اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

1200 حاجی در ازدحام «منا» کشته و حدود 2000 نفر زخمی/ 90 زائر ایرانی کشته شدند



اخبار,اخبار حوادث, حادثه سرزمین منا

سرزمین «منا» در پنج کیلومتری مکه مکرمه، امروز قربانگاه بیش از سه هزار حاجی شد. تاکنون کشته شدن 90 حاجی ایرانی تایید شده است.

به گزارش فارس، روز پنجشنبه (امروز) در جریان برگزاری مراسم حج در سرزمین منا حضور گسترده حجاج در این منطقه حادثه آفرین شد و صدها نفر کشته و زخمی شدند.

سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که شمار کشته‌شده‌ها از 1200 نفر گذشت و بیش از 2000 نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

به گفته سازمان حج و زیارت ایران جان باختن 90 نفر از حجاج ایرانی تأیید شده و 150 نفر هم زخمی شده‌اند که دولت عربستان در انتقال زخمی‌ها به بیمارستان تعلل می‌کند.

از سوی دیگر به گفته مقامات سعودی این حادثه به دلیل ازدحام بالای جمعیت اتفاق افتاد که عربستان تا کنون زخمی شدن 863 را تأیید کرده است.

مسئولان عربستانی از جمله وزیر بهداشت و سخنگوی وزارت کشور عربستان مسئولیت وقوع این حادثه را بر عهده حجاج دانستند (جزئیات بیشتر).

با وقوع این حادثه برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند ازدحام جمعیت برای رسیدن به ایستگاه قطار در این منطقه یکی از دلایل اولیه این حادثه بوده است؛ بیشترین اعمال حج مانند قربانی کردن و رمی جمرات در منا انجام می‌شود.

پایگاه خبری العاجل عربستان نیز خبر داده که خیابانی که این حادثه در آن رخ داده خیابان رابط میان چادرهای ایجاد شده برای حجاج بوده و گزارش برخی رسانه‌ها درباره اینکه این حادثه در مسیر رمی جمرات رخ داده را رد کرده است.

روزنامه «الوطن»، عربستان گزارش داد که با افزایش شمار قربانیان، بیمارستان‌ها و هلال احمر عربستان به حالت آماده باش درآمده‌ و مجروحان بین سه بیمارستان توزیع خواهند شد؛ وزارت بهداشت عربستان نیز به حالت هشدار درآمده و وضعیت قرمز اعلام کرده است.

* شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده هیچ کدام از حجاج لبنانی در میان کشته شدگان نیستند.

* پایگاه خبری «الشروق»، به نقل از وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که یک نفر از حجاح مصری در حادثه امروز سرزمین منا کشته و 10 تن دیگر زخمی شده‌اند.

* کویت نیز خبر داده که هیچکدام از حجاج این کشور در این حادثه کشته یا زخمی نشده‌اند از سوی دیگر اما الجزائر اعلام کرد که 6 نفر از حجاج این کشور کشته و 7 تن دیگر زخمی شده‌اند.

* وزارت بهداشت عربستان تلاش می‌کند عامل این حادثه را عمل نکردن گروهی از حجاج به دستور العمل‌های مربوط به برگزاری مراسم عنوان کند و در همین راستا حجاج آفریقایی را به بی نظمی متهم کرده است.

 اخبار  حوادث  -  فارس


ویدیو مرتبط :
1300 حاجی در ازدحام «منا» کشته و حدود 2000 نفر زخمی شدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزارت ارشاد: آمار جان‌باخته‌های ایرانی فاجعه منا بیش از 400 نفر است / سازمان حج: تاکنون 239 زائر ایرانی کشته شده اند



اخبار,اخبار اجتماعی, حادثه سرزمین  منا

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه بیش از دو سوم مفقودان جزو جان‌باخته‌ها هستند،‌ گفت: آمار جان‌باخته‌های ایرانی بیش از 400 نفر است.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه بیش از دو سوم مفقودان جزو جان‌باخته‌ها هستند،‌ گفت: آمار جان‌باخته‌های ایرانی بیش از 400 نفر است.

به گزارش «انتخاب»، حسین نوش‌آبادی - معاون حقوقی و پارلمانی و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: لحظه به لحظه آمار جان‌باخته‌ها تغییر می‌کند؛ یعنی از حجم مفقودان کاسته شده و به آمار کشته شده‌ها اضافه می‌شود. متاسفانه بیش از دو سوم مفقودشده‌ها جزو جان‌باختگان هستند که به‌تدریج مشخص می‌شود.

او ادامه داد: اگر قرار بود این افراد زنده باشند، باید در این چند روز به کاروان‌هایشان برمی‌گشتند یا اینکه جزو مجروحان و مصدومان شناسایی می‌شدند؛ بنابراین بیش از دو سوم مفقودان جزو جان‌باختگان هسند و اگر فرض را بر این بگذاریم، تعداد کشته‌شده‌ها بالغ بر 400 نفر است.

نوش‌آبادی تاکید کرد: با کمال تاسف به نظر می‌رسد از همان اول هم اکثریت مفقودان جزو جان‌باخته‌ها بودند.

سخنگوی وزارت ارشاد درباره صادر نشدن ویزای علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - برای حضور در عربستان نیز گفت: تا این لحظه دولت سعودی جرات نکرده ویزا بدهد، چون از کشف حقیقت به‌شدت هراس دارند و می‌دانند این هیات به سرپرستی آقای جنتی حتما برای بررسی ابعاد این موضوع سفر و علت را پیگیری می‌کنند.

او افزود: آنها تا این لحظه تعمدا با صدور ویزا موافقت نکردند که این نشانه ترس و نگرانی آنها از افشای حقایق فاجعه‌ی منا است.

تایید 239 جان‌باخته تاکنون
رییس سازمان حج و زیارت جدیدترین شمار قربانیان فاجعه مکه را 239 نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به سرعت یافتن روند شناسایی اجساد در سردخانه مکه، از تعداد مفقودین ایرانی نیز کاسته شده است. تعداد زائران مفقودشدگان ایرانی تاکنون به 241 نفر رسیده است.

سعید اوحدی با اشاره به انتقال 14 مجروح ایرانی به کشور و پیگیری درمان آن‌ها با شدت بهتری، افزود: 16 نفر از مجروحان ایرانی همچنان در بیمارستان‌های مکه تحت درمان هستند و امکان انتقال آنها با توجه شرایط جسمی که دارند، فعلا وجود ندارد.

او درباره روند شناسایی اجساد در سردخانه مکه، اظهار کرد: تریلی‌های جدیدی وارد سردخانه مکه شده و اجساد را تخلیه کرده‌اند که روند شناسایی آنها ادامه دارد. به میزانی که اجسادی زائران کشورهای دیگر را برای دفن از سردخانه خارج کنند و اجساد ایرانی را به ما تحویل دهند، تریلی‌های دیگر امکان تخلیه اجساد خود را در آن سردخانه پیدا می‌کنند.

اوحدی همچنین با اعلام اینکه تشریفات قانونی برای انتقال تعدادی از اجساد به کشور انجام شده است، افزود: مشکل جزئی در پرواز هواپیمای درنظر گرفته شده برای انتقال اجساد وجود دارد که امیدواریم امروز این مشکل امروز برطرف شود.


 اخبار اجتماعی  -  انتخاب