اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۹ خبر مهم سیف در جمع مدیران بانکی



اخبار ,اخبار اقتصادی ,رئیس کل بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - ۹ خبر مهم سیف در جمع مدیران بانکی

رئیس کل بانک مرکزی پرداخت سرمایه در گردش و تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام را دو اولویت‌ بانک مرکزی عنوان کرد و از آغاز به کار دادگاه‌های تخصصی وصول مطالبات معوق بانک‌ها و بازنگری در مصوبه صندوق ضمانت سپرده‌ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، جلسه هم اندیشی مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی و رییس کل بانک مرکزی با محوریت «تنظیم رابطه بانک‌ها و بانک مرکزی » برگزار شد.

 ولی اله سیف در این جلسه بازنگری رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها را بسیار مهم و ضروری دانست و اظهارداشت: در چند سال اخیر به دلیل صدور بخشنامه‌های متناقض، رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها و مشتریان خدشه دار شده است و به همین دلیل، تلاش خواهیم کرد تا اعتماد از دست رفته را بازگردانیم.

رئیس کل بانک مرکزی انسجام نظام بانکی و پاسخگو بودن به مردم را حائز توجه دانست و تاکید کرد: بانک‌ها در عین رقابت باید از انسجام لازم برخوردار و نگاه آنان به موضوعات؛ نگاهی حرفه‌ای، منطقی و اصولی باشد و نهایتا ارائه خدمات دقیق و سریع را محور اصلی فعالیت‌ها در جلب رضایت مشتریان نظام بانکی قرار دهند.

وی افزود: بانک مرکزی در جهت تقویت این انسجام، آماده دریافت پیشنهادات و نظرات همکاران خواهد بود و قطعاً استفاده از نظرات ارزشمند همکاران نظام بانکی کمک شایانی به پیشبرد اهداف خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات ضربتی بانک مرکزی برای رفع مشکلات و موانع خاطرنشان کرد: در شروع کار دولت تدبیر و امید، بانک مرکزی با بررسی شرایط موجود و به منظور ایجاد آرامش در جامعه تصمیمات مهمی اتخاذ کرد که از جمله آنها می‌توان به اجرا و ابلاغ بخشنامه‌هایی در اجرای موارد بانکی مربوط به مصوبه 35 بندی دولت در خصوص نظام بانکی اشاره کرد.

 *به جای مصاحبه ابهامات خود را به بانک مرکزی اعلام کنید
سیف با اشاره به الزام مشتریان به پرداخت 100درصد معادل ریالی و ارایه ضمانت نامه جهت گشایش اعتبار اسنادی در زمان التهابات ارزی افزود: بانک مرکزی در راستای رفع این مشکل، حداکثر 30 درصد معادل ریالی را به جای الزام 100 درصدی تعیین کرد اما به دلیل اظهارنظرهای متفاوت برخی، این بخشنامه به خوبی اجرا نشد و امیدواریم مدیران عامل بانک‌ها با اشراف کامل بر موضوعات در رسانه ها به اظهارنظر بپردازند.

 وب تصریح کرد: در ابتدای ابلاغ این بخشنامه، نظام بانکی به دلیل برخی ابهامات نسبت به اجرای سریع و دقیق آن اقدام نکرد ولی متعاقبا با رفع ابهامات، مشکل حل شد.

سیف گفت: در این گونه موارد توصیه می‌شود که در اجرای بخشنامه بانک مرکزی اگر ابهامی به نظر می‌رسد سریعا به اعلام شود، نه این که اقدام به انجام مصاحبه‌های غیرضروری کرده و بر ابهامات بیافزاید.

 *احیای اعتماد دوسویه بانک‌ها و بانک مرکزی
رئیس شورای پول و اعتبار با ابراز تاسف از خدشه دار شدن اعتماد بانک ها به بانک مرکزی به دلیل صدور بخشنامه های متناقض طی سال های اخیر اضافه کرد: ما باید در جهت احیای این اعتماد، نهایت تلاش خود را بکار بندیم؛ خوشبختانه در حال حاضر ارتباط نزدیک و اعتماد دوسویه بانک‌ها و بانک مرکزی شکل گرفته است.

 *تشکیل کمیته رفع ابهام بخشنامه‌ها
سیف تناقض در بخشنامه‌های صادره بانک مرکزی و برداشت غیرقانونی از حساب بانک ها را دو اقدام منفی سال های اخیر برشمرد و اضافه کرد: دلیل این تناقض‌ها فشار بیرونی بر کارشناسان بانک مرکزی جهت تدوین بخشنامه ها بود.

 وی تصریح کرد: اکنون با تشکیل کمیته‌ای در بانک مرکزی بحث و بررسی های فراوانی جهت رفع این ابهامات آغاز شده است و امیدواریم دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقاتی در نظام بانکی نباشیم.

 *رشد نقدینگی تا پایان سال به 23 درصد می‌رسد
رئیس کل بانک مرکزی با بیان این که از سال جاری اهتمام دولت و رییس جمهور بر پی‌ریزی انضباط پولی و مالی است، تاکید کرد: خوشبختانه توجه به این امر در شاخص‌ها نمایان است ، تفکیک سیاست پولی از سیاست مالی قطعاً موجب بهبود وضعیت اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: تا پایان سال جاری، رشد نقدینگی به میزان 23 درصد پیش بینی شده است و تحقق این امر، مستلزم همکاری بانک ها با بانک مرکزی است. اگر رشد در این حد کنترل شود، تورم نیز قاعدتاً سیر نزولی خواهد یافت.

 *پرداخت سرمایه در گردش و تامین مالی پروژه‌های نیمه تمام دو اولویت‌ بانک مرکزی
 سیف اعطای تسهیلات جهت تامین سرمایه در گردش واحد های تولیدی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های تولیدی را اولویت نخست بانک مرکزی خواند و تصریح کرد: در گام دوم، سیاست بانک مرکزی تزریق مالی به پروژه‌های تولیدی نیمه تمام با استفاده از منابع حاصل از رشد سپرده ها، وصول مطالبات جاری و غیرجاری و فروش دارایی های مازاد بانک ها خواهد بود.

 *آغاز به کار دادگاه‌های تخصصی وصول مطالبات معوق
رئیس شورای پول و اعتبار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان بالای مطالبات معوق افزود: با هماهنگی بانک مرکزی و شبکه بانکی وصول مطالبات باید مورد توجه قرار گیرد و به پیشنهاد بانک مرکزی دادگاه های تخصصی در این زمینه شروع به فعالیت کرده‌اند؛ همچنین با تشکیل کمیته‌ای در بانک مرکزی و دعوت بانک‌ها به این کمیته، روند وصول مطالبات سرعت بیشتری خواهد گرفت.

 *تشکیل سندیکای بانکی
سیف توجه به طرح های فاینانس به دلیل محدودیت دسترسی بانک مرکزی به منابع خارج از کشور را در شرایط کنونی حایز اهمیت خواند و افزود: این گونه طرح‌ها باید مورد توجه ویژه قرار گیرد و اولین گام نیز تشکیل سندیکا توسط بانک‌هاست  که متاسفانه در داخل به دلیل وسواس‌های بیش از حد، تاکنون این امر تحقق نیافته است.

 *ضرورت نظارت بر فعالیت‌های غیرمجاز و ایجاد انضباط در تمامی فعالیت‌های بازار پول
رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر ساماندهی بازار غیر متشکل پولی افزود: براساس بررسی های انجام شده بخش قابل توجهی از فعالیت‌های بازار پول خارج از نظارت بانک مرکزی قرار دارد و این مطلب بسیار مهمی است.

وی با بیان این نکته که بانک مرکزی قطعاً با این موضوع برخورد خواهد کرد، افزود: لازمه موفقیت در این مسیر، همکاری بانک‌ها است و این واحدها به نوعی فعالیت بانک ها از جمله نرخ سود سپرده ها و جذب مشتری را تحت الشعاع خود قرار داده‌اند.

 *ضرورت بازنگری مصوبه صندوق ضمانت سپرده‌ها
سیف با انتقاد از چگونگی اجرای مصوبه مربوط به صندوق ضمانت سپرده ها تاکید کرد: نحوه فعلی اجرای پوشش بیمه‌ای برای تمامی سپرده‌ها، به میزان 100 درصد غیراصولی است و نیاز به بازنگری دارد و در بانکداری روز دنیا چنین امری مرسوم نیست.

 *افزایش سرمایه بانک‌ها از طریق منابع ارزی
 رئیس کل بانک مرکزی همچنین تقویت سرمایه پایه بانک‌های دولتی را مورد تاکید قرار داد و افزود: مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع نگاه مثبت دارد و یکی از موارد پیشنهادی افزایش سرمایه بانک‌ها از طریق منابع ارزی است؛ بانک‌ها با بنیه قوی، نقش موثری در اقتصاد کشور خواهند داشت.

 سیف در پایان به موضوعات گسترش بانکداری الکترونیک در چارچوب‌های بخشنامه‌های بانک مرکزی، بازنگری در موضوع اساسنامه جدید بانک‌ها و محدودیت در اعطای مجوز تاسیس بانک  اشاره کرد.

گفتنی است در این جلسه مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی به ارائه نظرات خویش پرداختند.

اخبار اقتصادی - روابط عمومی بانک مرکزی

 


ویدیو مرتبط :
خبر مهم*اسم کانال تغییر کرد؟!*خبر مهم حتما ببینید!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات نامه مهم سیف به مدیران بانک‌ها



اخبار,اخبار اقتصادی, بانک مرکزی

 

اخبار اقتصادی - جزئیات نامه مهم سیف به مدیران بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی در نامه ای به مدیران عامل بانک ها و موسسات اعتباری کشور با تشریح وضعیت فعلی اقتصاد، تورم و شرایط رکود؛ خواستار تهیه جدول زمانبندی فروش سهام و شرکت های متعلق به بانک ها شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ولی الله سیف با تشریح رسالت نظام بانکی را در برهه کنونی بر بهره‌گیری بهینه و هدایت صحیح منابع مالی به تولید و خروج از رکود تاکید کرد. رئیس کل بانک مرکزی با ارسال نامه ای برای مدیران عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ضمن تشریح موفقیت های دولت یازدهم و بانک مرکزی در زمینه ضمن مهار تورم، بر ضرورت صیانت از توفیق ایجاد شده در این زمینه و پایبندی به مسیر کاهشی تورم، در سال جاری مقوله خروج از رکود تاکید کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:
ضمن تبریک به مناسبت ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) و برخورداری از فیوضات ایام پر برکت ماه مبارک رمضان، همانگونه که اطلاع دارید کشور به لحاظ اقتصادی در برهه و شرایط خاصی قرار دارد. دولت تدبیر و امید زمام امور اقتصاد را در شرایطی در دست گرفت که نرخ تورم در مرز 40 درصد قرار داشت و رشد اقتصادی نیز در پایان سال 1391 به 6.8- درصد تقلیل یافته بود.

در شرایط حاد رکود تورمی، دولت با انبوهی از مشکلات و ناترازی‌ها و تکالیف و تعهدات مالی بر جای مانده از قبل روبرو بود و پیچیدگی شرایط، سیاست‌گذاری و اصلاح امور را بسیار دشوار کرده بود. خوشبختانه با اتخاذ تدابیر مناسب در انجام امور و امید به افق مثبت پیش روی جهت خروج از وضعیت نامطلوب قبلی، سیاست‌ها و رویکردهای اصلاحی اتخاذ شده به ویژه در باب رعایت انضباط پولی و انضباط بودجه‌ای مؤثر واقع شد و نرخ تورم در سال 1392 در سطحی کمتر از هدف اعلام شده (35 درصد) محقق گردید و در ادامه مسیر نزولی ایجاد شده در پایان خرداد ماه سال جاری به 27.7 درصد تقلیل یافته است.

نکته حائز اهمیت اینکه، نرخ تورم نقطه به نقطه که در خرداد ماه سال 1392، 45.1 درصد بود با کاهش چشمگیر 30.5 واحد درصدی به 14.6 درصد در پایان خرداد ماه 1393 تقلیل یافته است که حاکی از استمرار مسیر نزولی تورم در ماه‌های آتی می‌باشد و این امر یک توفیق مهم برای اقتصاد کلان کشور و به ویژه نظام پولی به شمار می‌آید.

ضمن تأکید بر ضرورت صیانت از توفیق ایجاد شده در مهار تورم و پایبندی به مسیر کاهشی تورم، در سال جاری مقوله خروج از رکود نیز بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس خروج غیرتورمی از رکود به طور جدی در دستور کار دولت محترم قرار گرفته و مقام معظم رهبری نیز تأکیدات خاصی را در زمینه حل معضل رکود بیان فرموده‌اند.

باید پذیرفت که خروج از رکود مقوله‌ای پیچیده‌تر و دشوارتر از مهار تورم است و شرایط خاص کنونی اقتصاد کشور بر پیچیدگی این امر می‌افزاید. خوشبختانه با سیاست‌های اقتصادی متخذه در دولت تدبیر و امید و اقدامات و تلاش‌های به عمل آمده در حوزه دیپلماسی خارجی، از شدت انقباض فعالیت‌های اقتصادی کاسته شده و رشد اقتصادی که در نه ماهه سال 1391، 8.3- درصد بود، در نه ماهه سال 1392 به 3.4- درصد محدود گردیده است. لیکن باید توجه داشت کماکان در سال گذشته اقتصاد کشور در رکود به سر برده و لازم است اقدامات و سیاست‌های لازم جهت خروج از رکود در سال جاری با جدیت دنبال شود.

با توجه به بانک محور بودن اقتصاد ایران و نقش برجسته بانک‌ها در تأمین مالی اقتصاد کشور، نظام بانکی رسالت و وظیفه خطیری را بر عهده دارد و ضروری است با روحیه مدیریت جهادی و با احساس مسئولیت و توان کامل، نقش و رسالت خویش را در این برهه حساس به انجام رساند و البته این امر مستلزم بهره‌گیری بهینه و هدایت صحیح منابع مالی موجود در جهت خارج نمودن فعالیت‌های اقتصادی از رکود و استفاده از ظرفیتهای تولید خواهد بود.

در این راستا لازم است بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور نسبت به موارد ذیل توجه و اهتمام ویژه داشته باشند:

الف) تلاش در جهت تجهیز هرچه بیشتر منابع در جهت ارتقاء ظرفیت تسهیلات‌دهی بانک‌ها: بر این اساس لازم است بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ضمن تلاش بیشتر جهت تقویت منابع سپرده‌ای، ظرف مدت یکماه نسبت به تهیه برنامه و جدول زمانی‌ مناسب جهت فروش سهام و شرکت‌های متعلق به خود طی یک دوره سه ساله (هر سال حداقل یک سوم) و نیز فروش اموال منقول و غیرمنقول خود طی دوره زمانی پنج ساله (هر سال حداقل 20 درصد)، جهت رسیدن به حدود مقرر اقدام نمایند.

ضمنا با توجه به اهمیت وصول و احیای مطالبات غیرجاری در تقویت توان تسهیلات‌دهی و ارتقای سلامت مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، لازم است ضمن بهره‌گیری از ظرفیت به وجود آمده و حمایت‌های مرجع محترم قضایی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری تلاش مضاعفی را جهت کاهش نسبت مطالبات غیرجاری معمول نمایند و در این راستا ضرروی است در اسرع وقت نسبت به تدوین برنامه عملیاتی و اتخاذ اقدامات اجرایی جهت کاهش نسبت مطالبات غیرجاری سالانه به میزان حداقل 2 واحد درصد، اقدام نمایند.

ب) در تعیین سیاست‌های اعتباری و اعطای تسهیلات به نکات زیر توجه شود:

1- از اعطای تسهیلات به مشتریان بدحساب که علیرغم امکان بازپرداخت، اقساط تسهیلات دریافتی را پرداخت ننموده و یا تسهیلات دریافتی را خارج از مصارف و پروژه تعیین شده مصرف نموده‌اند، ممانعت به عمل آید.

2- نسبت به فعالیت‌های تولیدی که به دلیل شرایط برون‌زا (از قبیل تحریم و...) تسهیلات آن‌ها معوق گردیده است، در حد امکان مساعدت گردد. قبول اولویت در اعطای تسهیلات به بنگاه‌های تولیدی که دارای ظرفیت بلااستفاده بوده و در صورت استمهال و یا تزریق منابع جدید می‌توانند به ظرفیت مطلوب دست یافته و در نتیجه نسبت به بازپرداخت تسهیلات دریافتی اقدام نمایند.

3- مشتریانی حق دریافت تسهیلات از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را دارند که دارای صورت‌های مالی حسابرسی شده (توسط حسابرس مستقل عضو جامعه حسابداران رسمی کشور) بوده و حداقل 25 درصد از رقم کل دارایی‌های آنها از طریق حقوق صاحبان سهام تأمین شده باشد.

بانک‌ها می‌توانند موارد استثنا را که دارای شرایط فوق نبوده ولی حسب بررسی‌های کارشناسی و فنی انجام شده می‌توانند در خروج از شرایط رکود مؤثر باشند ، جهت اتخاذ تصمیمات لازم، با ذکر دلایل کامل و گزارش کارشناسی به مدیریت کل اعتبارات این بانک منعکس نمایند.

اتخاذ رویکردهای فوق می‌تواند از هدر رفتن منابع مالی محدود تسهیلاتی جلوگیری کرده و گام مهمی در جهت تخصیص بهینه منابع و هدایت آن به سمت فعالیت‌های مولد در راستای خروج از رکود باشد . بدیهی است بانک مرکزی نیز بر حسن اجرای امور نظارت دقیق اعمال خواهد نمود.

ج) نظارت اثربخش نسبت به فعالیت‌های واحدها و شعب در شرایط اقتصادی موجود بسیار مهم و مورد تأکید است و ضرورت دارد با استفاده از روش‌های پیشرفته نسبت به اعمال نظارت‌های حضوری و غیرحضوری و تقویت هرچه بیشتر کنترل‌های داخلی اقدامات جدی صورت گیرد.

در خاتمه ضمن آرزوی توفیق برای شما و کلیه همکاران محترم در نظام بانکی کشور، انتظار دارم همه تلاش‌ها و مساعی خود را به منظور تقویت نظم و انضباط در انجام امور به کار گرفته و نسبت به ارتقاء هرچه بیشتر فرهنگ تبعیت از سیاست‌ها و مقررات در کلیه سطوح مدیریتی اقدامات لازم به عمل آید. مطمئنا از این طریق کارایی و اثربخشی فعالیت‌های نظام بانکی در رشد و توسعه اقتصادی کشور بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

اخبار اقتصادی - مهر