اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

30 روزه در تهران صاحب مسکن شوید!


شیوه‌ای برای ساخت آپارتمان‌های 2طبقه در شهر تهران رواج پیدا كرده كه در قالب آن علاوه بر اینكه در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود، مدت زمان ساخت به كمتر از 30 روز كاهش پیدا می‌كند.

تعدادی از كارخانه‌های تولید قطعات پیش‌ساخته مسكن اخیرا در مناطقی از تهران اقدام به مونتاژ و نصب آپارتمان‌های پیش‌ساخته كرده‌‌اند.

در این شیوه از ساخت‌وساز، سازنده كه همان صاحب كارخانه است در ازای تحویل واحد مسكونی، فقط فاكتور فروش و تاییدیه‌ فنی ارائه می‌دهد و مسوولیت دریافت پایان‌كار و سندمحضری برعهده مالك زمین است.

برای ساخت این خانه‌ها نیازی به دریافت پروانه ساختمانی نیست. گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در این‌باره حاكی است: از این خانه‌های پیش‌ساخته اغلب برای احداث یك طبقه اضافه روی ساختمان‌های موجود در تهران استفاده می‌شود.

نمونه‌‌هایی از خانه‌های پیش‌ساخته در مناطق تهرانپارس، پیروزی و شهرك‌غرب احداث شده است.

واحدهای مسکونی پیش ساخته حداقل بین 15 روز تا حداکثر دو ماه به متقاضیان واگذار می‌شود، البته زمان تحویل واحدها به خریداران بستگی دارد؛ چرا که هرچه متراژ کوچک‌تر باشد تحویل کار سریع‌تر و هرچه متراژ بزرگ‌تر باشد مدت زمان بیشتری صرف ساخت این واحدهای پیش ساخته می‌شود. معمولا واحدهای پیش ساخته چوبی که کمتر از 100 متر مربع باشند طی 10 تا 15 روز، واحدهایی که حدود 150 متر مربع باشند از 20 تا 30 روز، واحدهایی که 300 متر مربع باشند در 45 روز و همچنین آن دسته از واحدهایی که متراژشان بیش از 400 متر مربع باشد طی 2 ماه ساخته می‌شوند.

علاوه براین، قیمت این واحدهای پیش ساخته به سلیقه و درخواست خریداران بستگی دارد. برای مثال خریداری ترجیح می‌دهد برای کفپوش به جای پارکت از سرامیک استفاده شود و این مسائل باعث می‌شود تا قیمت خرید و فروش با کمی ‌نوسان روبه‌رو شود. به همین خاطر قیمت هر متر مربع از واحدهای پیش ساخته تیپ A به طور حدودی بین 390 هزار تا 450 هزار تومان و قیمت هر متر مربع از واحدهای پیش ساخته تیپ B از 290 هزار تا 380 هزار تومان است.

برای تحقق این امر متقاضیان باید در ابتدا زمینی را به عنوان قرارگیری واحد پیش ساخته در اختیار داشته باشند و بعد متراژ دلخواه واحد مسکونی مورد نظر خود را تعیین کنند و با دستور نقشه ای که خود یا نقشه‌کش این شرکت تهیه می‌کند، واحد پیش ساخته خود را سفارش دهند.

مدت زمان ساخت و تحویل این واحدهای مسکونی پیش ساخته اگرچه بسیار کوتاه‌تر از مدت زمان ساخت و تحویل واحدهای مسکونی با ساخت‌وساز سنتی است، اما خریداران همچنان می‌توانند از شرایط ویژه خرید برخوردار شوند؛ زیرا متقاضیان می‌توانند در ابتدای قرارداد 35 درصد مبلغ خرید را نقدی، 10 تا 20 درصد را طی زمان ساخت و مابقی مبلغ را در زمان تحویل واحد پرداخت کنند.

منبع: دنیای اقتصاد



ویدیو مرتبط :
چالشهای 30 روزه - Matt Cutts: Try something new for 30

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرایطی که می توانید صاحب مسکن شوید


كارشناسان معتقدند در دنیا خانوارها با پس‌انداز 10 درصد درآمد خود طی 10 سال، می‌توانند صاحب مسكن شوند و این درحالی‌ است كه خانوارها در كشور ما اگر بیش از 50 درصد از درآمد خود را طی 10 سال پس‌انداز كنند به شرط ثابت ماندن قیمت مسكن می‌توانند صاحب خانه شوند.

كارشناسان معتقدند در دنیا خانوارها با پس‌انداز 10 درصد درآمد خود طی 10 سال، می‌توانند صاحب مسكن شوند و این درحالی‌ است كه خانوارها در كشور ما اگر بیش از 50 درصد از درآمد خود را طی 10 سال پس‌انداز كنند به شرط ثابت ماندن قیمت مسكن می‌توانند صاحب خانه شوند.

به علاوه در ایران وضعیت بخش مسكن مشخص شده و مانند حساب ریاضی نیست به طوری كه ممكن است فردی اقدام به خرید یك ملك كند و در شرایطی كه هنوز یك سوم قیمت ملك را پرداخت نكرده است قیمت‌ها افزایش یابد و فرد بتواند با فروش آن واحد مسكونی ملك دیگری تهیه كند.

همچنین در برخی دوره‌ها در حالی مسكن به كالایی احتكاری و بورس تبدیل شده و افراد برای كسب درآمد اقدام به خرید آن كرده‌اند كه بسیاری از افراد ناتوان از تهیه سرپناه برای خود بوده‌اند.
در این‌باره مهندس علی نیكزاد- وزیر راه و شهرسازی- این شاخص را در نقاط مختلف كشور متفاوت می‌داند و معتقد است: هر كسی متناسب با درآمد و زندگی‌اش هزینه خانه‌اش را تنظیم می‌كند به عنوان مثال هزینه اجاره یك واحد مسكونی در شهر ری با میدان ونك متفاوت است.

وی به اجاره برخی واحدهای مسكن مهر اشاره و تصریح كرد:ما وظیفه داریم خانه بدهیم اما احتمال دارد افراد در جهت آسان كردن رفت و آمد افراد، خانه را اجاره داده و نزدیك محل كارشان خانه اجاره كنند.

از سوی دیگر مهندس ابوالفضل صومعلو- معاون وزیر راه و شهرسازی- سهم مسكن در سبد هزینه خانوار را رقم 29 الی 30 درصد اعلام و تصریح كرد: میانگین كشوری این شاخص 30 درصد است اما در كلان شهرها این رقم‌ها بیشتر است.

وی در ادامه درباره استاندارد بین‌المللی این شاخص گفت: در بعضی از كشورها این شاخص 25 درصد است، اما فاصله این نرخ در كلانشهرها بیشتر است و به این دلیل دولت به فكر افتاده كه به تولید مسكن با تزریق یارانه كمك و از دهك‌های پایین حمایت كند.

با توجه به بالا بودن نرخ اجاره‌ها، سهم هزینه مسكن به درآمد خانوار بسیار بالا و بنا به اعلام یك مقام آگاه برای اقشار كم درآمد حدود 70 درصد است.

اگرچه دولت با اجرای طرح ملی مسكن مهر درصدد كاهش سهم هزینه مسكن در سبد خانوار است، اما كارشناسان معتقدند مسكن مهر جوابگوی نیاز قشر متوسط یا زیر متوسط جامعه خواهد بود و نمی‌تواند نیاز مسكن در همه سطوح را برآورده كند.

با توجه به این‌كه خانه‌دار شدن آرزوی بسیاری از خانوارهای ایرانی‌ است، كاهش زمان خانه‌دار شدن مردم و همچنین كاهش سهم هزینه مسكن در سبد خانوار نیازمند افزایش برنامه‌های تولید مسكن و تخصیص منابع مالی بیشتر به این بخش است.

 به علاوه كارشناسان معتقدند در شرایط فعلی به دلیل سیاست‌های انقباضی و همچنین وحشت از افزایش قیمت مسكن، تسهیلات پرداخت نمی‌شود اما باید پذیرفت كه افزایش قیمت مسكن باید به‌منظور افزایش تولید و رونق صورت گیرد.

منبع: ایسنا