اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۵۰ هزار میلیارد تومان چک برگشتی داریم!


حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان چک در ۹‌ ماه ابتدای امسال برگشت خورده است.

همشهری آنلاین: به‌عبارت روشن‌تر 8 هزار میلیارد تومان بر مبلغ چك‌های برگشتی در آذرماه افزوده شده است و 35.1 درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال كه نشان از ضربه سنگین به شاخص اعتماد بازار دارد. پیش‌بینی می‌شود با استقرار سامانه چكاوك در شبكه بانكی كشور، تعداد و مبلغ چك‌های برگشتی در ماه‌های آینده شفاف‌تر شود. بانك مركزی  با انتشار خلاصه‌ای از نتایج شاخص‌های ماهانه اقتصادی در آذرماه امسال اعلام كرد:

تعداد چك‌های رد و بدل شده در 9‌ماه اخیر نسبت به‌مدت مشابه پارسال 6.5درصد بیشتر شده درحالی‌كه تعداد چك‌های برگشتی در این مدت نسبت به 9‌ماه نخست سال گذشته 20.4درصد قد كشیده است. به گزارش همشهری به نقل از آمارهای رسمی بانك مركزی، شاخص مبلغ چك‌های مبادله شده تا پایان آذرماه امسال 16.4درصد بیشتر شده حال آنكه شاخص مبلغ چك‌های برگشتی رشدی 35.1درصدی دارد.

این گزارش می‌افزاید: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه 35.9میلیون برگ چك به ارزش 915هزار میلیارد تومان در شبكه بانكی مبادله شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تعداد چك‌های مبادله شده رشدی 6.5درصدی داشته و ارزش آن 16.4درصد را نشان می‌دهد. این در حالی است كه از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان آذرماه امسال 4.5میلیون چك به ارزش 49.9هزار میلیارد تومان برگشت خورده كه از حیث تعداد 20.4درصد و از حیث ارزش 35.1درصد بیشتر شده است. به این ترتیب از هر هزاربرگ چكی كه در 9‌ماه امسال رد و بدل شده با 1.4درصد رشد به12.4درصد و نسبت ارزش آن با 7.0 درصد رشد به 5.4درصد رسیده است.

روند فزاینده چك‌های برگشتی در سال‌جاری به‌گونه‌ای است كه پیش‌بینی می‌شود ركورد ارزش چك‌های برگشتی در دی‌ماه امسال شكسته شود چه اینكه بالاترین میزان ارزش چك‌های برگشتی در تاریخ نظام بانكی كشور مربوط به سال گذشته بوده كه به حدود 52هزار میلیارد تومان رسیده است.

ركود سنگین، از دست رفتن ارزش پول ملی و اوضاع نامتعادل اقتصادی در سال‌های اخیر باعث شد تا نسبت چك‌های برگشتی به كل چك‌های مبادله شده در سیستم بانكی كشور از سال 1388به بعد دورقمی شود؛ به‌گونه‌ای كه نسبت تعداد چك‌های برگشتی به كل چك‌های مبادله‌شده در 9‌ماه ابتدای امسال با آمارهای سال 1390برابری می‌كند، هرچند ارزش چك‌های برگشتی با ركورد تازه 5.4 درصدی مواجه شده كه دست‌كم از ابتدای سال 1383تاكنون سابقه نداشته است.

بانك مركزی اعلام كرده كه از مجموع 4.2 میلیون چك رد و بدل شده در آذرماه 546 هزار برگ چك برگشت خورده، به بیان روشن‌تر از هر هزاربرگ چك، 13درصد فاقد اعتبار بوده است. دولت و بانك مركزی بر این امید هستند كه با راه‌اندازی سامانه‌های جدید مانند چكاوك و اعتبارسنجی مشتریان از حجم چك‌های برگشتی كم‌ كنند.


ویدیو مرتبط :
روزانه 180 میلیارد تومان چک برگشتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خروج چک پول های ۵۰ هزار تومانی



 

 

خروج چک پول های ۵۰ هزار تومانی

 

رئیس کل بانک مرکزی از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی معوقات بانکی طی دو تا سه ماه گذشته خبرداد و گفت: خروج چک پول های ۵۰ هزار تومانی از جامعه تا ۴ ماه آینده انجام می شود.

محمود بهمنی چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در مورد معوقات بانکی گفت: طی دو تا سه ماه اخیر نه تنها بدهی های معوق بانکی افزایش نیافته است، بلکه با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی نیز مواجه شده است. رئیس کل بانک مرکزی از بخشودگی جرایم بانکی در صورت تسویه بدهی ها خبرداد و افزود: معوقات بانکی با تسهیلات پرداختی ارتباط دارند، به نحوی که اگر تسهیلات پرداختی بانکی بیشتر باشد، معوقات نیز به همان نسبت بیشتر خواهد بود و میزان معوقات بانک ها را باید نسبت به مصارف آنها سنجید. وی از خروج چک پول های ۵۰ هزار تومانی بانک مرکزی طی سه تا چهار ماه آینده از جامعه با توجه به انتشار اسکناس های ۱۰ هزار تومانی خبرداد و تصریح کرد: انتشار اسکناس ۱۰ هزار تومانی به معنای اضافه شدن پول در جامعه نیست، زیرا معادل اسکناس هایی که منتشر می شود، اسکناس های فرسوده نیز خارج می شود. بهمنی در مورد کاهش نرخ سود بانکی با توجه به کاهش نرخ تورم گفت: نرخ سود بانکی فعلی با توجه به نرخ منابع یعنی سپرده ها تعیین شده و در این خصوص یک تا دو ماه پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و مشخص شدن قیمت ها تصمیم گیری خواهد شد. وی افزود: اگر پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها افزایش قیمت ها را شاهد باشیم، نرخ سود بانکی افزایش خواهد یافت در غیر این صورت نرخ سود بانکی کاهش می یابد.

وی نرخ سود سپرده های بانکی را سود علی الحساب عنوان کرد و افزود: در بانکداری اسلامی نرخ سود سپرده ها به صورت علی الحساب پرداخت می شود اما بانک ها باید نرخ سود واقعی را در پایان هر سال محاسبه کرده و به سپرده گذاران پرداخت نمایند. به نحوی که سال گذشته یکی از بانک ها ۵.۲ درصد سود بیشتر به سپرده گذاران پرداخت کرد. به گفته بهمنی اگر قرار باشد نرخ سود بانکی مقطوع باشد، شرط بانکداری اسلامی و بدون ربا محقق نمی شود. سود قطعی سپرده گذاران باید پس از نشست مجمع و تایید بانک مرکزی محاسبه شده و به آنها بازگردانده شود. وی با تاکید بر اینکه نرخ تورم در تعیین نرخ سود بانکی بی تاثیر نیست، اظهارداشت: نرخ سود بانکی باید دو تا سه درصد بیشتر از نرخ تورم باشد و این موضوع را هر ساله در تعیین نرخ سود در نظر می گیریم. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این روند بر افزایش انگیزه سپرده گذاران تاثیر گذار است، عنوان کرد: با افزایش نرخ تورم میزان سود سپرده ها نیز تغییر می کند، زیرا یکی از وظایف بانک مرکزی حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در پرداخت هاست...../تحلیل:تهران امروز