اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

۲۲ مهر آخرین فرصت ریحانه است



اخبار,اخباراجتماعی,ریحانه جباری


 اخباراجتماعی -  ۲۲ مهر آخرین فرصت ریحانه است

ریحانه جباری، دختری که به اتهام قتل یک پزشک جراح به قصاص محکوم شده است، درصورتی که نتواند ۲۲ مهر در جلسه صلح و سازش رضایت خانواده مقتول را جلب کند، به‌زودی قصاص خواهد شد.

به گزارش همشهری، آخرین جلسه صلح و سازش در این پرونده جنجالی در حالی قرار است روز 22 مهر برگزار شود كه ریحانه پیش از این 10روز از اولیای دم مهلت گرفته بود و حالا با پایان مهلت 10روزه، این جلسه آخرین فرصت ریحانه برای نجات از قصاص است.

 آغاز یك پرونده جنجالی

اولین برگ از این پرونده جنجالی روز 16تیرماه سال 86 توسط محمد حسین‌شاملو، بازپرس وقت جنایی تهران تكمیل شد. به او گزارش شده بود مردی به نام مرتضی در آپارتمانی در مركز تهران با ضربه چاقو به قتل رسیده است. با آغاز تجسس‌ها توسط تیم تحقیق معلوم شد دختری 19ساله به نام ریحانه كه طراح دكوراسیون بود، در قتل مرتضی دست دارد. درحالی‌كه چند ساعت از وقوع این جنایت گذشته بود، ریحانه در خانه پدری‌اش بازداشت شد و در همان مراحل مقدماتی بازجویی اتهام قتل را پذیرفت. او گفت: مدتی قبل با مرتضی كه یك پزشك جراح بود، آشنا شدم و قرار شد دفتر تازه كارش را برایش طراحی كنم.

روز حادثه من برای دیدن محل كارش به آنجا رفتم اما در آنجا با یكدیگر درگیر شدیم و برای دفاع از خودم با چاقو ضربه‌ای به وی زدم و فرار كردم. به‌دنبال اعترافات ریحانه پرونده اتهامی او به شعبه74 دادگاه كیفری استان تهران فرستاده شد. هرچند در دور اول دادرسی قضات دادگاه به نتیجه روشنی نرسیدند و محاكمه چند جلسه ادامه یافت اما در نهایت 5قاضی این شعبه ریحانه را گناهكار تشخیص دادند و او را به قصاص محكوم كردند. این رأی در دیوان عالی كشور نیز تأیید و برای اجرا به واحد اجرای احكام دادسرای امور جنایی فرستاده شد.

 تلاش‌ها برای بخشش
با قطعی‌شدن حكم قصاص ریحانه، تنها راه برای نجات او جلب رضایت اولیای دم بود. اواخر فروردین‌ماه امسال مسئولان وقت واحد اجرای احكام دادسرای امور جنایی جلسه‌ای را با حضور خانواده مقتول، پدر و مادر متهم و تعداد زیادی از هنرمندان برگزار كردند تا شاید اولیای دم از مجازات ریحانه صرف‌ نظر كنند. در این جلسه، پسر ارشد مقتول گفت كه ریحانه برای بخشیده شدن باید واقعیت‌های این حادثه را بازگو كند اما ریحانه كه اشك می‌ریخت گفت همه‌‌چیز را گفته و ناگفته‌ای باقی نمانده است.

با وجود این، ریحانه كه اشك می‌ریخت از فرزندان و مادر مرتضی خواست او را به‌خاطر جوانی‌اش ببخشند. او گفت آن زمان سن كمی داشتم و هیجان‌ها بر من غلبه كرد و چنین اتفاقی افتاد. من قصد نداشتم مرتضی را به قتل برسانم و این ماجرا فقط یك اتفاق است.

با وجود این تلاش‌ها اولیای دم همچنان بر اجرای حكم اصرار داشتند تا اینكه اوایل مهرماه ریحانه از زندان زنان شهر ری برای اجرای حكم به زندان رجایی شهر منتقل شد تا حكم صادر شده اجرا شود. با این حال بار دیگر تلاش‌ها برای جلب رضایت اولیای دم آغاز شد تا اینكه حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری از مهلت 10روزه به ریحانه برای جلب رضایت خانواده مقتول خبر داد و گفت: قوه قضاییه اجرای حكم را به تعویق انداخته و تنها كاری كه می‌شود برای ریحانه جباری كرد، كسب رضایت ولی دم است.

 آخرین فرصت
با پایان مهلت 10روزه شمارش معكوس برای اجرای حكم قصاص آغاز و اخبار ضد‌ونقیض درخصوص این پرونده جنجالی بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد. با وجود این شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران درباره آخرین وضعیت این پرونده به همشهری گفت: پرونده همه مراحل قانونی را طی كرده و برای اجرای حكم آماده است.

با این حال قرار است روز سه‌شنبه (22 مهر ) برای آخرین مرتبه جلسه‌ای با حضور اولیای دم و خانواده متهم برگزار شود تا شاید آنها برای بخشش ریحانه راضی شوند. قصاص حق آنهاست و درصورتی كه آنها از این حق‌شان گذشت نكنند، به‌زودی حكم اجرا خواهد شد. وی ادامه داد: این آخرین فرصت ریحانه برای نجات از قصاص است و امیدوارم با ابراز ندامت او، خانواده مقتول نیز با بزرگواری وی را ببخشند.

 

 اخبار اجتماعی - همشهری


ویدیو مرتبط :
آهنگ فرصت طلایی از آریا مهر(آلبوم فرصت طلایی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین فرصت برای متقاضیان مسكن‌ مهر


آخرین فرصت برای آن دسته از متقاضیان مسكن‌مهر ساكن تهران كه هنوز در هیچ‌ یك از شهرستان‌های اطراف پایتخت برای دریافت این واحدها ثبت‌نام نكرده‌اند، از هفته گذشته به صورت محدود در شهر جدید پرند برقرار ‌شد.

عصر ایران: آخرین فرصت برای آن دسته از متقاضیان مسكن‌مهر ساكن تهران كه هنوز در هیچ‌ یك از شهرستان‌های اطراف پایتخت برای دریافت این واحدها ثبت‌نام نكرده‌اند، از هفته گذشته به صورت محدود در شهر جدید پرند برقرار ‌شد.

این دوره از پیش‌فروش مجموعه آپارتمان‌هایی كه تحت عنوان مسكن‌مهر در پرند ساخته شده است سری آخر ثبت نام مسكن مهر محسوب می‌شود طوری كه بعد از آن، با توجه به اتمام ظرفیت پیش‌خرید در سایر پروژه‌های مسكونی‌مهر مختص تهران، امكان ثبت‌نام از جامانده‌ها سلب خواهد شد.

در شهر جدید پرند 96 هزار واحد مسکونی مهر در حال ساخت است كه تاكنون حدود 86 هزار واحد از آنها توسط متقاضیان واجدشرایط پیش‌خرید شده است و مقرر شده برای 10 هزار واحد باقیمانده عملیات پیش‌فروش طی این هفته انجام شود.

هم‌اكنون در شهر جدید پردیس، شهر جدید هشتگرد و سایر نقاط متعلق به استان تهران كه در مجموع 200 هزار مسكن‌مهر در حال ساخت است، ظرفیت خالی قابل توجه برای ثبت‌نام وجود ندارد و فقط در پرند شرایط برای جذب متقاضی جدید برقرار است.

تجربه ثبت‌نام‌های یكسال گذشته مسكن‌مهر در پرند نشان می‌دهد، این 10 هزار واحد باقیمانده حداكثر ظرف 20 روز پیش‌فروش خواهد شد.

به این ترتیب پرونده ثبت‌نام مسكن‌مهر در تهران از ماه آینده برای همیشه بسته می‌شود و بعید به نظر می‌رسد در دولت -با توجه به كمبود منابع مالی برای پرداخت وام ارزان‌قیمت و نبود زمین برای اجاره 99ساله- اراده جدیدی برای افزایش ظرفیت ساخت‌وسازهای مسكن‌مهر و به تبع آن افزایش ظرفیت ثبت‌نام و پیش‌فروش وجود داشته باشد.

این پیش‌بینی به خصوص در شرایط كنونی كه مسوولیت دولت در مقابل انبوه پیش‌خریداران بابت تكمیل و تحویل واحدهای در دست ساخت با نزدیك‌شدن به ماه‌های پایانی عمر این دولت روز به روز سنگین‌تر می‌شود، به واقعیت نزدیك‌تر است، به طوری كه حتی اگر در پایان ثبت‌نام‌های روزهای آینده باز هم تقاضا برای مسكن‌مهر وجود داشته باشد، احتمال اینكه بار مسكن‌مهر با تعریف ساخت‌وسازهای جدید افزایش پیدا كند فوق‌العاده ضعیف خواهد بود.

شرایط پیش‌فروش

مدیر امور ثبت‌نام و واگذاری واحدهای مسكونی‌مهر در شهر جدید پرند درباره مرحله آخر پیش‌فروش این واحدها به «دنیای‌اقتصاد» اعلام كرد: از هفته پایانی شهریور برای حدود 10 هزار واحد مسكونی‌مهر در حال ساخت در پرند، ثبت‌نام از متقاضیان آغاز ‌شده و علاوه بر این تعداد، از 5 هزار متقاضی نیز به صورت افراد ذخیره، ثبت‌نام خواهد شد تا در صورت انصراف پیش‌خریداران، این افراد جایگزین شوند.

محمود قلعه‌نویی گفت: در مراحل قبلی پیش‌فروش مسكن‌مهر در پرند روزانه به طور متوسط 500 نفر متقاضی مراجعه و اسم‌نویسی می‌كردند كه با این حساب، پیش‌فروش 10 هزار واحد باقیمانده حداكثر در مدت 20 روز انجام خواهد شد.

عضو هیات مدیره شهر جدید پرند با اشاره به اینكه بیش از 85 درصد از واحدهای مسكونی‌مهر در حال ساخت در پرند تا پایان سال جاری به پیش‌خریداران واگذار خواهد شد، تصریح كرد: برای این مرحله از ثبت‌نام متقاضیان با توجه به اینكه آخرین دوره پیش‌فروش محسوب می‌شود، شرایط كاملا سخت‌گیرانه است به این صورت كه همه مدارك لازم برای احراز شرایط چهارگانه مسكن‌مهر به دقت بررسی و بازدید خواهد شد، طوری كه فقط افرادی در این پالایش، به عنوان واجدشرایط معرفی می‌شوند كه در استعلام‌های پرند، فاقد مسكن بودنشان و همچنین ساكن تهران بودنشان واقعا اثبات شده باشد.

قلعه‌نویی با تاكید بر اینكه مدارك لازم برای ثبت‌نام سری آخر مسكن‌مهر در پرند، فقط باید توسط دستگاه‌های دولتی تایید شده باشد گفت: مدارك غیردولتی همچون اجاره‌نامه‌هایی كه در بنگاه‌های املاك بعضا به صورت صوری تنظیم می‌شود و افراد با استناد به آن ادعا می‌كنند ساكن تهران هستند، پذیرفته نیست و از نظر پرند مدرك معتبر برای اثبات شرط سكونت 5ساله در تهران محسوب نمی‌شود.

قلعه‌نویی خطاب به متقاضیان مسكن‌مهر اعلام كرد: برای این سری از پیش‌فروش فقط متقاضیان واقعی كه همه شرایط دریافت مسكن‌مهر را دارند، مراجعه كنند تا این فرصت محدود به صورت عادلانه بین جمعیت متقاضی تقسیم شود.

واكنش پرند به بحث پایتخت‌اداری

مدیر امور واگذاری‌های مسكن‌مهر در شهر جدید پرند در ادامه گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از واكنش بازار مسكن این شهر به بحث اخیر «انتقال پایتخت‌اداری به پرند» خبر داد و تصریح كرد: تقاضا از طرف سرمایه‌گذاران برای ایجاد فضاهای تجاری همچون فروشگاه‌های عرضه كالا و خدمات در پرند افزایش پیدا كرده است طوری كه قیمت زمین با كاربری تجاری نسبت به سال گذشته حداقل دو برابر افزایش یافته و به همین نسبت قیمت مسكن و زمین مسكونی نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شده است.

قلعه‌نویی افزود: قیمت واحدهای مسكونی در پرند نسبت به سال گذشته حدود 25 درصد افزایش پیدا كرده است كه بخشی از این رشد قیمت نتیجه رشد جمعیت مهاجر از تهران به این منطقه می‌تواند باشد.

ساخت دو قطب تجاری در پرند

عضو هیات مدیره شهر جدید پرند همچنین از برنامه‌ریزی و طراحی برای احداث دو قطب تجاری‌- خدماتی در دو نقطه‌ای كه تحت‌تاثیر واحدهای مسكونی‌مهر در آینده نزدیك به پرجمعیت‌ترین مكان‌های پرند تبدیل می‌شود، خبر داد و گفت: هزار واحد تجاری‌محله‌ای در این مناطق تا پایان امسال ساخته و به صورت مزایده‌ای واگذار می‌شود.