اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

1989 قتل در سال 91


رییس پلیس آگاهی ناجا گفت: در سال گذشته در ایران 1989 قتل رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌ترش (90) شاهد کاهش حدود هشت درصدی وقوع این جرم بوده‌ایم.

خبرگزاری ایسنا: رییس پلیس آگاهی ناجا گفت: امروزه ساز و کار تامین امنیت در دنیا متناسب با نقش فرهنگ، اغنا و آموزش است.

 سردار بتولی در دیدار با کارکنان سازمان پزشکی قانونی که در قالب طرح آموزش کارکنان دولت عصر امروز برگزار شد با بیان اینکه امروزه ساز و کار تامین امنیت در دنیا نسبت به گذشته تغییر کرده است، گفت: امروزه عواملی همچون فرهنگ، اغنا و آموزش نقش زیادی در تولید امنیت ایفا کرده و هر روز نیز این نقش نسبت به گذشته پررنگ‌تر می‌شود.

وی با اشاره به نقش و تاثیر فرهنگ در افزایش امنیت و احساس امنیت، گفت: امروزه در برخی از کشورها سرقت منزل بسیار کم است و این در حالی است که می‌بینیم در برخی از این کشورها حتی دیوار یا حصاری نیز به دور منازل کشیده نشده است.

رییس پلیس آگاهی ناجا در تشریح چرایی این رفتار غربی‌ها (عدم دیوارکشی دور منازل)، گفت: یکی از دلایل عمده این رفتار، نوع و شکل ساختمان‌ها است، به گونه‌ای که سارقان نمی‌توانند لوازم را از طبقه چهلم یک برج به پایین منتقل کنند.

بتولی با بیان اینکه عدم گرایش و استفاده مردم از اجناس دست دوم یکی دیگر از دلایل این فرهنگ غربی‌ها است، گفت: با توجه به فرهنگ مردم کشورهای غربی، آنها وسایل گرانبهایی در منازل خود نگهداری نمی‌کنند و به مانند ایران نیست که طلا و جواهرات نشان‌دهنده تفاخر، سواد و جایگاه‌اجتماعی افراد باشد.

وی همچنین با بیان اینکه امروزه ابزار دولتی و سنتی برای کنترل امنیت جوابگو نیست، گفت: در هر پرونده پلیسی باید به شرایط مساعد جرم و قربانی توجه ویژه‌ای شود، به گونه‌ای که در دو سوم پرونده‌های کلاهبرداری در ایران، نقش قربانیان بسیار پررنگ است، به گونه‌ای که قربانیان با پای خود به دام کلاهبرداران رفته و حتی برای کسب سود بیشتر، موضوع را به اطرافیانشان اطلاع ندادند.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه نقش قربانیان در برخی از پرونده‌ها بسیار پررنگ است، گفت: در برخی از پرونده‌ها از جمله تجاوز به عنف، قربانی نقش اصلی را داشته و با عناوینی همچون ازدواج و ... فریب متهمان را خورده است.

بتولی با اشاره به الهام‌گیری برخی از قربانیان یا متهمان از نوع و شیوه زندگی غربی‌ها، گفت: برخی افراد ساده‌لوحانه تبلیغات زیبای غربی را باور می‌کنند و نمی‌دانند که پشت این تبلیغات، چه ویرانه‌ای وجود دارد؛ به‌ گونه‌ای که چندی پیش اعلام شد که در آمریکا سالانه بیش از هزاران تن با سلاح‌گرم کشته می‌شوند و این در حالی است که در سال گذشته در ایران 1989 قتل رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌ترش (90) شاهد کاهش حدود هشت درصدی وقوع این جرم بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه تامین امنیت با شیوه‌های سنتی امکان‌پذیر نیست، گفت: اساس تولید امنیت، مشارکت مردم و اساس مشارکت نیز مشروعیت است که باید بسترسازی‌های لازم برای جلب مشارکت مردم انجام شود.

رییس پلیس آگاهی ناجا در ادامه سخنرانی‌اش، جامعه را به سه سطح جامعه سالم (سبز)، جامعه بزهکار (زرد) و جامعه مجرمان (قرمز) معرفی کرد و گفت: بسترهای اجتماعی نقش زیادی در تولید امنیت یا ناامنی دارند و باید هر سازمان و دستگاه مسئول در محدوده جامعه سالم و بزهکار فعالیت کند تا افراد به سمت جامعه مجرمان سوق داده نشوند.

به گفته بتولی، تمامی سازمان‌های مسئول باید نقش خود را در ترویج جامعه سالم و عدم ورود مردم به محدوده زرد و قرمز انجام دهند.


ویدیو مرتبط :
کریمی سال 91 فاطمیه1.شب.1.شور.سال 91

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخستین اسیدپاشی و قتل در سال 91


پیرمردی كه قصد داشت دختر و دامادش را با هم آشتی بدهد، اولین مقتول سال 91 لقب گرفت.

شرق: پیرمردی كه قصد داشت دختر و دامادش را با هم آشتی بدهد، اولین مقتول سال 91 لقب گرفت.

در همین حال پسر جوانی كه به دختر مورد علاقه‌اش سوءظن داشت، نخستین اسیدپاشی سال را رقم زد.

نخستین ساعات بامداد اول فروردین در حالی‌كه بیشتر شهروندان خود را برای مراسم سال تحویل آماده می‌كردند زن و شوهری به نام‌های «یاسمن» و «حسن» با هم دچار اختلاف شدند و به مشاجره پرداختند.

دعوای این زوج كه فرزندی دو ساله نیز دارند، بالا گرفت و همین مساله سبب شد یاسمن با پدرش تماس بگیرد و از او برای حل بحران كمك بخواهد البته حسن با دخالت پدرزنش در این ماجرا مخالف بود و سعی كرد به هر طریق كه شده مانع این اتفاق شود اما موفق نشد و ساعت یك بامداد پدر 90 ساله یاسمن به خانه دخترش رسید و سعی كرد با داماداش گفت‌وگو كند و این زوج را آشتی بدهد اما مرد جوان هنوز خشمگین بود و در حین گفت‌وگوها ناگهان كنترل خودش را از دست داد و صندلی فرزندش را به طرف پیرمرد پرت كرد وقتی صندلی به سر این مرد خورد او نقش بر زمین شد و از حال رفت.

زن و شوهر جوان سعی كردند پدر یاسمن را به هوش بیاورند اما او جانش را از دست داده بود به این ترتیب ماموران كلانتری مهرآبادجنوبی از موضوع مطلع شدند و به خانه این زوج رفتند و به دستور بازپرس كشیك ویژه قتل تحقیقات‌شان را آغاز كردند.

 آنها بعد از اطلاع از موضوع، جنازه را به پزشكی قانونی منتقل و حسن را بازداشت كردند. این مرد در بازجویی‌ها گفت: «من به هیچ‌وجه قصد نداشتم پدرزنم را بكشم وقتی با یاسمن دعوا كردم او با پدرش تماس گرفت من سعی كردم مانع كمك‌خواهی او از پدرش شوم ولی نتوانستم.

وقتی پدرزنم وارد خانه ما شد عصبانیتم شدت گرفت اما فكر نمی‌كردم پرت كردن صندلی بچه كه خیلی سبك است باعث چنین اتفاقی شود.»

 این متهم همچنان در بازداشت به سر می‌برد و تحقیقات از او در حالی ادامه دارد كه علت اصلی مرگ پیرمرد توسط پزشكی قانونی هنوز اعلام نشده است.


اسیدپاشی

ساعت 18 و 45 دقیقه نخستین روز سال‌جاری مردمی كه از بلوار اصلی تهرانسر رد می‌شدند، ناگهان صدای فریادهای دختری را شنیدند كه مرتب تكرار می‌كرد: «سوختم سوختم.» این دختر در یكی از آلاچیق‌های بلوار روی زمین افتاده بود و از درد به خودش می‌پیچید.

او دقایقی بعد به بیمارستان شهید مطهری منتقل شد و پزشكان بعد از معاینه اولیه متوجه شدند، دختر 18 ساله كه «شیرین» نام دارد، قربانی اسیدپاشی شده است و مایع سوزاننده روی چشمان و صورت او ریخته شده به گونه‌ای كه به چشمانش آسیب زیادی وارد كرده و احتمال نابینایی وی وجود دارد.

 به این ترتیب پلیس در جریان قرار گرفت و تحقیقاتی در این خصوص آغاز شد. شیرین بعد از اینكه توان صحبت كردن را به دست آورد به ماموران گفت: «مدتی قبل به طور اتفاقی با پسر 25 ساله‌ای به نام «جمشید» آشنا شدم، او به من ابراز علاقه می‌كرد و بعد از مدتی من هم احساس كردم او را دوست دارم.

 جمشید می‌گفت قصد دارد با من ازدواج كند اما بعد از مدتی وقتی فهمیدم او سابقه‌دار است نسبت به تصمیمی كه گرفته بودم مردد شدم. با این وجود همچنان با جمشید رابطه داشتم چون او من را تهدید می‌كرد و هر دفعه كه خلاف میلش رفتار می‌كردم مرا به باد كتك می‌گرفت.» این دختر ادامه داد: «من مطمئن بودم اگر با جمشید ازدواج كنم خودم را بدبخت خواهم كرد ولی از طرفی به دلیل رفتارها و تهدیدهای او چاره‌ای نداشتم جز اینكه به خواسته‌هایش گوش كنم.

 بعد از مدتی جمشید نسبت به من دچار شك شد و می‌گفت من با پسر دیگری رابطه برقرار كرده‌ام هرچه به او توضیح می‌دادم اشتباه می‌كند و من به وی خیانت نكرده‌ام، باور نمی‌كرد تا اینكه بعد از سال تحویل تماس گرفت و گفت می‌خواهد من را ببیند من هم در یكی از آلاچیق‌های بلوار تهرانسر با او قرار گذاشتم وقتی همدیگر را دیدیم جمشید سرصحبت را باز كرد.

 او با خودرو پژو 206 یكی از دوستانش به آنجا آمده بود و یك بطری در دست داشت به من گفت بطری مشروب است همان موقع شك كردم كه چرا آن را در ماشین نگذاشته و به دست گرفته است.» شیرین درباره نحوه وقوع اسیدپاشی توضیح داد: «جمشید دوباره همان بحث قدیمی را پیش كشید و من را درباره رابطه با پسری دیگر بازخواست كرد باز هم توضیح دادم تصور او اشتباه است اما حرفم را باور نكرد و در یك لحظه مایعی را كه داخل بطری بود، روی صورتم پاشید و سوار پژو شد و فرار كرد.

من به شدت دچار سوزش شده بودم و از درد فقط فریاد می‌كشیدم.» در حال حاضر كارآگاهان پلیس آگاهی در تعقیب جمشید هستند و این در حالی است كه شیرین نیز همچنان تحت درمان قرار دارد و احتمال نابینا شدن او از بین نرفته است.