اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

10 توصیه قرآنی در تایید صلاحیت کاندیداها


رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: قرآن کریم برای عزل و نصب 10 آیه دارد؛ امانت داری، ایمان، تقوا، جهاد و... از جمله نکاتی است که در عزل و نصب باید مورد توجه قرار گیرد.

خبرگزاری میزان: حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در همایش «یاسین در آیینه معرفت» که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به اینکه تدبر در قرآن کریم مورد تاکید خداوند متعال است، بیان کرد: قرآن برای ما جدی نیست و به جای جدی‌گرفتن قرآن دروس دیگر را جدی می‌گیریم.

وی با بیان اینکه اگر شما در ارتباط با تفسیر کاری نکنید مدیون قرآن هستید، اظهار کرد: قرآن برای همه امور ما اعم از روابط، سیاست، اقتصاد و... برنامه دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه در روابط خانوادگی باید به قرآن کریم تمسک کنیم، بیان کرد: یکی از مشکلات امروز ازدواج این است که تاکید می‌کنند ابتدا دختر بزرگتر ازدواج کند، مگر ازدواج نوبتی و صفی است.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم لباس اینترنتی نمی‌خرند ولی چگونه برخی‌ها اینترنتی ازدواج می‌کنند، گفت: باید در همه امور قرآن را محور قرار دهیم و در همه امور به دستورات قرآنی توجه داشته باشیم.

قرائتی با بیان اینکه کل قرآن کریم سبک زندگی است، تصریح کرد: اگر در زندگی به قرآن و اهل‌بیت (ع) تمسک جوییم زندگی ما سامان می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه هنوز مزه قرآن کریم را نچشیده‌‌ایم، ادامه داد: ساده‌ترین کلمات قرآن برای باسوادترین افرد نکته علمی دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: قرآن کریم برای عزل و نصب 10 آیه دارد؛ امانت‌داری، ایمان، تقوا، جهاد، قدرت بدنی، هجرت و... از جمله نکاتی است که در عزل و نصب باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در خصوص سیمای آل‌سعود، در قرآن کریم گفت و گویی داشته است، اضافه کرد: آیا اسرائیل و آمریکا عدوالله هستند یا نه؟ آیا در تاریخ وهابیت یک سیلی به مشرکین زده‌اند؟ چه جوابی خواهند داد.

قرائتی با اشاره به اینکه 35 سال است که تفسیر قرآن می‌گوید، بیان کرد: باید قرآنی شویم آن‌وقت جاذبه زیادی خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه هر طلبه در هر سطحی تحصیل می‌کند باید یک درس تفسیر داشته باشد گفت: باید ممارست کنید و قرآنی شوید.


ویدیو مرتبط :
حاشیه های مجلس(تایید صلاحیت سه وزیر )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضو شورای نگهبان: امکان تایید صلاحیت بیش از 10 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری



تایید صلاحیت شورای نگهبان برای انتخابات ریاست جمهوری

عضو شورای نگهبان مطرح کرد

امکان تایید صلاحیت بیش از 10 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری

عضو شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان ممکن است بیش از 10 نفر را تایید صلاحیت کند و در این میان مردم تصمیم‌گیرنده نهایی هستند.

به گزارش فارس، آیت‌الله محمد مومن چهارشنبه شب در همایش ائمه جماعات (نقش مساجد و امامزادگان در خلق حماسه سیاسی) که در بقعه امامزاده جعفر شهید در قم برگزار شد با بیان اینکه چهار نوع انتخابات امسال برگزار می‌شود اظهار کرد: در کهکیلویه و بویراحمد و آذربایجان انتخابات خبرگان رهبری هم برگزار می‌شود و علاوه بر انتخابات مربوط به ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در چهار شهرستان انتخابات میان دوره‌ای مجلس هم برگزار خواهد شد.

وی افزود: شوراهای شهر و روستا بر کار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نظارت می‌کنند و تصمیم‌های این شوراها باید توسط شهرداری‌ها اجرایی شوند و در این بین ارتباط خوبی هم با مردم وجود دارد.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه مردم باید سعی کنند کسانی را به شوراها بفرستند که متدین و هوشمند باشند گفت: مصوبات شوراها نباید جنبه‌های دینی و مصلحت‌های مردم منطقه را نقض کند.

وی ادامه داد: بسیاری از موارد در طول سال وجود دارند که از مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سراسر کشور مورد شکایت قرار می‌گیرند و اگر خلاف شرعی در این میان باشد فقهای شورای نگهبان در آن موارد باید تصمیم بگیرند.

مومن با بیان اینکه بر اساس اصل 4 قانون اساسی تمام قوانین کشور و تمام نهادها و سازمان‌ها باید مطابق شرع عمل کنند گفت: تشخیص شرعی بودن قوانین و امور بر عهده شورای نگهبان است.

عضو شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در قانون اساسی ایران ولایت امر در زمان غیبت با فقیه جامع‌الشرایط است؛ ولی فقیه موظف است که در این شرایط زمامداری جامعه اسلامی را بر عهده بگیرد و این ولایت دنباله ولایت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده و همان اختیارات برای ولی فقیه هم محفوظ است.

وی با اشاره به حضور مراجع بزرگ تقلید در زمان تصویب قانون اساسی و عضویت آنها در خبرگان قانون اساسی عنوان داشت: برای اینکه هیچ قانونی در کشور بر خلاف شرع و قانون اساسی به تصویب نرسد شورای نگهبان شامل شش نفر فقیه منصوب رهبری و شش نفر حقوقدان در نظر گرفته شده است.

مومن گفت: فقهای شش گانه شورای نگهبان توسط رهبری کاملا شناخته شده هستند و دارای ویژگی‌هایی چون عدالت، شجاعت و فقاهت هستند و بررسی تطابق قوانین و شرع را انجام می‌دهند.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه مجلس خبرگان برای تصویب یک مسئله به رأی اکثریت نیاز دارد گفت: برای انتخاب رهبر انقلاب پس از رحلت امام راحل باید دو سوم افراد رای می‌دادند یعنی در آن زمان رای حداقل 56 نفر لازم بود اما بیشتر افراد یعنی حدود 70 نفر به آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رای دادند.

وی ادامه داد: ریاست جمهوری بر اساس اصل 113 قانون اساسی اختیاراتی دارد به طوری که تمام کارهای اجرایی کشور بر عهده اوست و پس از رهبر انقلاب بالاترین اختیارات را دارد؛ رئیس دولت نیازمند شرایطی است که در اصل 115 قانون اساسی آمده است و مجلس آن را تصویب نکرده است؛ بر این اساس رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی، ایرانی‌الاصل، مدیر، مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی و مذهب رسمی کشور یعنی تشیع باشد و این شرایط بر حسب اصل 99 قانون اساسی توسط شورای نگهبان تشخیص داده می‌شود.

مومن با بیان اینکه بررسی صلاحیت کاندیداها مشکلات و سختی‌های فراوانی دارد گفت: در میان 686 نفری که در این دوره ثبت نام کرده‌اند کار سختی بر عهده شورای نگهبان است و جلسات متعددی تشکیل می‌شود تا صلاحیت هر یک از افراد مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس ادله و اسناد تصمیم‌گیری شود.

عضو شورای نگهبان افزود: مردم وظیفه دارند از میان تایید صلاحیت‌شدگان بهترین شخص و اصلح را انتخاب کنند؛ شورای نگهبان ممکن است بیش از 10 نفر را تایید صلاحیت کند و در این میان مردم تصمیم‌گیرنده نهایی هستند./فارس