اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

156 کیلومتر، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران


معاون وزیر راه ‌و ‌شهرسازی با اشاره به برنامه ساخت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ۱۵۶ کیلومتر در آینده نزدیک گفت: این آزادراه در کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران تاثیر بسزایی خواهد داشت و تردد راهگذر غرب - شرق را تسهیل خواهد کرد.

واحد مرکزی خبر: معاون وزیر راه ‌و ‌شهرسازی با اشاره به برنامه ساخت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به طول ۱۵۶ کیلومتر در آینده نزدیک گفت: این آزادراه در کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران تاثیر بسزایی خواهد داشت و تردد راهگذر غرب - شرق را تسهیل خواهد کرد.

علی نورزاد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر جنوبی تهران در سال آینده اظهار داشت: این آزادراه به طول 156 کیلومتر در نقطه‌ای از آزادراه کرج- قزوین در محدوده صنعتی آبیک آغاز و می شود و پس از عبور از مناطق نظرآباد، هشتگرد، اشتهارد، آزادراه تهران- ساوه را قطع می کند.

این مسیر از محدوده جنوبی فرودگاه امام خمینی می‌گذرد و در محدوده شهرک صنعتی چرمشهر در تلاقی با آزادراه قم- گرمسار پایان می‌یابد.

نورزاد گفت : ساخت این کنارگذر یکی از مهم ترین مطالبات پایتخت‌نشینان، رانندگان و مسافران راهگذر غرب - شرق بوده که با توجه به پیچیدگی‌های آن تاکنون محقق نشده است.

نورزاد  افزود : ساخت این آزادراه نقش موثری در کاهش بار ترافیکی راهگذرهای شرقی- غربی خواهد داشت و دسترسی سریع و ایمن استان‌های شمالی و شمال غربی به مرکز، شرق و جنوب کشور را فراهم می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی هدف از ساخت این آزادراه را کاهش آلودگی شهر تهران و تسهیل رفت‌ و آمد در قسمت مرکزی پایتخت بیان کرد و افزود: رفع گره ترافیکی محدوده شهرهای تهران و کرج از مزایای ویژه احداث این آزادراه است. نورزاد گفت: این آزادراه با تعامل مشترک وزارت راه و شهرسازی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در آستانه اجرا قرار گرفته و در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار است.

این طرح در لایحه بودجه سال 1393 کل کشور دارای ردیف اجرایی است.


ویدیو مرتبط :
بهره برداری از آزادراه تهران شمال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آزادراه تهران ـ شمال؛ از وعده تا عمل



 

 

آزادراه تهران ـ شمال؛ از وعده تا عمل

 

 

بنا بر اعلام مسوولان به شرط تامین منابع چهار سال برای افتتاح كامل آزادراه تهران ـ شمال كه به رویای پاییتخت نشینان برای سفری ایمن به شمال كشور تبدیل شده زمان لازم است و اكنون به نظر می رسد پرونده جدیدی برای این پروژه باز شده است.

به گزارش خبرنگار راه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آزاده راه تهران ـ شمال به ۴ منطقه تقسیم شده و بنا بر اعلام مسوولان مرتبط مناطق اول تا چهارم از پیشرفت مناسبی برخوردار شده اند و آن طور كه اعلام شده، منطقه چهارم از چالوس تا مرزن آباد به طول ۲۰ كیلومتر در سال جاری به بهره برداری می رسد.

همچنین زمان پایان منطقه اول از تهران تا شهرستانك به طول ۳۲ كیلومتر سال ۹۱ اعلام شده است.

به گزارش ایسنا، در منطقه دو این پروژه كه در اختیار بنیاد مستضعفان بوده است، تنها یك تونل آزمایشی احداث شده و منطقه سه نیز تا چندی پیش پس از سال ها دست نخورده باقی مانده بود كه به این دلیل بنا شد كه این قطعه از بنیاد مستضعفان گرفته شده و به یك كنسرسیوم بخش خصوصی واگذار شود.

در این راستا مهندس احمد صادقی معاون وزیر راه و شهرسازی از واگذاری قطعه دو و سه این آزادراه به یك كنسرسیوم بخش خصوصی خبر داده است.

وی با بیان این كه قطعه دوم و سوم آزادراه تهران شمال به كنسرسیومی متشكل از سه شركت بزرگ كه در ساخت آزادراه تخصص دارند واگذار شده است، تصریح كرد: این كنسرسیوم در حال انجام مطالعه است تا پس از تائید ما اقدام به آغاز عملیات اجرایی كند.

همچنین مدت زمان داده شده به این كنسرسیوم برای اجرای قطعه دو و سه سه سال اعلام شده است.

از سوی دیگر چندی پیش هیات وزیران بنا به پیشنهاد رئیس جمهوری و به استناد اصل ۱۲۷ قانون اساسی، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، را به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهوری برای اعمال اختیارات هیات وزیران درخصوص آزادراه تهران شمال تعیین کرد.

تصمیم هایی که توسط نماینده یادشده درخصوص امور اجرایی موضوع مذکور اتخاذ می شود در حکم تصمیم های رئیس جمهوری و هیات وزیران بوده و لازم الاجراست و با رعایت آیین نامه داخلی هیات دولت قابل صدور است.

به گزارش ایسنا، مطالعات ساخت آزادراه تهران ـ شمال برای نخستین بار با وعده ۵ ساله برای ساخت، در سال ۱۳۵۶ به تصویب رسید و هزینه ی آن طبق نظر فرانسویهایی كه داوطلب اجرای آن بودند تا پایان زمان ۱۰ ساله پس از بهره برداری حدود ۷۵۰ میلیارد ریال برآورد شده بود اما در نهایت كلنگ این پروژه در سال ۱۳۷۵ به زمین خورد و قرارداد مشاركت با بنیاد مستضعفان به برآورد ۲۵۰۰ میلیارد ریال و سهم الشراكه وزارت راه به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال به صورت مقطوع جهت تملك اراضی به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه های تكمیل و بهره برداری توسط بنیاد منعقد شد.

براساس این گزارش، گره ها و مشكلات متعدد ساخت و عملیات این پروژه را متوقف كرد و به سال۱۳۸۲ كشاند به طوری كه در آن سال قرارداد ساخت منطقه یك این آزادراه با یك شركت چینی به مبلغ ۲۴۵ میلیون دلار امضا شد اما به دلیل بروز مشكل در باز كردن اعتبار استنادی (LC) توسط ایران، نارضایتی از مدیریت شركت چینی، تملك اراضی، موافقت بیمه چین و برخی عوامل دیگر به تعویق افتاد و عملا اعتبار استنادی آن تا اواخر سال ۱۳۸۵ باز نشده بود كه به دلیل گذشت مدت زمان طولانی و مقطوع بودن قرارداد پیمانكاران چینی خواستار تغییر و افزایش قیمت تا ۷۹۰ میلیون دلار شده اند كه سال گذشته با۴۰۰ میلیون دلار دوباره با شركت چینی قرارداد امضا و قرار شد به مدت سه سال منطقه یك این آزادراه تحویل داده شود.

براین اساس، احداث این آزادراه به بیش از۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این درحالی است كه كل اعتبار اختصاص یافته به این پروژه طی ۱۵ سال گذشته كمتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به هر حال با ورود كنسرسیوم جدید به قطعه های دوم و سوم آزادراه و همچنین تعیین نماینده ویژه رئیس جمهوری برای اعمال اختیارات هیات وزیران درخصوص آزادراه تهران شمال به نظر می رسد دور جدیدی برای تكمیل این رویای قدیمی كه به منظور ارتباط مناطق مركزی و شمالی كشور اجرا می شود، رقم خورده است و امید می رود این آزاد راه در زمان اعلام شده به بهره برداری برسد..... /  تفسیر : خبرگزارى ایسنا