اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

3 راه حل کویت برای بسته شدن تنگه هرمز



 

 

 

3 راه حل کویت برای بسته شدن تنگه هرمز

 

یک مقام ارشد در شرکت ملی نفت کویت گفته است که مقامات این کشور در حال بررسی راه حل هایی برای جایگزینی تنگه هرمز در زمینه صادرات نفت خام هستند.

به نقل از سایت خبری المباشر کویت، این مقام مسئول با اشاره به تهدیدات مستمر مقامات ایرانی درباره بستن تنگه هرمز گفت: در حال بررسی راه های جایگزینی برای انتقال نفت کویت به بازارهای جهانی بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز هستیم.

این مقام ارشد افزود: در صورت بسته شدن تنگه هرمز ، بهای نفت به شدت افزایش می یابد و به قیمتی خیالی خواهد رسید.

هم اکنون حدود 40 درصد از انتقال نفت جهان از طریق تنگه هرمز صورت می گیرد.

این مقام کویتی اضافه کرد: هم اکنون سه راه حل برای انتقال نفت کویت بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز اندیشیده شده است. نخستین راه حل، انتقال نفت کویت به عمان از طریق خط لوله است.

عمان وامارات تنها کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که علاوه بر داشتن ساحل در خلیج فارس، در دریای عمان نیز ساحل دارند. با انتقال نفت کویت به عمان، می توان از این طریق نفت کویت را از طریق بنادر عمان در دریای عمان به بازارهای جهانی صادر کرد.

راه دوم نیز انتقال نفت کویت به بندر "ینبع" عربستان سعودی است که از این طریق می توان آن را به دریای سرخ منتقل کرد.
راه سوم هم انتقال نفت کویت به بندر "خورفکان" امارات با استفاده از خودروهای ویژه حمل نفت است تا از آنجا به وسیله خط لوله به عمان منتقل شوند.

این مقام ارشد شرکت نفت کویت تاکید کرده است که آمریکایی ها و اروپایی ها اجازه نخواهند داد تنگه هرمز بسته شود چرا که با افزایش قیمت نفت، به صورت مستقیم، این کشورها تحت تاثیر قرار می گیرند. تنگه هرمز شریان اصلی انتقال نفت در جهان به شمار می رود.

پیش از این نیز رسانه های کویت اعلام کرده بودند این کشور در حال ساخت انبارهای نفت خام در کره جنوبی و دیگر مناطق جنوب شرق آسیاست تا در صورت بسته شدن تنگه هرمز، مشتریان نفت کویت از طریق این انبارها، نفت خام مورد نیاز خود را تامین کنند.

کویت حدود دو و نیم میلیون در روز نفت خام تولید می کند.

امارات هم در اندیشه صادرات نفت خام بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز در حال احداث خط لوله ای برای انتقال نفت خام میان دو کرانه تنگه هرمز تا بارگیری نفت خام امارات توسط نفتکش ها در یکی از بنادر امارات در ساحل دریای عمان صورت بگیرد..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
اهمیت تنگه هرمز از نگاه العربیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برنامه کویت برای بسته شدن تنگه هرمز


کویت قصد دارد برای مقابله با بسته شدن احتمالی تنگه هرمز، انبارهای کالا در مناطق قبل از این تنگه، اجاره کند.

عصرایران: کویت قصد دارد برای مقابله با بسته شدن احتمالی تنگه هرمز، انبارهای کالا در مناطق قبل از این تنگه، اجاره کند.

روزنامه کویتی الرای می نویسد: در حالی که امارات  هفته گذشته نخستین محموله نفتی خود را بدون نیاز به تنگه هرمز، صادر کرد. منابع آگاه در کویت گفتند کمیته عالی وضعیت فوق العاده در این کشور به ریاست وزیر بازرگانی و صنایع نشستی را برگزار کرد.

موضوع این جلسه چگونگی تامین کالاهای اساسی در صورت بستن شدن تنگه هرمز بود. اینگه چگونه می توان به واردات کالا بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز، اقدام کرد. هم اکنون کویت تمامی کالاهای مورد نیاز خود را از طریق خلیج فارس، وارد می کند.

منابع آگاه اضافه کردند  ذخایر کویت از کالاهای اساسی تاکنون تغییری نکرده اند و در کوتاه مدت یا بلند مدت نیازی به استفاده از آنها نیست.

از جمله موضوعات مورد توافق در این نشست  تامین انبارهایی برای ذخیره کردن کالاهای اساسی در مناطق قبل از تنگه هرمز (در ساحل دریای عمان) بود. مکان ایجاد این انبارها نیز تعیین شده است. این انبارها قبل از تنگه هرمز خواهند بود و توسط کویت اجاره خواهند شد. 

قرار است این پیشنهادها به هیئت وزیران کویت ، ارائه شود.

منابع دیگری هم گفته اند دولت کویت از هم اکنون رایزنی ها و هماهنگی های خود را با شرکت های بخش خصوصی در زمینه تامین کالاهای اساسی و انتقال کالاها از انبارها در کشورهای دیگر به سمت کویت در صورت بسته شدن تنگه هرمز انجام می دهد.

این منابع در پاسخ به این سئوال که آیا طرح وضعیت فوق العاده باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی در کویت خواهد شد یا خیر گفته اند که پیش بینی می شود در این وضعیت، قیمت کالاها به میزان ملموسی، افزایش یابد .

کمیته شرایط فوق العاده با وجود همین وضعیت، به برگزاری منظم نشست های خود ادامه می دهد.

قبل از این منابع کویتی اعلام کرده بودند این کشور برای مقابله با بسته شدن احتمالی تنگه هرمز و جلوگیری از صادرات نفت کویت، در حال افزایش انبارهای نفت خام خود در کره جنوبی و شرق آسیاست تا در شرایط بحرانی بخشی از صاردات نفت کویت از این انبارها انجام شود.