می شود.

1- تمام تحریم های ایران براساس توافق هسته ای لغو می شوند.
نه همه تحریم ها. چیزی که درست است، این است که اکثر تحریم ها مربوط به برنامه هسته ای است و این تحریم ها حذف خواهند شد. اما تحریم های ایالات متحده و اتحادیه اروپا که در رابطه با مسائل غیرهسته ای هستند، باقی خواهند ماند. به طور مثال تحریم های آمریکا علیه ایران در رابطه با تروریسم و حقوق بشر باقی می مانند. همچنین تحریم های اتحادیه اروپا علیه افرادی که در نقض حقوق بشر دست دارند هم کماکان ادامه خواهد داشت.

2- تحریم ها به وضوح به هسته ای و غیرهسته ای تقسیم شده اند.
نه لزوماً این گونه نیست. در چارچوب توافق که در ماه آوریل به دست آمد، غرب متعهد شد که تحریم های مربوط به هسته ای را لغو کند و تاکید کرد که تحریم هایی که مربوط به مسئله هسته ای نیستند، باقی می مانند. تحریم بانک مرکزی نمونه خوبی از پیچیدگی این تقسیم بندی است. ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بانک مرکزی ایران را به خاطر کمک به دیگر بانک ها در دور زدن تحریم ها از طریق پولشویی، تحریم کرده است. در حالی که پولشویی مسئله ای هسته ای نیست، تحریم بانک مرکزی مربوط به مسئله هسته ای است. بنابراین اگر تحریم های دیگر بانک های ایرانی برداشته شود، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم ها علیه بانک مرکزی را حفظ خواهند کرد؟ اگر جواب این سوال مثبت باشد بعید است ایران چنین توافقی را بپذیرد.

3- تحریم های موشک های بالستیک و تسلیحات غیرهسته ای جزء تحریم های هسته ای هستند.
نه دقیقاً. شورای امنیت سازمان ملل شش قطعنامه علیه ایران تصویب کرده است که همگی مربوط به برنامه هسته ای ایران هستند. با این وجود تحریم ها علیه برنامه موشکی ایران و واردات و صادرات تسلیحات نگرانی هایی مستقل از موضوع هسته ای هستند. هم اکنون ایران خواستار لغو این تحریم ها شده است. خواسته ای که ایالات متحده آن را رد کرده است. دلیل ایالات متحده و متحدینش این است که این قطعنامه ها برای محدود شدن فعالیت های ایرانی ها وضع شده اند. به طور مثال سال گذشته اسرائیل بر اساس قطعنامه 1929 یک کشتی باری ایران را که تسلیحات حمل می کرد توقیف کرد.

4- براساس توافق هسته ای تمام تحریم های ایالات متحده به طور دائمی لغو می شوند.
نه به این صورت. جدی ترین تحریم های آمریکا توسط کنگره وضع شده اند و فقط کنگره می تواند آنها را لغو کند. براساس توافق هسته ای رئیس جمهور اوباما در کوتاه مدت با صدور دستورات اجرایی رئیس جمهور، تحریم ها را مورد چشم پوشی قرار می دهد. در حالی که اوباما در زمینه تدوین تحریم ها محدودیت اقتدار دارد - رئیس جمهور اگر بخواهد هم نمی تواند تحریم ها را به صورت دائمی لغو کند- اگر ایران توافق را نقض کند، بازگشت تحریم ها آسان خواهد بود. افکار عمومی و کنگره آماده بررسی توافق جامع هسته ای هستند و باید این نکته را به یاد داشته باشیم که تحریم ها ابزار رسیدن به هدف قابل دست یافتنی مانع شدن از دستیابی به بمب هسته ای بوده است.

* مدیر مرکز بلفر دانشگاه هاروارد

** مدیر بخش تحقیقات مرکز بلفر هماهنگ کننده سابق کاخ سفید در امور مربوط به خلع سلاح 

 

 اخبار  سیاست  خارجی  - دیپلماسی ایرانی


ویدیو مرتبط :
گزارشگر بی بی سی : تحریم کنندگان ایران در حال چشیدن آثار تحریم نفت ایران هستند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: قرار دادن شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های ایران ادامه می‌یابد/ باور کنید...



اخبار,دامه تحریم های جدید علیه ایران


اخبار سیاست خارجی- واشنگتن: قرار دادن شرکت‌ها در فهرست تحریم‌های ایران ادامه می‌یابد

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد واشنگتن قرار دادن نام شرکت‌ها در فهرست تحریم‌ها را ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت که گفت‌وگوهای کارشناسی 4 روزه وین درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به پایان رسیده است.

ماری هارف درباره این مذاکرات گفت: «باور کنید پیشرفت حاصل شد.»

وی درباره قرار گرفتن چندین شرکت در فهرست سیاه تحریم‌های ایران گفت که به ایران درباره این موضوع اخطار داده شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این تحریم‌ها باعث دشوارتر شدن گفت‌وگوهای کارشناسی وین نشدند گفت که این مذاکرات در هر صورت دشوار بود.

وی افزود که واشنگتن همواره گفته است که قرار گرفتن شرکت‌ها در فهرست تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.

این مقام آمریکایی همچنین گفت که اتحادیه اروپا درباره برگزاری دور بعدی گفت‌وگوها برنامه‌ریزی می‌کند.

یک خبرنگار از ماری هارف پرسید که چرا با اقدام قرار دادن شرکت‌ها در فهرست تحریم به ایران بهانه عدم اجرای توافق ژنو را می‌دهند که او در پاسخ گفت: «بهانه‌ای در کار نیست. ما به صراحت گفتیم که این کار را انجام می‌دهیم و ایرانی‌ها هم در حالی که این را می‌دانستند توافقنامه را امضا کردند.»

این مقام آمریکایی همچنین درباره لوینسون، شهروند آمریکایی ناپدید شده در ایران که مأمور سیا از آب درآمد گفت که او برای 6.5 سال ناپدید شده بود و این همیشه اولویت دولت بوده که او را پیدا کند.

وی افزود که آمریکا تمام اقدامات لازم برای بازگرداندن وی به جمع خانواده‌اش را انجام خواهد داد. ماری هارف گفت که با ایرانی‌ها در حاشیه مذاکرات 1+5 و نشست مجمع عمومی سازمان ملل دباره موضوع لوینسون صحبت شده است.

اخبار سیاست خارجی - فارس