اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

100 هزار میلیارد ریال خسارت در کشاورزی


ˈمحمود حجتیˈ روز پنج شنبه در حاشیه بازدید از بخش های مختلف کشاورزی شهرستان تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی این خسارت ها لطمات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد و عده ای را بیکار کرده است.

ایرنا: ˈمحمود حجتیˈ روز پنج شنبه در حاشیه بازدید از بخش های مختلف کشاورزی شهرستان تربت حیدریه در جنوب خراسان رضوی گفت: برخی این خسارت ها لطمات جبران ناپذیری به بخش کشاورزی وارد و عده ای را بیکار کرده است.

وی با یادآوری مسوولیت های ستاد حوادث غیرمترقبه وزارت کشور در این زمینه افزود: این ستاد خسارت های ناشی از عوامل طبیعی به بخش های مختلف شهری و روستایی را که از طریق استانداری ها به این ستاد اعلام می شود، محاسبه کرده و میزان نقدی جبران خسارت را پس از تصویب در هیات دولت در اختیار استانداری ها قرار می دهد تا به خسارت دیدگان پرداخت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه پیرامون برنامه ریزی های این وزارتخانه برای کاهش مصرف آب در زمین های زراعی و باغی نیز اظهار داشت: این وزارتخانه بهینه سازی صحیح در مصرف آب را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، کاهش آب مصرفی در کشتزارها، انتقال آب توسط لوله و مکانیزاسیون بخش های مختلف کشاورزی مهمترین راهکار پیشگیری در مصرف آب است.

در جریان سفر وزیر جهاد کشاورزی به تربت حیدریه وی از روند ساخت یک واحد تولیدی قارچ واقع در جلگه رخ این شهرستان بازدید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه در این بازدید گفت: ساخت ˈواحد تولیدی قارچ سایه راسˈ که از سال 1389 آغاز شده 40 درصد پیشرفت اجرایی داشته و تاکنون 45 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

ˈسعادت علینیاˈ افزود: برآورد ساخت این واحد 135 میلیارد ریال بوده که از این میزان 85 میلیارد ریال از طریق بانک سپه به صورت تسهیلات پرداخت و باقی آن توسط خود سرمایه گذار تامین می شود.

وی با اشاره به توانمندی های بخش کشاورزی تربت حیدریه گفت: این شهرستان با برخورداری از یک هشتم تولید بخش کشاورزی خراسان رضوی قطب کشاورزی این استان محسوب می شود.

او بیان کرد: 85 هزار هکتار زمین کشاورزی و 65 هزار راس دام در تربت حیدریه وجود دارد و سالانه 450 هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این شهرستان تولید می شود.

وی اضافه کرد: 25 درصد از زمینهای کشاورزی شهرستان تربت حیدریه زیر پوشش مکانیزاسیون قرار دارد.

مرکز شهرستان 210 هزار نفری تربت حیدریه در 149 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

در آستانه سفر رییس جمهوری و هیات دولت به خراسان رضوی، وزیر جهاد کشاورزی به عنوان وزیر معین در شهرستان مه ولات واقع در جنوب این استان مستقر می شود.

مرکز شهرستان 49 هزار نفری مه ولات در فاصله 203 کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.


ویدیو مرتبط :
اختصاص 100 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای از سر گیری فع

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

می‌توان با 100 هزار ریال ساپورت خرید اما...


فهمیه فرهمندپور به دختران و زنان ساپورت‌پوش نیز اشاره کرد و گفت: یک زن می‌تواند با ۱۰۰ هزار ریال یک ساپورت تهیه کند و بپوشد و حتی خیلی شیک نیز تلقی شود اما بیشتر افراد جامعه قدرت خرید یک لباس مناسب شیک را بخاطر گرانی آن ندارند.

خبرگزاری ایرنا: مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: فشارها مانع معرفی زنان بیشتری در دولت به عنوان فرماندار در شهرستان‌های مختلف کشور شد.

فهمیه فرهمندپور در نشست با فرهیختگان و مشاوران زن در دستگاه‌های اجرایی خراسان شمالی گفت: با وجود این، برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این دولت چهار زن را به عنوان فرماندار معرفی کرد.

وی گفت: به توانمندی زنان در اداره کشور اعتقاد داریم و به همین دلیل این قشر باید در تمامی دستگاه‌ها حضور داشته باشد تا نگاه‌ها تنها منحصر به یک جنسیت نشود.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده گفت: فرمانداران زن باید موفق شوند تا توانمندی خود را ثابت کنند و من معتقدم که این قدرت را نیز دارند.

وی با بیان اینکه در معرفی زنان به عنوان فرماندار موج مخالفت زیاد بود اظهار کرد: زنان باید به هم کمک کنند تا توانمندی خود را به مردان و جامعه نشان دهند.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان خانواده گفت: اکنون مشکلات و چالش‌های زیادی در کشور وجود دارد که باید از سوی دولت برطرف شود اما به اندازه کافی منابع مالی و انسانی وجود ندارد.

فرهمندپور بر بهینه‌سازی مدیریت منابع تاکید کرد و افزود: اکنون باید این مهم در کشور مورد توجه قرار گیرد تا بخشی از مشکلات جامعه برطرف شود.

او همچنین بر همکاری بین دستگاهی نیز اشاره کرد و گفت: راه برون‌رفت از مشکلات مشارکت و همدلی ارگان‌های مختلف با هم است.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده در ادامه با بیان اینکه نگاه‌ها در مدیریت‌ها باید برگرفته از نگاه زنانه نیز باشد گفت: اکنون نگاه مدیران و مسوولان ما همه مردانه است.

وی گفت: مدیران دستگاه‌های مختلف کشور در اجرای برنامه‌ها و برنامه ریزی‌ها باید یک نگاه متفاوت از نگاه مردان نیز داشته باشند زیرا نیمی از جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند.

فرهمندپور افزود: اما در تمامی برنامه‌ها نگاه تنها جنسیتی و آن هم مردانه است که این امر در جامعه مشکل ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: بیش از سه دهه از انقلاب گذشته است و تمامی برنامه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیز مردانه بوده است آیا در حوزه‌های مختلف موفقیت داشته‌ایم.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده با بیان اینکه در انجام هرکاری باید از نگاه زنان نیز به آن موضوع توجه کرد افزود: در اجرای برنامه‌ها باید به نیازهای تمام گروه‌ها توجه شود.

در این نشست تعدادی از بانوان دستگاه‌های اداری خراسان شمالی و فرهیختگان، گسترش آسیب‌های اجتماعی، افزایش آمار طلاق، بیکاری، مشکلات زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست، نبود امکانات ورزشی و فرهنگی اختصاص برای زنان و دختران، کمبود امکانات و خدمات بهداشتی، آموزشی برای این قشر را از جمله مشکلات زنان و دختران این استان عنوان کردند.

این نشست با حضور زنان فرهیخته و مشاوران زن در دستگاه های اجرایی خراسان شمالی در سالن استانداری این استان برگزار شد.

 

الگوی مهاجرت به کلان‌شهرها زنانه شده است

وی همچنین در نشست با خبرنگاران خراسان شمالی اظهار کرد: در سال‌های گذشته مردان و آن هم بیشتر برای کارهای ساختمانی به کلانشهرها مهاجرت می‌کردند. اما هم اکنون این الگو تغییر کرده و زنان تحصیل کرده مجرد برای یافتن کار و یا کسب جایگاه اجتماعی به کلانشهرها مهاجرت می‌کنند.

وی گفت: حتی در مهاجرت مردان به کلانشهرها آثار نامطلوبی وجود داشت که منجر به افزایش سن دختران مجرد در روستاها و شهرهای کوچک، مشکلات و آسیب‌هایی که گریبانگیر مردان متاهل و یا مجردانی که مهاجرت کرده بودند، می‌شد.

وی با بیان اینکه مهاجرت دختران و یا زنان، آسیب خود را در جامعه خواهد گذاشت افزود: آسیب‌ها در کوتاه مدت مشاهده خواهد شد که راه حل درمان این آسیب‌ها در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۶۰ درصد صندلی‌های دانشگاه‌ها توسط دختران پر شده است گفت: آیا تمامی زیر ساخت‌های لازم برای اشتغال این افراد فراهم شده است؟

وی افزود: فرصت‌های شغلی بین مردان و زنان برابر توزیع نشده اما تعداد دانشجویان دختر پیشی گرفته است که این امر در ازدواج و اشتغال مشکل ایجاد خواهد کرد.

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله ایجاد فضاهای مختلف از جمله ورزشی، رفاهی، اجتماعی برای بانوان در جامعه تاکید کرد و افزود: باید شرایط و زیر ساخت‌های لازم برای اینکه یک دختر بعد از دیپلم گرفتن بدون رفتن به دانشگاه در اجتماع حتی در تشکل‌ها حضور داشته باشد فراهم شود تا همه احساس نکنند که باید به دانشگاه بیایند.

این استاد دانشگاه‌های تهران گفت: هم اکنون بیشتر دختران راهی جز دانشگاه رفتن ندارند زیرا که می‌خواهند چهار سال معطلی و بیکاری خود را عقب‌تر بیاندازند.

وی بر تنوع‌سازی فرصت‌های اجتماعی برای حضور زنان در جامعه تاکید کرد و افزود: باید امکان حضور زن در جامعه برای فعالیت و پرکردن اوقات فراغت فراهم شود تا تنها احساس نیاز آنان دانشگاه رفتن نباشد.

مبارزه با بدحجابی هماهنگی ۲۵ دستگاه را می‌طلبد

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بدحجابی نیز گفت: حل این مشکل همکاری ۲۵ دستگاه را می‌طلبد.

فرهمندپور اظهار کرد: هم اکنون در جامعه به مسئله مد به عنوان یک مسئله فرهنگی نگاه می‌کنند اما بیشترین بعد مد اقتصادی است.

وی با بیان اینکه مد یک صنعت است افزود: اما پیامدهای فرهنگی آن ملموس‌تر است.

وی به دختران و زنان ساپورت‌پوش نیز اشاره کرد و گفت: یک زن می‌تواند با ۱۰۰ هزار ریال یک ساپورت تهیه کند و بپوشد و حتی خیلی شیک نیز تلقی شود اما بیشتر افراد جامعه قدرت خرید یک لباس مناسب شیک را بخاطر گرانی آن ندارند.

وی افزود: باید امکانات در جهت تولید پوشاک مناسب و زیبا و با قیمت پایین در اختیار قرار گیرد تا گزینه‌ها برای انتخاب متنوع باشد.

وی گفت: اگر هم اکنون یک دختر مانتو تنک و چسبان می‌پوشد نگویید که غربی شده زیرا که گزینه مناسبی برای پوشیدن پیدا نکرده است همین تولیدات در بازار یافت می‌شود، استفاده می‌کند.

وی افزود: باید پوشاک مناسب، متنوع با قیمت‌های مختلف در جامعه باشد تا افراد بتوانند گزینش کنند.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه خانواده‌ها تربیت فرزندان خود را رها کرده‌اند گفت: آیا انتظار دارید دولت بچه‌های شما را تربیت کند و خود توانایی این امر را ندارید.

فرهمندپور با بیان اینکه در قبل از انقلاب خانواده‌ها در یک دولت طاغوت فرزندان متدین تربیت کردند که انقلاب را آفریدند و در دفاع مقدس جانانه جنگیدند گفت: آیا یک دولت طاغوتی می‌توانست فرزندان متدین تربیت کند.

وی افزود: مردم هم اکنون گمان می‌کنند چون دولت جمهوری اسلامی است پس باید فرزندان آنان را نیز تربیت کند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها مربوط در امر تعلیم وتربیت وظایفی دارند گفت: اما متاسفانه برخی از خانواده‌ها حتی مطالبه‌گر نیز هستند که چرا آموزش و پرورش فرزندش را خوب تربیت نکرده است.

وی بر اطلاع‌رسانی و آگاه‌بخشی خانواده‌ها تاکید کرد و افزود: برخی افراد آسان ازدواج کردن را به غلط آسان انتخاب کردن می‌دانند که این امر نیز موجب طلاق خواهد شد.

وی گفت: هم اکنون نرخ رشد طلاق در روستاها و شهرهای کوچک افزایش داشته اما هنوز هم آمار طلاق در کلانشهرها بیشتر است.

توجه به افزایش جمعیت

مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده بر افزایش جمعیت تاکید کرد و گفت: هم اکنون کاهش جمعیت در کشور مانند بحران کم آبی و آلودگی هوا است.

فرهمندپور افزود: متاسفانه مردم مشکل و چالش کم آبی را درک نمی‌کنند و فکر می‌کنند که اکنون که تابستان است کمبود آب داریم اما این موضوع جدی است.

وی گفت: در بحث جمعیت نیز همین طور است هم اکنون این موضوع به یک امنیت ملی تبدیل شده و شرایط کشور فرق کرده است.

وی با بیان اینکه فرزندآوری یک امر اختیاری است افزود: نمی‌شود که افراد را مجبور کرد تا تعدادی بیشتر فرزند بیاورند اما انتظار نیز نداشته باشند که امکانات کنترل جمعیت از سوی دولت فراهم شود.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت مسئله ملی و یک دغدغه است گفت: دولت نباید سرمایه خودش را به کنترل موالید خرج کند.

وی افزود: با سرنیزه نمی‌توانیم خانواده‌ها را مجبور کنیم تعداد زیادی فرزند به دنیا بیاورند اما می‌توانیم امکانات ندهیم به آنانی که تمایل ندارند فرزندان بیشتری داشته باشند و برای این کار با هزینه شخصی خود به صورت آزاد امکانات پیشگری از بارداری کوتاه مدت و حتی بلند مدت تهیه کنند.

وی گفت: نباید هم اکنون مردم انتظار داشته باشند که این گونه خدمات به صورت رایگان برای آنان فراهم شود باید خود هزینه پرداخت کنند.

وی افزود: برای تعداد محدودی نیز که مشکلات خاص از جمله بیماری دارند در مراکز درمانی امکان پیشگیری از بارداری بلند مدت وجود دارد.