اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

3 شرط ورود خودروسازان خارجی به بازار ایران


معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه به لغو تحریم‌ها خوشبین هستیم، از شروط سه گانه ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی خبر داد.

خبرگزاری مهر: معاون وزیر صنعت با تاکید بر اینکه به لغو تحریم‌ها خوشبین هستیم، از شروط سه گانه ایران برای همکاری با خودروسازان خارجی خبر داد.

محسن صالحی‌نیا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر سپردن مجدد بازار خودروی ایران به رنو گفت: تولید انبوه خودروی رنو در ایران براساس قرارداد یک سال‌ونیم قبل این شرکت فرانسوی با گروه خودروسازی سایپا صورت می‌گیرد و در قراردادهای میان‌مدت و بلندمدت آتی، قرار است شرایط سه‌گانه وزارت صنعت برای خودروسازان خارجی لحاظ شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پلتفرم به روز به لحاظ استاندارد، ایمنی و کیفیت، محدوده قیمتی و کیفی و نیز خدمات پس از فروش سه پارامتر لازم برای انعقاد قرارداد جدید با خارجی‌ها است.

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه رنو انعقاد قرارداد جدید را منوط به لغو تحریم ‌می‌کند، گفت: مگر شکی وجود دارد که تحریم‌ها برداشته شود و بنابراین ما خوشبین هستیم و براساس شرایط مثبت همکاری خود را با رنو ادامه می‌دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ظرفیت و قابلیت خوبی در کشور برای تولید خودرو وجود دارد که منجر به رتبه مناسبی در سطح جهان شده است به نحوی که براساس آخرین آمارها، ایران شانزدهمین تولیدکننده خودرو در دنیا است.

وی تصریح کرد: البته قرار است برای سال ۲۰۱۶ ارزیابی جدیدی را برای اعلام رتبه جهانی تولید خودرو در ایران اعلام کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: براساس اهداف توسعه صنعتی، ایران قرار است رتبه یازدهم تولید خودرو در جهان را به دست آورد که امیدواریم با توجه به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و ارزش افزوده بخش خودرو، بتوانیم به این رتبه دست یابیم.

به گفته صالحی‌نیا، مقدمات همکاری با شرکت‌های خودروساز دنیا فراهم و روزها و ساعت‌های بسیاری برای تدوین مبانی و نحوه انعقاد قرارداد با خارجی‌ها کار انجام شده است.

وی گفت: بر این اساس، بنا داریم در قالب قراردادهای میان‌مدت و بلندمدت با استفاده از ظرفیت‌های طراحی محصول و نوآوری کار را پیش بریم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر اینکه قیمت خودرو تابع شرایط کشور و نرخ تورم و سایر مسائل مترتب بر تولید است، خاطرنشان کرد: قیمت خودرو همچون سایر محصولات و خدمات تابع مجموعه‌ای از عوامل همچون تامین مواد اولیه، قطعات، ملزومات مصرف و انرژی است که این هزینه‌ها در ارتباط با هم سطح عمومی قیمت را تشکیل می‌دهند.

صالحی‌نیا تصریح کرد: عوامل تولید هستند که قیمت را تعیین می‌کنند و هیچ بنگاهی نمی‌تواند خارج از ضوابط تعیین قیمت نماید، ضمن اینکه سطح قیمت خودرو بر اساس سطح قیمت نهاده‌ها و ملزومات تولید تعیین می‌شود.

جزئیات جلسه وزیر صنعت با خودروسازان فرانسوی

وی با اشاره به جلسه‌ای که میان هیات فرانسوی با وزیر صنعت معدن و تجارت انجام شد، گفت: این جلسه، جلسه‌ای برای توافق میان خودروسازان ایرانی و شرکت‌های فرانسوی نبوده بلکه وزیر فرانسه به اتفاق چند شرکت فرانسوی، ملاقاتی را با وزیر صنعت داشته‌اند که حتی شرکت‌های صنایع ریلی و هوایی نیز در این جلسه حضور داشته‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در جلسه دیگری که با خودروسازان فرانسوی برگزار شد، تاکید وزیر صنعت بر ضرورت رعایت سیاست‌های صادرات و تولید بود.

صالحی‌نیا خاطرنشان کرد: رضایت مردم شرط اول در تولید و فروش هر خودرویی است و البته باید توجه داشت که کیفیت هم امری نسبی است اما بنا داریم برای خودروهایی که در آینده با شراکت با خارجی‌ها تولید خواهد شد، این شرایط را لحاظ کنیم.

وی گفت: خودروهای خارجی با رعایت سه اصل پلتفرم روز به لحاظ استانداردها، ایمنی و کیفیت، محدوده قیمت و کیفیت مناسب و نیز شرایط خدمات پس از فروش مطلوب، باید در کشور تولید شوند، ضمن اینکه این خودروها امکان صادرات به سایر کشورها را نیز داشته باشند و به نوعی صادرات تضمین شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سئوالی مبنی بر آغاز تولید انبوه خودروی ساندرو با ۳۴ درصد داخلی‌سازی، خاطرنشان کرد: در گزارشی که از سوی پارس‌خودرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده بود، ۳۵ درصد داخلی‌سازی این خودرو عنوان شده بود در حالی که هم‌اکنون نماینده شرکت رنو اعلام کرد که این خودرو با ۳۴ درصد داخلی‌سازی تولید انبوه می‌شود.

صالحی‌نیا افزود: ظرف دو ماه آینده قرار است داخلی‌سازی این خودرو به ۴۱ درصد رسیده و ظرف مدت یک سال داخلی‌سازی به بالای ۶۵ درصد برسد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به قراردادهایی که میان رنو و قطعه‌سازان برای این موضوع به امضا رسیده و پیش‌نویس آن نیز به وزارت صنعت معدن و تجارت ارسال شده، مقرر است تا ظرف یک سال داخلی‌سازی به ۶۵ درصد برسد.


ویدیو مرتبط :
3 شرط جدید برای ورود خودروسازان خارجی به بازار ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شرط ورود خودروسازان خارجی به ایران


عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران درباره شرط ورود خودروسازان خارجی گفت: آمدن شرکت هایی خودروسازی حتی فیات به ایران یکسری شرط و شروط دارد. ابتدا اینکه آنها در کشور سرمایه گذاری کنند و هم بازار صادرات در اختیار ایران قرار دهند. همچنین تولیدات باید 40 درصد ساخت داخل کشور باشد.

صدای اقتصاد: وزیر صنعت و معدن می گوید ایران و ایتالیا می توانند سرمایه گذاری مشترک داشته باشند. البته شاید بخش وسوسه کننده مشارکت با ایتالیایی ها به شرکت خودروسازی فیات برگردد. کمپانی بزرگ که تقریبا در همه جای دنیا نمایندگی دارد. البته بررسی اینکه فیات و یا شرکت های خودروسازی دیگر می توانند به ایران بیایند، به وضعیت صنعت کشور هم برمی گردد.

اینکه آیا ایران اصلا توانایی همکاری با این شرکت های بزرگ را دارد یا نه. در مورد حضور خارجی ها در ایران با محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران و رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران گفتگو کردیم.

*در طی سال های گذشته، صنعت خودروی کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است و به تبع آن، قطعه سازان هم دچار مشکل شده اند. حالا با توجه به این مساله، آمدن خودروسازان خارجی به کشور چگونه تعبیر می شود؟


ابتدا باید گفت که در قطعه سازی ما هیچ مشکلی نداشتیم و توانمند هستیم. کما اینکه در همین مدت هم توانستیم با رنو فرانسه همکاری داشته باشیم. به این ترتیب، می توانیم با هر خودروساز خارجی دیگری هم همکاری کنیم.

*شرط ورود خودروسازان خارجی چیست؟

آمدن شرکت هایی خودروسازی حتی فیات به ایران یکسری شرط و شروط دارد. ابتدا اینکه آنها در کشور سرمایه گذاری کنند و هم بازار صادرات در اختیار ایران قرار دهند. همچنین تولیدات باید 40 درصد ساخت داخل کشور باشد. مهم تر اینکه ما در این جریان نباید به بازار مصرف تبدیل شویم. حالا هر شرکت خارجی که آمادگی پذیرش شرط و شروط مارا داشته باشد، برایش فرش قرمز پهن می کنیم.

*چند وقت پیش، شما صحبت از حضور شرکت خودروسازی فورد به ایران کردید. البته در مورد جزییات بحثی نشد. خبر جدیدی در این باره وجود ندارد؟


در این باره، باید تامل کرد تا برجام به سرانجام برسد. بعد از این، می توان درباره حضور شرکت های مختلف صحبت کرد.

*جدا از آمدن خودروسازان خارجی به ایران، در چند سال تحریم، کشور از بازارهای جهانی فاصله گرفت. به این ترتیب، در واقعیت ایران چقدر می تواند با شرکت های خارجی همکاری داشته باشد؟

در این سال ها، ارتباط ما به طور کامل با جهان قطع نشد. در این سال ها، همکاری با رنو ادامه داشت. البته این ارتباط کم شده بود که آن هم مشکل از ایران یا رنو نبود. بلکه تحریم ها باعث شده بود نقل و انتقال پول دچار مشکل شود که البته باز هم سعی شد از طریق کانال هایی هزینه ها پرداخت شود. اما به هرحال، تمام شرکای قدیمی ایران در صنعت خودرو سازی به ایران برمی گردند. بنز با ایران خودرو دیزل، کیا با سایپا، مزدا با گروه خودرو سازی بهمن و پژو با ایران خودرو همکاری هایشان را گسترش می دهند. در رابطه با شرکت های جدید هم آمادگی پذیرش و ظرفیت وجود دارد.

*این اقدامات و فعالیت ها چقدر زمان نیاز دارد؟

شروع شدن این جریان ها تا به نتیجه رسیدن دو تا سه سال زمان می برد.