اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

220 ایرانی در کویت زندانی هستند


سفیر ایران در کویت از تلاش ها برای انتقال زندانیان ایرانی موجود در کویت به کشور خبر داد.

عصر ایران: سفیر ایران در کویت از تلاش ها برای انتقال زندانیان ایرانی موجود در کویت به کشور خبر داد.

علیرضا عنایتی تعداد ایرانیان زندانی در کویت را 220 نفر اعلام کرد و گفت: براساس موافقتنامه امضا شده میان ایران و کویت در سال 1383، تمامی ایرانیان زندانی در کویت که درخواست انتقال به ایران بدهند؛ می توانند باقی مانده حبس خود را در کشورشان بگذرانند.

وی افزود: هر زندانی ایرانی در کویت که فرم درخواست انتقال به ایران را امضا کند می تواند از شرایط انتقال به ایران و ادامه تحمل حبس در کشور خود برخوردار شود.

سفیر ایران درباره سن زندانیان و مدت حضور آنها در زندان کویت هم گفت: مدت محكومیت و سن زندانیان متفاوت است. درصد زیادی از این زندانیان متهم به حمل مواد مخدر هستند. حدود یك چهارم از این زندانیان بیشتر از 10 سال است كه در حبس به سر می برند.

وی درباره جرم ایرانیان زندانی در کویت افزود: غالب زندانیان به اتهام مواد مخدر به حبس محكوم شده اند. تعداد اندكی هم به اتهام قتل و جعل سند.  برخی از افرادی كه هم زندانی هستند قبلاً مقیم كویت بوده اند. آمارهای ما نشان می دهد متأسفانه هرسال به طور متوسط 10 نفر ایرانی در کویت دستگیر و زندانی می شوند. البته بسیاری هم پس از سپری نمودن محكومیت آزاد می شوند.

عنایتی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه چه بخشی از زندانیان ایرانی در کویت می توانند شامل انتقال به ایران شوند توضیح داد: كلیه افرادی كه خواستار بازگشت به ایران باشند مشمول اجرای این موافقتنامه خواهند بود. به نظر نمی رسد كه مشكل خاصی برای انتقال وجود داشته باشد. مگر این كه كسی به هر دلیل ترجیح دهد مدت باقی مانده محكومیت را در كویت بگذراند.

متن کامل گفتگو با علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت به شرح زیر است:

زندانیان ایرانی در کویت چه تعداد هستند؟


 – تعداد كنونی زندانیان ایرانی در زندان مركزی کویت، بالغ بر 190 نفر و در زندان های عمومی و بازداشتگاه كویت حدود 30 نفر می باشند.

 لطفا درباره وضعیت زندانیان از جمله سن، مدت زمان حضور در زندان و جرم آنها بفرمایید؟


– مدت محكومیت و سن زندانیان متفاوت است. برخی كه مدت بیشتری در زندان مانده اند، سن بیشتری دارند. درصد زیادی از این زندانیان متهم به حمل مواد مخدر هستند. حدود یك چهارم از این زندانیان بیشتر از ده سال است كه در حبس به سر می برند.

غالب زندانیان به اتهام مواد مخدر به حبس محكوم شده اند. تعداد اندكی هم به اتهام قتل و جعل سند. برخی از افرادی كه هم زندانی هستند قبلاً مقیم كویت بوده اند. آمارهای ما نشان می دهد متأسفانه هرسال به طور متوسط 10 نفر ایرانی در کویت دستگیر و زندانی می شوند. البته بسیاری هم پس از سپری نمودن محكومیت آزاد می شوند.

چه تلاش هایی برای تایید موافقتنامه انتقال محکومان انجام شده است؟

– این موافقتنامه در سال 1383 از سوی وزرای دادگستری ایران و كویت به امضاء رسید و مراحل قانونی خود را جهت تصویب و اجرایی شدن در دو كشور طی نموده است. این موافقتنامه یك سند جامع همكاری های حقوقی و قضایی است كه به موجب آن حقوق اتباع دو كشور در كشور دیگر تأمین می شود. خوشبختانه طرفین طی سالهای اخیر بر لزوم اجرائی شدن این موافقتنامه تأكید نموده اند. این موضوع در نشست های مختلف كنسولی و سیاسی و حتی نشست كمیته عالی مشترك به ریاست وزرای خارجه دو كشور مورد توجه قرار گرفت.

موضوع انتقال زندانیان به كشور متبوع خود جهت گذراندن مدت باقیمانده محكومیت، یكی از بخشهای مهم این موافقتنامه است. جمهوری اسلامی ایران در كویت بر اجرایی شدن این موافقتنامه تاكید مضاعف دارد. 

بر این اساس، سفارت ایران در كویت در جهت اجرای این موافقتنامه گام های ملموسی را برداشته است. مسئولان ذیربط كویتی اعم از وزارت كشور وزارت خارجه كویت هم طی ماه های اخیر همكاری جدی در این خصوص داشته اند.

220 ایرانی در کویت زندانی هستند/ تلاش برای انتقال زندانیان به کشور

گام نخست، درخواست انتقال است كه هم سفارت این درخواست را انجام داده و هم زندانیان فرم مخصوص را جهت انتقال امضاء نموده اند. إن شاء الله این مسیر را ادامه می دهیم.

به نظر شما این موافقتنامه چه زمانی امضا و اجرا می شود؟ با چه فاصله ای از امضای موافقتنامه، انتقال زندانیان ایرانی به کشور امکانپذیر است؟


 – همان گونه كه اشاره شد این موافقتنامه در سال 1383 از سوی آقای شوشتری وزیر دادگستری وقت جمهوری اسلامی ایران با همتای كویتی خود به امضاء رسید. عنوان كامل این سند "موافقتنامه همكاری های حقوقی و قضائیی در امور مدنی، تجاری، احوال شخصیه وجزائی می باشد.
 
 این موافقتنامه دارای 63 ماده می باشد و به موضوعاتی مانند معاضدت قضائی ، انتقال محكومین ، اجرای احكام قضائی می پردازد .

 در صورت عملی شدن موافقتنامه، چه تعداد از زندانیان ایرانی در کویت به کشور برمی گردند؟


 – كلیه افرادی كه خواستار بازگشت به ایران باشند مشمول اجرای این موافقتنامه خواهند بود. بنظرم نمی رسد كه مشكل خاصی برای انتقال وجود داشته باشد. مگر این كه كسی به هر دلیل ترجیح دهد مدت باقی مانده محكومیت را در كویت بگذراند.   موضوع انتقال ، شرایط انتقال و استثنائات وارده به طور مفصل در این موافقتنامه بیان شده است . كلیه زندانیان ایرانی كه در زندان های كویت هستند مشمول این موافقتنامه خواهند شد. 


ویدیو مرتبط :
زندانی شدن مردم انگلیس بخاطر ایرانی ها!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین وضعیت ملوان ایرانی زندانی در کویت



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,وضعیت ملوان ایرانی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت، اعلام کرد: بخش کنسولگری سفارت ایران در کویت، پیگیر وضعیت ملوان ایرانی است که در درگیری‌ دریایی توسط گارد مرزی کویت به این کشور منتقل شده است.

علیرضا عنایتی در گفت‌وگو با  ایسنا ، با بیان اینکه این درگیری در خارج از آب‌های سرزمینی کویت صورت گرفت، ادامه داد: یکی از ملوانان ایرانی این حادثه بعد از معالجه و درمان اکنون در کویت در بازداشت است و تلاش برای تعیین تکلیف وضعیت دو ملوان مفقود شده همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به پیگیری‌های سفارت ایران در ارتباط با وضعیت ملوان زندانی در کویت، افزود: علاوه بر اینکه به طور دائم وکیلی که از سوی سفارت برای این فرد در نظر گرفته شده کار این فرد را دنبال می‌کند، ما نیز در تماس دائم با مراجع ذیربط محلی از جمله وزارت امور خارجه و سایر مراجع این کشور هستیم.

حدود سه ماه پیش در آب های بین المللی بین سه صیاد بوشهری که مشغول صیادی بودند با یک لنج صیادی متعلق به کشور کویت که گفته می شود صیادان آن مصری بوده اند درگیری ایجاد شد و این موضوع منجربه دخالت گارد ساحلی کویتی شد.

 

 اخبار اقتصادی  -  ایسنا