اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۳۵ ایرانی زندانی در خارج به کشور بازگردانده می‌شوند



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,فساد بانکی

 

اخبار سیاست خارجی - ۳۵ ایرانی زندانی در خارج به کشور بازگردانده می‌شوند

ادامه بازتاب‌های جهانی اعدام متهم پرونده فساد بانکی در ایران، درخواست تفنگدار آمریکایی زندانی در ایران برای برگزاری دوباره دادگاه رسیدگی به اتهاماتش، استرداد ۳۵ مجرم ایرانی از سوی جمهوری آذربایجان به ایران و سهم مهم ایران در تجارت خارجی افغانستان، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

35 ایرانی زندانی در خارج به کشور بازگردانده می‌شوندادامه بازتاب‌های جهانی اعدام متهم پرونده فساد بانکی در ایران، درخواست تفنگدار آمریکایی زندانی در ایران برای برگزاری دوباره دادگاه رسیدگی به اتهاماتش، استرداد ۳۵ مجرم ایرانی از سوی جمهوری آذربایجان به ایران و سهم مهم ایران در تجارت خارجی افغانستان، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بازتاب‌های اعدام متهم پرونده فساد بانکی در ایران، امروز نیز همچنان دارد. در این زمینه، روزنامه «دیلی استار» لبنان با انتشار مطلبی می‌نویسد، نخستین متهم از میان چهار متهم اصلی فساد بزرگ بانکی در ایران که سبب وارد آمدن ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور شده بود، اعدام شد.

این روزنامه اشاره می‌کند، اتهامات مه آفرید امیرخسروی شامل اختلاس، رشوه، سندسازی و پولشویی در چهارده بانک دولتی و خصوصی ایران از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ بوده است. دیلی استار همچنین می‌نویسد، به جز چهار متهم اصلی این پرونده که به اعدام محکوم شدند، ۳۳ بوروکرات و مقام بانکی ایرانی نیز با زندان‌های طولانی روبه‌رو شده‌اند.

اما موضوع درخواست برگزاری دادگاه تجدیدنظر برای امیر حکمتی، تفنگدار آمریکایی که به اتهام جاسوسی برای سازمان «سیا» در ایران زندانی است، از جمله دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

روزنامه «گاردین» می‌نویسد، پس از اینکه حکم صادره برای حکمتی یک بار کاهش یافت، وی اکنون درخواست برگزاری دادگاه دیگری را برای رسیدگی به اتهاماتش مطرح کرده است. این روزنامه اشاره می‌کند، حکمتی که در اوت ۲۰۱۱ بازداشت شده، در آغاز به اتهام جاسوسی برای آمریکا در معرض اعدام قرار گرفت، اما دادگاه تجدیدنظر این حکم را تغییر داد و آن را به ده سال زندان تبدیل کرد.


در مطلبی دیگر باز هم در حوزه قضایی و کیفری، خبرگزاری «ترند» از استرداد ۳۵ شهروند ایرانی زندانی درجمهوری آذربایجان از سوی این کشور به ایران خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از محسن پاک آیین، سفیر ایران در باکو می‌نویسد، ۳۵ تبعه ایرانی که در حال گذراندن دوره محکومیت خود در زندان‌های جمهوری آذربایجان هستند، به کشور برگردانده خواهند شد.

به گفته وی، این افراد در چهارچوب توافق‌نامه استرداد مجرمین که میان ایران و جمهوری آذربایجان به امضا رسیده به کشور بازگردانده می‌شوند. ترند اشاره می‌کند که ماه گذشته نیز ۳۴ متهم ایرانی دیگر به ایران بازگردانده شدند.

در پایان در یک مطلب اقتصادی، روزنامه «افغانستان تایمز» به بررسی سهم ایران در تجارت خارجی افغانستان پرداخته و می‌نویسد، کالاهای ایرانی یک سوم مجموع واردات ایرانی را تشکیل می‌دهد.

این روزنامه می‌نویسد، روز گذشته وابسته اقتصادی سفارت ایران در کابل اشاره کرده که در سال ۲۰۱۳، افغانستان میزانی بالغ بر ۲.‌۵ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است؛ بنابراین و با توجه به اینکه میزان کلی واردات افغانستان در سال گذشته میلادی ۷.‌۹ میلیارد دلار بوده، واردات از ایران یک سوم مجموع واردات این کشور را تشکیل داده است.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
تفاوت ایرانی ها در داخل کشور و خارج کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۲۰۰۰ ایرانی زندانی در خارج از کشور/ آخرین وضعیت پرونده خاوری



اخبار,اخبار اجتماعی ,پرونده محمود خاوری

رئیس پلیس اینترپل ناجا گفت: بیش از دو هزار ایرانی در کشورهای خارجی در زندان بسر می‌برند و پلیس در حال بررسی وضعیت آنهاست.

  سردار مسعود رضوانی در حاشیه چهارمین نشست تخصصی پلیس بین‌الملل با روسای پلیس آگاهی و افسران رابط اینترپل مستقر در تهران در جمع خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر ایرانی در کشورهای خارجی به دلیل ارتکاب جرم‌های گوناگون، در بازداشت بسر می‌برند؛ این در حالی است که به خاطر اطلاعاتی بودن تعداد زندانیان، هیچ کشوری اطلاعات مربوط به اتباع زندانی خود در کشورهای دیگر را رسانه‌ای نمی‌کند.

وی با اعلام اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر شبکه‌های مواد مخدر از بی‌اطلاعی و عدم آگاهی مردم سوءاستفاده می‌کنند و در قالب مسافران از همه جا بی‌خبر اقدام به انتقال مواد مخدر می‌کنند، گفت: از این رو تعداد زیادی از اتباع ایرانی که در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و جنوب شرق آسیا در زندان هستند، با استفاده از همین شیوه در دام پلیس کشورها گرفتار شده‌اند.

رئیس پلیس اینترپل ناجا با هشدار به مسافرانی که قصد انجام سفرهای خارجی به ویژه در حوزه کشورهای خلیج‌فارس، آسیای جنوب شرقی و اروپا را دارند، گفت: این مسافران از حمل بار و یا بسته امانتی خودداری کنند و به توصیه‌های پلیس حتما گوش فرا دهند. جابجایی داروهای کدئین‌دار نیز در برخی از کشورها جرم محسوب می‌شود و پلیس مستقر در فرودگاه بدون اغماض درباره زن یا مرد بودن، سالمند یا نوجوان بودن با حاملان این‌گونه مواد به شدت برخورد می‌کند.

رضوانی درباره آخرین وضعیت پرونده محمود خاوری نیز گفت: ما تلاش‌های خود را انجام داده‌ایم. ده ها پیام برای اینترپل کانادا و استان اُتاوا انجام داده‌ایم، با آنها گفتگو داشتیم و آنها در نهایت پذیرفته‌اند که خاوری در کانادا و در این استان حضور دارد و قرار شده است به عنوان معاضدت قضائی، با ما همکاری کنند و به نیابت از جمهوری اسلامی، سئوالاتی را از وی مطرح کنند. دولت کانادا در رابطه با دستگیری و استرداد وی، کاری انجام نداده و بارها اعلام کرده است که باید حکم قضایی دستگیری خاوری متهم اختلاس سه هزار میلیاردی به تائید مقامات قضایی کشور کانادا برسد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص زندانیان ایرانی که به خاطر حمل مواد مخدر در مالزی زندانی هستند، گفت: زمینه ارتباط همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورمان با پلیس کشورهای چین، تایلند، مالزی و اندونزی فراهم شده و در هفت سال اخیر ارتباطات خوبی شکل گرفته است تا جایی که کشفیات ما از مبدأ یعنی شرق به غرب آسیا کاهش چشمگیری داشته است و موفق شده‌ایم با تعامل خوبی که بین کشورهای عضو وجود دارد، شبکه‌های توزیع مبارزه با مواد مخدر را شناسایی و منهدم کنیم.

رئیس پلیس اینترپل ناجا گفت: پلیس مواد مخدر ایران با مالزی در حال همکاری است ولی در رابطه با سطوح این همکاری و استرداد مجرمان مواد مخدری دربند باید توضیحات تکمیلی را از رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا بپرسیم.


 اخبار اجتماعی  -  مهر