اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

16 سال زندان برای "ایوب عبدالعلیم": مسلمانی که پیشنهاد جاسوسی برای اف‌بی‌آی را نپذیرفت



اخبار,اخباربین الملل,ایوب عبدالعلیم


 اخبار بین الملل -  16 سال زندان برای "ایوب عبدالعلیم": مسلمانی که پیشنهاد جاسوسی برای اف‌بی‌آی را نپذیرفت

 وبسایت نشریه آمریکایی "نیشن" در گزارشی به ماجرای زندگی "ایوب عبدالعلیم" مسلمان آمریکایی پرداخته است که به خاطر امتناع از همکاری با اف بی آی، به اتهام حمل اسلحه بازداشت شده و در حبس به سر می برد.

 در بخشی از این گزارش آمده است:

 شب 9 دسامبر سال 2011، "سحام استوارت" با شوهرش "ایوب عبدالعلیم" تماس گرفت و از او خواست که یک گالون شیر به خانه بیاورد. "ایوب" در آن هنگام مشغول بستن مغازه اش در شهر اسپرینگفیلد در ایالت مسچوست بود. چند دقیقه بعد، زن که از پنجره ی آپارتمانشان در طبقه ی دوم بیرون را نگاه می کرد، دو افسر پلیس را دید که شوهرش را متوقف کردند و دستبند زدند.

چهل و هشت ساعت پس از دستگیری عبدالعلیم، "جیمز هیسجن" مامور اف بی آی و "رانلد شیهان" افسر پلیس اسپرینگفیلد به او پیشنهاد دادند که در صورت پذیرش فعالیت به عنوان خبرچین در میان مسلمانان، این فرصت را دارد که بدون هیچگونه محکومیتی آزاد شود. او از پذیرش این پیشنهاد سرباز زد و هم اکنون در "سدار جانکشن" که زندانی با بالاترین سطح امنیتی در ایالت مسچوست است زندانی است، و 16 سال محکومیت حبس در انتظار اوست.

عبدالعلیم زمانی که منتظر موعد دادگاه بود، متوجه شد که همسرش مبالغی که مجموع آن دست کم 11هزار دلار می شود از اف بی آی دریافت کرده است. پای رسیدها امضای "شیهان" و "هسیجن" بوده است. همسر "عبدالعلیم" در دادگاه علیه او شهادت داد و اقرار کرد که به عنوان یک خبرچین فعالیت کرده است. ماه آپریل گذشته، "عبدالعلیم" به جرم نگهداری یک اسلحه محکوم شد. اومی گوید افسران پلیس آن را در خانه اش کار گذاشته اند تا بدین وسیله وی را مجبور به همکاری با اف بی آی کنند.

"عبدالعلیم" 36 ساله، در خانواده ای با ریشه های آفریقایی-آمریکایی و پورتو ریکویی در نیویورک بزرگ شده است. او پیش از دستگیری، "مرکز اجتماعی قرآن و سنت" را در اسپرینگفیلد تاسیس کرده بود که غذای رایگان و خدمات دینی در اختیار نیازمندان می گذاشت و بخشی نیز برای حمل و نقل افراد برای بازدید از عزیزانشان در زندان داشت. او همچنین کار و کسب مختصری داشت و مدیر یک مجتمع آپارتمانی بود.

زندگی او در سال 2010 و پس از بازگشت از سفر سه هفته ای اش به مکه اندک اندک تغییر کرد. "عبدالعلیم" می گوید تماس های "جیمز هیسجن" از آن موقع آغاز شد که از او سوالاتی نظیر "آیا آمریکا را دوست داری؟" می پرسید و به او می گفت اگر مایل به کار به عنوان خبرچین است با او تماس بگیرد.

اوایل سال 2011، "هیسجن" همراه با دو مامور دیگر در "مسجد التوحید" که مسجد "عبدالعلیم" بود حضور یافت. به گفته ی دکتر "اسماعیل علی" امام جماعت مسجد، "هیسجن" مدعی شد از اداره ی بازرسی ساختمانی "اسپرینگفیلد" آمده است و خواستار تفتیش مسجد شد. دکتر علی او را به خاطر نداشتن حکم راه نداد. دکتر علی به یاد می آورد که در دو سال منتهی به بازداشت "عبدالعلیم"، او مدام راهنمایی می خواست که چگونه می تواند از شر ماموران اف بی آی خلاص شود.

از زمان 11 سپتامبر 2011، یکی از عناصر اصلی در تاکتیک های ضد تروریستی اف بی آی، استخدام و به کارگیری تعداد زیادی از خبرچین ها در میان گروه های مسلمان است. این تاکتیک شبیه به الگوی فعالیت اف بی آی در دهه 1960 در مقابله با فعالان جنبش حقوق مدنی سیاه پوستان است. در آن زمان، ماموران اف بی آی موظف بودند هر یک دست کم یک خبرچین برای اطلاع از فعالیت های سیاه پوستان استخدام کنند. اف بی آی معتقد بود جنبش حقوق مدنی محل فعالیت خرابکارهای کمونیست است و باور داشت با جاسوسی نظام مند می تواند مانع از آشوب شود. سیاه پوستان مسلمان هچون "محمد علی" و "ملکوم ایکس" در فهرست مراقبت "ان اسی ای" و "اف بی آی" قرار داشتند.

پدر و مادر "عبدالعلیم" خودشان درگیر سابقه ی طولانی مدت اف بی آی برای تجسس در فعالیت سیاه پوستان بوده اند. پدرش در جنبش "بلک پنذر" فعال بوده است و مادرش عضو یکی از احزاب رادیکال پورتو ریکویی بوده است. هم پدر و هم مادرش مرتبط با مسجد "اخوت اسلامی" بوده اند که انجمنی واقع در منطقه "هارلم" بوده است و یکی از نزدیکان "ملکوم ایکس" آن را تاسیس کرده است. شرکت کنندگان در مراسم این مسجد ده ها سال تحت مراقب پلیس بوده اند.

"عبدالعلیم" می گوید پس از دستگیری و انتقال به ماشین پلیس، "شیهان" نزدیک او آمد و پرسید: "برای یک پذیرش یک معامله ی مادام العمر آماده ای؟" وقتی با اعتراض "عبدالعلیم" روبرو شد، به او گفت که "باز هم به این پیشنهاد فکر کن."

چهل و هشت ساعت پس از دستگیری "عبدالعلیم"، مشخص شد که منظور از "معامله ی مادام العمر" چه بوده است. زمانی که او در مرکز پلیس اسپرینگفیلد منتظر احضار به دادگاه بود، "شیهان" و "هیسجن" به مدت یک ساعت از او بازجویی کردند. "عبدالعلیم" می گوید "هیسجن" گفت: "شاید یادت باشد حدود یک سال پیش از تو تقاضای ملاقاتی کردم تا در مورد اطلاعاتی که ممکن است داشته باشی و شاید به درد بخورد با هم صحبت کنیم، ولی قبول نکردی. شاید الان بیشتر مایل به همکاری باشی." در آن هنگام، "عبدالعلیم" متوجه شد "هیسجن" همان شخصی است که ماه ها با او تماس گرفته بود و سعی کرده بود مسجد را تفتیش کند.

"عبدالعلیم" می گوید: "آنها گفتند ده سال زندان در انتظارم است، ولی اگر بپذیرم که مخبر باشم، همین الان می توانم راهم را بکشم و بروم. آنها گفتند که نام اشخاص خاصی را که تحت نظر دارند به من می دهند، و من باید از تبلیغات ضد دولتی استفاده کنم تا آنها را تحریک به عمل خشونت آمیز کنم."

"عبدالعلیم" از پذیرش معامله سرباز زد و دو سال و نیم در انتظار محاکمه در حبس به سر برد. در دسامبر 2013 اتهامات جدیدی علیه او مطرح شد. افسران پلیس مدعی شدند مدتی اندک پس از بازداشت او، مجتمع آپارتمانی اش را تفتیش کرده اند و یک کیسه اسلحه در یک واحد مسکونی خالی پیدا کرده اند. در آوریل 2014 دادگاهی چهار روزه برای بررسی اتهامات مربوط به اسلحه برگزار شد ولی اتهامات مملو از تناقض بود. افسران پلیس نتوانستند در مورد جزئیات ساده اتهامات به توافق برسند.

در دادگاه، "سحام استوارت" همسر "عبدالعلیم" به عنوان خبرچین شهادت داد و گفت که پلیس و اف بی آی به او پول پرداخت کرده اند اما ارتباط این پرداخت ها با "عبدالعلیم" را رد کرد. او گفت که هر گاه اجاره بها کم می آورده است، با "شیهان" تماس می گرفته و او نقدا پول پرداخت می کرده است. "عبدالعلیم" گفت که همسرش در جریان حبس او را قانع کرده بود حساب های بانکی و مغازه اش را به نام او کند. او مغازه را فروخته بود، پول را برداشته بود و رفته بود.

"عبدالعلیم" گفت: "بعد از اینکه فهمیدم او خبرچین بوده است، وقتی او را در دادگاه دیدم، فقط به من لبخند زد انگار این ها همه یک جور بازی است. متوجه شدم که فروشگاهم، پس اندازم، و همسرم را از دست داده ام. همه چیزم را."

در پیگرد قانونی، اتهام علیه "عبدالعلیم" صریحا حمل اسلحه عنوان شده است. قاضی مانع از ارائه ی شواهد توسط وکیل مدافع برای اثبات دخالت اف بی آی شد. او همچنین حضور سه شاهد مدافع از جمله "دکتر علی" را برای شهادت نسبت به آزار طولانی مدت "عبدالعلیم" توسط اف بی آی ممنوع کرد.

 

از بین چهارده نفر اعضای هیئت منصفه، دوازده نفر سفیدپوست و تنها یک نفر سیاه پوست بود. هیئت منصفه یک رای تعلیقی را دو بار بازگرداند و خواستار محاکمه ی مجدد شد. قاضی این رای را نپذیرفت تا اینکه هیئت منصفه به "توافق" رسیدند: او گناهکار است. "عبدالعلیم" به چهار تا شش سال زندان محکوم شد و به خاطر مجموعه ی دوم اتهامات ده سال دیگر نیز در انتظار اوست.

اداره پلیس "اسپرینگفیلد" و اف بی آی از اظهار نظر در این مورد خودداری کردند. "سحام استوارت" همسر عبدالعلیم آدرس خود را عوض کرده است و از طریق تلفن در دسترس نبوده است.


 اخباربین الملل -  شفقنا


ویدیو مرتبط :
amp در سئو چیست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پنج سال زندان برای سه یمنی متهم به جاسوسی برای ایران



اخبارسیاسی, جاسوسی برای ایران

پنج سال زندان برای سه یمنی متهم به جاسوسی برای ایران

دادستانی یمن این افراد را به جاسوسی برای ایران، ارتباط غیرقانونی با عوامل آن و تحویل و انتقال اسناد و اخبار دفاعی، امنیتی و اقتصادی در دیدارهای خود با رایزن های فرهنگی و بازرگانی سفارت ایران در صنعاء در سال های 1997 تا 2008 متهم کرده بود.

شفاف: دستگاه قضائی یمن سه شهروند یمنی متهم به جاسوسی برای ایران را به پنج سال زندان محکوم کرد.

به گزارش شفاف به نقل از خبرگزاری رسمی یمن ( سبا )، دادگاه جزائی صنعاء برای " عبدالکریم لالجی "، " هانی احمد " و " علی عبدالکریم " به اتهام جاسوسی برای ایران حکم پنج سال زندان صادر کرد.

پیش از این برای متهم ردیف اول و دوم حکم اعدام صادر شده بود که در جلسه نهایی دادگاه که دیروز دوشنبه برگزار شد برای هر سه متهم حکم پنج سال زندان صادر شد.

دادستانی یمن این افراد را به جاسوسی برای ایران، ارتباط غیرقانونی با عوامل آن و تحویل و انتقال اسناد و اخبار دفاعی، امنیتی و اقتصادی در دیدارهای خود با رایزن های فرهنگی و بازرگانی سفارت ایران در صنعاء در سال های 1997 تا 2008 متهم کرده بود.

یک منبع یمنی پیش از برگزاری این جلسه دادگاه اعلام کرده بود که صنعاء هشت نفر از متهمان به جاسوسی برای ایران را آزاد کرده است.

وی همچنین اعلام کرد این اقدام در راستای توافقنامه امضا شده میان دولت و حوثی ها و به دلیل کمک حوثی ها به موفقیت گفتگوی ملی یمن صورت گرفته است.

مقامات یمن بارها ایران را به انجام فعالیت های جاسوسی، دخالت در امور داخلی یمن و حمایت از حوثی ها متهم کرده اند. ایران این ادعاها را همواره رد کرده است.

یمن تا کنون دو کشتی ایرانی را نیز به اتهام انتقال سلاح به این کشور توقیف کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد چندی پیش به درخواست یمن جلسه ای  برای بررسی ادعاهای یمن برگزار کرد. در این جلسه قطعنامه ای صادر در آن غیر مستقیم از ایران خواسته شد به یمن سلاح منتقل نکند./شفاف