اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۵ عامل سقوط قیمت نفت



اخبار,اخبار اقتصادی,نفت

بهبود در ارقام اقتصادی آمریکا و افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره کلیدی در ماه سپتامبر در کنار افزایش ارزش دلار، افزایش ذخایر نفت در منطقه کوشینگ و بالا رفتن تولید نفت در منطقه داکوتای شمالی از مهمترین عوامل کاهش جهانی نفت بود.

نتایج بررسی بانک مرکزی از وضع اقتصادی بازار جهانی نفت در هفته منتهی به 16 اوت 2015-25 مرداد 94 نشان می‌دهد، متوسط بهای جهانی نفت خام در مقایسه با متوسط آن در هفته ماقبل کاهش یافت.

بهبود در ارقام اقتصادی آمریکا و افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره کلیدی در ماه سپتامبر در کنار افزایش ارزش دلار، افزایش ذخایر نفت در منطقه کوشینگ و بالا رفتن تولید نفت در منطقه داکوتای شمالی از مهمترین عوامل کاهش جهانی نفت بود.

برهمین اساس، متوسط بهای نفت خام پایه آمریکا در هفته گذشته نسبت به متوسط آن در هفته ماقبل، 3.79 درصد کاهش یافت. به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام پایه آمریکا در محدوده 44.96-42.23 دلار معامله شد و متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 43.21 دلار قرار گرفت.

متوسط بهای نفت خام برنت دریای شمال در هفته گذشته 0.11 درصد نسبت به هفته ماقبل افزایش یافت. هر بشکه نفت خام برنت به نرخ‌های پایان وقت بازار مذکور در دامنه 50.41-49.03 دلار معامله گردید و متوسط هفتگی هر بشکه آن به 49.50 دلار رسید.

به نرخ‌های پایان وقت بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام اوپک در محدوده 47.66-47.09 دلار معامله گردید. متوسط هفتگی بهای هر بشکه آن در سطح 47.34 دلار قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل 0.65 درصد کاهش داشت.

در ادامه نوسانات روزانه بازار جهانی نفت را می‌خوانید؛
روز دوشنبه، ارزش دلار کاهش یافت. همچنین تولید سوخت در پالایشگاه نفت BP در خلیج مکزیک با مشکل روبرو شد و سبب افزایش بهای بنزین و گازوئیل در آمریکا شد. در این روز بهای نفت برنت 3.7 درصد و بهای نفت خام آمریکا 2.5 درصد افزایش یافت.

روز سه شنبه، در پی اقدام دولت چین برای تضعیف یوآن به منظور کمک به رشد اقتصادی این کشور و ایجاد تردید در مورد تقاضای آتی نفت از سوی این کشور، بهای جهانی نفت خام کاهش یافت.

 

چین دومین مصرف کننده نفت جهان است. البته اظهارنظر آقای لاک‌هارت رئیس فدرال رزرو آتلانتا در مورد احتمال افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر مزید برعلت بود تا قیمت نفت بیشتر کاهش یابد.

روز چهارشنبه، ذخایر نفت آمریکا برای سومین هفته متوالی کاهش یافت. براساس آمارهای موسسه مطالعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به 7 اوت، ذخایر نفت این کشور 1.7 میلیون بشکه کاهش داشت. در این روز بهای نفت جهانی به طور نسبی افزایش یافت، اما با وجود اضافه عرضه موجود در بازار نفت این افزایش قابل توجه نبود.

روز پنجشنبه، رشد قابل توجه در شاخص خرده فروشی آمریکا سبب تقوت دلار در مقابل سایر اسعار جهان‌روا و همچنین افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره کلیدی آمریکا در ماه سپتامبر شده و کاهش بهای جهانی نفت را در پی داشت و همچنین گزارش‌ها نشان دادند که ذخایر نفت در منطقه کوشینگ 1.3 میلیون بشکه افزایش یافته است.

روز جمعه، تولیدات صنعتی آمریکا رشد قابل توجهی را به ثبت رسند و درالر در مقابل اسعار جها‌روا تقویت شد. آمارها نشان دادند که تولید نفت درم نطقه داکوتای شمالی در‌آمریکا در ماه ژوئن افزایش یافته است.

 

تعداد سکوهای جدید تولید نفت در آمریکا نیز 2 عدد افزایش داشت. همچنین براساس گزارشک میته تجارت آتی کالاهای آمریکایی، در هفته منتهی به 11 اوت، فعالان بازار نفت آمریکا تعداد موقعیت‌های فزونی(Long Position ) خود در بازار آتی و اختیاری را به پایین ترین سطح ازسال 2010 کاهش داده‌اند. در این روز بهای جهانی نفت به پایین ترین سطح در 6.5 سال گذشته کاهش یافت.


اخبار اقتصادی - تسنیم


ویدیو مرتبط :
گفتگو درباره سقوط قیمت نفت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۲ عامل سقوط قیمت نفت



اخبار,اخبار اقتصادی , قیمت نفت

 

اخبار اقتصادی - ۲ عامل سقوط قیمت نفت

پافشاری برخی از اعضای اوپک همچون امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای حفظ سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای اوپک یکی از مهمترین دلایل ادامه روند کاهشی قیمت نفت در بازار جهانی بوده است.

قیمت نفت در بازارهای آسیایی روز گذشته با کاهش بیش از یک دلار، بیشترین کاهش قیمت را در طول ۶ سال گذشته تاکنون ثبت کرده و افزایش ذخایر نفت آمریکا و تثبیت تولید نفت اوپک دو عامل سقوط بهای طلای سیاه است.

به گزارش مهر، در ادامه سقوط قیمت طلای سیاه در بازار جهانی، بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال در بازارهای آسیایی با ثبت بیشترین کاهش در طول ۶ سال گذشته تاکنون به بشکه ای ۴۸ دلار و۱۳ سنت رسید.

پافشاری برخی از اعضای اوپک همچون امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای حفظ سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای اوپک یکی از مهمترین دلایل ادامه روند کاهشی قیمت نفت در بازار جهانی بوده است.

تحلیلگران می گویند از آنجا که تولیدکنندگان بزرگ نفت متعهد به حفظ سقف تولید شده اند و با توجه به عرضه فراوان نفت، احتمال می رود وضعیت کنونی بازار همچنان ادامه داشته باشد.

در همین حال وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد: ذخایر نفت این کشور در هفته منتهی به نهم ژانویه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است.

از سوی دیگر با وجود کاهش قیمت طلای سیاه در بازارهای آسیایی، بهای هر بشکه نفت شیرین و سبک آمریکا " وست تگزاس اینترمیدییت" در پایان معاملات روز گذشته افزایش یافت.

از این رو بهای هر بشکه نفت خام سبک شیرین، وست تگزاس اینترمدییت، در پایان معاملات بازار نفتی نیویورک، نایمکس، برای تحویل در ماه فوریه با دو دلار و ۵۹ سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۴۸ دلار و ۴۸ سنت رسید.

این درحالی است که روز گذشته بهای طلای سیاه در بازار نفتی نیویورک به کم ترین میزان در طول شش سال اخیر رسیده بود.

رسیدن ذخایر نفت خام آمریکا به این میزان در این فصل سال دست کم در طول ۸۰ سال اخیر بی سابقه بوده و به اتعقاد تحلیل گران بازار نفت یکی از دلایل کاهش و تضعیف قیمت نفت در بازار جهانی افزایش بی سابقه ذخایر طلای سیاه در ینگه دنیا است.

به گزارش مهر،کاهش قیمت نفت هر چقدر زیان اقتصادی برای تولید کنندگان بزرگ طلای سیاه همچون روسیه و کشورهای عضو اوپک دارد اما به سود کشورهای بزرگ مصرف کننده این کالای استراتژیک در چهار گوشه جهان است.

منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزیر نفت با بیان اینکه ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم تولیدکننده نفت در جهان، از محل کاهش قیمت این محصول کمترین ضرر را متحمل شده است، می گوید: در چنین شرایطی که قیمت نفت سیر نزولی را در پیش گرفته است، کشورهای عمده واردکننده این محصول بالاترین سود را برده‌اند به طوری که براساس گزارش‌های موسسات معتبر بین‌المللی، به ازای هر ۱۰ واحد کاهش قیمت نفت در جهان، ۰.۲ درصد به میزان GDP کشورهای واردکننده نفت افزوده شده است.
اخبار اقتصادی - مهر