اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

2.5 میلیون فرصت شغلی دولت کجاست؟



   اخبار سیاسی روز,اخبار سیاسی روز ایران

 

2.5میلیون فرصت شغلی دولت کجاست؟

نماینده استهبان گفت: با سخنرانی‌های مکرر آقای رئیس جمهور در سال 90 معلوم نیست وعده ایجاد 2.5 میلیون فرصت شغلی جوانان در کدام بخش و مکان جغرافیایی کشور ایجاد شده است.

 

اعتدال:  محمد سقایی، نماینده مردم استهبان و نیریز در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) طی نطقی میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مردم شهرستان‌های استهبان و نیریز با دارا بودن محصولات انجیر، بادام، انار، زعفران و پسته در عرصه کشاورزی و باغداری تلاش کرده‌اند و در خشکسالی‌های چند سال اخیر به خوبی ثابت کرده‌اند که استوار و مقاوم در حیات کشاورزی درخشیده‌اند.

 

وی یکی از مشکلات استان فارس را معضل بیکاری دانست و افزود: آقای رئیس جمهور در سخنرانی‌های خود مکرراً وعده ایجاد 2.5 میلیون فرصت شغلی جوانان در سال 90 را داده‌اند و در ایجاد لازم می‌دانم وی را متذکر شوم که اگر در کل کشور 420 شهرستان باشد با احتساب عدد فوق در هر شهرستان هر سال حدود 6 هزار نفر باید مشغول کار شوند در صورتی که برای هر فرصت شغلی حداقل 20 میلیون تومان نیاز باشد بالغ بر 1200 میلیارد تومان باید در شهرستا‌ها سرمایه‌گذاری شود که معلوم نیست تأمین منابع مالی آن از کجا و به چه شکل ممکن صورت می‌پذیرد.

 

نماینده استهبان خاطرنشان کرد: این در حالی است که برای ایجاد یک واحد تولیدی کوچک سرمایه‌گذار بیش از 4 سال تلاش می‌کند و در بین دستگاه‌های اجرایی سرگردان است حال اگر بخواهد در هر شهرستان اشتغال مولد و پویا حدود 6 هزار فرصت شغلی به وجود آید، سازوکار آن به شکل باید صورت بگیرد.

سقایی تصریح کرد: در حالی که برای حمایت از بخش تولید قانون صراحت دارد، لیکن متاسفانه به لحاظ عدم حمایت از این وضع اغلب صنایع و سرمایه‌گذاران با بحران جدی مواجه هستند.

 

وی اضافه کرد: به عنوان مثال فقط وزارت راه و شهرسازی در استان فارس حدود 250 میلیارد تومان به پیمانکار بدهکار است و با توجه به مسائل فوق‌الذکر سؤال این است که اشتغالی که در سال 90 ایجاد شده در کدام بخش و مکان جغرافیایی ایجاد شده است و سهم استان فارس از این سرمایه‌گذاری و اشتغال به چه میزان است.

 

نماینده استهبان در مجلس ادامه داد: در مغایرت با این بحث وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در کمیسیون جهاد اقتصادی و برنامه و بودجه اذعان داشته‌اند که اشتغال در سال 84، 590 هزار، در سال 85، 222 هزار، در سال 86، 251 هزار در سال 87، منفی 592 هزار و در سال 88، 500 هزار بر اساس آمار اعلام شده خالص فرصت شغل ایجاد شده است که بر فرض صحت آمار فوق تحقق این امر چگونه ممکن است که متاسفانه در این رابطه دستگاه‌های مسئول رسالت خود را به نحو مطلوب انجام نمی‌دهند.

 

سقایی بیان داشت: وقتی مقام معظم رهبری سال 89 را سال همت مضاعف و کار مضاف، سال 90 را سال جهاد اقتصادی را و سال 91 را سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایران می‌نامند خود حاکی از اهمیت آن است، چرا دولت برای رفع دغدغه رهبر گرانقدر انقلاب اقدام عملی انجام نمی‌دهد و بستر را برای سرمایه‌گذاری فراهم نمی‌کند.

 

وی افزود: در سفرهای اول ریاست جمهوری و سفر مقام معظم رهبری به استان فارس خط راه‌اندازی چند نیروگاه پتروشیمی به تصویب رسید ولی از اجراکنندگان این مرکز و سرمایه‌گذار خبری نیست این را چه کسی پس از 4 سال باید پاسخگو باشد.

 

نماینده استهبان خاطرنشان کرد: با تمام تلاش‌های دولت و مسئولان کشور متاسفانه باید بیان کرد که گرانی و افزایش روزافزون اجناس و مایحتاج مردم و نیز کود شیمیایی علاوه بر بیکاری فشار مضاعف بر دوش مردم و خانواده و کشاورزان وارد می‌نماید که در این رابطه باید چاره‌اندیشی شود.

 

سقایی در ادامه طی تذکری به وزیر راه و شهرسازی در موره چگونگی نحوه توزیع اعتبارات بین استان‌های مختلف و ردیف‌های بودجه گفت: چگونه است که برای یک راه کوتاه بین دو شهرستان و نیز برای راه‌آهنی که بن‌بست می‌باشد و به نظر نهایی کارشناسان توجیه اقتصادی چندانی ندارد مبلغ هنگفتی اختصاص می‌یابد ولی برای راه‌آهن گل‌گهر ـ  شیراز که بیشترین حمل بار را به خود اختصاص می‌دهد و مدت 3 سال است در پیوست قانون و فعال و دارای اعتبار کافی می‌باشد برابر کدام منابع قانونی اعتبار مصوب را که بخش عمده‌ای تخصیص داده شده پرداخت نمی‌شود و اعتبارات ردیف‌های بودجه بر خلاف قانون جا‌به‌جا می‌شود، علت تخلفات فوق چیست، از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم که در این رابطه دستور لازم را صادر کنند و اجازه ندهند سرمایه مملکت که با تلاش فراوان به حامل می‌شود اینچنین هزینه شود.

 

وی همچنین در پایان به وزرای صنعت و معدن و تجارت‌ها نیرو و کشور، جهاد کشاورزی تذکراتی را برای رسیدگی به مشکلات حوزه انتخابیه خود داد./اعتدال

منبع:  فارس


ویدیو مرتبط :
‫مهاجرت-فرصت شغلی‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو کمیسیون بودجه: فقط 14 هزار فرصت شغلی جدید طی دو دولت ایجاد شد



کاهش ارزش پول دردولت احمدی نژاد, ایجادشغل دردولت احمدی نژاد,وابستگی اقتصادبه واردات

عضو کمیسیون بودجه: فقط 14 هزار فرصت شغلی جدید طی دو دولت ایجاد شد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت احمدی نژاد اقتصاد را به واردات وابسته کرد.

پیش از این دولت ها با ارز کمتری اقتصاد کشور را اداره می کردند اما در سال 90 مجموع واردات نزدیک به 80 میلیارد دلار است.این امر اقتصاد را آسیب پذیر کرد و مغایر با اقتصاد مقاومتی بود.

 

عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در این دوران در حالی که جمهوری اسلامی استراتژی سیاسی تهاجمی را برای برخورد با کشورهای استکباری انتخاب کرده بود دولت در مباحث اقتصادی استراتژی باز اتخاذ کرد و در برابر تحریم ها آسیب پذیر شد این امر مغایر با استراتژی اقتصاد مقاومتی است که مد نظر مقام معظم رهبری است. بنابراین در طی دولت احمدی نژاد استراتژی اقتصادی کشور متناسب با استراتژی سیاسی جمهوری اسلامی نبود.

 

جعفر قادری در خصوص اظهارات رئیس جمهور در صدا و سیما گفت: بر اساس اطلاعات و آمار دولت احمدی نژاد در مدت 8 سال تصدی خود 720 میلیارد دلار درآمد ارزی داشته این درحالی است که درآمد ارزی سه دولت قبل روی هم 432 میلیارد دلار بوده است یعنی کل دولت های گذشته به اندازه 75 درصد درآمدهای دولت احمدی نژاد درآمد داشتند.

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: با این حجم درآمدها رشد اقتصادی دولت احمدی نژاد قابل قبول نیست، متوسط رشد اقتصادی در دولت نهم و دهم بین 4 تا 5 درصد بوده که در مقابل درآمد های این دولت ها بسیار اندک است.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تورم در سال های آخر دولت احمدی نژاد را 32 درصد خواند و گفت: نرخ بیکاری در این دو دولت قابل قبول نیست و فقط 14 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد شده و میزان بیکاران از 2.6 میلیون نفر به 3.5 میلیون نفر افزایش داشته است.

 

وی با انتقاد از افت شدید ارزش پول ملی در دولت احمدی نژاد گفت: دلار در این دو دولت از 902 تومان به 3400 تومان افزایش قیمت داشته و قیمت سکه نیز از 96 هزار تومان به یک میلیون و 100 هزار تومان افزایش یافت.

 

قادری با اشاره به اظهارات احمدی نژاد مبنی بر افزایش حجم تولید خودرو در سال های تصدی وی در دولت گفت: قیمت پراید در دوران مدیریتی ایشان از 6 میلیون 800 تومان در سال 84 به 16 میلیون تومان در سال 92 افزایش داشته علاوه بر این در سال 91 تولید خودرو شدیدا کاهش یافته و به 920 هزار خودرو رسیده است.

 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دولت احمدی نژاد اقتصاد را به واردات وابسته کرد. پیش از این دولت ها با ارز کمتری اقتصاد کشور را اداره می کردند اما در سال 90 مجموع واردات نزدیک به 80 میلیارد دلار است.

وی تکیه بر واردات را بر آسیب پذیری اقتصاد دانست و گفت: این استراتژی اقتصادی مغایر با اقتصاد مقاومتی است.

 

وی با بیان این که در دولت نهم و دهم اختلاس بانک ها بیش از قبل بود گفت: در طول دوران دولت نهم و دهم در حالی ظرفیت های عمرانی افزایش یافت که امروز حجم قابل توجهی از مطالبات پیمانکاران باقی مانده و دولت به آن ها بدهکار است.

 

وی ادامه داد: بسیاری از پیمانکاران ورشکسته شده و مجبور به اخراج کارکنانشان شدند.

قادری همچنین وضعیت شرکت های خدماتی آب، برق و گاز را وخیم خواند و گفت: شرکت های خدماتی مثل آب، برق و گاز به دلیل برداشت هایی که طی این دو دولت از حساب های آن ها شده وضعیت خوبی ندارند و نمی توانند حداقل خدمات خود را ارائه کنند.

 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر این که هزینه های جاری دولت طی سال های اخیر رشد سریعی داشته گفت: در سال گذشته هزینه های جاری دولت 93 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با سال 84 رشد بسیار سریعی داشته است.

 

وی ادامه داد: اقتصاد در دولت احمدی نژاد به سمت دولتی شدن حرکت کرده و قانون اصل 44 مبنی بر خصوصی سازی ها اجرا نشده و نوعا واگذاری ها از بخش دولتی به بخش عمومی غیر دولتی بوده است که این کار تا کارآمدی شرکت را کاهش داده است.

 

قادری تاکید کرد: مدل اقتصادی دولت احمدی نژاد مدل اقتصاد دولتی بوده و فضا برای فعالیت بخش غیر دولتی تنگ تر شده است و بسیاری از سرمایه گذاران بخش غیر دولتی که خود را رقیب دولت می دانستند سرمایه های خود را از کشور خارج کردند و از سرمایه ایرانیان کشورهایی مثل ترکیه و امارات آباد شدند.

 

نماینده شیراز با اشاره به تخلفات دولت در اختصاص منابع حساب ذخیره ارزی گفت: از 970 میلیارد تومانی که وارد حساب ذخیره ارزی شد باید 50 درصدش به بخش غیردولتی اختصاص می یافت اما دولت با تخلفی آشکار تنها 10 درصد این منابع را به بخش غیردولتی اختصاص داد و بقیه آن به بخش های دولتی تعلق می گرفت.

 

وی تاکید کرد: در این دوران در حالی که جمهوری اسلامی استراتژی سیاسی تهاجمی را برای برخورد با کشورهای استکباری انتخاب کرده بود دولت در مباحث اقتصادی استراتژی باز اتخاذ کرد و در برابر تحریم ها آسیب پذیر شد این امر مغایر با استراتژی اقتصاد مقاومتی است که مد نظر مقام معظم رهبری است. بنابراین در طی دولت احمدی نژاد استراتژی اقتصادی کشور متناسب با استراتژی سیاسی جمهوری اسلامی نبود.

 

قادری با انتقاد از کندی توسعه پروژه های مشترک نفت و گاز طی دو دولت اخیر سرمایه گذاری در پروژه های مشترک نفت و گاز کافی نبوده و ما نتوانستیم در حوزه های مشترک به اندازه سهممان برداشت کنیم.

 

وی ادامه داد: در صورتی که نتوانیم سرمایه گذاری خوبی در این نقش داشته باشیم با مشکلات فراوانی رو به رو خواهیم شد زیرا هم اکنون قطر در سال 36 میلیارد دلار بیشتر از ما از حوزه های مشترک برداشت می کند و این نگرانی وجود دارد که کشورهای عراق عربستان و کویت و امارات با توجه به سرمایه گذاری های اخیر بهره برداری های خود را از میادین مشترک نفتی و گازی افزایش دهند.

 

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه بی بهره شدن از ظرفیت های اقتصاد جهانی را یکی از نقایص دولت احمدی نژاد خواند و گفت: دولت با دامن زدن به مسائل حاشیه ای امکان بهره برداری از ظرفیت های بین المللی را کاهش داد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه گذاری خارجی در کشور به شدت کاهش یافته در حالی که واحد های تولیدی ما بیش از هر زمان دیگر به نقدینگی نیاز دارند.

قادری عدم استفاده از ظرفیت های شرکت های مادرتخصصی از نقاط ضعف دولت احمدی نزاد خواند و گفت: دولت نتوانست از ظرفیت شرکت های مادرتخصصی مثل شستا به درستی استفاده کند و با فروش سهام آن ها واحدهای صنعتی بزرگ ایجاد کند.

 

نماینده مردم شیراز تصریح کرد: در سالهای اخیر کمتر به توانمندی های بخش معدن توجه شده علی رغم این که در حوزه های سیمان، کاشی و سرامیک رشد خوبی داشتیم اما در حوزه های مثل تولید آلومینیوم و منیزیم کاری صورت نگرفته است.

 

وی افزایش هزینه سیستم اداری و اتفاق روش آزمون و خطا را از نقایص مدیریتی دولت احمدی نژاد خواند و گفت: اجرای طرح هایی مثل دورکاری و انتقال از پایتخت هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند.

 

وی دامن زدن به مسائل حاشیه ای را از مهمترین نقاط ضعف احمدی نژاد خواند و گفت: این امر موجب رنجش خاطر علما، مجلس و حتی حامیان دولت شد و مجب شد از خدمات افراد موثر دور بماند، دولت از همه دل برید تا دل یک نفر را به دست آورد و این امر در بعد داخلی و خارجی برای کشور هزینه های زیادی را ایجاد کرد.

 

قادری ادامه داد: قانون گریزی در دولت احمدی نژاد رکورد شکست همچنین به همریختگی سازمان های اداری کشور مثل انحلال سازمان برنامه و ادغام های بی برنامه مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد.

 

وی افزود: دولت به جای این که سازمان ها را تعریف کرده و ساختار آن ها را اصلاح کند و بر اساس آن فردی را برای اداره آن مشخص کند بر قامت دستان خود لباس دوخت و برایشان پست ها را تعریف کرد.

 

نماینده مردم شیراز با انتقاد از رشد بی رویه بدهی های سیستم بانکی گفت: بدهی های سیستم بانکی کشور از متوسط بین المللی بالاتر است و این امر موجب شده بخش قابل توجهی از منابع بانک ها از دستشان خارج شود.

وی در پایان از افزایش حجم نقدینگی بیش از حجم تولید داخلی و همچنین ناتوانی دولت در ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا و افزایش تقاضا انتقاد کرد./مهر