اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۵۹ درصد زنان جامعه افزایش وزن دارند/ نرخ رشد سواد در زنان



افزایش وزن درزنان

در نشست کارگروه سلامت زنان اعلام شد:
۵۹ درصد زنان جامعه افزایش وزن دارند/ نرخ رشد سواد در زنان

در کارگروه سلامت زنان انجمن علمی پزشکی اجتماعی مهمترین عوامل خطر مرگ و میر زنان کشور و شاخص‌های اجتماعی فرهنگی این گروه بررسی و مشخص شد ۵۹ درصد زنان جامعه افزایش وزن دارند.

به گزارش فارس، نرگس رستمی، عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی اجتماعی در نشست کارگروه سلامت زنان که در انجمن علمی پزشکی اجتماعی برگزار شد به اهمیت توجه به حوزه سلامت زنان پرداخت و گفت: زنان نقش مراقبت از خانواده را بر عهده دارند بنابراین اگر در خصوص مباحث سلامتی خود اطلاع کافی داشته باشند و در این زمینه اقدام کنند به سلامت کل خانواده منجر خواهد شد.

وی افزود: همچنین با توجه به نقش زنان در تولید مثل و باروری، اگر دختران و زنان سالم باشند نسل بعدی سالم تر خواهد بود. به همین دلیل در جهان سلامت زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رستمی به وضعیت و شرایط سلامت زنان براساس تفکیک سنی اشاره کرد و افزود: در دوران کودکی و در مورد دختربچه ها رفتارهای تربیتی نامناسب و تبعیض آمیز عامل خطر مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به اهمیت توجه به سلامت دوران نوجوانی و جوانی اشاره کرد و گفت: در این دوران به صورت عمده باید به مسائل روحی و روانی که دختران نوجوان با آن مواجه م‌ شوند توجه کرد. همچنین آموزش بهداشت باروری از دیگر مواردی است که باید بر آن تاکید کرد.

رستمی گفت: اگر چه در این زمینه اقدامات خوبی در حال انجام است ولی آمارها نشان می دهد که با وضعیت ایده آل فاصله بسیاری داریم. برای مثال بر اساس مطالعه شاخص های جمعیت و سلامت که بوسیله موسسه ملی تحقیقات سلامت انجام گرفته است، تنها 20 درصد زنان 15 تا 24 سال آگاهی مناسبی در مورد راه های پیشگیری از ایدز دارند.

وی ادامه داد: همین مطالعات نشان می‌دهد بیش از 90 درصد زنان 15 تا 24 سال حداقل یک بار در روز تلویزیون نگاه می کنند اما حدود 10 درصد حداقل یک بار در روز کتاب، مجله و روزنامه می خوانند. بنابراین باید بتوانیم با توجه به این وضعیت و در عین حال با استفاده از فناوری‌های نوین مانند رایانه و تلفن همراه مداخلات مناسبی را طراحی کنیم.

وی ادامه داد: در گروه سنی 49-15 مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث یکی از معضلات اصلی در جهان به ویژه در  کشور ما محسوب می‌شود. سوانح و حوادث در مردان شایع تر است با این حال بررسی‌ها نشان می دهد که مهمترین علت مرگ در زنان این گروه سنی نیز مربوط به حوادث حمل و نقل است. به همین دلیل به این موضوع نیز باید بیش از پیش توجه شود.

رستمی سرطان سینه را یکی دیگر از عوامل اصلی مرگ و میر در زنان دانست و افزود: بر اساس مطالعه طرح سیمای مرگ و میر در  29 استان کشور در سال 85 و مقایسه با داده‌های قبلی مشخص شده است که متاسفانه سرطان سینه به سرعت در حال افزایش و سن این بیماری در حال کاهش است به طوری که در گروه سنی 46-15 سال رتبه ششم مرگ و میر را به خود اختصاص می‌دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی اجتماعی همچنین به دوره سالمندی اشاره کرد و گفت: امید به زندگی در کشور در حال افزایش است. ولی متاسفانه میزان زیادی از این افزایش طول عمر همراه با ناتوانی و معلولیت طی می شود.

وی گفت: اگر شیوه صحیح زندگی را از دوران کودکی آغاز کنیم این عوامل نیز قابل پیشگیری خواهد بود. با این حال اگر در دوران سالمندی هم بیماری هایی از جمله فشار خون، دیابت، قند خون و چربی خون را زودتر تشخیص دهیم به طور حتم از بسیاری از ناتوانی ها و معلولیتها پیشگیری می‌شود.

رستمی تصریح کرد: بحث نابینایی و کم بینایی نیز در زنان مسن می تواند مشکلات فراوانی را به وجود بیاورد و یکی از اولویتهای سلامت در این گروه سنی است که کمتر به آن توجه شده است.

مهمترین عوامل خطر بیماری‌های جسمی در زنان

همچنین مریم رهبری بناب، پژوهشگر ارشد گروه بهداشت و درمان مرکز پژوهش‌های مجلس به عوامل خطر بیماری‌های جسمی در زنان اشاره کرد و افزود: 59 درصد زنان جامعه با افزایش وزن مواجه هستند که روند آن رو به رشد است. همچنین بیش از 20 درصد از زنان میانسال و مسن با اختلال چربی خون به دلیل سبک زندگی نامناسب مواجه هستند.

وی ادامه داد: بیش از 25 درصد زنان میانسال و مسن به فشار خون و بیش از 20 درصد نیز به دیابت مبتلا هستند. در واقع  بیش از 60 درصد زنان الگوی مناسب غذایی را رعایت نمی‌کنند که همین موضوع به سایر اعضاء خانواده نیز منتقل می‌شود.

وی گفت: یکی از عوامل اصلی خطر برای بیماری‌های مزمن مصرف دخانیات است که متاسفانه رشد بالایی را در زنان شاهد هستیم به طوری که میانگین سنی مصرف سیگار در دختران کاهش یافته و نگران کننده است. همچنین رفتارهای پرخطر جنسی در گروه سنی جوانان و نوجوانان مسئله نگران کننده‌ای است که متاسفانه فقر آموزشی در سیستم آموزش و پرورش در اینکه چگونه فرد می‌تواند از خود محافظت و خود را مدیریت کند وجود دارد.

به گفته وی، مهارت حل مساله در دختران، برقراری ارتباط، آموزش پیش از ازدواج و مدیریت زمان از جمله مسائلی است که در سیستم آموزشی باید به آن توجه شود.

شاخص‌های اجتماعی فرهنگی حوزه زنان

در ادامه حمیده جوادی نسب، کارشناس ارشد اقتصاد سلامت به شاخص‌های اجتماعی فرهنگی مرتبط با سلامت زنان در سال 89 برگرفته از مطالعه شاخص‌های سلامت و جمعیت اشاره کرد و گفت: براساس این شاخص میزان باسوادی در گروه سنی 6 سال به بالا در مردان در کل کشور بیش از زنان است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس تقسیم بندی‌ها در گروه سنی مختلف، سنین 21 تا 30 سال بیشترین میزان باسوادی را در کشور دارند.

جوادی نسب همچنین به آمار مربوط به تحصیلات کودکان اشاره کرد و گفت: میزان خالص حضور دختران در آموزش ابتدایی در کل کشور بیشتر از پسران است ولی با این وجود میزان باسوادی پسران در مقاطع بعدی بیشتر است. همچنین شاخص تحصیلات دانش‌آموزان 17-11 ساله ایرانی در مقطع راهنمایی و متوسطه نشان می‌دهد که در کل کشور میزان خالص حضور پسران در آموزش راهنمایی بیشتر از دختران است.

در تکمیل این بحث رستمی اشاره کرد: با وجود آنکه وضعیت سواد در مردان بهتر از زنان است اما نرخ رشد باسوادی در زنان بیش از مردان است و فاصله بین زنان و مردان در زمینه میزان تحصیلات در حال کم شدن است.

سلامت زنان از نگاه سازمان جهانی بهداشت

در ادامه آزاده سیاری فرد، متخصص پزشکی اجتماعی و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به راهکارهای پیشنهادی سازمان جهانی برای ارتقاء سلامت زنان اشاره کرد و افزود: در هر گروه سنی عوامل خطری برای سلامت زنان وجود دارد که سیاستگذار باید به این عوامل خطر و بیماری‌ها توجه کند و برای آنها برنامه‌ریزی هدفمندی داشته باشد. در کل جهان عوامل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به طور مستقیم بر سلامت زنان تاثیر می‌گذارد و در برنامه ریزی ها باید مدنظر قرار گیرند.

وی پاسخگو کردن سیستم‌های ارائه دهنده خدمات سلامت، افزایش دسترسی و پوشش همگانی بیمه و  ارائه خدمات سلامت را از جمله اولویت‌های ارتقاء سلامت زنان در تمام کشورها دانست و گفت: تاکنون تمرکز بیشتر برنامه‌های بین المللی و ملی بر روی سلامت زنان در دوران بارداری و بهداشت باروری بوده است در حالی که لازم است در برنامه‌های سلامت زنان به سایر مسائل نیز پرداخته شود.

وی کم توجهی به نیازها و محدودیت‌های زنان در بهره‌مندی از خدمات را از دیگر چالش‌ها عنوان کرد و افزود: لازم است مشارکت عموم مردم و گروههای حمایتی از زنان را در تمام مراحلی که می تواند کمک کننده باشد در برنامه‌ریزی‌‌ها  و ارائه خدمات داشته باشیم تا سلامت زنان را ارتقاء دهیم.

سیاری فرد افزود: بخش عمده‌ای از کارکنان نظام سلامت را زنان تشکیل می‌دهند اما با این وجود حضورشان در جایگاه های تصمیم گیری کم رنگ است به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که فعالیتهای متعهدانه‌ای برای افزایش نقش زنان در تصمیم گیری نظام سلامت وجود داشته باشد.

/فارس


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش نرخ بیكاری زنان به 46 درصد


معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اعلام تنظیم لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار و ارائه به دولت گفت: نرخ بیكاری زنان 15 تا 24 ساله طبق سرشماری سال 90 به میزان 46 درصد است.

خبرگزاری مهر: شهیندخت مولاوردی عصر امروز در مراسم تجلیل از زنان نمونه کارگر سرپرست خانوار با بیان اینکه زنان امروز همپای مردان در تولید فعالیت دارند گفت: در جهان عده زیادی از زنان با انجام کار برابر با مردان دستمزد کمتری دریافت می کنند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه نرخ مشارکت نیروی کار زنان از 57 درصد در سال 1990 به 55 درصد در 2012 کاهش یافته است اظهارداشت: بر اساس یافته های آمار گیری نیروی کار در سال 92 نرخ مشارکت زنان 12.3 درصد بود.

ملاوردی ادامه داد: هم اکنون 23.1 زنان شاغل در کشاورزی، 23.1 درصد و 53.9 در خدمات فعالیت می کنند با این وجود نرخ بیکاری دختران 15 تا 24 سال در سال 90 معادل 46 درصد بود که نشان دهنده تمایل زنان برای ورود به بازار کار است.

وی افزود: طبق سرشماری سال 90 به میزان 12.1 درصد زنان شاغل سرپرست خانوار هستند که از این میزان 82 درصد بیکارند که می تواند تبعات و آسیب های اجتماعی به دنبال داشته باشد.

معاون رئیس جمهور از افزایش دختران فارغ التحصیل دانشگاهی و بالا رفتن سن ازدواج سخن گفت و تصریح کرد: در حال حاضر لایحه حمایت از زنان سرپرست خانوار در قالب تشکیل کمیته ای با وزارت کار در دست تهیه قرار دارد.

مولاوردی با تاکید بر لزوم تقویت تعاونی های زنان، حمایت از زنان عشایر و روستایی و حمایت از سیاستهای تشویقی از زنان کارآفرین گفت: فقدان قراردادهای شفاف، عدم اجرای حداقل های قانون کار، محرومیت از بیمه های اجتماعی و برخورداری از شرایط عادلانه کار مواردی است که باید درباره زنان پی گیری شود.

وی در پایان سخنانش از ایجاد کانون های اشتغال و بازارچه های شغلی برای زنان و دختران در شهرستان ها و استان ها خبر داد.