اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

‌‌دانشمند‌ ‌شیمی ‌برتر دنیا تجلیل شد‌‌


دکتر شاطریان ‌دانشمندان پر استناد شیمی دنیا ‌از دانشگاه سیستان و بلوچستان تجلیل شد.

خبرگزاری فارس: دکتر شاطریان ‌دانشمندان پر استناد شیمی دنیا ‌از دانشگاه سیستان و بلوچستان تجلیل شد.

طی مراسمی ‌با حضور هیئت رئیسه دانشگاه، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشکده علوم دانشگاه سیستان و بلوچستان،‌ از زحمات و خدمات علمی دکتر حمیدرضا شاطریان عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشکده علوم قدردانی شد.

دکتر شاطریان به خاطر فعالیت‌های ارزشمند علمی در لیست یک درصد دانشمندان پر استناد شیمی دنیا در بخش ESI از پایگاه اطلاعات علمی ISI در 10 سال اخیر قرار گرفته است.

ر‌ئیس‌ دانشگاه سیستان و بلوچستان در این مراسم گفت: این دانشگاه آمادگی آن را دارد تا با تمام توان از اعضای هیئت علمی که در زمینه مسائل پژوهشی کار می‌کنند حمایت و پشتیبانی کند.

‌در این مراسم با اهداء لوح سپاس و هدیه ‌از خدمات ارزنده دکتر شاطریان استاد گروه شیمی دانشکده علوم تجلیل و قدردانی شد.


ویدیو مرتبط :
تجلیل از دانش آموزان برتر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

10 فناوری برتر دنیا



 

 

 

 

10 فناوری برتر دنیا

 

تكنولوژی به سرعت در حال تعویض و دگرگونی طرز زندگی روزانه مردم است. در این مقاله سعی خواهد شد به صورت خلاصه و به ترتیب اهمیت 10 مورد از تكنولوژی نوین و شناخته شده را كه مردم آنها را قبول كرده‌اند بررسی شود.


1ــ كامپیوترهای دستی و قابل حمل 2ــ دانلود موزیك، 3ــ وسایل سرگرمی دیجیتال در خانه‌ها، 4ــ عكسبرداری دیجیتال، 5 ــ موسیقی MP3 و 6- ارتباط از نوع وایرلس،7 ــ حافظه فلاش، 8 ــ اتومبیل با استفاده كم از سوخت فسیلی،9ــ جی پی اس، سیستم جهت یابی با كمك ماهواره،10ــ اینترنت فون.

 


1ــ كامپیوترهای دستی و قابل حمل

در میان وسایلی كه اخیراً مردم به شدت به طرف آنها كشیده میشوند باید از كامپیوترهای كوچك چند منظوره كه در كف دست جا میگیرند نام برد. انجام مكالمات تلفنی با این دستگاهها كه بلك بری یكی از آنهاست ساده ترین وظیفه این گونه وسایل دیجیتال است. Treo 650 هم یكی دیگر است. از این دستگاه كوچك به عنوان دستیار دیجیتال شخصی پی دی ای Personal Digital Assistant PDA استفاده میشود. بر قراری ارتباط تلفنی، ارسال و دریافت ایمیل، تنظیم و یادآوری قرار ملاقاتهای شخصی و گشت زنی در سایتهای اینترنت هم از عهده تریو بر میآید.
آی پاد یك نام موفق دیگر است كه از تكنولوژی دیجیتال سود میبرد. اما آی پاد هدف اولیه خود را كه شنیدن موزیك دیجیتال در هنگام حركت بود همچنان دنبال میكند. ویلی پاول مدیر عملیاتی اپل سازنده آی پاد میگوید درست است كه ما اخیراً چند بازی كامپیوتری كوچك به دستگاه اضافه كرده‌ایم اما برای ما پخش موسیقی اولویت خود را از دست نداده. آی پاد علاوه بر ارائه موزیك توانسته است‌ ویدیوكلیپ‌های خوانندگان به همراه چندین شو تلویزیونی تفریحی كه توسط شركت دیسنی در آمریكا تولید میشود به آی پاد اضافه كند.
بلك بری توسط شركت كانادایی Research In Motion (RIM) تولید شده و سپس شركتهای تلفن سلولار تمام دنیا آن را به مشتریان خود میفروشند. بلك بری در كف دست جا میگیرد و از دگمه‌های پائین و بالا بر استفاده كرده و صفحه نشاندهنده آخرین مدلهای آن رنگی است. بلك بری علاوه بر ویژگیهای كامپیوترهای مینیاتوری PDA مانند دفترچه آدرس، تقویم و لیست كارهای روزانه ضمناً یك تلفن همراه هم هست. اشتهار بلك بری دلیل دیگری دارد؛ از بلك بری میتوان به عنوان دستگاهی كه قادر به ارسال و دریافت ایمیل‌های آنی از هر نقطه جهان است استفاده كرد.
توانایی بلك بری در آمیزش تكنولوژی تلفنهای سلولار و كامپیوتر و اینترنت در یك حجم كوچك است و میتواند با هماهنگی بین نرم افزار و سخت افزارهای مختلف ارتباط كسانی را كه به دلایل شغلی مجبور به حركت هستند با دیگران برقرار كند.

 

 

2ــ دانلود موزیك
بیشتر كسانی كه موزیك را به صورت غیر قانونی دانلود میكنند عمل خود را دزدی میدانند و آن را افتخاری برای خود نمیدانند. نیل یكی از آنهاست. او در كامپیوتر خود بیش از 3400 آهنگ كه برای دریافت آنها پولی پرداخت نكرده دانلود كرده است. نیل 22 سال دارد و مانند دوستان دیگر خود برای هر كاری كه انجام میدهند عذر و بهانه‌ای دارند. او میگوید خوانندگان به اندازه كافی از كنسرتهای خود درآمد دارند من یكی از آنها را در تلویزیون دیدم كه بیش از 30 ماشین گرانقیمت داشت. تولیدكنندگان سی دی حاصل كار خوانندگان را از راههای مختلف به دست میاورند آنها هم از این راه به ثروت كلانی دست یافته‌اند. اگر آنها از خوانندگان دزدی میكنند برای ما هم ایرادی نباید داشته باشد تا آهنگهای آنان را دانلود كنیم. نیل یك چیز را فراموش كرده است كه موزیك هم میتواند صاحب داشته باشد و گرفتن اموال دیگران بدون اجازه و یا پرداخت حق استفاده هم نوعی سرقت است.
از زمانی كه شان فنینگ 18 ساله از دانشگاه ترك تحصیل كرد و در سال 1999 سایت نپستر www.napster.com را راه انداخت مردم با استفاده از نرم‌افزار او توانستند موزیك و ویدیوهای بایگانی شده در كامپیوترهای خود را به صورت اشتراكی در اختیار دیگران قرار دهند. برنامه او با نام پی تو پی Peer-to-Peer P2P شناخته میشود و به همه اجازه میدهد تا هر فایل موسیقی از نوع ام پی 3 را كه میخواهند از كامپیوتر یكدیگر دانلود كنند.
اگر چه نپستر با شكایت انجمن شركتهای سازنده سی دی و گروهها موسیقی مانند متالیكا از كار دانلود مجانی آهنگ متوقف شد اما اكنون با پرداخت هزینه كمی همچنان با اشتراك دانلود آهنگ به كار خود ادامه میدهد. اما سایتهای دیگری مانند كازا www.KaZaa.com، لایم وایر www.Limewire.com و www.eDonkey.com همچنان به دانلود رایگان اشتراكی فیلم و موسیقی آنلاین مشغول هستند. فیل آرمسترانگ سخنگوی كازا میگوید ترافیك سایت ما 20 میلیون استفاده كننده در هر روز است و ما میدانیم گروهی از بازدیدكنندگان كازا بدون توجه به اخطارهای متعددی كه در سایت قرار دارد بخشی از فایلها را بدون در نظر گرفتن قوانین كپی رایت دانلود میكنند.
اگر چه منابع قانونی دانلود آهنگ و موسیقی نظیر آی تیون از شركت اپل www.apple.com/itunes/download و یا سایت جدید نپستر توانسته‌اند رضایت صاحبان موزیك و خوانندگان پر طرفدار مانند آهنگ جدید گوین استفانی Hollaback Girl را با بیش از یك میلیون بار دانلود در آمریكا و 120 هزار بار در كانادا جلب كنند، اما نسبت كسانی كه به صورت اشتراكی و مجانی به دانلود موسیقی مشغول هستند 14 به یك است.

 


3 ــ وسایل سرگرمی دیجیتال در خانه‌ها
امروزه دست مردم در انتخاب وسایل سرگرمی خانگی از هر زمان بازتر است. تلویزیونهای LCD در اندازه‌هایی به نازكی 20 اینچ و به طول بیش از 60 اینچ كه مانند تابلو نقاشی بر دیوار نصب میشوند، تا نمایش برنامه‌های تلویزیونی و ویدیویی با سیستم پلاسما، و كانالهای ماهواره‌ای، گوشه‌هایی از این انتخاب هستند. سیستمهای جدید وسایل سرگرمی خانگی به دلایل ایرادات تكنیكی هنوز محبوبیت خود در میان مردم پیدا نكرده‌اند. اكنون تنها 2 درصد از خانه‌ها تلویزیون پلاسما و 11 درصد تلویزیون ال سی دی دارند. تماشای یك برنامه ورزشی مانند هاكی و یا مسابقات اتومبیلرانی در صفحات نمایش تلویزیونهای دیجیتال جدید به دلیل سرعت كم در پردازش تصویر نمیتوانند فیلم را به شفافیت تلویزیونهای آنالوگ قدیمی نشان دهند. دلیل دیگری كه سبب عدم محبوبیت این گونه از تلویزیونهای دیجیتال در میان مردم شده است قیمت بسیار گران آنهاست.
یكی دیگر از وسایل سرگرمی در خانه‌ها دستگاه ایكس باكس است كه مایكروسافت اولین مدل آن را در 15 نوامبر 2001 به ساكنان آمریكای شمالی و یك ماه بعد به اروپا و ژاپن معرفی كرد. تا پیش از معرفی آخرین مدل ایكس باكس با نام Xbox 360 مایكروسافت توانسته بود بیش از 22 میلیون دستگاه از مدل قدیمی آن را به فروش برساند. رقبای ایكس باكس، GameCube از شركت نین تندو با فروش بیش از 18 میلیون دستگاه و PlayStaion از شركت سونی با فروش 100 میلیون دستگاه است. اكنون بیش از 200 میلیون خانه در جهان یكی از انواع كنسول‌ها بازیهای كامپیوتری را جهت سرگرمی در اختیار دارند. ایكس باكس 360 آخرین كنسول بازیهای مایكروسافت به طور رسمی در 12 می 2005 در كانال ام تی وی معرفی و فروش آن در 22 نوامبر 2005 شروع شد و در همان روز اول در كانادا تمام دستگاهها كه به قیمت 500 دلار فروخته میشد به فروش رسید و مردم برای خرید آن نام خود را در لیست انتظار قرار دادند. ایكس باكس 360 علاوه بر بازیهای كامپیوتری قادر به پخش دی وی دی، موسیقی و نمایش عكسهای دیجیتالی است و مایكروسافت تلاش میكند در بخشی از فروش 30 میلیارد دلاری بازیهای كامپیوتری كه مطلقاً در اختیار سونی و كنسول بازی آن پلی استیشن است، سهیم شود.

 

 

4 ــ عكسبرداری دیجیتال
بیش از 40 در صد از خانواده‌های كانادایی دوربین دیجیتال دارند و سرعت رشد محبوبیت آن به علت سهولت در استفاده بیش از دستگاههای پخش دی وی دی و ویدیو است. پس از آن كه عكس گرفته میشود بلافاصله برای چاپ و ایمیل و نشان دادن آن به صورت اسلاید از تلویزیون آماده است، این چنین سهولت در استفاده است كه دوربینهای دیجیتال محبوبیت خود را به دست آورده‌اند (شهروند شماره 1002).
مارك فدرمن طراح استراتژی ارشد بخش فرهنگ و تكنولوژی دانشگاه تورنتو است. او اعتقاد دارد عكسبرداری دیجیتال بخشی از حركت جامعه به سمت ارتباط الكترونیكی فردی با افراد دیگر جامعه است. فدرمن اشاره میكند سایتهایی مانند فلیكر (شهروند شماره 1037) توانسته‌اند با دریافت عكسهای دیجیتال مردم آنها را در مقابل دید همگان قرار دهند. این یك تغییر عمده در نحوه مشاركت آلبوم عكس خاطرات فردی بدون توجه به موقعیت جغرافیائی با كسانی است كه طرز فكر مشابه دارند.
روند تغییرات عكسبرداری دیجیتال نشان میدهد در آینده نزدیك اندازه دوربینها روز به روز كوچكتر شده و هم زمان به كارایی و سهولت در استفاده از آنان افزوده خواهد شد. اخیراً كانن دوربین دیجیتال جدیدی را به بازار عرضه كرده است كه صورت كسانی را كه در حال لبخند زدن هستند تشخیص داده و از آنها عكس میگیرد. در آینده نزدیك ما شاهد حضور كیوسك‌هایی خواهیم بود كه در كافی شاپ‌ها، مراكز خرید و مال و فروشگاههای اجاره فیلمهای ویدیویی قرار داده شده‌اند تا هر كس بتواند حافظه دوربین عكاسی خود را در داخل آنها قرار دهد و عكسها جهت چاپ به عكاسی ارسال شود و یا در عرض چند دقیقه در همان محل به چاپ رسیده و حاضر شوند.

 

 

5 ــ موسیقی ام پی 3
ام پی 3 فرمتی از موسیقی است كه كاملاً بر اساس تكنولوژی سی دی تهیه شده است. فرق عمده این دو فرمت، قدرت ام پی 3 در كمپرس كردن فایلهای موزیك و كم كردن حجم و اندازه آنهاست. به طور معمول در هر سی دی كمتر از 20 آهنگ قرار داده میشود در حالی كه اگر آهنگها در فرمت ام پی 3 ضبط شده باشند تا 200 آهنگ را میتوان در یك سی دی جا داد.
ام پی 3 خلاصه شده MPEG Audio Layer 3 و یا سطح سوم فرمتی است كه توسط شركت Moving Picture Experts Group MPEG به مرحله تولید رسیده است. مقایسه میان فایلهای موزیك سی دی با ام پی 3 به این ترتیب است كه اگر آهنگی برای ضبط در سی دی 10 مگابایت از ظرفیت سی دی را به خود اختصاص بدهد نوع كمپرس شده آن بدون از دست دادن كیفیت صدا در فرمت ام پی 3 فقط به یك دهم آن یعنی 1 مگابایت حافظه نیاز دارد.
آهنگی كه در فرمت ام پی 3 ضبط شده باشد در دو حالت قابل استفاده است. میتوان آن را بر روی سی دی معمولی قرار داد و یا به صورت یك فایل دیجیتال در كامپیوتر بایگانی كرد. فایلهای بایگانی شده در كامپیوتر قابلیت انتقال به دستگاههای كوچكی كه اندازه برخی از آنها از درازای یك انگشت دست هم كوچكتر است را دارند. این دستگاهها ام پی 3 پلیر نام دارند و میتوانند صدها آهنگ را در خود ذخیره و پخش كنند.

 

 

6ــ ارتباط وایرلس
هناچو 25 سال دارد. او دانشجوی فوق لیسانس رشته ارتباطات و كمك استاد دانشگاه رایرسون است. هنا تصمیم دارد پایان نامه و تز فوق لیسانس خود را به موضوع ارتباط وایرلس WiFi اختصاص دهد. او میگوید تمام دانشجویان من از لپ تاپ استفاده میكنند و همیشه صدای كیبورد در كلاس شنیده میشود. اگر فكر میكنید آنها از موضوع درس یادداشت برداری میكنند كاملاً در اشتباه هستید. دانشجویان من چت و گفتگو با دوستان خود در كلاس و خارج از دانشگاه و گوش كردن به استاد را هم زمان انجام میدهند. رد و بدل كردن یادداشتهای خصوصی كه همیشه در كلاسهای درس در میان دانشجویان و دانش آموزان رواج داشته است اكنون با ارسال و دریافت پیامهای آنی با استفاده از سیستم وایرلس دانشگاه صورت میگیرد.
دانشگاه رایرسون مانند تمام مراكز آموزشی از سیستم وای فای استفاده میكند (بایگانی آنلاین شهروند شماره 859). در این سیستم در كلاسها و محلهای مخصوصی كه هات اسپات نام دارد هر كس با داشتن لپ تاپ، كامپیوتر مینیاتوری دستی PDA و یا تلفن همراه میتواند علائم مخابراتی شبكه داخلی وای فای را بدون اتصال فیزیكی از طریق سیم و كابل دریافت كرده و به اینترنت وصل شود.
وای فای یا Wireless Fidelity نوعی از اتصال شبكه‌ای است كه تمام كامپیوترهای موجود در محدوده پخش علائم مخابراتی را به اینترنت و به یكدیگر متصل میكند. این محدوده معمولاً در شعاع 30 تا 40 متری شبكه مركزی قرار دارد و ارتباط با استفاده از امواج رادیویی انجام میپذیرد. علاوه بر مراكز آموزشی بسیاری دیگر از محلهای كسب و كار و تجارت مانند رستورانها، فرودگاهها، كتابخانه‌ها، هتلها و كافی شاپ‌ها نیز این پدیده نسبتاً جدید را به مشتریان خود عرضه میكنند.
بیش از 20 شركت هوایی و خطوط راه آهن در قبال دریافت مبلغ بسیار كم به مسافران خود اجازه میدهند تا در طول پرواز و مسافرت بتوانند با وای فای ارتباط خود را با اینترنت برقرار كنند.
شهرهای بزرگ مانند فیلادلفیا، سانفرانسیسكو، نیویورك و مونترال در نظر دارند شبكه وای فای را در تمام محدوده شهر گسترش دهند تا مردم در هر گوشه شهر و بازار و خانه با شبكه جهانی ارتباط داشته باشند.

 

 

7ــ حافظه فلاش
زمان استفاده از دیسكهایی كه فلاپی خوانده میشدند و میتوانستند تا حداكثر1/44 مگابایت اطلاعات را در خود بایگانی كنند به سر آمده است به طوری كه كامپیوترهای جدید فاقد فلاپی درایو هستند. حافظه‌های قابل حمل نقل جدید فلاش نام دارند و كمترین حجم آنها 128 مگابایت معادل 90 دیسك فلاپی است و به بهای 10 تا 30 دلار بفروش میرسند. بیشترین ظرفیت حافظه فلاش كه اكنون در مرحله تولید است میتواند تا حجم 32 گیگابایت اطلاعات كامپیوتری را در خود حفظ كند. با تكنولوژی فلاش كه روز به روز به حجم آن افزوده و از بهای آن كم میشود باید در انتظار از بین رفتن سی دی و دی وی دی هم باشیم. حافظه فلاش علاوه بر بایگانی اطلاعات كامپیوتری میتواند عكس، موسیقی و فیلمهای ویدیویی را هم در خود ضبط و پخش كند.
از حافظه‌های فلاش كه مورد توجه استفاده كنندگان دوربینهای دیجیتال قرار گرفته است باید از تكنولوژی Secure Digital SD نام برد. در گزارشی كه ماه گذشته شركت تحقیقاتی Needham مستقر در نیویورك آن را تهیه كرده است از شخصی كه عكسهای دیجیتال خود را در حافظه اس دی ضبط كرده بود نقل قول شده است "من حافظه دوربینم را كه عكسهای ماه عسل من در آن قرار داشت به اشتباه همراه لباسم در ماشین رختشویی شستم و خشك كردم، اما وقتی با نا امیدی عكسها را برای چاپ به عكاسی فرستادم به من گفتند عكسها قابل چاپ هستند و به حافظه اس دی دوربین هم صدمه‌ای وارد نیامده است".
گمان میرود با فروش سرسام آور حافظه‌های فلاش تعداد كسانی كه از این نوع حافظه استفاده میكنند تا سال 2008 به 3 برابر افزایش یابد. صنعت موسیقی و فیلم، بخصوص برنامه‌های تلویزیونی دیجیتال با ازدیاد حجم حافظه فلاش به زودی دستخوش تغییر خواهند شد و هر كس با داشتن دستگاههای كوچكی مانند آی پاد كه از نوعی حافظه فلاش سود میبرد قادر خواهد بود تا اطلاعات كامپیوتری، آهنگهای دلخواه و فیلمهای سینمایی محبوب خود را در هر كجا كه بخواهد استفاده كند.

 


8 ــ اتومبیل با استفاده كم از سوخت فسیلی
گرانی بهای بنزین، پیش بینی اتمام ذخایر فسیلی در آینده و نگرانی آلودگی روز افزون هوا سازندگان اتومبیل را تشویق كرده است تا نوعی از اتومبیل را كه از منابع الكتریكی و سوختی استفاده كند تولید كنند. این نوع اتومبیلها Hybrid نام دارند. هایبرید در انگلیسی به هر جانور دو رگه مانند قاطر، هر لغت كه اجزا تشكیل دهنده آن از دو زبان گوناگون باشد اطلاق میشود. استفاده از این كلمه در صنعت اتومبیل سازی اشتراك آن در استفاده از بنزین و الكتریسیته است.
اتومبیلهای هایبرید در هنگام حركت از بنزین استفاده میكنند و در زمانی كه اتومبیل متوقف میشود موتور به صورت اتوماتیك خاموش شده و به محض بر داشتن پا از پدال ترمز، ماشین با نیروی الكتریكی مجدداً روشن شده و به حركت در میاید.
موضوع دیگری كه در این بخش از تكنولوژی برتر مطرح میشود استفاده از سوخت فسیلی در راه اندازی كامپیوترهای دستی كوچك، لپ تاپ، تلفنهای همراه و حافظه فلاش در آینده بسیار نزدیك است. تولید كنندگان وسایل الكترونیكی در نظر دارند در 2 سال آینده، تكنولوژی وسایل الكترونیكی نفتی را جایگزین باطری های قابل شارژ نیكل كادمیوم و لیتیوم یون فعلی كنند.

 

 

9ــ جی پی اس، سیستم جهت یابی به كمك ماهواره
انسان در قرنهای گذشته با خیره شدن به آسمان و با كمك ماه و خورشید و ستاره جهت یابی میكرد. اسطرلاب و قطب نما هم سالهای متمادی یار و یاور مردم بود. اكنون با گردش 24 ماهواره در مدار زمین ما از سیستم جهانی تعیین موقعیت Global Positioning System GPS استفاده میكنیم (شهروند شماره‌های 530 و 738). این سیستم جهت یاب در تمام مدلهای جدید اتومبیلهای ساخت جنرال موتورز با نام OnStar نصب شده است. جی ام میگوید روزانه میلیونها نفر در هنگام رانندگی سیستم جهت یاب "آن استار" را مورد استفاده قرار میدهند و در هر ماه بیش از 107 هزار مكالمه ماهواره‌ای كه 700 مورد آن به گزارش سرقت و یافتن موقعیت ماشین مسروقه اختصاص دارد انجام میشود.
بستن یك مچ بند به دست كودكانی كه در پاركهای بازی از والدین خود دور شده و گم میشوند سبب میشود تا سیستم جی پی اس موقعیت آنان را به آنی به پدر و مادر گزارش دهد. گم شدن به تاریخ پیوسته است. اتومبیلی كه به جی پی اس مجهز است هیچگاه دزدیده نمیشود و اگر دزدیده شد هر كجا كه باشد پیدا میشود. شركتهای مسئول انتقال ماشینهای تصادف كرده و یا از كار افتاده در كنار جاده، شركتهای تاكسیرانی و باربری و حتی تراكتورهای كشاورزان نیز از كارایی‌های سیستم جهت یاب حداكثر سود را میبرند. شركتهای هوایی در نظر دارند به زودی برچسب های هوشمندی را به مسافران عرضه كنند تا آنها هر لحظه بتوانند از موقعیت بار و چمدان خود در طول سفر آگاه شوند. سیستم جی پی اس وارد زندگی روزانه ما شده است، تكنولوژی آن پیشرفت خواهد كرد و همچنان در آینده با ما خواهد بود.

 

 

10 ــ اینترنت فون
مكالمه تلفنی شهری و یا راه دور با كمك اینترنت وویپ Voice Over Internet Protocol VoIP خوانده میشود (بایگانی آنلاین شهروند شماره 997). سیستم بسیار ساده است یك دستگاه تلفن مخصوص 35 دلاری با كامپیوتری كه به اینترنت متصل است از طریق پروتكل شبكه جهانی ارتباط شما را با شماره تلفن دیگر برقرار میكند. بررسی آماری شركت In-State نشان میدهد بیش از 5 میلیون نفر در جهان به صورت مستمر از اینترنت جهت تماسهای تلفنی راه دور بهره میبرند.
طرح ارسال صدا بر روی اینترنت ابتدا در یكی از انستیتوهای تحقیقاتی ناسا، سازمان هوا فضایی آمریكا شكل گرفت و سرانجام با ایده تجاری در سایت Net2phone به مرحله اجرا درآمد. در این سایت كه به شماره های تلفن آمریكا اختصاص داشت پس از دانلود یك نرم‌افزار با حجم كم تماس از كامپیوتر به تلفن برقرار میشد.
در ابتدای پیدایش سیستم صدا بر روی اینترنت VoIP شركتهای خصوصی تلفن استفاده از آن را شروع كردند و نرخهای مكالمه در شركتهای بزرگ مخابرات مانند بل به ناگهان شكسته شد. شركتهای كوچكتر سرویس دهنده مكالمه بر روی اینترنت با فروش كارت تلفن كه هر یك دارای شماره رمز Pin Number بود از مشتریان میخواستند با شماره تلفنهای محلی و بدون هزینه‌ی شهری با اینترنت فون آنان تماس گرفته و ارتباط خود را با مخاطبان راه دور برقرار كنند.
تا پایان سال جاری كه چند روزی بیشتر به آن باقی نمانده است بیش از یك میلیون نفر از ساكنان كانادا به طریقی مكالمات خود را از طریق وویپ انجام خواهند داد و شركتهای مخابراتی اینترنت فون مانند ویدیوترون كه 40 در صد بازار وویپ را در آمریكا و كانادا در انحصار خود دارد تلاش میكنند تا بر كیفیت ارتباط تلفنی از راه اینترنت افزوده و صورتحسابهای 50 تا 60 دلاری شركت مخابرات بل را حداكثر به 5 دلار كاهش دهند.