اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

10 منطقه پرفروش در بازار مسکن تهران


در مهرماه سال 94 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 11 هزار و 500 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2/ 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

روزنامه دنیای اقتصاد: در مهرماه سال 94 تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 11 هزار و 500 واحد مسکونی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 2/ 8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.  
 
همچنین بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده به تفکیک عمر بنا در مهرماه سال‌جاری حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا 5 سال ساخت با سهم 1/ 55 درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله‌شده را به خود اختصاص داده‌اند. این سهم با در مقایسه با مهرماه سال گذشته 2/ 0 واحد درصد کاهش یافته است.
 
براساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت معاملات مسکن در مهرماه توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در مهرماه امسال حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه تهران منطقه 5 با سهم 2/ 13 درصدی از کل معاملات بیشترین قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق 4، 2 و 10 به ترتیب با سهم 3/ 10، 2/ 8 و 1/ 6 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

نکته دیگر آنکه 4/ 67 درصد کل معاملات انجام‌شده در شهر تهران صرفا به 10 منطقه شهر شامل مناطق 15، 10، 2، 4، 5، 1، 7، 14، 8 و 11 بوده است و 12 منطقه دیگر تنها 6/ 32 درصد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

10 منطقه پرفروش در بازار مسکن تهران


ویدیو مرتبط :
بازار مسکن در تهران همچنان راکد است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 منطقه پرفروش تهران در بازار مسکن



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار مسکن

بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت بازار مسکن، تحولات بازار مسکن شهر تهران را در خرداد ماه 94 اعلام کرد.

بر اساس این گزارش که دو روز پیش منتشر شد، بانک مرکزی با معرفی 10 منطقه پرترافیک شهر تهران به لحاظ حجم معاملات انجام شده در خرداد ماه گذشته، متوسط قیمت هرمترمربع آپارتمان مسکونی در این مناطق را به تفکیک اعلام کرد.

براساس اعلام بانک مرکزی، بیشترین حجم معاملات صورت گرفته در بازار خرید و فروش مسکن در شهر تهران طی دوره سی‌و‌یک روزه خرداد ماه، به ترتیب مربوط به مناطق 5، 4، 2، 15، 14، 10، 8، 7، 18 و منطقه یک، بوده است.

در این گزارش آمده است: در خرداد 94، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع آپارتمان مسکونی، معامله شده از طریق بنگاه‌های مسکن پایتخت، حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان بود که نسبت به اردیبهشت امسال، معادل 2/ 0 درصد و در مقایسه با خرداد سال گذشته، به میزان 3 درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در خرداد 94، معادل 15 هزار و 661 مورد بوده است که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب، از 8/ 9 درصد افزایش و 5/ 9 درصد کاهش حکایت می‌کند.

سهم 10 منطقه اول در فروش مسکن
آن‌طور که در گزارش بانک مرکزی آمده است، از مجموع کل معاملات خرید و فروش مسکن در خرداد 94، منطقه 5 با سهم 5/ 12 درصدی از کل معاملات، بیشترین قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مناطق 4، 2 و 15 به ترتیب با سهم 5/ 9، 8 و 8/ 6 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

در واقع، 5/ 67 درصد از تعداد کل معاملات انجام شده در خرداد در شهر تهران صرفا مختص به این 10 منطقه پرترافیک به لحاظ حجم معاملات مسکن بوده و سایر مناطق شهر تهران، تنها 5/ 32 درصد از مجموع معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

نوسازها در اولویت فروش
بر اساس گزارش اخیر بانک مرکزی از وضعیت معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران، در خرداد ماه، بیشترین حجم معاملات مسکن مربوط به واحدهای نوساز بوده است.

آن‌طور که در متن این گزارش آمده است، بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در خرداد ماه 94، حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا 5 سال ساخت، با سهم 53 درصد، بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند.

این سهم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 7/ 0 درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش قیمت مسکن در خرداد 94
از سوی دیگر بررسی تحولات قیمت و حجم معاملات بازار مسکن شهر تهران در خرداد ماه 94 گویای آن است که متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران نسبت به خرداد ماه سال قبل، با کاهش 3 درصدی مواجه بوده است. همچنین حجم معاملات واحدهای مسکونی در خرداد ماه سال 94، با کاهش 5/ 9 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به 7/ 15 هزار مورد رسید.

همچنین در خرداد ماه 94، از میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع بنای مسکونی معامله شده معادل 7 میلیون و 800 هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن به میزان حدود 2 میلیون و 100 هزار تومان مربوط به منطقه 18 بوده است.

کاهش اجاره بها در مقایسه با رشد تورم
بانک مرکزی در ادامه گزارش خود از وضعیت تحولات بازار مسکن در خرداد 94، به بررسی بازار اجاره پرداخته است.

در این گزارش، ضمن اشاره به اینکه تغییرات اجاره بهای مسکن بیانگر تاثیرپذیری مستقیم آن از تغییرات قیمت مسکن و نرخ تورم است، آمده است: در خرداد ماه سال 94، نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاخص اجاره بهای مسکن در شهر تهران 4/ 11 درصد رشد نشان می‌دهد.

همچنین این شاخص در کل مناطق شهری کشور، شاهد رشد 3/ 13 درصدی بوده است.

در این گزارش تاکید شده است: در مجموع نرخ رشد اجاره بها طی ماه‌های اخیر همسو با تحولات نرخ تورم از روند کاهشی برخوردار بوده است.

کاهش 28 درصدی معامله آپارتمان
بانک مرکزی همچنین در این گزارش، به تشریح نحوه تحولات بازار مسکن طی سه ماهه اول سال 94، پرداخته است.

بر اساس آنچه در این گزارش آمده است، در سه ماه اول سال جاری، حجم معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران، با کاهش 4/ 28 درصدی همراه شد که به نظر می‌رسد بخشی از کاهش حجم معاملات مسکن در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ناشی از افزایش قابل ملاحظه معاملات در سه ماهه نخست سال گذشته، تحت تاثیر نگرانی خریداران از تبعات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در آن مقطع زمانی قابل ارزیابی باشد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد