اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

3 نامه جداگانه سلطانیه برای مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

3 نامه جداگانه سلطانیه برای مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آمانو باید به شورای حكام پاسخ بدهد

سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاكید كرد: درخواست مكرر علنی مدیركل برای دسترسی به پارچین قبل از انعقاد و امضای مدالیته یا به اصطلاح رویكرد ساختاری، غیر قابل توجیه است و موضوع را به‌شدت سیاسی نموده، تحریك و مانع بزرگی را ایجاد كرده است.

به گزارش مهر، علی اصغر سلطانیه در نشست شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: عناصر اصلی انتظارات مشروع ایران در طول مذاكرت خاتمه یافتن این فرآیند بی‌انتهاست. باید نتیجه كار مشخص شود. 

بعد از اجرای مدالیته جدید برای حل و فصل موضوعات باقی مانده، باید پرونده مختومه شده و اجرای پادمان آژانس به وضعیت عادی برگردد. وی همچنین درباره نشت اطلاعات در آژانس گفت: متاسفانه اطلاعات محرمانه‌یی كه آژانس از آن آگاه می‌شود مدت مدیدی است كه در حال نشت كردن است.

این در حالی است كه موضوع محرمانه بودن یكی از مهم‌ترین عناصر اجرای موافقتنامه پادمان میان آژانس و كشورهای عضو به شمار می‌رود. وی افزود: آژانس تاكنون نتوانسته از اطلاعات محرمانه ناشی از انجام بازرسی‌ها در تاسیسات پادمانی جمهوری اسلامی ایران محافظت كند و این اطلاعات گاهی اوقات از طریق آژانس نشت یافته و وسایل ارتباط جمعی از آن اطلاع پیدا كرده‌اند.

آخرین نمونه، اطلاعات ارائه شده به آژانس در تاریخ 23 ژانویه 2013 درباره نصب سانتریفوژهای جدید (IR-2m) در تاسیسات نطنز است. سلطانیه ادامه داد: همچنین به نظر می‌رسد بازرسان آژانس به عنوان وسیله‌یی برای نظارت و تایید اقدامات خرابكارانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: من به نمایندگی از دولتم بدین وسیله به عدم حفاظت از اطلاعات محرمانه اعتراض می‌كنم. لازم است چنین روندی به زودی اصلاح شود. 

این در حالی است كه ایرنا گزارش داد، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ارسال سه نامه جداگانه خطاب به یوكیو آمانو، مدیركل آژانس خواستار پاسخگویی وی به شورای حكام شد. همچنین گزارش‌ها حاكی از آن است كه سفرای چهار كشور از جمله كانادا و ایالات متحده حین سخنرانی علی‌اصغر سلطانیه در آژانس، محل سخنرانی را ترك كردند.

به گزارش فارس ترك محل سخنرانی علی اصغر سلطانیه پس از آن صورت گرفت كه وی اسراییل را دارای كارنامه سیاه نسل‌كشی دانست. دیپلمات كانادایی كه جلسه را ترك كرده بود، اظهار داشت: «این مساله [اسراییل] برای ما یك خط قرمز است. [به همین خاطر] برخاستیم و جلسه را ترك كردیم.» همچنین در سخنرانی شورای حكام، سفیر امریكا نیز ادعاهای تكراری را متوجه ایران كرده بود./اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
آژانس وابسته ی انرژی اتمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«گونی صورتی» شاهد جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی برای متهم کردن ایران





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

«گونی صورتی» شاهد جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی برای متهم کردن ایران

انرژی‌هسته‌ای - سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای اخیر آژانس را که بر اساس تصاویر ماهواره‌ای در خصوص سایت نظامی پارچین مطرح شده‌اند، رد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، این تصاویر که در یک نشست غیرعلنی نمایندگان کشورهای عضو آژانس به نمایش گذاشته شد، ظاهرا ً از تلاشی هدفمند طی ماه‌های اخیر برای پاکسازی این مجتمع از آثار آزمایش‌های احتمالی مربوط به برنامه هسته ای ایران خبر می‌دهند.

بنا بر خبری که وب سایت بی بی سی فارسی منتشر کرد در این تصاویر جدید که به اواسط ماه اوت یعنی حدود دو هفته پیش باز می گردند، یک ساختمان که آژانس مدعی است بیش از یک دهه پیش توسط ایران برای آزمایش‌های انفجاری مرتبط با برنامه هسته ای ایران استفاده شده، ظاهرا با استفاده از گونی‌های صورتی رنگی پوشیده شده است.

علی‌اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهای اخیر مطرح شده در خصوص وجود فعالیت هسته‌ای غیرصلح‌آمیز در سایت نظامی پارچین از سوی آژانس را رد کرد.پس از آنکه یوکیو آمانو، سکان هدایت آژانس را بر عهده گرفت، این نهاد بین‌المللی مستمرا در گزارش‌های خود ادعاهایی را در خصوص یک ساختمان در سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران مطرح کرده است.آژانس قبلا پارچین را مورد بازرسی قرار داده است اما اکنون نیز خواستار بازرسی از این سایت غیرهسته‌ای است. ایران اعلام کرده آژانس باید مدارک خود را در خصوص ادعاهایش در مورد پارچین ارائه کند.

علی‌اصغر سلطانیه تصریح کرده است که فعالیت‌های ایران در پارچین هیچ ربطی به نگرانی‌های آژانس ندارند.

بی بی سی فارسی در گزارشی اعلام کرد: عماد کیالی دستیار پژوهش در برنامه "علوم و امنیت جهانی" دانشگاه پرینستون در تشریح موضع ایران به بی بی سی فارسی گفت: "موافقت نامه آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران بر پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای استوار شده که در چهارچوب آن، بازرسان آژانس تنها به تاسیسات هسته ای ایران حق دسترسی دارند و ایران تا به امروز، این امکان را فراهم کرده است. تاسیسات هسته ای ایران 24 ساعته تحت نظارت بازرسان آژانس هستند."

او افزود: "حساب پارچین جداست، چون پارچین یک تاسیسات هسته ای شمرده نمی شود. این مجتمع تاسیسات متعارف نظامی متعلق به نیروعای وزارت دفاع ایران را در خود جای داده است. به همین دلیل، آژانس بین المللی انرژی اتمی از اختیار یا حق قانونی بازدید از پارچین برخوردار نیست. در زمانی که ایران معاهده الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا کرده بود، ایران در دو نوبت به بازرسان آژانس اجازه داد که از این مجتمع بازدید کنند."

اجلاس بعدی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است بین دهم تا چهاردهم سپتامبر (یعنی چهار روز دیگر) در وین، پایتخت اتریش برگزار شود.بر اساس گزارشها، این نشست غیر علنی بر بررسی برنامه هسته ای ایران متمرکز خواهد بود./خبرآنلاین