اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

‌دستگیری هکرهای 16 ساله در مشهد



رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات خراسان رضوی از دستگیری گروه هکری با اعضای 16 ساله در مشهد خبر داد.

محسن عرفانی امروز 6 تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص این باند هکری، عنوان کرد: این گروه از چهار نوجوان تشکیل شده بود که یکی از اعضای آن نوجوان 16 ساله بود که با تبحر خاصی که داشت‌، این گروه را تشکیل ‌داد و با نفوذ به 6 سیستم رایانه‌ای آن‌ها را هک کرد.

وی اضافه کرد: این گروه قصد تخریب و سوء استفاده نداشتند، اما دو سیستم‌ دولتی را که مربوط به فرمانداری‌های خارج از خراسان رضوی بوده‌اند، نیز هک کردند.

عرفانی با بیان اینکه تجاوز به حریم خصوصی مردم جرم است و کار این گروه نیز جرم بوده است، تصریح کرد: اما پلیس فتا با صحبت‌هایی که انجام داده است، خواستار آن شد تا این نوجوانان به زندان معرفی نشوند ودر اختیار خود پلیس فتا قرار بگیرند.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در خصوص دستگیری باند سه نفره کلاهبرداری پیامکی نیز، عنوان کرد: این باند سه نفره که اعضای آن تشکیل شده از یک نفر در زندان، یک نفر طلا فروش و یک همدست خارج از زندان بود و ‌به وسیله 2000 قطعه سیم‌کارت توانسته بودند بالغ بر یک میلیارد کلاهبرداری پیامکی انجام دهند.

وی در خصوص این باند اضافه کرد: این باند در حاشیه‌های شهر تهران فعالیت می‌کردند، اما بیشترین شکایت‌ها از این باند از خراسان رضوی به ثبت رسیده بود.

کاهش 4 درصدی جرایم مالی اینترنتی در استان
وی با اشاره به این که صادر کردن سیم‌کارت‌ها باید ضابطه‌مند شود، اظهار کرد: خوشبختانه جرایم مالی اینترنتی کاهش 4 درصدی را در سال جاری به همراه داشته است که این موضوع به دلیل افزایش آگاهی مردم ایجاد شده است.

افزایش 14 درصدی جرایم اجتماعی در فضای تولید و تبادل اطلاعات
عرفانی در خصوص جرایم اجتماعی در فضای تولید و تبادل اطلاعات، گفت: متاسفانه جرایم اجتماعی و اخلاقی در این خصوص افزایش یافته و بیشتر به دلیل انتقام و لجبازی به این افراد صورت گرفته است؛ در چهار ماهه ابتدای سال جاری جرایم اجتماعی فضای تولید وتبادل اطلاعات به میزان 14 درصد رشد داشته است.

رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در خصوص یکی از جرایم اجتماعی، اخلاقی عنوان کرد: یکی از پرونده‌ها مربوط به استاد دانشگاهی بود که نسبت به آزار و اذیت‌ها و فحاشی‌ها در شبکه‌های اجتماعی درخواست شکایت داده بود؛ بعد از پیگیری‌های فنی مشخص شد که این آزار و اذیت‌ها از طریق گوشی موبایل یک کودک زیر 10 ساله برای این استاد ایجاد می‌شده و بعدا نیز پس از پیگیری‌های بیشتر مشخص شد زنی که شاگرد این استاد بوده و نمره قبولی را از او دریافت نکرده است، برای انتقام از استاد خود گوشی این کودک را دزدیده و شروع به هتک حرمت و حیثیت کرده است.

وی با بیان این که باید از نگهداری عکس‌ها و مسائل شخصی در گوشی‌های موبایل و دستگاه‌های هوشمند جلوگیری کرد، عنوان کرد: بیشترین جرم، هتک حرمت و حیثیت در شبکه‌های اجتماعی است که بعضی از افراد به دلیل دشمنی وانتقام‌گیری این اعمال را انجام می‌دهند؛ ‌متاسفانه اکثر افرادی که دچار این مشکلات می‌شوند از طبقه تحصیلکرده هستند.

رئیس پلیس فتای استان با بیان این که با اتصال به اینترنت توسط تبلت و یا گوشی موبایل افراد زیادی می‌توانند به اطلاعات شخصی افراد دسترسی پیدا کنند، به مردم توصیه کرد: اطلاعات شخصی را در گوشی نگه ندارید و ایمیل‌های ناشناس را باز نکنید.

وی با اشاره به اینکه مجازات‌های افراد مجرم در حوزه فضای تبادل و تولید اطلاعات به حبس، شلاق تعزیری و جریمه نقدی ختم می‌شوند، اضافه کرد: اما تمام برخوردها جدی است و پلیس فتا بر تمام شبکه‌های اجتماعی خارجی که سرور آن در خارج از کشور است، به راحتی ورود پیدا کرده و نظارت را انجام می‌دهند.

عرفانی در خصوص برگزاری همایش امنیت بانکداری ‌اینترنتی، تصریح کرد: این همایش در اوایل شهریور ماه و با حضور اکثر نمایندگان بانک‌ها در مشهد برگزار می‌شود که میهمانی هم از مقامات کشوری به این همایش خواهند آمد.

 

اخبار حوادث - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
دستگیری راننده 14 ساله در آزاد راه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستگیری مدیر 16 ساله وبلاگ مبتذل!




دستگیری مدیر 16 ساله وبلاگ مبتذل!

رییس پلیس فتای استان بوشهر از دستگیری نوجوانی که با تحریک دوستانش اقدام به راه‌اندازی وبلاگی غیراخلاقی و انتشار محتوای مبتذل کرده بود، خبر داد.

سرهنگ داریوش پورسعید در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت:‌ ماموران پلیس فتای استان بوشهر در راستای پایش فضای مجازی وبلاگی را شناسایی کردند که اقدام به انتشار محتوای غیراخلاقی و ترویج فرهنگ ابتذال غرب کرده بود.

وی با بیان اینکه ماموران در راستای مقابله با جرائم علیه عفت و اخلاق عمومی، مدیر این وبلاگ را شناسایی کردند، افزود: پس از هماهنگی با مقام قضایی، متهم که نوجوانی 16 ساله بود، به مقر انتظامی منتقل شد.

رییس پلیس فتای استان بوشهر افزود: پس از انتقال این نوجوان به مقر انتظامی، وی مدعی شد که از سوی دوستانش برای راه‌اندازی چنین وبلاگی اغفال شده و قصد داشته برنامه‌ها و تصاویر مشابه آنچه که در برخی شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر می‌شود را انتشار دهند.

به گفته پورسعید، پرونده متهم پس از تکمیل پرونده، وارد سیر مراحل قضایی شد.

/ایسنا